Jump to content

Overhale sjøvannspumpe KAD300

mmosberg

Recommended Posts

Trenger råd fra noen med Volvo Penta erfaring. Skal overhale sjøvannspumpene. Ser at mine motorer er utstyrt med sjøvannspumper uten løs "kam" (forhøyningen innvendig i pumpehuset). Mange andre motorer, både Volvo og andre merker, har løse kammer. Det må bety at "kammen" kan slites ned. 

-Finnes det noen toleranse mål for max tillatt slitasje?

-Mine motorer har gått ca 600t. Noen med erfaring som tør uttale seg om kammen kan være slitt ned?

Pumpene kan overhales for en akseptabel pris. Wear kit og Shaft kit kommer på ca NOK 2000,- pr pumpe, mens nye pumper koster over NOK 7K pr stk.  :smiley:

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Lazyjack. Jeg har ikke sett noe anbefalt intervall fra VP på overhaling av sjøvannspumpene, men det har dryppet fra begge to. Skal åpne pumpene i morgen. Ser på flere tråder her på forumet at det ofte er slitespor i akslingen akkurat der den ytterste zimmerringen ligger an. Det er denne som tetter mot sjøvannet. Har man først fått spor i akslingen hjelper det ikke å bytte bare zimmerring. Jeg er spent på hvordan akslingene ser ut. Men lurer fortsatt på dette med om hvordan jeg kan finne ut om kammen er slitt.

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

Vel, eg har desverre ikkje tung kompetanse på dette, men eg ser det slik:

Ihht. verkstadhandboka, ( frå 2001 ) så er det berre dei siste utgåvene av motorserien som har lause kammar i sjøvannspumpa. ( Grunnen til endringa er ikkje beskrive )

I prosedyren for renovering er det ikkje beskrive nokon form for inspeksjon / måling av slitasje på denne kammen.

Eg ser ikkje særleg sannsynlegheit for at denne blir så nedsliten at det går utover pumpekapasiteten i løpet av normal levetid og ved normal bruk.

Mine pumper vart renovert etter ca 2300t, eg kunne ikkje konstatera slitasje av betydning.

Lekker de i simmeringene så er det jo greit men jeg synes jammen det er dårlig etter 600 timer. Har de gått mye i sterkt forurensnet vann og/eller dratt i seg mye sand?

Jeg har aldri byttet løs kam i noen pumpe eller hørt at det er vanlig at det gjøres så jeg synes det er rart om en fast kam skulle være mer utsatt. Slitasjespor i endelokk er nok mer vanlig men har du ikke mye av det ville jeg anta at kammene er OK.

Vet forresten ikke hvorfor noem pumper leveres med løs kam men antar det har med maskineringskostnader å gjøre.

Da er pumpene demontert. Akslingene var uten målbar slitasje. Man kan se hvor leppa på simmerringene har ligget an, men jeg kjenner ingenting når jeg stryker neglen over. Selve huset ser også bra ut. Litegrann ujevnhet i lokket kjenner jeg, men kjøper ikke nytt. Kulelagrene er litt ujevne/lugger litt når jeg roterer og kjenner på de.

I morgen går turen til byen for å kjøpe nye alle o-ringene. Disse kjøper jeg originalt fra Volvo Penta. Lagrene er standard åpne SKF 6203 lagre. Disse er lagervare hos enhver maskinforretning med litt inventar. Simmerringene er av fabrikat Gaco Angus DPSM16287. Fjæren på disse var ikke rustfri som forventet, men av en eller annen messing legering. De var gyllen i fargen på metallet. 16287 betyr innerdiameter=16mm, ytterdiameter 28mm og dybde=7mm. Skal bli spennende å se om jeg får kjøpt disse også uoriginalt. Viktig å ta med seg her er at standard simmerringer i nitril gummi kun er garantert å stå i olje som er 100 grader C, mens simmerringer i viton gummi skal klare vedvarende 130 grader C olje. Jeg må få tak i simmerringer i viton kvalitet.

