Jump to content

Bergtatt på tokt - sesongen 2017


Pequod

Recommended Posts

Har tvilt meg fram til å ta en sjefsavgjørelse og snur og setter nesa hjemover i dag.

Kom meg ut av Kragerøfjorden før jeg snudde.

 

Det er kombinasjonen av at jeg selv ikke er helt i form samt et værvarsel som melder regn alle de nærmeste dagene samt mer vind i morgen og torsdag som gjør at jeg sier meg fornøyd for denne gangen. Så det blir hverken Portør, Risør eller Arendal på meg denne uka.

 

Tar heller det strekket i sol og bedre vær!

 

Men jeg har en friuke igjen om to uker, og da skal jeg utpå igjen  til Iddefjorden!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir her i Stavern i dag, skal blåse litt mindre i morgen ettermiddag, så da kaster jeg heller loss da. Vinden kommer fra feil retning til at jeg orker å dra det - for en snekke - flere timer lange åpne strekket fra Stavern og etter Tønsberg Tønne.

 

Først da, enten ved å gå til Hvasser eller inn Tønsbergfjorden til Tønsberg, vil jeg få vinden fra riktig retning, og det frister ikke etter å ha bakset meg over Langesundfjorden i går...

 

Nå skal jeg ta meg en tur til Jernia og kjøpe noen smådeler og deretter skal jeg vaske båten skikkelig innvendig samt montere batteriladeren som har ligget omtrent ubrukt i båten siden jeg kjøpte den i  2014....

 

Finnes det forøvrig en båtutstyrsbutikk i Stavern?

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

51,5 nm ifølge appen til MarineTraffic! Startet i Stavern 12.50 og la til kai på Borgen 00.25!

 

Vanligvis ville jeg tatt en overnatting på turen, men kom på at jeg har en legetime i dag! Så nå er det straks avgang fra Oscarsborg og sjarmøretappen hjem!

 

Var en fin tur i går. Litt sjø utenfor Stavern, men mest store dønninger. Fikk til og med litt blå himmel da jeg krysset over til Tjøme.

 

Regnet kom først i natt, og det er oppholdsvær nå. Litt kaffe først, så er jeg i gang!

 

Forøvrig en BP-båt på ett av bildene, hvis jeg har forstått det riktig!

 

IMG_6665.JPG.38a849809dc52e59ae89500f04363157.JPGIMG_6676.JPG.5a6184d482521183fa03bf5ab15f6a63.JPGIMG_6719.JPG.6ec207ea26381ddb9ad322299d1084a1.JPGIMG_6726.JPG.afcdcab70524daf3819dcdc684d4091c.JPGIMG_6750.JPG.bba951cd1fe9665352694103736a0833.JPGIMG_6756.JPG.573a1042643faefc5fe88c43eccf1744.JPG

Link to post
Share on other sites

Da er jeg tilbake i hjemmehavna etter en flott uke i båten. Det var egentlig ment bare å være borte en drøy langhelg og hjemme igjen til tirsdag, men det ble altså en full uke. Mye på grunn av været og min egen form som kombinert førte til to netter i Kragerø og to i Stavern på tilbaketuren,

 

Jeg hadde et håp om å nå Risør for å kunne skryte av at jeg hadde vært på sørlandet, men endte altså opp i Kragerø. Men det er uansett ny rekord for hvor langt sørvest i Norge jeg har vært!

 

 

Link to post
Share on other sites

Svee skrev On 8.9.2017 at 13.47:

Hei Pequod!

Takk for turen - og alle de flotte bildene du deler med oss!

Har fulgt deg både på Marin Traffic og her på Båtplassen, og er mektig imponert over det enkle båtlivet og den ekte båtgleden du viser.

Hører du snart skal ut på ny tur - kommer til å følge med!

 

Takk for det! Det stemmer at jeg skal ut på tur igjen i slutten av måneden, en avspaseringsuke som må benyttes til noe fornuftig - hvis været også er fornuftig! :lol:

Link to post
Share on other sites

Kom meg utpå en tur på fjorden i går ettermiddag. En sjekk på tanken førte til at jeg bestemte meg for å tøffe over til Oksenøya og tanke. Fylte på 40.16 liter på en 40-liters tank, så det var vel på tide å fylle opp...

