Jump to content

Bergtatt på tokt - sesongen 2017


Pequod

Recommended Posts

Torsen67 skrev for 2 timer siden:

Jeg er imponert! Jeg har hatt min båt lengre enn deg (tror jeg), og har ikke vært lengre enn til Drøbak. Føler at båten min er for liten med 24 fot. Men har 55 hk, så tror jeg har litt mer fart. Hva marsjer du på når du ligger på transportstrekker? 

 

Hehe, det er bare tiden som begrenser meg, ikke avstander! :smiley: Når det gjelder motorkraft så har jeg vel en av de minste motorene på snekkene her i indre Oslofjord... Motoren er en 22 hesters Yanmar, og med gode strønforhold og lite motvind kan jeg marsje på 5,5 knop, men i realiteten ligger nok gjennomsnittsfarten på rundt 5 knop.

 

Så liker jeg jo mest å være underveis, så jeg drar gjerne lange strekk av gangen. Rekorden er vel noe over 13 timer i strekk, men jeg prøver å ta noen pauser innimellom! 

 

Med 55 hester kommer du nok vel opp i en litt bedre marsfart, tenker jeg!

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev On 22.8.2017 at 12.09:

Føler at båten min er for liten med 24 fot. 

Glemte å svare på akkurat denne. Det er ikke noe problem å bevege seg i skjærgården i Norge og Sverige med en 24 fots snekke! Det kan jeg skrive under på... I alle fall hvis du har god tid, for det må man ha.

 

Og hvis det blåser for mye og vinden kommer i gal retning for en snekke, så ligger jeg heller et ekstra døgn i havn. Det er vel det eneste som kan stoppe meg.

 

Men fra Oksval på Nesodden og til Strömstad eller Koster tar det ikke mer enn halvannet døgn før du er framme, og jeg vil absolutt anbefale et besøk der - og ikke minst få med deg den vakre Hvaler-skjærgården på veien!

 

Selv koser jeg meg mest om bord når jeg er underveis, og når jeg er alene kjører jeg stort sett ganske lange strekk. Men det er jo ikke helt nødvendig, du kan at det med ro og stoppe på mange plasser.

 

Med en gjennomsnittfart på 5 knop tar det for eksempel rundt fem timer til Son, som er et idyllsik sted, og i underkant av seks timer til Moss.

Fra Moss har du et pent utgangspunkt til for eksempel Strømtangen fyr (rundt fire timer) og deretter til Hvaler-området. Fra Moss og helt fram til Kosterøyene tar det i underkant av 8 timer i 5 knops gjennomsnittsfart.

 

Med tidlig start kan du fint komme deg til for eksempel Kosterøyene eller Strömstad i løpet av dagen, særlig med på rundt 7 knops gjennomsnittfart. En fin helgetur!

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev On 23.8.2017 at 15.57:

Blir nesten flau over mine egne krav til fart og komfort når jeg leser det siste innlegget ditt pequod. Båtglede handler til sist om å utnytte den båten man har og se mulighetene. 

Hehe, båtglede kan jeg nok skrive under på at jeg har. Snart fire år som båteier og gudene skal vite at det var et godt kjøp! Ser egentlig ingen begrensinger, bortsatt fra for mye åpent hav, for mye vind fra feil retning og tiden... Drar ikke over til Shetland med det første, for å si det slik!

 

Men enormt mye fint å oppdage i både norsk og svensk skjærgård - båten har tatt meg til plasser og steder som jeg høyst sannsynlig aldri ville ha besøkt uten båten - og gitt meg noen fantastiske opplevelser. Ikke minst har jeg også møtt flere flotte folk, både herfra og fra flere grupper på Facebook, som har gitt meg tips og råd.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som jeg drar til Stavern neste helg. Regner med å komme meg til Bolærne fredag, men har ikke vært lenger sørover på den siden av Oslofjorden.

 

Hva er raskeste og letteste vei å ta fra Østre Bolærne og til Stavern? Eller bør jeg heller ta inn til Tønsberg og fortsette på "innsiden" ned Tønsbergfjorden istedenfor utsiden forbi Færder?

 

Jeg drar fra Nesodden rundt 13.30 og tror jeg skal komme meg ned til Østre Bolærne/Tønsberg før det blir for mørkt. Har jo vært der en gang før. Så fortsetter jeg så fort det er blitt lyst nok (rundt 4.30) til Stavern. Drar tilbake søndag formiddag og da kjører jeg antakelig hele veien i et strekk....Skal jo på jobb mandag...

 

Været ser foreløpig greit ut med tanke på vindstyrke.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

horg skrev 2 minutes ago:

Korteste vei er å gå til ØB, derfra gjennom Vrengensundet, ut Tønsbergfjorden runde Tønsbergtønne og følge småbåtleia videre til Stavern.

Takk for raskt svar!

I månedskiftet august/september bør det vel kanskje gå greit å få plass på Østre Bolærne en sen fredagskveld?

Link to post
Share on other sites

Om ikke Bolærne er et spesifikt mål i seg selv, så er det en liten omvei for deg. Ellers har jeg benyttet meg av gjestebryggen til Kiwi på Kjøpmanskjær (i Vrengensundet). Der går det fint å ta noen timer på øyet. 10 meter til butikken og...

Så kan du jo få med deg Årøysund og på veien.

Link to post
Share on other sites

Ms Fortuna skrev for 1 time siden:

Om ikke Bolærne er et spesifikt mål i seg selv, så er det en liten omvei for deg. Ellers har jeg benyttet meg av gjestebryggen til Kiwi på Kjøpmanskjær (i Vrengensundet). Der går det fint å ta noen timer på øyet. 10 meter til butikken og...

Så kan du jo få med deg Årøysund og på veien.

Nei, Bolærne i seg selv er ikke noe mål, men det er det nærmeste stedet jeg har vært før og tenkte det kunne passe som overnatting. Takk for tips!

Link to post
Share on other sites

Når vi har gått til Stavern, her vi gått nedover fjorden på østsiden av Hvasser i Sandøsundet til Krukehavnen. Derfra rake veien rett til Stavern via innsiden av Svenner, - opp mot 3 timer med 7 knop.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Pequod!!

 

Har du kommet deg til Bolærne?

 

Jeg vil anbefale deg å gå Røssesundet på Tjøme og krysse over fra Verdens Ende og rett over til Tønsberg tønne. Dette er korteste vei når du kommer nordfra, samtidig som du kjører innaskjærs helt til Verdens Ende og får med deg mye fint å se på.

 

Det er langt å gå inn Vrengen og Vestfjorden i 6-7 knop. Også har du værmeldingen på din side når det gjelder det å gå ut ved Verdens ende.  Vanligvis ikke mye sjø der når det er meldt nordavind. Og det har heller ikke blåst mye de siste dagene. Så det er vel ikke mye gammel sjø der ute vil jeg tro.

 

God tur?

 

 

Ser nå at du skal på tur neste helg. Trodde du var på Bolærne allerede.?

Redigert av SVARTEN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan gjerne holde med om at Røssesundet er verdt turen i seg selv, men nå har jeg for moro skyld lagt inn begge rutealternativene i Navionics og det viser seg altså at det er 0,1 NM kortere å gå Vrengensundet enn ut om Verdens Ende. Bare prøv den som vil.....

Men nå er det ikke alltid korteste vei som er mest interessant da.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...