oberst1 Svart 19.Januar.2017 Del på Facebook Svart 19.Januar.2017 Jeg ville ikke være påståelig, selv om jeg delte synet til Ivar og Pacuare. Jeg fant et sted som kanskje bekrefter dette om lavere "utveksling", at det faktisk er en utveksling som ikke tilgjengelig i vanlig D eller L på gearspaken. Om kilden her stemmer vet jeg ikke. stanleysubaru.com: (linken gikk ikke rett til artikkel) Dear Stanley Subaru, "Can X-Mode be simulated by an experienced driver by (a) lower gear; (b) slower step on throttle; and © avoid stamping on brake? In other words, does X-Mode provide any functionality that is not accessible by an experienced driver?" --Curious Driver Dan Dear Curious Driver Dan, The purpose of X-Mode is to give the driver the ability to focus on maneuvering safely and let the Subaru control the throttle, torque, and other electronically-controlled components of the Vehicle Dynamics Control System. When X-Mode is ON, it keeps the transmission in a lower gear, lower than the D(rive) and L(ow) options available to the driver. If only we could reach under the hood and control the torque and direct the power ourselves to slipping wheels while driving down the road... Sitér dette innlegget boatpower.no Link to post Share on other sites More sharing options...
CSSGT Svart 19.Januar.2017 Del på Facebook Svart 19.Januar.2017 Dette er fra siden dere linker til: When X-Mode is ON, it keeps the transmission in a lower gear, lower than the D(rive) and L(ow) options available to the driver. Altså at den holder seg i et lavere "gir" enn du har tilgjengelig til vanlig når den står i Drive. Og når du har en CVT så er det ikke noe hokus pokus å lage lavere utveksling på den Pacuare, den endrer utveksling trinnløst og trenger ikke noe mer leamikk enn det som allerede er i en CVT. Ellers skal jeg ikke påstå at jeg vet så mye mer enn det som står der, i tillegg til at jeg kjører en bil med X-mode, og det virker i alle fall veldig som den er lavere giret i X-mode enn i "1. gir" Sitér dette innlegget Roger H. Fersk seilbåtkaptein :) Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 20.Januar.2017 Del på Facebook Svart 20.Januar.2017 (redigert) Akkurat, en "usynlig" lavere utveksling på en måte, kun tilgjengelig i X-mode. Da lærte vi noe nytt i dag også, sikkert bra system, Subaru er konge på AWD Lavere hastighet/større trekkraft = høyere utveksling. Altså stor forskjell (høy reduksjon) i rotasjonshastighet mellom inngående og utgående aksling i girkassen. Inngående aksling (koblet til veivaksling) roterer da mye fortere enn utgående aksling til diffen(e) (man har dessuten også en relativt høy utveksling i diffen i tillegg til utvekslingen i girkassen). Ekstreme terrengbiler (f.eks. Unimog) har gjerne portalakslinger med ekstra reduksjonsgir i navet også men det er jo en annen sak. Med lavgir/lavserie/low range menes da lav hastighet på kjøretøyet (og derav høy trekkraft ved hjelp av høy/stor utveksling). Med lav utveksling derimot får man høy fart. Altså liten forskjell (liten reduksjon) i rotasjonshastighet mellom inngående og utgående aksling i girkassen. Ref. gamle dagers "direkten" (1:1 og ingen utveksling i girkassen) som ofte var 4. gir. Overdrive er vel "negativ" utveksling faktisk, altså at inngående aksling roterer saktere enn utgående aksling. For å utnytte dreiemomentet til moderne sterke motorer for å oppnå lavere drivstofforbruk. Redigert 20.Januar.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
oberst1 Svart 20.Januar.2017 Del på Facebook Svart 20.Januar.2017 Lavere hastighet/større trekkraft = høyere utveksling. Altså stor forskjell (høy reduksjon) i rotasjonshastighet mellom inngående og utgående aksling i girkassen. Inngående aksling (koblet til veivaksling) roterer da mye fortere enn utgående aksling til diffen(e) (man har dessuten også en relativt høy utveksling i diffen i tillegg til utvekslingen i girkassen). Ekstreme terrengbiler (f.eks. Unimog) har gjerne portalakslinger med ekstra reduksjonsgir i navet også men det er jo en annen sak. Med lavgir/lavserie/low range menes da lav hastighet på kjøretøyet (og derav høy trekkraft ved hjelp av høy/stor utveksling). Med lav utveksling derimot får man høy fart. Altså liten forskjell (liten reduksjon) i rotasjonshastighet mellom inngående og utgående aksling i girkassen. Ref. gamle dagers "direkten" (1:1 og ingen utveksling i girkassen) som ofte var 4. gir. Overdrive er vel "negativ" utveksling faktisk, altså at inngående aksling roterer saktere enn utgående aksling. For å utnytte dreiemomentet til moderne sterke motorer for å oppnå lavere drivstofforbruk. Sikkert fort gjort å misforstå hverandre litt Teerex ettersom den var myntet på meg, men litt lærdom der altså :) I og med at Subaru har en lineær-kasse var det faktisk interessant at de benytter den muligheten det gir. Har kjørt mye Subaru, men ikke med X-mode. Virker som et smart system. Sitér dette innlegget boatpower.no Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 20.Januar.2017 Del på Facebook Svart 20.Januar.2017 Dette er fra siden dere linker til: When X-Mode is ON, it keeps the transmission in a lower gear, lower than the D(rive) and L(ow) options available to the driver. Altså at den holder seg i et lavere "gir" enn du har tilgjengelig til vanlig når den står i Drive. Og når du har en CVT så er det ikke noe hokus pokus å lage lavere utveksling på den Pacuare, den endrer utveksling trinnløst og trenger ikke noe mer leamikk enn det som allerede er i en CVT. Ellers skal jeg ikke påstå at jeg vet så mye mer enn det som står der, i tillegg til at jeg kjører en bil med X-mode, og det virker i alle fall veldig som den er lavere giret i X-mode enn i "1. gir" Må grave dypere her. Er det samme delenummer på CTV kassene med og uten X-mode? I så fall litt spesielt at ikke hele registeret er tilgjengelig i Drive. Jeg har aldri prøvd x-mode, har kun en teknisk interesse her. Litt frustrerende at hjemmesidene til bilprodusentene er dårlig på teknisk informasjon. Når en vil lese om systemer ender en på forum, der en aldri kjenner kunnskapen til den som skriver. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 20.Januar.2017 Del på Facebook Svart 20.Januar.2017 morro og litt absurd sammenlikning! Samboerens Subaru xv har manuel + lavgir da! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.