mmosberg Startet 14.Februar.2017 Link til dette innlegget Startet 14.Februar.2017 Trenger råd fra noen med Volvo Penta erfaring. Skal overhale sjøvannspumpene. Ser at mine motorer er utstyrt med sjøvannspumper uten løs "kam" (forhøyningen innvendig i pumpehuset). Mange andre motorer, både Volvo og andre merker, har løse kammer. Det må bety at "kammen" kan slites ned. -Finnes det noen toleranse mål for max tillatt slitasje? -Mine motorer har gått ca 600t. Noen med erfaring som tør uttale seg om kammen kan være slitt ned? Pumpene kan overhales for en akseptabel pris. Wear kit og Shaft kit kommer på ca NOK 2000,- pr pumpe, mens nye pumper koster over NOK 7K pr stk. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Jakob T Svart 14.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2017 Ville bare skifta simmeringene, lagrene og eventuelt medbringer. Lite sannsynlig at kammen er slitt med bare 600t Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 14.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2017 Det burde da ikke være nødvendig å overhale sjøvannspumper etter 600 timer. Er det VP som anbefaler det? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 14.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2017 Kva er grunnen til at du vil gå i gang med overhaling? Er det lekkasje ut ved sladreholet? Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 14.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2017 (redigert) Lazyjack. Jeg har ikke sett noe anbefalt intervall fra VP på overhaling av sjøvannspumpene, men det har dryppet fra begge to. Skal åpne pumpene i morgen. Ser på flere tråder her på forumet at det ofte er slitespor i akslingen akkurat der den ytterste zimmerringen ligger an. Det er denne som tetter mot sjøvannet. Har man først fått spor i akslingen hjelper det ikke å bytte bare zimmerring. Jeg er spent på hvordan akslingene ser ut. Men lurer fortsatt på dette med om hvordan jeg kan finne ut om kammen er slitt. Redigert 14.Februar.2017 av mmosberg (see edit history) Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Havlengt Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 Vel, eg har desverre ikkje tung kompetanse på dette, men eg ser det slik: Ihht. verkstadhandboka, ( frå 2001 ) så er det berre dei siste utgåvene av motorserien som har lause kammar i sjøvannspumpa. ( Grunnen til endringa er ikkje beskrive ) I prosedyren for renovering er det ikkje beskrive nokon form for inspeksjon / måling av slitasje på denne kammen. Eg ser ikkje særleg sannsynlegheit for at denne blir så nedsliten at det går utover pumpekapasiteten i løpet av normal levetid og ved normal bruk. Mine pumper vart renovert etter ca 2300t, eg kunne ikkje konstatera slitasje av betydning. Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 15.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 Takker. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Lazyjack Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 Lekker de i simmeringene så er det jo greit men jeg synes jammen det er dårlig etter 600 timer. Har de gått mye i sterkt forurensnet vann og/eller dratt i seg mye sand? Jeg har aldri byttet løs kam i noen pumpe eller hørt at det er vanlig at det gjøres så jeg synes det er rart om en fast kam skulle være mer utsatt. Slitasjespor i endelokk er nok mer vanlig men har du ikke mye av det ville jeg anta at kammene er OK. Vet forresten ikke hvorfor noem pumper leveres med løs kam men antar det har med maskineringskostnader å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
lofot2 Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 På min kad 43 hadde jeg samme problem. Demonterte pumpa og skifta simmeringene. Det er 3 år siden nå. Var en rimelig og enkel jobb. Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 15.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 lofot2, var det noe slitasje på akslingen? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
lofot2 Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 lofot2, var det noe slitasje på akslingen? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 Med kun 600t er det lite sansynlig at det er spor i akslingen,men det ser du når den er demontert.Holder som oftest med å skifte simmeringer Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 Disse pumpene bruker generelt det som må kunne kalles standard lager og simringer og kan kjøpes betydelig rimeligere enn settet. