Jump to content

Dra opp Askeladden 505 med 75hk, er Subaru forester 2i sterk nok?


roche

Recommended Posts

Hehe, har sett etpar XC70 slite litt på rampa ja 

 

Ja alle som kjører Volvo, Toyota, Honda osv. tror de har 4x4! det stemmer ikke helt! jeg kaller det assistert fwd.  Det er grunnen til at samboeren min ikke kjører Honda CR-V

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Imponerende dårlig av Volvo.

 

Funker fint til vanlig kjøring og for Severin Suveren som skal kjøre etter den brøyta hyttevegen sin til Supertoppen hyttefelt, og som ikke en gang vet om han har Haldex eller viskoseklutsj eller permanent 4x4 på sin noe over middels belånte SUV.  For spessielle oppgaver og noen få ganger kan det være kjekt med sikkelig 4x4. Som regel velger man jo bil etter behov og ikke alle har behov for permanent drift med sperrer

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Bytta netopp ut samboerens Legacy med en XV med manuel og lavserie! få bilmerker som matcher Subarus symetrical AWD med tre differensialer! Men bensinforbruket er fremdeles høyt! klarte ikke under noen omstendigheter å få det mindre enn 0,7 Ellers har vi hatt 0 problemer med Legacyen! håper XV´ n er like bra

 

Synes du virkelig 0.7 på mila er høyt bensinforbruk på en firehjulstrekker?

Min Volvo v70 turbo forhjulstrekk gå skjeldent under literen på vanlig kjøring og det syns jeg er helt greit.

Redigert av Palepilkar (see edit history)

Båt med fjernkontroll

Link to post
Share on other sites

Kommer såvidt under 0,9 på langkjøring, men bykjøring vinterstid er alltid over 2 liter på den gamle dieselpurke-Jeepen.

Naturligvis med innlagt moderat breisladd ved hver passende anledning. Siden den slipper først med hekken blir det alltid underholdende.

Heldigvis er jo dieselen fortsatt rimelig. Joda den er ikke så ille, betalte 12,60 sist søndag.

 

Det blir jo andre boller når Teslaen kommer, hvis den kommer. En gang i 2019 kanskje  :saint:

Men beholder naturligvis Jeep'en.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Bytta netopp ut samboerens Legacy med en XV med manuel og lavserie! få bilmerker som matcher Subarus symetrical AWD med tre differensialer! Men bensinforbruket er fremdeles høyt! klarte ikke under noen omstendigheter å få det mindre enn 0,7 Ellers har vi hatt 0 problemer med Legacyen! håper XV´ n er like bra

 

Synes du virkelig 0.7 på mila er høyt bensinforbruk på en firehjulstrekker?

Min Volvo v70 turbo forhjulstrekk gå skjeldent under literen på vanlig kjøring og det syns jeg er helt greit.

 

dette var på flatmark i høyeste gir, med en gang det kom en oppoverbakke spratt dette til 0,74.  fra bergen til Trondheim lå vi på 0,88. på kortkjøring bruker den nok over literen ja.   I instruksjonsboka står det 0,65 på blandet kjøring!! bra fantasi!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Bytta netopp ut samboerens Legacy med en XV med manuel og lavserie!  få bilmerker som matcher Subarus symetrical AWD med tre differensialer! Men bensinforbruket er fremdeles høyt! klarte ikke under noen omstendigheter å få det mindre enn 0,7 Ellers har vi hatt 0 problemer med Legacyen! håper XV´ n er like bra

 

her ser dere forskjell på permanent awd og assistert fwd

Ja, leser i en test at det skulle komme en XV med lavserie, men kun med den minste bensinmotoren. Jeg tror likevel lavserie på Subaru har vært borte noen år, da jeg som sagt ikke fant dette i 2011. Tar høyde for at opplysningen ikke er riktig, da jeg kun har vært i kontakt med Birger N. Haug i Lillestrøm og bare har deres opplysninger som referanse. Maken til slett kundebehandling har jeg sjelden opplevd. 2 ganger har jeg vært der for å prøvekjøre interessante modeller. Begge gangene skulle de sende meg spesifisert tilbud på epost, intet sett, intet hørt.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Nå sies det vel at haldex egentlig er bedre enn permanent 4x4, fordi det er neeesten like bra, men mye mer effektivt.. Man skal ha et veldig ekstremt kjøremønster for å faktisk ha behov for permanent 4x4.

 

Har to haldexbiler med automat, og de klarer seg med 0,6 på mila(med skiboks) og kommer seg fram ved normalt bruk.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Nå sies det vel at haldex egentlig er bedre enn permanent 4x4, fordi det er neeesten like bra, men mye mer effektivt.. Man skal ha et veldig ekstremt kjøremønster for å faktisk ha behov for permanent 4x4.

 

Har to haldexbiler med automat, og de klarer seg med 0,6 på mila(med skiboks) og kommer seg fram ved normalt bruk.

 

Næh ;-) Spørs hva som er normal bruk da men... etter hva jeg har skjønt er det også stor forskjell mellom de ulike haldex generasjonene, og sikkert også implementeringen av de i ulike biler? 

 

Så om en kjøpte Mazda cx5 (mulig ulike haldex i dag?) med 4wd for å få en bil som tar de siste milene med dårlig brøyta og svingete vei til hytta bedre så kan en bli overraska. Kjør litt aktivt i sving og den går fra en vanlig understyrt forhjulsdreven bil som vil rett frem/ut av svingen til en ellevill bakhulstrekker hvor rumpa kommer som en kule når 4wden plutselig finner ut at den skal trø til, midt i svingen. Resultat, totalt uforutsigbar i sving i det øyeblikket du kanskje tenker, "å faen, den kom litt fort på, bra jeg har 4wd for det er mer stabilt i sving"...

 

Eller en eldre Suzuki Vitara som stod i bakken her, med en lav asfaltkant foran forhjula og spant på høyre bakhjul... Trodde du skulle komme opp bakken fordi du har 4wd? 

 

Men ting har blitt bedre. Octaviaen vi har nå, med siste generasjon haldex, klarer jeg knapt å skille fra Subaruen vi har med permanent. 4wden slår ekstremt tidlig inn. Den klatrer bakker som om den har permanent, og den sladder og svinger på vinterføre som om den har permanent. 

 

Faktisk liker jeg den litt bedre til sladdekjøring om vinteren enn Subaruen fordi bakhjulsdrifta slår inn med et lite "puff" så rompa kommer perfekt ut når en kjører litt aktivt (i sportsmodus med antispinn av). 

 

Men "sporstabiliteten" til Subaruen på sånn passe krevende vinterføre er det ingen som tukter. Naturlig nok. Haldex er da en forhjulsdreven bil. Permanent 4wd gir også langt høyrere og opplevd stabilitet på sporete og humpete underlag/vinterføre.

 

Kjører mye til hytta på Finnskogen og har lange strekk, mange rett frem, med telehiv og dårlig underlag. Subaruen går som et tog rett frem, oppleves vesentlig mye tryggere enn andre biler, særlig om en legger til vinterføre. 

-------------

 

Så ja. Jeg vil si at permanent 4wd er en sikker vinner på de fleste kriterier, med unntak for drivstoff-forbruk. 

 

Haldex er flotte greier det også, men kan ha sine svakheter, og de bør man kjenne. Når man kommer litt for fort inn i en sving på vinteren så bør 4wd være en fordel, ikke en Shanghai suprise som sender en ut i naturen med rompa først ;-) Og når en står fast i en bakke så bør 4wd gjøre at en kommer seg opp, ikke står og spinner på ett bakhjul. Eller som vist med Volvo V70 her... en kommer jo ikke opp.. Så forresten noe tilsvarende på en liten Daihatsu ettellerannet 4wd som jeg måtte hjelpe opp av ei grøft en vinter. Spant villig på ett hjul med null friksjon. 

 

Permanent er enkelt, Haldex kan være mye rart. 

Link to post
Share on other sites

Eller en eldre Suzuki Vitara som stod i bakken her, med en lav asfaltkant foran forhjula og spant på høyre bakhjul... Trodde du skulle komme opp bakken fordi du har 4wd? 

 

jeg trodde Viag Vitara hadde et mer mekanisk system..? 

