vikers Startet 20.Juni.2005 Del på Facebook Startet 20.Juni.2005 Heisan, Jeg har som kjent kjøpt båt og skulle få med en ok motor + en delemotor. Selger opplyste at dette var ombygde mercedeser (OM 626), men når kranbil kom idag så var det 2 Volvo Penta som kom. :) Den som skar seg (som satt i båten tidligere) hadde en typebetegnelse 9D54 og den "nye" hadde 11D60. Er det noen som kjenner til disse, og kan gi meg noen opplysninger - eventuelt ha noen bilder av 11D60 i montert tilstand? Den som skal i ligger delvis i deler, mens den som sto i står der komplett og ler mot meg. Her er det ukers arbeid med motor som ligger foran meg. Når en motor har skåret seg, så er det ikke så mye å gjøre med, ikke sant? Hadde vært så mye enklere å fått reparert den som sto i, men det er kanskje en bedre motor 11D60 - den ser mye "nyere" ut. Her trengs det faghjelp! Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Janoho Svart 20.Juni.2005 Del på Facebook Svart 20.Juni.2005 Heisan, Jeg har som kjent kjøpt båt og skulle få med en ok motor + en delemotor. Selger opplyste at dette var ombygde mercedeser (OM 626), men når kranbil kom idag så var det 2 Volvo Penta som kom. :) Den som skar seg (som satt i båten tidligere) hadde en typebetegnelse 9D54 og den "nye" hadde 11D60. Er det noen som kjenner til disse, og kan gi meg noen opplysninger - eventuelt ha noen bilder av 11D60 i montert tilstand? Den som skal i ligger delvis i deler, mens den som sto i står der komplett og ler mot meg. Her er det ukers arbeid med motor som ligger foran meg. Når en motor har skåret seg, så er det ikke så mye å gjøre med, ikke sant? Hadde vært så mye enklere å fått reparert den som sto i, men det er kanskje en bedre motor 11D60 - den ser mye "nyere" ut. Her trengs det faghjelp! <{POST_SNAPBACK}> Klart en motor som har skåret seg kan fikses, det blir gjort stadig vekk. Ofte innebærer det å bytte sylinderforinger og stemper eller bore opp blokka i dimensjon. Hvis det er et lavkost prosjekt hadde det vært best med en delemotor. JOH Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Juni.2005 Del på Facebook Svart 20.Juni.2005 Tror nok du bør få en mekaniker som er vant til å skru på dieselmotorer til å vurdere disse to, samt helst også få ham til å bygge isammen den motoren du skal bruke. Det føler deg mye tryggere på motoren når du vet at den er skrudd sammen av en som kan det, enn hvis du håper og tror at du har fått det sånn noenlunde rett sammen på egen hånd... Motoren er det viktigste sikkerhetsutstyret du har ombord! Så en rimelig og dyktig mekaniker kan nok være verdt kostnaden. Lykke til uansett, håper du får motoren klar og montert snart slik at du kan sjøsette båten. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hschrde Svart 20.Juni.2005 Del på Facebook Svart 20.Juni.2005 Hei! Må jo nesten svare, siden jeg nettopp har tatt sylinderen og toppen på en kranglete Yanmar! Jeg har selv skrudd motor og bil endel år, men det er første gangen jeg har honet opp en sylinder. Etter en god del jobb (ca 3-4 hele arbeidsdager) så ble det bra, og motoren går jevnt, fint og sotfritt... Det KAN hende at den som skar seg er grei å reparere. Tørner den rundt, forresten? Dersom den gjør det og det er litt kompresjon igjen (det viser seg ved om det er mye eller liten motstand når du tørner, eller ved å låne måleinstrument), så er det ikke sikkert det er så mye jobb. Problemet ditt er vel at du neppe får mekanikerhjelp før til høsten - så om du skal få skuta på vannet i år må det kanskje noen snarveier til... Demontere toppen klarer du fint selv, husk bare å følge godt med på om du mister noen smådeler - og legg alt godt merket i esker. Gjerne nummerert slik at du vet eksakt hvilken bolt som satt hvor. Ta vare på pakninger og sånt slik at en som har peiling kan se hva motoren har gjennomlevd. Demontering av bunnpanne og stempler skulle nok også gå bra. Honing av sylindrene KAN du gjøre selv etter instruksjonene jeg fikk forleden, eller du kan kjøre hele greia til et bilverksted for å få det gjort. Når det skal monteres igjen, så kan det være greit med litt hjelp - og en god momentnøkkel. Ting skal være rene når de monteres, og bruk god tid for å være sikker på at alt gjøres rett. Noter hvilken vei stempler og alt sammen satt, det skal tilbake på nøyaktig samme sted og i samme rekkefølge/stilling. Om du gjør mesteparten selv, så trenger det heller ikke komme på mer enn noen tusenlapper! En tusenlapp for toppakningen eller to, og noe liknende for ringene kanhende. Noen pakninger er lette å lage med pakningsmateriale fra Biltema og hulltang. Dette vil vel fungere best for deg dersom du kan stole på at motoren gikk til den skar seg, og at det ikke er noe tull med feks dieselpumpe... Det er sikkert mange her som vil tipse deg etterhvert som du gyver løs dersom du vil ta dette som en bratt læringskurve i mekanikk! Alternativet er jo selvsagt å få et bilverksted til å ta hele jobben, men det kan fort bli en god sum ut av det og endel venting.... Uansett, lykke til & stå på! Sitér dette innlegget Link to post
hschrde Svart 20.Juni.2005 Del på Facebook Svart 20.Juni.2005 (redigert) Glemte en ting: dersom det er overliggende kamaksel så er det litt flere feller å gå i... Kjenner ikke disse motorene, men regner med at det sannsynligvis ikke er det? (((Kan jo nevnes i forbifarten at det finnes noen røverknep for krisetilfeller... Har selv fått liv i feks. et aggregat som skar seg med et stort metallisk smell ved å helle på oljeblanda bensin og lirke det rundt og igang... Men det blir i høyden å jukse for å få den til å gå noen timer i sommer, og lønner seg vel neppe siden den må ut igjen for å tas skikkelig eller byttes ut...))) Redigert 20.Juni.2005 av hschrde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 20.Juni.2005 Del på Facebook Svart 20.Juni.2005 Det er kanskje ikke helt usannsylig at det er en MD60, og ikke 11D60. Geir Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 20.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2005 Hei, og takk for gode råd her. Jeg kom nettopp fra båten, og traff på en kar på marinaen. Han hadde en uføretrygdet bror på 40 som ville blitt i ekstase om han kunne på mekke på motorene mine. :) Han var mekaniker, og har et eget lite verksted i garasjen, og skrur på alt som skrues kan. Han sa også at jeg vil få en mye bedre motor med nyere girkasse (har til og med pumpe på girekasse), hvis jeg reparerte den som etter sigende skar seg. Så jeg tror at jeg nå bytter om på disse, slik at jeg får delemotor av den som virker og er i deler, og reparerer den ødelagte med dem. Når disse er tilnærmet identiske så vil jeg kanskje bruke stempler/foringer etc. fra den som virker, og så sette dem over på den andre? Helt klart vil det bli en mye enklere jobb da alt av fester og ledninger er godt merket inne i motorommet og på motor. Jeg tar noen bilder av disse motorene i morgen, slik at dere får se kolossene. :) Tror at læringskurven i trebåt fortsatt er bratt nok, så motor får heller de som har greie på dette gjøre. jeg kan heller følge godt med, slik at jeg kan bli selvhjulpen på noe. I dag kan jeg starte en motor - det er alt :) Men - fyttirakkern hvor morsomt dette er. Bilder av båten - klar for sjøsetting bare motor kommer i, tar jeg i morgen. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
hschrde Svart 21.Juni.2005 Del på Facebook Svart 21.Juni.2005 Så bra! Den typen kontakter og hjelp er virkelig det beste du kan få! Når det gjelder det å bruke deler om hverandre, så må du la ham se på den saken... Uansett er det jo sånn at stempelringer og alle pakninger må byttes når det først åpnes. (Vel og merke om du vil gjøre det som det gjøres på verksted.) Det kan være virkelig lærerikt å følge med ja - vanligvis får man jo aldri lov til det... Skulle gjerne hatt den sjansen selv! Så du får stå på og få motoren i gang og båten på vannet. Sikkert hyggelig å kunne tilby båttur til mekanikeren din etter endt jobb! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.