Pumpe med demontert lokk

bilde

Pumpehus

bilde

Aksling. Ingen målbare slitespor etter simmerring, kun synlig polering

bilde

Standard SKF åpent 6203 lager. Lagrene lugget litt og blir byttet.

bilde

Gaco Angus DPSM 16287 simmerring

bilde

Nå ligger pumpehusene og koser seg i delevaskeren. Der skal de få ligge til i morgen  :smiley:

Det glade Sørlandet!

Flotte bilder som sier alt + litt til  :thumbsup:  Flensen og innsiden av lokket kan du slipe med 800 vannslipepapir på en glassplate   :thumbsup:   Akslingen kan du pusse med n...use i begunder-rød utførelse on du vil fiffe på den, nødvendig er det neppe.

Godt jobba mmosberg, disse blir bedre enn nye  :thumbsup:  Men husk å sette inn impeller og hus med egnet smøremiddel, ikke la disse gå tørre  :diving:

Plant lokk: fordi når du bytter impeller så vil ny impeller måtte slite seg til sporene og sjansen for brendt/klint gummi øker og det er det ikke verdt holdt opp mot 5 min jobb  :thumbsup:  

(tuppene på impellere er runde og fine men sidene på impellere er kuttet og når vingene komprimeres så tyter de sideveis og trykker på lokket, har du ikke smurt skikkelig da, starter klining ved tørr oppstart) 

Sjekk også 'bunnen' av pumpen, altså motsatt av lokket. For dype spor her gir også intern lekkasje. Og det er vel noe av greia når det gjelder når pumpen må skiftes ut: Intern lekkasje. På Hulda varer sjøvanns sirkulasjonspumpe omtrent 500 timer. Men hos meg sitter den på veivakslingen og går med motorturtall, som ligger mellom 1500- og 2000 rpm. Når det gjelder smøring av impelleren ved sammenmontering, sjekk instruksjonen fra leverandøren av impelleren. Det er ikke alle impellere som tåler smørefett. De fleste impellerene skal smøres med glysering eller såpe kan vel også brukes. Hos meg er det slik at ved bytte av pumpe, blir ikke pumpen stående i månedsvis før oppstart. Det varer kun et par dager.

Fikk montert sjøvannspumpene i sammen igjen i dag. Lagrene kjøpte jeg i en jernvareforretning til en latterlig lav pris sammenlignet med Volvo Penta. Simmerringene kjøpte jeg originalt da jeg ellers hadde måttet vente. Lagrene ble presset på akslingen i en hydraulisk presse. Deretter la jeg akslingene med lagere påmontert i kjøleskapet, mens pumpehusene ble varmet forsiktig opp med en varmluftpistol. Simmerringene presset jeg inn i pumpehusene for hånd. Brukte litt syrefri vaseling som smøring. Samme vaselin ble brukt for å gjøre innmontering av impellere enklere. Her er noen bilder:

Lager presses på:

bilde

Simmerring mot sjøvannsside sett fra oljeside. Ringene skal monteres med fjæra ut mot væsken det skal tettes mot:

bilde

Simmerring mot sjøvannsside sett fra sjøvannsside:

bilde

Distansering og o-ring på plass før siste simmerring settes inn:

bilde

Greit å ha bilde fra Volvo Penta delefilm:

bilde

Bare segerringene igjen her før pumpene går til lakkering :smiley: :

bilde

Dette er en meget enkel jobb som de fleste kan få til. Jeg hadde mye fint utstyr tilgjengelig, men man får dette fint til hjemme også. Begge pumpene overhalt med nye lagere, o-ringer og simmerringer for ca NOK 600,-.

Det glade Sørlandet!

Hvis akslingen var for slidt så ville jeg bruge en Speedi sleve fra SKF, dette gælder også alle andre steder hvor der er en simmering. Billig løsning i forhold til VP original dele. Jeg bruger også den lokale jernhandel når der skal købes sliddele så som lejer og simmeringe, man skal bare huske at købe rustfrie fjeder. Jeg renoverede min søvands pumpe sidste år og det kostede mig et par hundrede kr i dele.

God weekend

Jan :flag_da:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...