Everland Posted January 1, 2017 Share Posted January 1, 2017 (edited) Hei. Har selv en Arcona 32 som har frittfall septiktank, med en lufteventil på skrogsiden. Har desverre tettet seg i bunnventilen, Får ikke pumpet ut der, kun opp til septik, som nå er så full at renner det ut, vann / urin osv gjennom lufteventilen.... Så kan jeg prøve helle litt saltsyre og vann ca 30 saltsyre inn i lufteinntaket? Samt kan jeg demontere slangen fra toalettet, med åpen bunnventil for å stake opp, eller vil da båten fylles med vann? Vet ikke hvor høyt / lavt toalettet står i båten, men HÅPER jo at står over vannlinjen, slik at det ikke skjer? Eller så må jeg åpen begge kranene og løsne fra Septkk og stake opp derfra, da det er over vannlinjen, MEN da vil jo alt i septikktanken, komme rett ned i trynet på meg...og har ikke stor nok bøtte til ta imot ca 60 L fra "oven"....Har to ventiler totalt på slangesettet fra bunnventil til septik. En før og etter toalettet. ALLE gode forslag taes imot. Skal ut prøve få fikset i morgen!MvhEverland Edited January 1, 2017 by Everland (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Posted January 1, 2017 Share Posted January 1, 2017 Tanken må være over vannlinja så et senario med synking pga staking ville jeg ikke fryktet. Du sier du ikke få pumpet ut bunnventilen, er det ei pumpe der eller er det fritt fall, dvs kun en ventil som åpnes og så raser alt ut? Eller har du en bypass for å kunne gå rett ut uten å gå via tanken? Ville prøvd å få staket ja, om det er ene eller andre veien blir vel mer en praktisk vurdering ifht hva som er mulig å få til. Har ikke muligheter for å komme til en tømmestasjon og få tømt tanken ovenifra før du begynner? Syrer osv ville jeg ikke begynt med... ----------- Hadde selv falltank i min tidligere svenske seilbåt og fikk den tett et par ganger i starten pga brukerfeil. Trodde jeg var lur når jeg lot det stå åpent rett ut på lengre overfarter. Men da rant bare "suppa" ut og så la resten seg i bunnen av tanken til det var tett. Trikset er å fylle tanken så det får skvulpet og kost seg litt sånn at alt blir suppe og renner rett ut når bunnventilen åpnes. Når god praksis var på plass var det null restriksjoner på hva man puttet i do. Fikk du pumpet det opp i tanken så kom det ut da slange og ventil ut i sjø var vesentlig grovere enn fra do til tank. Om du får tatt en kikk på systemet ditt nå så vet du hva du har å forholde deg til. Er det en snever ut- slange så må bruken tilpasses det. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ove T Posted January 1, 2017 Share Posted January 1, 2017 Har du kontrollerat att ventilen öppnar, det är inte helt ovanligt att stången mellan armen på kranen och kulan eller gängan mellan ratten och skuvventilen vilket du nu har går sönder. Hälsningar Ove Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Posted January 1, 2017 Share Posted January 1, 2017 Om det koblet likt som i min Sweden Yahts 34, så hadde det vært best å staket fra utsiden med bunnventilen åpen. Det er kaldt i vannet nå, så en tørrdrakt er å foretrekke. om dette ikke er mulig, ser jeg vel ingen vei utenom å koble fra slangen opp mot septik og da kommer det som du sier mye dritt i møte. her kan du ha en treplugg du slår inn så fort du bare kan, men det er uansett noe dritt. Når den slangen er koblet fra kan du stake fra oversiden og gjennom bunnventilen. Når det løsner der, så er det ikke snakk om store trykket utenifra. Donaldblader har bidratt til å anntyde at det fosser vann i med et voldsomt trykk, men det er bare tull. det kommer vann inn, men ikke i et stort trykk. Det er bare å stenge bunnventilen så fort du har fått gjennomslag og så montere slangen mot septik igjen. Dette er ikke en øvelse jeg ville gjort om jeg ikke kunne tatt meg en dusj direkte etter drittjobben, men den lar seg gjøre. (been there, done that) RSL Quote NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Posted January 1, 2017 Share Posted January 1, 2017 Min erfaring er at det beste verktøyet er en slik en, brukt fra utsiden: Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Too Much Posted January 1, 2017 Share Posted January 1, 2017 Jeg har god erfaring med å pumpe vakuum i tanken med gummibåtpumpa i revers tilkoblet lufteslangen. 