 

IMG_6783.JPG.98784ac39b7ead9ec20935830e37a631.JPG

Begynner å lure på om jeg har en 45-liters tank ettersom nåla på tanken var litt under kvart tank da jeg dro? Det skulle bety rundt 5-6 liter igjen, og da jeg kom fram hadde nåla beveget seg bittelitt nærmere 0, men ikke helt fram, så jeg regnet med at det var 4-5 liter igjen...men likevel altså, 40,16 liter!

 

Jeg har jo ingen dokumentasjon på hvor stor tanken er, men har regnet meg fram til 40 liter, men nå er jeg usikker! For jeg har garantert ikke brukt 7 liter på den 50 minutter lange turen fra Oksval til Oksenøya på den mest økonomiske marsjfarten!!!

 

Det var forøvrig noe uvant å ikke se Karma ligge der på sin vante plass. Spesielt siden Marine Traffic hevdet at den skulle ligge der... :giggle::confused:

IMG_6792.JPG.b28e2b3dbaa44ca6f98c0d4069f4a7e0.JPG

Hadde litt lyst å tøffe inn i Middagsbukta, men som dere ser av bildet under var det regnvær på vei, så jeg nøyde meg med å dra ut Store Ostsundet, dra forbi Bjørnen og deretter over til Flaskebekk før jeg dro langs Nesoddenlandet og rundt odden til hjemmehavna. Klarte ikke helt å slippe unna regnværet og måtte ta på kalesjetaket som jeg hadde rullet opp. Men da jeg passerte Nesoddtangen var regnet over.

 

IMG_6804.JPG.07e96a159710430869029044305adafa.JPG

Tanken er i alle fall breddfull nå og båten klar til besøk på Oscarsborg på lørdag sammen med rederinnen! Det blir både hennes første tur i år (mye har ikke klaffet i år blant annet fordi hun har slitt med store ryggproblemer og vært gjennom et mindre inngrep som ikke var vellykket) og hennes første besøk på Oscarsborg.

 

Så vi gleder oss!

IMG_6801.JPG.37ea4055b452e8bccd2a6add975f9c93.JPG

Link to post
Share on other sites

Hadde en flott tur til Borgen lørdag, sammen med rederinnen - bilder i Oscarsborg-tråden.

 

Uken som kommer blir det kanskje et par korte ettermiddagsturer, men jeg er i Berlin fra onsdag til lørdag - noen tips der?

 

Neste mandag er det avgang til Bakke i Iddefjorden i avspaseringsuka.

 

Skjedde noe spesielt da jeg plukket opp rederinnen fra Honnørbrygga. Stod en fyr og veivet med armene på brygga ved siden av. Han lurte på om det var mulig med haik til Nakholmen.

 

Det visste seg at han akkurat hadde mistet Ruter-båten og den neste gikk ikke før om en time. Han skulle på en minnestund der.

 

Vi plukket ham opp og det visste seg at han hadde kommet helt fra Halden og ville mistet minnestunden hvis vi ikke hadde tatt ham med.

 

Det visste seg at det var onkelen hans som ble drept på øya av den ustabile 20-åringen i forrige uke...

 

Tragisk, men godt å kunne hjelpe!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter spørsmål fra en som følger meg på Instagram satte jeg meg ned for å regne sammen hvor mange sjømil jeg har tilbakelagt hittil i år...

 

Jeg anslo for ham mellom 600-700 nautiske mil, men nå har jeg summert og inkludert turen til Oscarsborg lørdag har jeg hittil i år tilbakelagt 1.040 nautiske mil med min kjære Nidelv! Ikke så verst det! :lol::flag_bp:

 

I løpet av høsten skal jeg sette meg ned og summere de foregående årene også, morsomt med statistikk! :giggle:

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du får spørsmål om sjømil og svarer med nautiske mil. Håper instagrammeren vet å regne om, slik at han/hun får svar på spørsmålet. ;)

 

Uansett antal mil av et-eller-annet slag: trivelig å følge reiseskildringen.  

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

torkelmj skrev for 3 timer siden:

Du får spørsmål om sjømil og svarer med nautiske mil. Håper instagrammeren vet å regne om, slik at han/hun får svar på spørsmålet. ;)

 

Uansett antal mil av et-eller-annet slag: trivelig å følge reiseskildringen.  

Litt unøyaktig av meg dette. Han skrev egentlig bare hvor mange mil, og jeg svarte med nautisk mil siden det falt meg mest naturlig.

Nå har jeg også svart på hvor mange landmil det utgjør...

Link to post
Share on other sites

Jaja, i morgen ettermiddag drar jeg utpå igjen! Regner med avgang mellom klokken 12 og 14 en gang...

 

Målet er Bakke omtrent innerst i Iddefjorden. Erfaringen tilsier at jeg bør være framme  til lunsj onsdag...  Drar tilbake igjen torsdag.

 

Været er meldt ganske OK. Ikke så veldig mye vind, men mye overskyet, men uten regn...

 

Skal blåse litt mer på returen, men ikke uoverkommelig. Men så får vi se hvordan det blir i virkeligheten da...

 

Har jo ikke vært i Iddefjorden siden jeg selv var innlagt på Bakke, så det blir hyggelig med et gjensyn, også med personalet!

Anledningen til besøket - bortsett fra at jeg har avspaseringsuke - er at kjæresten legges inn der på tirsdag.

 

Dette blir vel sannsynligvis min siste langtur i år, men man skal aldri si aldri - neste avspaseringsuke er i november, 20-26., så vi får se hva som skjer hvis været tillater det.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er første etappe på min avspaseringsuke/høstferie ferdig. Jeg dro fra Oksval på Nesodden ekstremt mye senere enn planlagt, faktisk ikke før 17.50 ! Jeg hadde planlagt å starte rundt kl. 14, men det ble det altså ikke noe av!

 

Jeg var i Berlin fra onsdag til lørdag, deretter en rask overnatting hos rederinnen før jeg hadde jobbvakt søndag kveld. Sent hjem og tidlig opp i dag ettersom jeg skulle på protesekontroll før jeg skulle dra. Besøket hos ortopedingeniøren tok lenger tid enn planlagt og da jeg så var hjemme sovnet jeg på sofaen etter litt lite søvn.

 

Så dermed ble det altså en meget forsinket avgang!

 

Allerede da jeg passerte Fjellstrand begynte det å mørkne, men været var fint med lite sjø og fortsatt ingen hummerteiner å bekymre seg om - ennå - så da fortsatte jeg bare ufortrødent videre. Få båter utpå så sent...

 

Tanket i Son litt over klokka halv elleve og da var det bekmørkt utpå. Fristelsen var stor til å ligge over der, men jeg bestemte meg for å fortsette til Moss, for da ville jeg ha "kjørt inn" forsinkelsen og kan fortsette tirsdag i rute etter det som jeg opprinnelig hadde planlagt...

 

Målet er Halden i løpet av tirsdagen, overnatting der og deretter sjarmøretappen inn Iddefjorden onsdag. Der skal jeg som sagt tidligere besøke rederinnen, og deretter dra hjemover torsdag, med en liten avstikker innom Fredrikstad, hvis alt går etter planen.

 

Noen bilder må jeg vel også få plass til! Begynner med et fra Berlin, av en pen båt som lå rett utenfor hotellet på elva Spree.

IMG_6947.JPG.f75c24cfeea703e40904c25e2006f73f.JPG

 

Etter å ha smakt på curryketchupen som Tom Rør hadde med seg fra Tyskland da jeg ble invitert på pølsefest på Borgen i august, ble jeg så begeistret at jeg kjøpte med meg to flasker da jeg kom over den samme i en butikk i Berlin! Den grønne er den jeg smakte, den røde er formentlig en litt kraftigere variant! 

IMG_7027.JPG.f0a4d37977ac2d4fff15c555ca71b104.JPG

 

Og dette er fra før mørket kom for fullt...

IMG_7028.JPG.d4fdfe05e43c9170a1dd2813a5b800b0.JPG

 

Og på det siste ser vi lysene i Son sett fra dieselbrygga. Pen pris fortsatt, 9,47!

IMG_7035.JPG.54315c97a1854ada65c7dab6a29ca8de.JPG

 

Siden tirsdagens etappe for det meste skal foregå i dagslys, så blir det vel flere bilder imorgen!

 

Avslutter derfor med nok et bilde fra Berlin og utsikten fra hotellrommet...

IMG_6950.JPG.0ba1f32a2d9b8de7525593bcb1a09176.JPG

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...