Jump to content

Må man være så sosial i båt?


Ggrimmy

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Ja, i Østfold er det mange hyggelige folk. Når vi valgte Manstad-området, som innebærer 1t 15min fra dør til cockpit for vår del, så var det for å komme nærmere perlene der nede. Heller ekstra tid i bil for å komme ut mot havet, enn kort tid til båt, men lang tid til de fineste plassene.Asker var også fint, men det er litt ymse seilforhold i indre Oslofjord. Ønsker mulighet for færre transport etapper i båt og bedre seilforhold. Sikkert røffere der ute, men det er jo å seile vi vil.

 

Vi har også rundt 1t 15 til cockpit på Grimsøy nå, helt grei avstand når en får kort avstand med båten.  

 

Vi hadde tidligere plass ved Oven camping, rett nord og over Krokstadfjorden fra der dere har plass nå. 

 

Ganske frisk sydvest på ettermiddagen der i sommerhalvåret, men nydelig område å seile i. God plass, så og si ingen storbåttrafikk og god le for sjø i nærområdet. 

 

Men vi fikk aldri helt tak på det med uthavner i nærområdet... er litt skrint på en måte. Men vi fant noen løsninger. I Engelsviken legger vi oss alltid ved den nedlagte fabrikken på andre siden av havna, bb side. Nesten aldri andre båter der og kort vei å gå over til stranda og campingen på utsiden, pluss kort vei til butikken også. Men altså en veldig ok "asosial" plass å ligge :-) 

 

Rett på innsiden av Store Sletter ligger Danmark og Danmarksbukta. Ble på en måte for nært båsen til at vi lå der noen gang, men ser ut som en utrolig fin svaiplass. Tror knapt jeg har sett noen ligge på svai der til tross for at det er som en lagune, med skog som gir le for sydvesten, strender og alt en måtte ønske seg. Kommer til å svaie der engang. 

 

Har også hatt noen netter på Merrapanna rett sør for Hankø, lå aldri alene der men fant alltid egen longsideplass og plass på land. Kort vei med jolla inn til Hankø hvis man trenger noe. Grumsete vann og knapt noen kart som er særlig informative så en må være varsom. 

 

Men er været fint så har en Bolærne innen en time, og mange uthavnmuligheter der. Innen et par timer er en på Hvaler, med mange muligheter, og innen tre timer er Hvasser, også med mange muligheter. 

--------------------

 

Sant å si var "rundt Hvaler" også en utfordring når vi hadde båten nord for Hvaler og skulle sørover. Syns det var skummelt å gå på utsiden med mindre været var veldig bra. Å gå på innsiden og rundt Strømstangen var også skummelt, for å ikke snakke om å gå elva for å komme bak Hvaler... skumle greier ;-) Men har gjort begge deler en del ganger nå og er komfortabel med det. 

 

Er det for mye vind til at vi går på utsiden av Hvaler så går jeg aldri klin opp i land rundt Strømstangen, sånn snekkene gjør. Går på utsiden av hele "dritten" og opp Leira mot innløpet til elva/Tennskjer. Gikk Strømtstangen en gang og for en drittplass å gå, sjø, strøm, trangt. Skremte vettet av ungene... 

 

Utsiden av Hvaler er ikke veldig langt fra ei rett stripe, litt kjedelig men fint å komme inn på Nord- Koster, eller fortsette nedover Kosterfjorden og svenskekysten. 

 

Dere har et godt utgangspunkt for mange fine turopplevelser de dere ligger. 

Link to post
Share on other sites

Jeg er både veldig sosial, og veldig asosial. Begge deler går fint både i uthavn og i gjestehavner etter min erfaring. Skal jeg ligge i gjestehavn, så forsøker jeg å få plass så langt fra salighetene som råd er, og da er man gjerne ikke den båten som får mest besøk heller.  I uthavner så er jeg gjerne den første som tar i mot en ny båt, og hjelper til med fortøyningen. Etter den obligatoriske ankerpilsen/drammen så er det slutt på å være sosial med de nyankomne, med høflig og positiv bekjed om at de bare må si i fra om de trenger hjelp eller råd.