 

Klarte forresten å bli stående på flatmark med en subaru en gang - hadde parkert sånn at den vippa oppå en liten issvull på venstre forhjul og høyre bakhjul, og de andre 2 hjulene med litt bakkekontakt så de sto bare å spant.  (Hjalp jo heller ikke at den var utstyrt med de originale dekkene som besto av en blanding av teflon og bakelitt) 

 

subaru E10 - klassiker  :lol:

bilde

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg dratt på uten problemer. Ca 3 tonn totalt. Blir slutt nå da jeg har kjøpt Princess Riviera 36 som veier litt mer og selv om jeg selger Rinkeren til våren kommer jeg fortsatt til å beholde Jeepen, som brukes som bruksbil hele vinteren og handlesenterbil for fruen :lol: .

 

bilde

Hei syns det er rart att denne Grand Cherokeen kan trekke så mye lovleg.Det er jo ikke noen veldig stor bil dette?Må vere serdeles kraftig byggd denne bilen.

Båt med fjernkontroll

Link to post
Share on other sites

Har samme bil, men med den berømte/beryktede 3,1TD som er mest vanlig i Norge (som man får nesten gratis på bruktmarkedet nå om dagen).

Skulle gjerne ha bytta i V8 bensin da jeg ikke kjører så veldig mye, men dieselen funker nå bra og har 425 Nm med chip selv om det er 90-talls teknologi.

Drar 3,7 tonn med minigraver og utstyr uten problemer opp relativt lange bratte stigninger (10% over grensa da men man kan jo ikke se den grense under vann, eller noe).

Og med stive akslinger, 4WD, converterautomat og lavserie er det ingenting som stopper trekkviljen (utenom evt. friksjonen mot underlaget da), hvis man skal dra noe tungt opp en eller annen skråning.

 

Denne Anytec'en merket jeg nesten ikke at hang bakpå :saint:

 

dsc_1108_2.jpg

 

Flott båt og flott henger! Er de dine?

Link to post
Share on other sites

Næh ;-) Spørs hva som er normal bruk da men... etter hva jeg har skjønt er det også stor forskjell mellom de ulike haldex generasjonene, og sikkert også implementeringen av de i ulike biler?

 

 

Permanent er enkelt, Haldex kan være mye rart.

Vi er egentlig enig;)

 

Poenget er at du skal ha en ekstremt dårlig hytteveg for å ikke komme opp med haldex. Jeg har en superb og en tiguan, begge med haldex 4 tror jeg. Veldig sømløst system. Men så klart den lille forskjellen i forhold til en permanent bil.

 

Nå er de siste versjonene av haldex mye bedre enn de første.

 

Det som overrasket meg var da jeg kjørte en outback bensin cvt. Den har ikke permanent 4x4. Den hadde var mye mindre sømløs enn de haldexene jeg har prøvd. Kjente godt at den kobla inn. Men god bil var det. Den hadde gått 300000 km som kan ha påvirket den noe?

 

Synes selv det er større forskjell på 2 wd og haldex enn den hårfine forskjellen opp til permanent;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

 

Klarte forresten å bli stående på flatmark med en subaru en gang - hadde parkert sånn at den vippa oppå en liten issvull på venstre forhjul og høyre bakhjul, og de andre 2 hjulene med litt bakkekontakt så de sto bare å spant.  (Hjalp jo heller ikke at den var utstyrt med de originale dekkene som besto av en blanding av teflon og bakelitt) 

 

 

Gjorde det samme med en Subaru Pickup. Et pat knepp på med håndbrekk hjalp meg ut av knipa. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

var nok før jeg hadde lært å bruke brekket som "diffbrems"  :smiley:   men bilen va jo så lett at det skulle ikke rare dytten til 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Flott båt og flott henger! Er de dine?

 

Nei som du ser av signaturen min så har jeg nok dessverre ingen Anytec 750 SPD med Evinrude G2 300  :smiley:

 

Men bistår jo innimellom kjenninger som mangler trekkvogn,

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hei syns det er rart att denne Grand Cherokeen kan trekke så mye lovleg.Det er jo ikke noen veldig stor bil dette?Må vere serdeles kraftig byggd denne bilen.

 

Det er 3360 kg hengervekt på de fleste Grand Cherokee WJ (1999-2004). Noen har faktisk 3500 kg uten at jeg helt forstår hvorfor det er forskjell.

Dagens modell som kom i 2011 har 3520 kg men er jo en større bil.

Solid stiv bakaksel, kraftig automatkasse osv. er kanskje noe av forklaringen (også stiv foraksling før 2005).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...