Jump to content

Varmtvannsbereder som dieseltank


Jernklumpen

Recommended Posts

Svakt magnetisk, da husket jeg riktig.

Ikke dårlig det for en, som ifølge sin far, er et spesialtilfelle som ble fødd åreforkalket:giggle:

Rustbestandig mot svart så er vel Arosta 309 vanlig. Har det samt pinner for duplex.

Erfarer at Arosta er mye enklere å sveise med.


Skal ombord i en Malo 25, se tråden Prosjekt Malo 25 sjark. (Får ikke til å kopiere lenken)


-Hva med å tømme oppi noen liter fosforsyre for rengjøring innvendig. Fjerner vel det meste av urenheter den? Vet at man skal være forsiktig med den syra.

Får vel på pukkelen nå, husk at i juletider skal alle være snille med hværandre:smiley:

Link to post
Share on other sites

lnjk skrev for 5 timer siden:

Gjenbruk av gammel tråd er vel bra?

Gjenbruk av tråd er helt gull, da drar man med tidligere erfaring i stedet for å begynne på nytt :thumbsup:

 

 

lnjk skrev for 5 timer siden:

Må nok sveise den med pinner, men det bør kunne gå det.

Joda, men det er litt både og. Den største fordelen med å sveise pinne på rustfritt er at du ikke trenger bakgass. Ulempen er at du sliter med heat input, gjennombrenning, og sveisefeil. Selvfølgelig mer enn godt nok på ting som ikke er så nøye, men hvis du skal bygge om en VV-bereder som kun er 1,5mm i godset så har du ikke så mye å gå på. Men er du god på å sveise så blir det sikkert gullende godt :thumbsup:

 

 

lnjk skrev for 5 timer siden:

@Komododu skriver at produsent har gått ned i materialkvalitet.

Hvor sikker er du på dette?

Så sikker som at jeg var borti dette ved min forrige arbeidsplass. Men deg var andre kolleger som hadde den kunden. Dette dreide seg om godkjenning av materialkvalitet, destruktiv og ikke-destruktiv testing, analyser og sveiseprosedyrer. Hva disse berederprodusentene har gjort i ettertid vet jeg ingenting om, men jeg har veldig vondt for å tro at de bruker noe dyrere stål enn det de må. 

 

 

lnjk skrev for 5 timer siden:

På et annet forum leser jeg det stikk motsatte. At man har gått opp til duplex.

Kilde?

 

 

lnjk skrev for 5 timer siden:

Er vel ikke så enkelt å finne ut av dette med magnet, for husker jeg rett så kan duplex også være magnetisk.

Nei, ikke lett å finne ut av det helt sikkert nei. Som du kan se av utklippet jeg har limt inn lenger opp i tråden er det en drøss ulike rustfrie kvaliteter på markedet, og "syrefast" og "duplex" er blant disse. Var vel 7 ulike duplexer bare i katalogen til Astrup, var det ikke? Og ja, duplex er magnetisk, og ikke bare litt! Du tar ikke feil av duplex og 304 (austenitt) med magnettesten. Men så er det også andre rustfrie stålkvaliteters om er magnetisk da. Det gjelder både ferittisk og martensittisk rustfritt. Dette er en jungel!

 

 

lnjk skrev for 3 timer siden:

-Hva med å tømme oppi noen liter fosforsyre for rengjøring innvendig. Fjerner vel det meste av urenheter den? Vet at man skal være forsiktig med den syra.

Vet ikke hva du ser for deg å rense med den syra, men fosforsyre er gode greier ja. Det er den som bla. brukes til å syrevaske dykkerflasker for rust. Den fjerner rusta, men er skånsom mot stålet. Fosforsyre er en svak syre, ikke spesielt farlig. Må ikke forveksles med flussyre, den er skummel!

 

 

Hulda skrev for 2 timer siden:

Tror jeg ville fjernet meg fra 309. Jeg ville sveiset med OK 67.70.

Nja, nå er vel 67.70 også en 309 tråd :wink:

Link to post
Share on other sites

Beredere blir ofte laget av 4521 eller tilsvarende, også innlegert med Ti. Uten at jeg gidder å legge for mye jobb i det. Uansett plenty godt nok for diesel. Og det er informasjon å hente på nettet. Bruken av stål i disse tankene tar hensyn til temperatur og trykkbelastning. Som over, de tankene jeg har skiftet har holdt i mange år, med til dels meget dårlig vannkvalitet med høyt klorinnhold. Mener at også @Roger johar tanker av gamle beredere. 

 

Arosta 309 Mo er tilsvarende elektrode. Brukte mye Arosta før i tiden. 

Link to post
Share on other sites

Komodo, nei har ikke link til dette med materialkvalitet.

Kun utsagn fra menigmann.

 

Tok nok feil av syre, var flussyre jeg mente. (Og nå  blir nok pukkelen øm:smiley:)

Til fjerning av evt rust. 
Oksalsyre, er det ikke det man bruker på vannlinja og og som vi konsumerer om 

sommeren når makrell og rabarbrasuppe er på menyen? Er kanskje ikke så virkningsfull den, 

men har aldri prøvd den selv.

 

Av pinner har jeg vel bare ø2mm i 316 kvalitet. Har sveist endel svart mot rustbestandig i det siste, så kanskje derfor samt Hulda sin anbefaling som gjorde at 309 kom opp. Men her er det ikke nødvendig å blande inn noe svart.

1,5mm gods er mye vanskeligere å sveise enn 2mm, så 1,5 vil jeg helst ikke bruke.

 

Får se hva det blir til når temperaturen igjen kommer opp og det blir mulig å bevege seg utendørs.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 3 timer siden:

Beredere blir ofte laget av 4521 eller tilsvarende, også innlegert med Ti. Uten at jeg gidder å

Ser Høiax reklamerer med at de bruker dette stålet i sine beredere, men hvor lenge de har gjort det vet jeg ikke. Dette har endret seg opp i gjennom, og de kravene og direktivene som gjelder nå fantes ikke for 40 år siden. 

 

Når det gjelder 4521 så er dette et ferittisk kromstål som ikke inneholder nikkel. Ikke vanlig austenittisk rustfritt stål dette her altså. Mulig at dette stålet har gode korrosjonsegenskaper, det vet jeg ikke. Vet heller ikke om dette er like sveisbart som rustfritt/syrefast 316L. Men at stålet i seg selv er godt nok til dieseltank er det vel ingen tvil om. Alle stålkvaliteter egner seg til diesel. Det jeg har forsøkt å få fram i denne tråden er at stål kan ha ulik sveisbarhet, og noen kvaliteter kan være mer utsatt for tildekkingskorrosjon. Det siste der kan man få under belegg som danner seg i bunn av en tank. Måter å unngå det kan være å tilte tanken litt, samt sørge for gode muligheter for drenering/avtapping. 

 

Selv hadde jeg ikke vært bekymret for å bruke en gammel bereder til dieseltank, men jeg ville nok prøvesveist litt først. Ville nok også gått for tig og bakgass. 

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 10 timer siden:

Mener at også @Roger johar tanker av gamle beredere. 

Laget en varmtvannsbreder for 35 år siden av 300l breder som var sikkert like gammel. Pinnesveiste  den.

Tok den ut i fjor for å sjekke platene i kjølen baks skummet og fikse en sveis rundt en av coilrøra som startet trtkkvanspumpen hvert  20min hvis en  ikke slo den av. 

Platene i kjølen var som nymalt fikset tanken og skummer den inn i kjølen på ny. La på et par lag duk og polyester på toppen. Og fikk motoren på plass oppå.

 

 

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke annet negativt enn manglende inspeksjonslokk for rengjøring og at skvalpeskott kan være nødvengig hvis tanken er stor i forhold til båten for å unngå ustabilitet.  Slurping av luft i dieselinntaket kan muligens også bli et promlem i sjøgang hvis tanke ner lang.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 11 timer siden:

skvalpeskott kan være nødvengig hvis tanken er stor i forhold til båten for å unngå ustabilitet.  Slurping av luft i dieselinntaket kan muligens også bli et promlem i sjøgang hvis tanke ner lang.

Det går an å lage et kutt på 180 grader tre ned et skvalpeskott og sveise igjen.

Og spyle ut der elementet har hvert.,

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...