Min erfaring er at man gjerne ønsker å være for seg selv når en først har lagt seg til i uthavn, og at det det gjerne ikke blir noe annet om ikke ikke alle er interessert. En har jo selv invitert folk over på en dram/pils/kaffiskvett/brus/mat, og noen ganger så er det veldig godt mottat, og andre ganger så får man et høflig nei på invitten. Selv har en også blitt invitert over til andre på tilsvarende, og det er helt uproblematisk å høflig takke nei.

 

Poenget mitt er vel at vi alle er ganske like når alt kommer til alt. Alt til sin tid MAO. :fishing: 

 

Hjertelig velkommen tilbake te sjøss :flag_bp:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes at det har roet seg litt nedover svenskekysten de siste årene. For ca. 10 år siden fikk "alle" plutselig råd til stor båt og mange forsøkte båtlivet for første gang. Havnene var ikke så godt utbygd og det var mye stress i gjestehavnene og lite hyggelig. Nå har vel horden gått videre til bobil, hus i spania, Thailand og Florida så mitt inntrykk er at det er litt mer sivilisert i alle fall på Svenskekysten. Vi prøver likevel å feriere litt utenfor industrisemester. De første ukene etter st.hans kan du komme når du vil til de fleste gjesthavnene uten å ha problemer med å finne plass. Litt planlegging og lodding av stemningen via denne siden øker suksessfaktoren betraktelig.

Link to post
Share on other sites

Hørte fra en som bor på Sørlandet at de fleste av båtfolket de siste årene har trukket mer inn i havnene og i mindre grad overnatter i uthavn. Vet ikke om det ligger noe statistikk bak det, men inntrykk fra fastboende er bra nok statistikk det. Kanskje et uttrykk for at båtene trenger mer strøm og barna skal ha WiFi, eller rett og slett er mer siviliserte nå. Passer meg ihvertfall helt utmerket om utviklingen går den veien :-) Jeg er ute etter naturopplevelser, ikke byliv.

I seilbåt betyr vel mitt behov at vi må dytte noe ekstra strømforsyning inn i båten, F.eks disse rådyre metanolbrennerne, husker ikke hva de heter, + litiumbatteri og slike herligheter som får lommeboken til å bli overflødig. Kanskje t.o.m et bensinaggregat vi kan plage faunaen med, der vi ligger i ensom majestet ute på holmen.... :-D

Link to post
Share on other sites

Solceller begynner å bli veldig effektive, så det skal være mulig å greie seg en stund i naturhavn uten å gå tom for strøm og uten å måtte kle hele båten med celler. Hvis man firer litt på comfortkravene og f.eks. kan klare seg med gammeldags henge-opp-svart-pose-dusj og vått avispapir for kald drikke trenger man ikke mye strøm for å lade Ipad'ene og holde ankerlanternen i gang :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt aktivt båtliv i en del år i Oslofjorden, men har aldri behøvd å ligge longside mot noen jeg ikke kjenner. Og det selv om jeg regner meg for ganske sosial. Trives best i uthavn med god plass, og dem er det mange av.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Så spørsmålet er hvor mye bestemmer man i praksis selv hvor sosiale man vil være hvis man drar på tur langs svenskekysten og Sørlandet midt i juli?

Fellesferien nedover Bohuslän eller Sørlandskysten er det ofte tettpakket i gjestehavner, og ofte også Skagen. Vi var innom Skagen i sommer, og endte opp som båt nummer seks i en rekke av åtte som lå utpå hverandre. Nedover Bohuslän er det jo vanlig å kalle den mest kjørte leden for "E6", og følelsen er ofte mer som å kjøre E6 i Nordland for 20 år siden enn E6 gjennom Bohuslän; det er trangt, masse svinger og masse farlige forbikjøringer. Sørlandskysten, jeg har ikke så mye erfaring den veien, den ene gangen vi dro til Kristiansand var det såpass rolige forhold at vi holdt oss et godt stykke uttaskjærs.

 

Vi liker å være sosiale, men med tre barn blir vi i praksis som regel svært så introverte - og vi liker ikke trange gjestehavner. Vår løsning (dette har jeg gjentatt en god del ganger her på forumet, men jeg bør vel egentlig helst holde kjeft om det, slik at vi kan fortsette å nyte situasjonen) har ofte blitt å besøke gjestehavner og være "byturister" på dagtid, kommer man til et sted på formiddagen så er det svært ofte lett å finne plass, mange overnattingsgjester drar tidlig på morgenen eller tidlig formiddag. Den største utfordringen er tidvis gjestehavnsavgift - det er jo greit dersom gjestehavna har en egen takst for dagsbesøk, men ellers er det ofte uklart om man egentlig skal betale for dagsbesøk eller ikke. Så seiler vi en god stund etter at det har blitt mørkt og barna har lagt seg, da har vi ofte hele sjøen for oss selv omtrent - finner et fint sted på kartet for oppankring (og velger vi steder som ikke eksplisitt er markert med ankersymbol på kartet, så får vi ofte stedet helt for oss selv), står opp tidlig før barna og fortsetter grytidlig på morgenen ... det er ofte den beste tiden, stille og deilig, man har også sjøen helt for seg selv, men kan nyte dagslys og morgenstemning. Vel, ofte blir det jo til at man ankrer opp litt tidligere, nyter en god biff med rødvin og sitter oppe utover de sene timer med ost og portvin, og sover litt lenge neste dag ... man har jo tross alt ferie.

 

Det hender jo ofte også at man finner seg en trivelig uthavn på dagtiden i stedet for å dra i gjestehavn, ror i land og griller, bader og leker på stranda. Midt i fellesferien på de mest populære stedene kan man ikke forvente å være alene, men man trenger heller ikke være sosial - man greier alltids å finne seg nok rom.

 

Så er det jo også ikke nødvendig å dra mitt i fellesferien; drar man på tur litt utenom så unngår man ofte det store feriepresset. Vi dro til Göteborg og tilbake jula for to år siden, da hadde vi en del gjestehavner helt for oss selv :-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bohuslänkysten har tre leier stort sett hele veien. Indre led, også kalt E6. Mellomste led, litt utenfor E6, men fortsatt bra beskyttet. Og "utpå havet" som er utenfor øyene. Utpå havet er ikke langt fra land. Men pga strøm som setter nordover (dvs kommer fra sør og går nordover) bør man gå 2-3 nm ut for å unngå skvalpesjø.

 

dvs man må ikke gå E6 med masse trafikk. Og turen er minst like fin i de ytre ledene. Er det dårlig vær kan man snike seg rundt mange øyer i indre led, men blåser det mer enn 10ms er det neppe trafikk, for da blir mange liggende i havn.

 

Vi har krysset Skagerak et par ganger. Har krysset Kristiansand-Marstarand med NordWest 420 for noen år siden. Sist sommer gikk vi fra Grimstad til Smögen med Nimbus 30. Det kan også anbefales. Vi brukte rundt 4 timer begge ganger. Med seilbåt tar det jo mye lengre tid, men det er en flott tur. 80-100nm er det

 

Havnene tømmes gjerne i 11-12 tida. Da lønner det seg å komme inn. Så kan man planlegge deretter, eller ligge i uthavn

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes det blir færre og færre båter i uthavn på sørlandet. 
I sommer var det glissent, selv i hestholmbukta utenfor Lillesand. Midt i Juli.

Bildet her er fra flatskjæra ved lyngør 24/7. Hele plassen for oss selv.
 

bilde

 

 

I gjestehvanene er det mer folk og lyd.
Men det går helt fint å ikke sosialisere med de i nabobåten. Trenger ikke noe mer enn ett "hei" og en "god tur".

 

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...