2-3 pump så har proppen løsnet hos meg. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Everland Posted January 1, 2017 Author Share Posted January 1, 2017 Hei igjen Takk for svar. Har satt sugekopp på kjøpelisten i morgen, men håpet slippe starte året med et bad... Det er et system som skal "rase ut" av seg selv, men når prøvde åpne så kom ingenting.. Er første båt jeg har uten pumpe, så lurer på om båten må være i fart for å få et vakuum som trekker septik tanken tom? Har innkjøpt lens til dekk, men ikke fått montert, grrr.... Så håper det løser seg enten ved å ta en tur ut i morgen og åpne ventil, håpe på vakuum utsugning, ellers blir det vel demontering og staking. Men igjen da bekymret for å få hele septikktanken i hodet hvis løsner der opp, fremfor nede ved toalettet som jeg muligens tror er under vannlinjen, slik at båten blir fylt med vann i stedet... Gode råd taes i mot i tillegg til de gitt, :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Everland Posted January 1, 2017 Author Share Posted January 1, 2017 Har du kontrollerat att ventilen öppnar, det är inte helt ovanligt att stången mellan armen på kranen och kulan eller gängan mellan ratten och skuvventilen vilket du nu har går sönder. Hälsningar Ove Er to år gamle ventiler, så håper ikke det! Takk for svar...:) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Everland Posted January 1, 2017 Author Share Posted January 1, 2017 (edited) Jeg har god erfaring med å pumpe vakuum i tanken med gummibåtpumpa i revers tilkoblet lufteslangen. 2-3 pump så har proppen løsnet hos meg. ...hørt det, men har ikke gummibåtpumpe... Prøvde "samme" med koble stenge vannintaket og pumpe noe ganger, men begynte piple litt på feil steder..... Men mulig din løsning går... Sjekke om noen der ute har en slik i morgen.... Edited January 1, 2017 by Everland (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Everland Posted January 1, 2017 Author Share Posted January 1, 2017 (edited) Om det koblet likt som i min Sweden Yahts 34, så hadde det vært best å staket fra utsiden med bunnventilen åpen. Det er kaldt i vannet nå, så en tørrdrakt er å foretrekke. om dette ikke er mulig, ser jeg vel ingen vei utenom å koble fra slangen opp mot septik og da kommer det som du sier mye dritt i møte. her kan du ha en treplugg du slår inn så fort du bare kan, men det er uansett noe dritt. Når den slangen er koblet fra kan du stake fra oversiden og gjennom bunnventilen. Når det løsner der, så er det ikke snakk om store trykket utenifra. Donaldblader har bidratt til å anntyde at det fosser vann i med et voldsomt trykk, men det er bare tull. det kommer vann inn, men ikke i et stort trykk. Det er bare å stenge bunnventilen så fort du har fått gjennomslag og så montere slangen mot septik igjen. Dette er ikke en øvelse jeg ville gjort om jeg ikke kunne tatt meg en dusj direkte etter drittjobben, men den lar seg gjøre. (been there, done that) RSL Høres ut som vi kan ha likt "oppsett" og blir nok det i morgen, såfremt ikke en tur på sjøen, gjør at vakumet får proppen ut... Har desverre ikke tørrdrakt og trenger ikke i ettertid heller, forhåpentligivs, :). det står en ventil rett under toalettet, som gjør at kan kjøre det rett ut, eller låse den og åpne 30 cm lenger opp for pumpe det opp til septik, som nå er full! Og det renner som sagt ut av lufteventil... Så hvor det er tett er vanskelig å si, men kom gjerne med forslag, :). Selv om vet er tett ut, da ikke får pumpet vann ut engang, men får pumpet vann opp i septik tanken som da kun renner ut av lufteventilen.... Dusjen er en times gåtur unna, eller bussen i 20 min, men tror nok blir gåtur hjem, av hensyn til andre passasjerer, såfremt ikke hopper i havet med sommervåtdrakt... Men lurer veldig på det med å prøve med båten i fart? Edited January 1, 2017 by Everland (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Posted January 1, 2017 Share Posted January 1, 2017 Nå har ikke jeg sånn opplegg, men mener jeg har hørt noen si at ting funker bedre i fart . Du får ta en tur på sjøen. Hva om du tar noen bilder av opplegget og legger det ut her? Er det ikke noen stusser på toppen av tanken du kan prøve å stake via ? Luftestussen? En skroggjennomføring for septik er gjerne et stykke under vannlinja, men klarer du å krenge båten slik at gjennomføringen kommer over vann? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Hansen Posted January 1, 2017 Share Posted January 1, 2017 Har løst samme problem noen ganger ved å stenge for luftingen, og pumpe trykk på tanken med toalettpumpa. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Posted January 1, 2017 Share Posted January 1, 2017 Det høres ut som du har samme opplegg som meg med frittfall som prinsipp for tømming. Hos meg er vannivået ute omtrent 2cm lavere enn doringen. Dette vet jeg fordi det av og til blir slik at jokerventilen som skal stenge for tilbakeslag ikke har funket og da er det nesten full dasskål med lite velluktende veske der når man kommer i båten. Jeg har veldig lite tro på at det skal hjelpe å ha båten i fart for å få løsnet dette. Siden du forteller at det går å pumpe vann opp i tanken som så kommer ut av luftingen, men ingenting kommer ut når du åpner bunnventilen, så er det nok i bunnventilen eller etter at det er tett. Dette trenger ikke å bety at det sitter veldig godt. Om du har mulighet til å stenge opp til tanken med ha det åpent mot sjøen, så kan du prøve å pumpe så mye du tør slik. Om det ikke funker, så vil det ikke funke med å øke trykket i tanken vie luftingen heller. da er det kun staking fra utsiden eller innsiden igjen... Fra utsiden er best, men kaldest. fra innsiden er det en skikkelig møkkajobb. RSL Quote NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Posted January 2, 2017 Share Posted January 2, 2017 Når det gjelder staking fra utsiden; hva med å lage til en stakemulighet i enden av et kosteskaft eller lignende? Jeg trives best over vann (uansett temperatur) og lagde en løsning som fungerte. Hadde en gjennomføring der det rant veldig treigt ut (i forbindelse med vasken i byssa) der jeg lagde til en rundstokk på rundt 1,5x30cm som jeg festet 90-grader på ei lengre list. Så førte jeg lista ned i vannet, letet litt med enden av rundstokken til jeg fant rette gjennomføringen (det var mulig å "føle" bunnen via lista) og klemte til. Førte rundstokken inn og ut gjennomføringen noen ganger (mens jeg ikke tenkte perverst) og fikk med dette tilbake gjennomstrømningen ut av vasken. Kunne forsåvidt ha byttet ut rundstokken med en solid flaskekost for bedre rengjøring av gjennomføringen, men rengjor grundigere noen måneder senere da båten likevel skulle på land en tur. Verdt et forsøk hvis gjennomføringen ligger slik til at det er mulig å nå den fra flytebrygga eller lignende Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ove T Posted January 2, 2017 Share Posted January 2, 2017 Min erfaring er at det beste verktøyet er en slik en, brukt fra utsiden: Hej Jag skulle testat den i toalettskålen med ventilen öppen mot sjön och stängd mot tanken. Jag har klarat stopp i själva toaletten med en sådan flera gånger. Hälsningar Ove Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Posted January 2, 2017 Share Posted January 2, 2017 (edited) Når sugekopper svikter er denne redningen fra utsiden eller innsiden kommer an på opplegget. http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Verktoy-og-tilbehor/Avlopsrenser-2000034458/ Er opplegget slik Edited January 2, 2017 by roger-jo (see edit history) Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Everland Posted January 2, 2017 Author Share Posted January 2, 2017 Det høres ut som du har samme opplegg som meg med frittfall som prinsipp for tømming. Hos meg er vannivået ute