Jernklumpen Startet 21.Januar.2017 Del på Facebook Startet 21.Januar.2017 Noen som har prøvd og bruke innmaten i varmtvannsbereder til dieseltanker? Ser ut som mine dieseltanker er laget av flyteelementer til flytebrygge, de er litt tynne og lekker litt i gjennomføringer i toppen (tettet litt ekstra med tec7) og de buler ut her og der. Ser ikke bra ut. Derfor tenkte jeg på syrefaste beholdere fra vvberedere, det får man jo gratis når de er defekte. Trenger bare og lage en krybbe som de kan ligge stødig i , og stropper de fast. Har akkurat sveiset på stuss på en 300 liter OSO vvbereder , som jeg skal ha på henger og fylle skuta med billig avgiftsfri diesel fra lanbrukspumpa . Det ser jo solid og greit ut.. Hvertfall bedre enn ustabile flyteelementer som kan gå lekk, blir mye diesel som kommer ut i sjøen da (via automatisk lensepumpe) Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Roger jo Svart 21.Januar.2017 Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 Burde gå bra det, bygde om en og la inn en sløyfe har varmt vann når motoren er varm. Den er 30 år nå. Diesltankene jeg lagde er tynnere. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
dieselfan Svart 21.Januar.2017 Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 En utfordring er mangel på skott i tanken. Stigerør har en tendens til å knekke om dieselen får skvalpe som den vil Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 21.Januar.2017 Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 Men teknisk er beredertank en sterk og god tank som er trykktestet før levering. Forer du krybba med tynn gummi så varer tanken evig Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 21.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 En utfordring er mangel på skott i tanken. Stigerør har en tendens til å knekke om dieselen får skvalpe som den vil De tankene jeg har fra før, har uttak i bunn. Så går de til felles samletank med tapping i bunn for og få ut vann. Og uttak til motor i toppen. Så det blir jo likt. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
dieselfan Svart 21.Januar.2017 Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 Bunntapping løser jo problemet med stigerørsproblemer Utskillertanken gjør sikkert jobben. Er den gjennomsiktlig ? eller har du vannutskiller/filter med se-glass i tillegg ? Sikkert lurt å sveise igjen alle åpninger du ikke trenger så reduserer du sjansen for lekkasjer ... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 21.Januar.2017 Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 Har sjekket materialet i flere beredere fordi jeg har sveiset de om (gårdstank, grill, målebeger til betongblanding++) og har funnet både 304 og 316, så sikkert lurt å bruke 316L om du har det Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 21.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 Dieselfan, mener du 316 liter? Den jeg har ordnet i dag tok 281liter. Er det forskjell på antall liter hvis det er varmere ute? Varmere er lik større. Sveiset igjen ett rør på bereder en, og beholdt 2 ett til påfylling og ett til lufting ved påfylling, boret hull i bunn og sveiset inn stuss med kran til avtapping. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
dieselfan Svart 21.Januar.2017 Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 Beklager dårlig forklaring. 304 og 316 er benevnelse for materialkvalitet. Det var for å dele hvilke tilsatsmaterialer eller elektroder du burde bruke for å sveise nippler/gjengestusser på tanken 316 er syrefast rustfritt ca 18%Cr, 12%Ni og 3%Mo 304 er rustfritt ca 18%Cr, 10%Ni Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 21.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 Jeg har kun 316 for syrefast tilsatstråd og tig med dekkglass. Hvordan finner jeg ut stålkvaliteten på berederen? Hvilken kvalitet er 304? Rustfritt? Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
dieselfan Svart 21.Januar.2017 Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 316 er glimrende til både 304 og 316 så lenge du bruker argon som dekkgass. 304 er rustfritt ja. Analyseutsyret jeg bruker koster mer enn familiebåten... Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 21.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 Aha. Skjønner. Da går jeg for analyseutstyret mitt, magnet. Bruker kun argon. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Jernklumpen Svart 21.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 Hvorfor heter også noe A4? Er det forskjellige leverandører? Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
