bergetun Posted December 16, 2016 Share Posted December 16, 2016 (edited) Jeg har en stund holdt på med et lite prosjekt bare for moro-skyld. Prosjektet er programmert med C# . NET på Microsoft IoT på Rasberry PI (noe ala Arduino ) og 12v releer, Dette lar meg styre baug og hekk-thruster gjennom en app på telefonen over wifi/4g Hvorfor ? Fordi jeg hadde lyst, mulighet og kunnskap Nyttig? neh, Funker det? Selvfølgelig Prosjektet er ferdig og fungerer, men jeg lurte på om jeg kanskje skulle programmere inn en feature for å kunne "puls-styre" thrusterne med forskjellige intervaler. På den måten kan man holde båten inn mot land når man skal fortøye alene longside i fralandsvind. Som kjent vil motorene fort bli brent visst jeg kjørte thrusterene kontinuerlig, og dette ville uansett vært overkill i de fleste vindforhold. Tanken er heller at programmet skal puls-kjøre thrusteren med krefter som jeg velger i appen. La oss si jeg velger X prosent side-thrurst mot styrbord i applikasjonen.Da vil thrusterene kjøre i x milisekund, vente i y sekund, kjøre i x millisekund, vente i y sekund osv. Så til spørsmålet: Er dette akseptabel bruk av thrusterene uten at de tar skade? Det er ikke snakk om at de skal gå lenge med interval kjøring, kun til man fått forsvarlig fortøyd båten. Edited December 16, 2016 by bergetun (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Gtir_man Posted December 16, 2016 Share Posted December 16, 2016 får jo kjøpt nye systemer med "hold" funskjon ( til 20kg gullbarrer ) slik du beskriver du vil gjøre, så ville tro trusterene klarer det til en viss tid Er vel bare å prøve men sette maks tid på hvor lenge den kjører slik totalt ? kanskje samtidig måle temp på trusterene så ser du jo om di blir varme og risikerer å brenne. Lag til iOS også da Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bergetun Posted December 16, 2016 Author Share Posted December 16, 2016 Klienten fungerer kun for iOS (iPhone) foreløpig Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Posted December 16, 2016 Share Posted December 16, 2016 Imponert over hva dere får til. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye70 Posted December 16, 2016 Share Posted December 16, 2016 Kult. Da er det vel bare å legge på mer funksjonalitet etter hvert. RPi er en fin plattform for å håndtere NMEA-data, navigere med OpenCPN, kontrollere omgivelsene (temp, fukt osv) og mye annet. Quote SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post Share on other sites More sharing options...
bergetun Posted December 16, 2016 Author Share Posted December 16, 2016 Tenkte jeg skulle kontrollere ankervinsjene også etter hvert. Da er tanken at jeg også skal kunne kalkulere hvor mange meter kjetting jeg har sluppet ut (sånn ca iallefall). Først må jeg finne ut hvor mange meter meter som går ut når man dropper ankeret i feks 5 sekunder og konfigurere dette inn i programmet. Da kan systemet enkelt (i teorien iallefall) kalkulere seg fram til hvor mange meter jeg har sluppet ut kjettingen før jeg stopper utkjøringen. Fattigmannskjettingteller :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Euklid Posted December 16, 2016 Share Posted December 16, 2016 Fattigmannskjettingteller :)Fattigvarianten er en sprayboks maling og noen strips. Artig prosjekt! Innkjøp av Arduino og påfølgende herjing står på agendaen i noenlunde nær fremtid her. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tilplan Posted December 16, 2016 Share Posted December 16, 2016 Jeg hadde vært skeptisk til å slå av og på for mye på kort tid. Mener å ha lest på forumet tidligere om at kontaktorene kan sveise seg fast og henge seg opp. Da går thrusteren helt til sikringen tas. Å kjøre thruster i 20-30 sekunder kontinuerlig en sjelden gang er jeg ikke redd for. Sånn ellers må jeg si at det var et stilig prosjekt. Ankervinsjen hadde jeg også likt å hatt kontroll på, men med frittfall ser jeg på det som vanskelig. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye70 Posted December 16, 2016 Share Posted December 16, 2016 [...] Innkjøp av Arduino og påfølgende herjing står på agendaen i noenlunde nær fremtid her. Bare fordi jeg er nysgjerrig: Hva fikk deg til å velge Arduino i stedet for en Raspberry Pi? Var det spesielle egenskaper du var ute etter? RPi er en mer ferdig "mini-PC" som kjører et fullt operativsystem, mens Arduinoen er en mikrokontroller som kjører spesialskrevet kode om og om igjen. Quote SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post Share on other sites More sharing options...
KAT Posted December 16, 2016 Share Posted December 16, 2016 Det vil sikkert fungere. En liten stund. Skal du ha HOLD funksjon hvor du kan variere turtallet og deretter kraften mot brygga et det kun Sleipner sitt opplegg som fungerer. Ditt opplegg, hvis jeg har skjønt det riktig, går ut på å slå av og på motoren for å forsøke å opprettholde en kraft mot brygga. En elektromotor har det best når den får lov å rotere. Det verste en elektromotor opplever er av og på hele tiden. Da ryker viklingene og evt. børstene hvis det er likestrømsmotor. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
trulsant Posted December 17, 2016 Share Posted December 17, 2016 En annen funksjon du kan legge inn, er jo heading-hold. Om du får tak i ett gyrokompass eller noe slikt, som gjerne kanskje er i mobilen allerede, så kan du jo bruke slike pulser for å holde heading. Kan jo være praktisk for å holde baugen i rett heading om en ligger og fisker, feks. TA Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
glad Posted December 18, 2016 Share Posted December 18, 2016 Jeg kjørte ankeret mitt kjapt ned og opp i vannoverflaten i et forsøk på å vaske av leire som hadde hengt seg fast. Det resulterte i at reléet sveiset seg fast (heldigvis på vei oppover) og at vinsjen gikk til sikringen stoppet den. Om jeg skulle lage en slik funksjon ville jeg med andre ord sørget for at pausen mellom utslag g innslag ble lang nok. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Posted December 18, 2016 Share Posted December 18, 2016 Å lage 'Hold' funksjon krever nok at relé bypasses og at regulering foregår via en kraftig dc motor controller, eller som et minimum et par sekunder pause mellom hver aktivering. Hvis ikke vil nok relé brenne/henge ganske fort. En slik motorkontroller koster nok adskillig mer enn resten av prosjektet iom at den må klare noen hundre Ampére. Prosjektet høres veldig interessant ut - håper det blir dokumentert her! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts