Jump to content

Dra opp Askeladden 505 med 75hk, er Subaru forester 2i sterk nok?


roche

Recommended Posts

Nei som du ser av signaturen min så har jeg nok dessverre ingen Anytec 750 SPD med Evinrude G2 300  :smiley:

 

Men bistår jo innimellom kjenninger som mangler trekkvogn,

Har du kjørt båten i røfft vær? Vurderer Anytc 750, men har ikke prøvd den ennå. Oppførselen i dårlig vær er avgjørende. Skroget ser bra ut.

Link to post
Share on other sites

Har vært med en tur i ikke altfor røfft vær. 40 knop gjennom relativt store bølger gikk overraskende smertefritt.

Stoler med Öhlins gassdempere hjelper også.

Finnes vel ikke mange båter på den størrelsen som oppfører seg bedre i dårlig vær vil jeg tro.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

har en kompis som har en slik , han sier Anytec advarer mot å kjøre for friskt i stor unnasjø.  Det er jo et temmelig ekstremt, langsmalt skrog, så ser jo den..    

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Vi er egentlig enig;)

 

Poenget er at du skal ha en ekstremt dårlig hytteveg for å ikke komme opp med haldex. Jeg har en superb og en tiguan, begge med haldex 4 tror jeg. Veldig sømløst system. Men så klart den lille forskjellen i forhold til en permanent bil.

 

Nå er de siste versjonene av haldex mye bedre enn de første.

 

Det som overrasket meg var da jeg kjørte en outback bensin cvt. Den har ikke permanent 4x4. Den hadde var mye mindre sømløs enn de haldexene jeg har prøvd. Kjente godt at den kobla inn. Men god bil var det. Den hadde gått 300000 km som kan ha påvirket den noe

 

Synes selv det er større forskjell på 2 wd og haldex enn den hårfine forskjellen opp til permanent;)

 

 

Ingen Outback har blitt levert med noe annet enn permanent 4x4, så denne bilen må ha hatt en feil. 

Jeg er forøvrig ikke enig i at det er liten forskjell på permanent og haldex. Permanent er utrolig mye mer forutsigbart å kjøre med og gir en helt annen retningsstabilitet. Jeg har i min eietid på rett over et år hatt 0,61l/mil i snittforbruk på Foresteren. Det syns jeg ikke er ille. Den kjøres lett ned mot 0,5 på rolig langkjøring.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ligger på 0,8 på blanda, og jeg er ikke veldig snill på gassen.. På motorvei i fartsgrensa ligger jeg fint ned mot 0,6.

 

Ifht andre bensinere opplever jeg den ikke som ekstremt tørst. Har eid mye verre biler enn dette ;-) Selv mb a klasse 1,4 automat supa langt mer.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Forøvrig enig med Laka. Retningsstabiliteten på vinterføre og dårlig underlag er suveren. Rett og slett.

 

Det med forutsigbarhet er fint, særlig om man kjører ørlite aktivt. Men siste haldexversjon er også veldig bra nå.

 

Mazdahaldexen er i mine øyne en katastrofe i sving og kompliserer fryktelig på dårligst tenkt tidspunkt. Men ok ifht å sitte fast og komme opp.

Link to post
Share on other sites

Ingen Outback har blitt levert med noe annet enn permanent 4x4, så denne bilen må ha hatt en feil.

Jeg er forøvrig ikke enig i at det er liten forskjell på permanent og haldex. Permanent er utrolig mye mer forutsigbart å kjøre med og gir en helt annen retningsstabilitet. Jeg har i min eietid på rett over et år hatt 0,61l/mil i snittforbruk på Foresteren. Det syns jeg ikke er ille. Den kjøres lett ned mot 0,5 på rolig langkjøring.

Er det bare legacy da? Mulig alle er permanent, men bare manuell har fast 50/50 fordeling? Automat er litt mere forhjulsdrevet. Det har jeg hvertfall hørt, uten at det gjør de dårlige. 60/40 fordeling, og ned mot 95/5 til tider..

 

Flere sier at manuell er mere stabil på dårlig føre enn automat nettopp pga dette..

 

Står noe her selv om det gjelder eldre modeller..

 

http://vgd.no/forbruker/bil/tema/642406//

Og her

https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1311342

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Se der ja. Blir veldig off- topic dette men :-) Ser ut som "menigheten" mener manuell og mekanisk 50/50 henger i sammen. 

 

Må bare få lov å skryte litt. Var på Rudskogen, Trackday, med Legacyen (sedan) i høst. Trodde Trackday var "vanlige biler", men du så feil jeg tok. Millionbiler i hopetall, racingrigga BMWer, Porsher, Ferarri og enda noen voldsomme sportsbiler jeg ikke engang vet hva er. 

 

Standardbil med 137 hester og mekanisk 4wd mot den gjengen. Selvfølgelig sjanseløst, var det hundre meter strekke så blåste de forbi, men i sving kan jeg love at jeg hang med, eller i hvertfall i hodet mitt, antagelig ville alle bare holde seg unna meg :-) Dvs helt til bremsene gikk varme og dekka var så myke at det var som å kjøre på såpe. Det tok 8 runder, med en pause, før det skjedde. Alle kjørte i store svinger rundt meg. Ville vært triste greier å mose sin superdyre bil i min halvgamle subaru. 