omtrent 2cm lavere enn doringen. Dette vet jeg fordi det av og til blir slik at jokerventilen som skal stenge for tilbakeslag ikke har funket og da er det nesten full dasskål med lite velluktende veske der når man kommer i båten. Jeg har veldig lite tro på at det skal hjelpe å ha båten i fart for å få løsnet dette. Siden du forteller at det går å pumpe vann opp i tanken som så kommer ut av luftingen, men ingenting kommer ut når du åpner bunnventilen, så er det nok i bunnventilen eller etter at det er tett. Dette trenger ikke å bety at det sitter veldig godt. Om du har mulighet til å stenge opp til tanken med ha det åpent mot sjøen, så kan du prøve å pumpe så mye du tør slik. Om det ikke funker, så vil det ikke funke med å øke trykket i tanken vie luftingen heller. da er det kun staking fra utsiden eller innsiden igjen... Fra utsiden er best, men kaldest. fra innsiden er det en skikkelig møkkajobb. RSL Takk igjen for svar. Da blir det nok staking fra innsiden eller utsiden, på vei ut nå.... kommer tilbake i morgen med svar på utviklingen.... Takk for gode innspill, alle sammen. Mvh Everland Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Posted January 2, 2017 Share Posted January 2, 2017 Lykke til! Quote Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted January 2, 2017 Share Posted January 2, 2017 Ta deg en god dusj før du svarer da;-) Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Posted January 2, 2017 Share Posted January 2, 2017 Det med å åpne under fart kommer frem fordi folk forveksler det med frittfalldasser i enkelte motorbåter som er laget for å skape et vakuum i uttømminga når den åpnes i fart. Er ikke noe sånt på frittfalldasser i seilbåter (som jeg har fått med meg). Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Posted January 2, 2017 Share Posted January 2, 2017 Jeg har sånt frittfallsystem. Der kommer det ingenting ut. Kommer derfor til å fjerne hele septiktanken. Er lei lukta også. Gruer meg godt til jobben. Meg er det ikke så farlig med, men vil ha minst mulig søl i båten da:-) Men nå har ikke jeg så stor bruk for det heller. Toalettet blir stor sett brukt til urinering i åpen sjø. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Everland Posted January 2, 2017 Author Share Posted January 2, 2017 Da har jeg vært ute og lagt en god plan for morgendagen.... Fristet lite å bade i dag, med litt frost på vannet, samt fant ut at var slik RSL sa at doringen ligger par cm fra vannlinjen. Er nok "likt" på Orust båter..fra den tiden... Fikk to godt tips av Killingen Sjøsenter i dag som skal prøves i morgen, da begge er gratis og innebærer ikke bli våt. Fester et fall langt nok fra båten og vinsjer den i vinkel slik at bunnventilen kommer til syne, fremfor slippe dykke, :). Så det blir første forsøk og Sugekopp utenfra. Da best suge ut, fremfor stake innover... Eller så blir det å løsne slangen fra toalettet og åpne bunnventilen for så å "kun" stake meg rett ned og forbi den ....... 90 graders bendet ut gjennom bunnhullet. Når det sier popp og vannet strømmer inn, så låses bunnventilen. Det vil selvsagt medføre noen få litre med vann på bader, men det er heldigvis badet laget til. Så ser ut til at skal slippe hoppe i havet eller få septikktankeni hodet. Noe jeg takker Killingen Sjøsenter for, såfremt jeg nå får det til i morgen. Tippe båt osv, måtte utsettes til i morgen, da greit være lyst og klokken nærmet seg sol ned, når forslaget kom... Takk for gode råd og tips her inne også! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Everland Posted January 2, 2017 Author Share Posted January 2, 2017 (edited) Det høres ut som du har samme opplegg som meg med frittfall som prinsipp for tømming. Hos meg er vannivået ute omtrent 2cm lavere enn doringen. Dette vet jeg fordi det av og til blir slik at jokerventilen som skal stenge for tilbakeslag ikke har funket og da er det nesten full dasskål med lite velluktende veske der når man kommer i båten. Jeg har veldig lite tro på at det skal hjelpe å ha båten i fart for å få løsnet dette. Siden du forteller at det går å pumpe vann opp i tanken som så kommer ut av luftingen, men ingenting kommer ut når du åpner bunnventilen, så er det nok i bunnventilen eller etter at det er tett. Dette trenger ikke å bety at det sitter veldig godt. Om du har mulighet til å stenge opp til tanken med ha det åpent mot sjøen, så kan du prøve å pumpe så mye du tør slik. Om det ikke funker, så vil det ikke funke med å øke trykket i tanken vie luftingen heller. da er det kun staking fra utsiden eller innsiden igjen... Fra utsiden er best, men kaldest. fra innsiden er det en skikkelig møkkajobb. RSL Da har jeg vært ute og lagt en god plan for morgendagen.... Fristet lite å bade i dag, brukte litt for lang tid på innkjøp av stake osvc, samt med litt frost på vannet, så ble det heller noen kaffe og prøve finne ny løsnng. Fant ut at var slik RSL sa at doringen ligger par cm fra vannlinjen. Er nok "likt" på Orust båter..fra den tiden... Fikk to godt tips av Killingen Sjøsenter i dag som skal prøves i morgen, da begge er gratis og innebærer ikke bli våt, mer enn opp til albuen i værste fall.... Fester et fall langt nok fra båten og vinsjer den i vinkel slik at bunnventilen kommer til syne, tar så frem sugekoppen og rusler ut på utriggeren, strammer inn trosser og får skroget dit jeg vil, fremfor slippe dykke ned til hullet, :). Bedre å få hullet opp til meg, :). Da best suge ut, fremfor stake innover ville jeg tro.. Etter det å blåse lufteventil ren og pen. Eller så blir det å løsne slangen fra toalettet og åpne bunnventilen for så å "kun" stake meg rett ned og forbi den ....... 90 graders bendet ut gjennom bunnhullet. Når det sier popp og vannet strømmer inn, så låses bunnventilen. Det vil selvsagt medføre noen få litre med vann på bader, men det er heldigvis badet laget til. Har en ventil under toalettet for "rett i sjø" samt et 30 cm lenger opp, for åpne til septik. Ser da ut til at skal slippe hoppe i havet eller få septikktanken i hodet. Noe jeg takker Killingen Sjøsenter for, såfremt jeg nå får det til i morgen. Tippe båt osv, måtte utsettes til i morgen, da greit være lyst og klokken nærmet seg sol ned, når forslaget kom... Takk for gode råd og tips her inne også! Edited January 2, 2017 by Everland (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Posted January 2, 2017 Share Posted January 2, 2017 Det å tippe båten med storseilsfallet var smart. Om jeg skulle gjort det på min, måtte det krenges temmelig mye, men om du så bare får til såpass at du kan ligge på utriggeren med armen i vannet, så er jo det langt å foretrekke i forhold til å dukke under med hele kroppen. Lykke til :-) Når du staker fra utsiden, ville jeg hatt kuleventilen mot septiktanken åpen. Ellers vil det være vanskelig å vite når du har fått løsnet "proppen". Om du må ta det fra innsiden, skal den selvfølgelig være stengt. Det vannet du får inn når det løsner, blir nok langt mindre enn et par liter. Jeg tipper på maks en halv liter med god blanding av pakket toalettpapir, dritt og saltvann før du får stengt kranen. RSL Quote NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Posted January 2, 2017 Share Posted January 2, 2017 (edited) ... nevnte jo krenging av båten i går. kanskje best å bruke spinakkerfallet da den har en blokk/ tale i masta som tåler sideveis kraft bedre enn hjulene i toppen av masta til f.eks storseilfallet? Et alternativ er vel å la bommen slå 90grader ut, med et fall/ bomløfter være festet bakerst på nokken, og la en person trekke bommen ned? Men da må man være to. Pass på bølger dersom du setter et fall fast i noe.. Vil det ikke være lurt å prøve å stikke noe opp gjennom skroggjennomføringen for å sjekke at ventilkula ikke er løs og fortsatt stenger, før du bruker sugekoppen? Kan gjennomføringen være grodd igjen og det har pakka seg i slangen/ ventilen.. Lykke til, det er lite som slår en real dasstråd! ? Edited January 2, 2017 by Eureka (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts