Jump to content

Varmtvannsbereder som dieseltank


Jernklumpen

Recommended Posts

Noen som har prøvd og bruke innmaten i varmtvannsbereder til dieseltanker?

 

Ser ut som mine dieseltanker er laget av flyteelementer til flytebrygge, de er litt tynne og lekker litt i gjennomføringer i toppen (tettet litt ekstra med tec7) og de buler ut her og der. Ser ikke bra ut. Derfor tenkte jeg på syrefaste beholdere fra vvberedere, det får man jo gratis når de er defekte. Trenger bare og lage en krybbe som de kan ligge stødig i , og stropper de fast.

 

Har akkurat sveiset på stuss på en 300 liter OSO vvbereder , som jeg skal ha på henger og fylle skuta med billig avgiftsfri diesel fra lanbrukspumpa . Det ser jo solid og greit ut..

 

Hvertfall bedre enn ustabile flyteelementer som kan gå lekk, blir mye diesel som kommer ut i sjøen da (via automatisk lensepumpe)

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

En utfordring er mangel på skott i tanken. Stigerør har en tendens til å knekke om dieselen får skvalpe som den vil  :crazy:

 

De tankene jeg har fra før, har uttak i bunn. Så går de til felles samletank med tapping i bunn for og få ut vann. Og uttak til motor i toppen. Så det blir jo likt.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Bunntapping løser jo problemet med stigerørsproblemer  :thumbsup:

 

Utskillertanken gjør sikkert jobben. Er den gjennomsiktlig ? eller har du vannutskiller/filter med se-glass i tillegg ?

Sikkert lurt å sveise igjen alle åpninger du ikke trenger   :diving:  så reduserer du sjansen for lekkasjer ...

Link to post
Share on other sites

Dieselfan, mener du 316 liter? Den jeg har ordnet i dag tok 281liter. Er det forskjell på antall liter hvis det er varmere ute? Varmere er lik større. Sveiset igjen ett rør på bereder en, og beholdt 2 ett til påfylling og ett til lufting ved påfylling, boret hull i bunn og sveiset inn stuss med kran til avtapping.

bilde

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Beklager dårlig forklaring. 304 og 316 er benevnelse for materialkvalitet.

Det var for å dele hvilke tilsatsmaterialer eller elektroder du burde bruke for å sveise nippler/gjengestusser på tanken  :thumbsup:

316 er syrefast rustfritt ca 18%Cr, 12%Ni og 3%Mo

304 er rustfritt               ca 18%Cr, 10%Ni

Link to post
Share on other sites

Jeg har kun 316 for syrefast tilsatstråd og tig med dekkglass. Hvordan finner jeg ut stålkvaliteten på berederen? Hvilken kvalitet er 304? Rustfritt?

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Ikke rart det blir surr. Jeg bestiller alltid syrefast\316 når jeg bestiller i jobben . Næringsmiddelindustri.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

... Derfor tenkte jeg på syrefaste beholdere fra vvberedere,

 

Som dieselfan er inne på her så bør du være klar over at beredere ofte er av en simplere rustfri kvalitet enn 316L, dette er selvsagt for å spare penger. Så vidt jeg husker begynte Ozo å bruke 301 i sine tanker for en del år siden (fritt etter hukommelsen).

 

Dette er altså godt nok i en vv-bereder, men kan skape problemer i en dieseltank. Årsaken er at når det legger seg bunnfall i tanken (gjerne kombinert med en skvett vann), blir den utsatt for tildekkingskorrosjon. Rustfrie kvaliteter i seg selv er utsatt for denne typen korrosjon, og særlig de dårlige kvalitetene (304 og nedover). Etter en tid blir bunnen av tanken som en tesil.

 

A4 og A2 er fra en skruestandar (produkt), ikke en materialstandard.

 

Ps: Vær klar over at magnettesten kun har gyldighet for austenittiske rustfrie kvaliteter!

 

Les gjerne mer om rustfritt stål og andre metalliske legeringer i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/97660-materialkvalitet-i-skroggjennomføringer-og-annet-av-metall-i-båten/page-1

Et par sider ut i tråden blir rustfritt / syrefast omtalt.

Link to post
Share on other sites

Som dieselfan er inne på her så bør du være klar over at beredere ofte er av en simplere rustfri kvalitet enn 316L, dette er selvsagt for å spare penger. Så vidt jeg husker begynte Ozo å bruke 301 i sine tanker for en del år siden (fritt etter hukommelsen).

 

Dette er altså godt nok i en vv-bereder, men kan skape problemer i en dieseltank. Årsaken er at når det legger seg bunnfall i tanken (gjerne kombinert med en skvett vann), blir den utsatt for tildekkingskorrosjon. Rustfrie kvaliteter i seg selv er utsatt for denne typen korrosjon, og særlig de dårlige kvalitetene (304 og nedover). Etter en tid blir bunnen av tanken som en tesil.

 

A4 og A2 er fra en skruestandar (produkt), ikke en materialstandard.

 

Ps: Vær klar over at magnettesten kun har gyldighet for austenittiske rustfrie kvaliteter!

 

OSO begynne og bruke noe de kalte duplex, for tre-fire år siden . Litt usikker på om dette er syrefast. Sikkert ikke siden det var et billigere materiale. Hvis man har samletank etter dieseltanker, så blir det vel ikke stående vann og tære i tankene. Må jo ha litt fall på tankene da. Takk for god info.

 

Les gjerne mer om rustfritt stål og andre metalliske legeringer i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/97660-materialkvalitet-i-skroggjennomføringer-og-annet-av-metall-i-båten/page-1

Et par sider ut i tråden blir rustfritt / syrefast omtalt.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

OSO begynne og bruke noe de kalte duplex, for tre-fire år siden . Litt usikker på om dette er syrefast. Sikkert ikke siden det var et billigere materiale. Hvis man har samletank etter dieseltanker, så blir det vel ikke stående vann og tære i tankene. Må jo ha litt fall på tankene da. Takk for god info.

Er du sikker på det? Jeg er litt skeptisk, mener de bruker en billigere rustfri kvalitet.

 

Dersom de bruker duplex derimot som du sier blir saken en annen. Duplex er ikke såkalt "syrefast", men går for å være enda bedre!

 

Anbefaler igjen at du leser om rustfritt i den linken jeg la inn lenger opp. Både duplex og "syrefast" er rustfrie kvaliteter, men duplex er ikke en austenitt. Sveiser du duplex med vanlig rustfri tråd kan du få problemer med at sveisen blir glasshard. Det vil du ikke ha på en dieseltank i en båt, da har du aldri kontroll på når sveisen ryker. Da er det bedre å bruke fittings og skru.

 

Ellers, duplex er ikke duplex for å si det sånn. Under er et utklipp av kvaliteter Astrup leverer. Bare av duplex er det 7 forskjellige kvaliteter, av austenitter er det 20. Og det er mer.

 

bilde

 

 

304 er magnetisk. Ruster ikke ute i vær og vind, men tåler ikke sjøvann over lengre tid.

 

 

316/ 316L er ikke magnetisk. Dette brukes i forbindelse med sjøvann.

En grei tommelfingerregel det der selv om unntak finnes. Men i trådstarters tilfelle blir det jo ikke så relevant siden det er snakk om en dieseltank som skal ligge inne i båten.

 

I prinsippet kunne du like gjerne laget en tank i svart karbonstål og malt den utvendig. Diesel er jo helt uproblematisk mot båte rustfritt og svart. Problemet er bunnfall i tanken og vann samt at rustfritt er mer utsatt for pittings enn svartstål.

 

Lagt til:

Hvis du som du sier klarer å lage godt fall på tankene og avtapping på det absolutt laveste punktet ville jeg vært vesentlig mindre skeptisk :smiley:  Bare vær sikker på at det du sveiser holder mål. Fort gjort å gå fem på om man sveiser på duplex, sveisen kan bli glasshard om du ikke følger riktig prosedyre. Veldig dumt hvis det viser seg at en sveis blir sprø og sprekker på en dieseltank :sweat:  Når det er sagt har jeg også sveiset småtterier til båten med både 316, 304 og duplex i salige blandinger, alt har holdt så langt :wink:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du skriver at hvis man bruker vanlig rustfri tråd på duplex , så blir det for hardt. Hva om jeg bruker syrefast tråd på duplex? Blir det for hardt da?

 

Helt sikker på at de bruker duplex nå, da jeg jobbet der hadde jeg ansvaret for og lage og herde og utvikle alle stanseverktøy vi brukte. Og jeg sleit skikkelig når vi begynte med duplex. Det var mye hardere og seigere, og spiste opp alle stanseverktøyene. Måtte begynne og avkjøle etter herding med luft og ikke olje. For og få de seige nok.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Gjenbruk av gammel tråd er vel bra?
Vurderer også å lage dieseltank av en kassert vvb.

Leser i Nordisk båtstandard at opp til 199 liter (større har jeg nok ikke plass til) så holder det med platetykkelse på 2mm.

Og de fleste jeg har kappet er 1,5 eller 2mm. Så er jeg heldig så finner jeg en.

Ellers så anbefaler standarden skvalpeskott hvis større enn 50l.

Tenker at tanken (ø 500mm) vil bli stående på høykant med stort flenset lokk på toppen 

og mannhull av ca 6 tomms rør med flens og blindplate der hvor varmeelementet har stått.


Hvor nødvendig er det med skott i en slik tank?

Avtapping vil bli i bunn inn til et eller annet filter.

Må nok sveise den med pinner, men det bør kunne gå det.

 

@Komododu skriver at produsent har gått ned i materialkvalitet.

Hvor sikker er du på dette?

På et annet forum leser jeg det stikk motsatte. At man har gått opp til duplex.

Er vel ikke så enkelt å finne ut av dette med magnet, for husker jeg rett så kan duplex også være magnetisk.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg må rote for å finne hva disse tankene er laget av. Uansett det er et meget høyverdig stål godt innlegert med krom og molybden. Tankene jeg har byttet nå er fra 1975 og 2004. Den fra 1975 hadde i mange år sterkt kloret vann. Ingen av tankene hadde antydning til korrosjon. Diesel og montering i salin atomsfære burde gå helt greit de første 50 årene. Deretter kan du klage til meg. Skulle jeg sveise med pinne, ville jeg valgt pinne som er beregnet til å sveise AISI 316L til karbonstål. Husker heller ikke nummeret på de pinnene, men det vet en pinneforhandler. 

 

Duplex/SuperDuplex er svakt magnetisk. Det samme gjelder alle martensittiske stål.

 

Skulle ikke være nødvendig med skvalpeskott slik du beskriver installasjonen. Nå vet ikke jeg om tanken skal monteres i en GH14 eller et større passasjerfartøy. Men det  vet du.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...