dieselfan Svart 21.Januar.2017 Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 (redigert) Ikke forskjellig leverandør men forskjellig standard. AISI316 er ca lik A4. AISI304 er ca lik A2. Det finnes 6-7 standarder som vi regner som vanlige i min bransje og sikkert mange flere totalt.... Ikkeno problem å bli forvirra Redigert 21.Januar.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 21.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 Ikke rart det blir surr. Jeg bestiller alltid syrefast\316 når jeg bestiller i jobben . Næringsmiddelindustri. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Komodo Svart 22.Januar.2017 Del på Facebook Svart 22.Januar.2017 ... Derfor tenkte jeg på syrefaste beholdere fra vvberedere, Som dieselfan er inne på her så bør du være klar over at beredere ofte er av en simplere rustfri kvalitet enn 316L, dette er selvsagt for å spare penger. Så vidt jeg husker begynte Ozo å bruke 301 i sine tanker for en del år siden (fritt etter hukommelsen). Dette er altså godt nok i en vv-bereder, men kan skape problemer i en dieseltank. Årsaken er at når det legger seg bunnfall i tanken (gjerne kombinert med en skvett vann), blir den utsatt for tildekkingskorrosjon. Rustfrie kvaliteter i seg selv er utsatt for denne typen korrosjon, og særlig de dårlige kvalitetene (304 og nedover). Etter en tid blir bunnen av tanken som en tesil. A4 og A2 er fra en skruestandar (produkt), ikke en materialstandard. Ps: Vær klar over at magnettesten kun har gyldighet for austenittiske rustfrie kvaliteter! Les gjerne mer om rustfritt stål og andre metalliske legeringer i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/97660-materialkvalitet-i-skroggjennomføringer-og-annet-av-metall-i-båten/page-1 Et par sider ut i tråden blir rustfritt / syrefast omtalt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Inter 9000 Svart 22.Januar.2017 Del på Facebook Svart 22.Januar.2017 304 er magnetisk. Ruster ikke ute i vær og vind, men tåler ikke sjøvann over lengre tid. 316/ 316L er ikke magnetisk. Dette brukes i forbindelse med sjøvann. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Jernklumpen Svart 22.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2017 Som dieselfan er inne på her så bør du være klar over at beredere ofte er av en simplere rustfri kvalitet enn 316L, dette er selvsagt for å spare penger. Så vidt jeg husker begynte Ozo å bruke 301 i sine tanker for en del år siden (fritt etter hukommelsen). Dette er altså godt nok i en vv-bereder, men kan skape problemer i en dieseltank. Årsaken er at når det legger seg bunnfall i tanken (gjerne kombinert med en skvett vann), blir den utsatt for tildekkingskorrosjon. Rustfrie kvaliteter i seg selv er utsatt for denne typen korrosjon, og særlig de dårlige kvalitetene (304 og nedover). Etter en tid blir bunnen av tanken som en tesil. A4 og A2 er fra en skruestandar (produkt), ikke en materialstandard. Ps: Vær klar over at magnettesten kun har gyldighet for austenittiske rustfrie kvaliteter! OSO begynne og bruke noe de kalte duplex, for tre-fire år siden . Litt usikker på om dette er syrefast. Sikkert ikke siden det var et billigere materiale. Hvis man har samletank etter dieseltanker, så blir det vel ikke stående vann og tære i tankene. Må jo ha litt fall på tankene da. Takk for god info. Les gjerne mer om rustfritt stål og andre metalliske legeringer i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/97660-materialkvalitet-i-skroggjennomføringer-og-annet-av-metall-i-båten/page-1 Et par sider ut i tråden blir rustfritt / syrefast omtalt. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Jernklumpen Svart 22.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2017 Ble litt rart dette med sitat og ikke. Ikke så lett dette. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Komodo Svart 22.Januar.2017 Del på Facebook Svart 22.Januar.2017 (redigert) OSO begynne og bruke noe de kalte duplex, for tre-fire år siden . Litt usikker på om dette er syrefast. Sikkert ikke siden det var et billigere materiale. Hvis man har samletank etter dieseltanker, så blir det vel ikke stående vann og tære i tankene. Må jo ha litt fall på tankene da. Takk for god info. Er du sikker på det? Jeg er litt skeptisk, mener de bruker en billigere rustfri kvalitet. Dersom de bruker duplex derimot som du sier blir saken en annen. Duplex er ikke såkalt "syrefast", men går for å være enda bedre! Anbefaler igjen at du leser om rustfritt i den linken jeg la inn lenger opp. Både duplex og "syrefast" er rustfrie kvaliteter, men duplex er ikke en austenitt. Sveiser du duplex med vanlig rustfri tråd kan du få problemer med at sveisen blir glasshard. Det vil du ikke ha på en dieseltank i en båt, da har du aldri kontroll på når sveisen ryker. Da er det bedre å bruke fittings og skru. Ellers, duplex er ikke duplex for å si det sånn. Under er et utklipp av kvaliteter Astrup leverer. Bare av duplex er det 7 forskjellige kvaliteter, av austenitter er det 20. Og det er mer. 304 er magnetisk. Ruster ikke ute i vær og vind, men tåler ikke sjøvann over lengre tid. 316/ 316L er ikke magnetisk. Dette brukes i forbindelse med sjøvann. En grei tommelfingerregel det der selv om unntak finnes. Men i trådstarters tilfelle blir det jo ikke så relevant siden det er snakk om en dieseltank som skal ligge inne i båten. I prinsippet kunne du like gjerne laget en tank i svart karbonstål og malt den utvendig. Diesel er jo helt uproblematisk mot båte rustfritt og svart. Problemet er bunnfall i tanken og vann samt at rustfritt er mer utsatt for pittings enn svartstål. Lagt til: Hvis du som du sier klarer å lage godt fall på tankene og avtapping på det absolutt laveste punktet ville jeg vært vesentlig mindre skeptisk Bare vær sikker på at det du sveiser holder mål. Fort gjort å gå fem på om man sveiser på duplex, sveisen kan bli glasshard om du ikke følger riktig prosedyre. Veldig dumt hvis det viser seg at en sveis blir sprø og sprekker på en dieseltank Når det er sagt har jeg også sveiset småtterier til båten med både 316, 304 og duplex i salige blandinger, alt har holdt så langt Redigert 22.Januar.2017 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jernklumpen Svart 22.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2017 Du skriver at hvis man bruker vanlig rustfri tråd på duplex , så blir det for hardt. Hva om jeg bruker syrefast tråd på duplex? Blir det for hardt da? Helt sikker på at de bruker duplex nå, da jeg jobbet der hadde jeg ansvaret for og lage og herde og utvikle alle stanseverktøy vi brukte. Og jeg sleit skikkelig når vi begynte med duplex. Det var mye hardere og seigere, og spiste opp alle stanseverktøyene. Måtte begynne og avkjøle etter herding med luft og ikke olje. For og få de seige nok. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Komodo Svart 22.Januar.2017 Del på Facebook Svart 22.Januar.2017 Hvis de bruker duplex så er det en god ting for deg Når jeg sier rustfri tråd så mente jeg egentlig syrefast. Syrefast er bare en underkategori av rustfritt, og strengt tatt bare et "klengenavn". Lest linken ennå? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jernklumpen Svart 22.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2017 Nei Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
lnjk Svart 23.Desember.2023 Del på Facebook Svart 23.Desember.2023 Gjenbruk av gammel tråd er vel bra? Vurderer også å lage dieseltank av en kassert vvb. Leser i Nordisk båtstandard at opp til 199 liter (større har jeg nok ikke plass til) så holder det med platetykkelse på 2mm. Og de fleste jeg har kappet er 1,5 eller 2mm. Så er jeg heldig så finner jeg en. Ellers så anbefaler standarden skvalpeskott hvis større enn 50l. Tenker at tanken (ø 500mm) vil bli stående på høykant med stort flenset lokk på toppen og mannhull av ca 6 tomms rør med flens og blindplate der hvor varmeelementet har stått. Hvor nødvendig er det med skott i en slik tank? Avtapping vil bli i bunn inn til et eller annet filter. Må nok sveise den med pinner, men det bør kunne gå det. @Komododu skriver at produsent har gått ned i materialkvalitet. Hvor sikker er du på dette? På et annet forum leser jeg det stikk motsatte. At man har gått opp til duplex. Er vel ikke så enkelt å finne ut av dette med magnet, for husker jeg rett så kan duplex også være magnetisk. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Desember.2023 Del på Facebook Svart 23.Desember.2023 Jeg må rote for å finne hva disse tankene er laget av. Uansett det er et meget høyverdig stål godt innlegert med krom og molybden. Tankene jeg har byttet nå er fra 1975 og 2004. Den fra 1975 hadde i mange år sterkt kloret vann. Ingen av tankene hadde antydning til korrosjon. Diesel og montering i salin atomsfære burde gå helt greit de første 50 årene. Deretter kan du klage til meg. Skulle jeg sveise med pinne, ville jeg valgt pinne som er beregnet til å sveise AISI 316L til karbonstål. Husker heller ikke nummeret på de pinnene, men det vet en pinneforhandler. Duplex/SuperDuplex er svakt magnetisk. Det samme gjelder alle martensittiske stål. Skulle ikke være nødvendig med skvalpeskott slik du beskriver installasjonen. Nå vet ikke jeg om tanken skal monteres i en GH14 eller et større passasjerfartøy. Men det vet du. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.