 

Al time high var når jeg dro forbi en Porshe og en Ferarri i yttersving i svingen før langsletta. I rettferdighetens navn så tror jeg Ferarrien var på oppvarmingsrunde med instruktør og porscha ikke slapp forbi. Men jeg pressa meg forbi med skrikende dekk på yttern og var høyt oppe. 1.7 sekunder etter jeg var ute av svingen var begge forbi ;-) Og jeg ble flagga ut fordi det ikke er lov å kjøre forbi i sving, men ble tilgitt og fikk grønt lys før runden var over :-)

 

Uansett, dønn stabil bil også på tørr asfalt. Fikk tyna den helt maks og den er vel den første bilen jeg har hatt som ikke har noen "rariteter" som slår inn når ting begynner å stramme seg til. Ligger stabilt med overraskende lite krenging og drar ut rett sideveis, dvs hverken over eller understyrer når den slipper. Bare mye skrik og svidd gummi, og den slipper utrolig seint, mye seinere enn jeg kunne forestille meg. 

 

Lå stabilt uansett situasjon, kun i en eneste sving den fikk litt "wobble" tendenser. 

 

Skulle gjerne hatt 50 hester til i den da... men kan ikke få alt for småpenger. 

-----------

 

Utover kjøreegenskapene er det jo ikke noe særlig morsom bil. Lite utstyr, enkel og grei, konservativ kanskje. Enkelte teite løsninger som at vann renner ned i bagasjerommet fra bagasjelokket når det åpnes. Skjønner ikke greia med egen åpning innvendig og på nøkkelen for bagasjerommet, hvorfor ikke bare ha det på sentrallåsen? Osv.. men ikke noe store greier. Gode seter. 

 

On topic. God kjørebil, men ville ikke hatt manuell med den ugreie kløtsjen til å dra opp båt med. Uansett hvor godt 4wd systemet måtte være. Hadde da heller gått for automatkasse.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser det har vært nevnt mye frem og tilbake om det finnes lavserie på Forrester.

Vet ikke hva som har vært fra gammelt av, men dette de kaller X-mode fungerer litt som lavserie, og det finnes på Forrester og på nyere Outback.
(det kom på Forrester først, og kom vel på den nye Outbacken i 2015..?).
 

Så da spørs det kanskje litt hvilken modell Forrester TS vurderer å kjøpe?

Roger H.

 

Fersk seilbåtkaptein :)

Link to post
Share on other sites

Ekte lavserie er jo et ekstra reduksjonsgir i fordelingsgirkassen som fordobler trekk-kraften og halverer hastigheten, grovt sagt.

Men om CVT-kassen evt. går så høyt ned i reduksjon at det tilsvarer tradisjonell lavserie vet ieg ikke.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke søkt frem den presise utvekslingen X-mode gir, men den senker hastigheten og øker kraften, samtidig som antispinn blir enda mer sensitiv og noe andre greier.
Så effekten minner om lavgir. Og jeg vil tro den hjelper dersom du skal trekke noe tungt opp en rampe :)

Roger H.

 

Fersk seilbåtkaptein :)

Link to post
Share on other sites

prøver meg i tråden

har hatt Forester 2003 modell , bensin og automat , er vel en av de mange bilene jeg har eid

som jeg har likt best. Men den var jækla tørst.

 

Etter å ha sklidd rundt på glatta med fremhjulsdrift  og piggfrie dekk har jeg besluttet  og kjøpe 

Subaru Legacy og piggdekk. Tenker meg 2011 -13 modell.

( VW og Skoda utelukkes , har måttet bytte EGR ventil en gang - det koster 20.000.-)

Det hadde vært fint med litt synsing om bensin kontra diesel.

Foreløpige negative inntrykk med diesel , er generelle motstand vedr Nox, svak clutch og om motortrøbbel

som var på de første, er endelig fixet,

Vedr bensin bil  er vel det eneste negative for meg  forbruket , har blitt fortalt at de går på 0,9 -  er dette riktig.

Håper på relevant info.

Redigert av is_620 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

EGR-ventil? Det er jo noe man fjerner, eller deaktiverer  :smiley: Det har jeg iallefall gjort på mine biler, men mulig det ikke funker på VAG.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Eller en mere moderne variant  :smiley:

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nei oberst1, den endrer også utvekslingen på CVTen slik at du får mer kraft og mindre fart.

Så du får enda lavere "gir" enn du har i vanlig Drive.

Har du noen kilder på dette? Jeg finner ikke noe sted at utvekslingen endres, det jeg ser er at den bruker lavere utveksling (girer opp senere), men ikke lavere enn i vanlig kjøremodus. På meg ser det ut til at det er en ren elektronisk tilpassning. Å endre girutveksling er en mekanisk sak, mye vekt og leamikk. Har søkt på ulike forum og subaru offisielle sider i ulike land, og ikke funnet noe. Linken under var en av de bedre.

http://www.stanleysubaru.com/blog/2014/may/30/how-does-subaru-xmode-work---advantages-of-using-subarus-xmode.htm

Link to post
Share on other sites

jeg tolker det på samme måte som pacuare,  holder seg lenger i laver utveksling, elektronisk styring av differensialer for å overføre kraft til alle hjulene, samt "mykere" effektutvikling for å få mindre risiko for hjulspinn

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...