Jump to content

Urd på vei, pass på båten

myhreoe

Recommended Posts

Ser det er meldt høg vannstand, vind i storm styrke og store bølger. Anbefaler alle å ta en liten pause fra julefeiring å sjekke båtens fortøyninger og lenseanlegg.

Jeg trudde jeg hadde en trygg plass for min lille båt, var tilogmed å drog den enda ett stykke oppå land. Men ser i dag at grunneier har flyttet alle båtene inkludert min  en helt annen plass.  :smiley:

Stolt eier av båtførerbevis

...fra Helgeroa og sørover til Grimstad meldes det ca 1.1meter over ØTF...   med topp ca 19.00 senere i dag

Du kan gå inn på linken under og skrive inn din lokasjon så får du de mest relevante data for deg....  jeg valgte et tilfeldig sted på sørlanskysten

http://www.kartverket.no/sehavniva/sehavniva-lokasjonside/?cityid=14611&city=Tvedestrandfjorden

Edited by dieselfan (see edit history)

Vi var tre stykker ute i havna vår i dag. Tok en runde på alle brygger og sjekket de båtene som ligger ute vinterstid. Noen måtte vi ringe og be om å komme og sikre båten sin. Noen trengte kun litt stramming av slakke tau. Andre, som vi har tidligere bedt sikre bedre, fikk montert fler/bedre tau med strekkavlastere. Vi i båtforeningen har tidligere handlet inn litt tau og strekkavlastere til å ha i beredskap. Så vi håper vi slipper skader denne gang...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

• 2 weeks later...

Ja, det som er sikkert er at i kveld blåser det friskt! Vindfanget i masta merkes godt her også nå, det rykker i fortøyninger og båten legger seg over så jeg trilter rundt i køya! Spesielt i de kraftigste vindkastene, vinden i mellom er forsåvidt grei nok. Stabilt sideleie er ikke behagelig posisjon å sove i, det kan jeg skrive under på :giggle: Satser på at det roer seg litt som meldt etter firetiden i natt.

Har du vurdert å ta av masten i vintersesongen?

Har ikke vurdert det så langt, har ikke noen plass å ha masta. I tillegg liker jeg å ha muligheten for å seile litt dager det er mildt og passe med vind :smiley: Så de få gangene det stormer har jeg inntil videre slått meg til ro med at det blir en hard dag derpå :lol:

Ja, vi ligger rolige, mens disse halvbåtene slingere frem og tilbake i dønningene. Men her borte er det ca 50/50 nå mellom halvbåter og catter , har også sett 3 stk av Neel trimaraner.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/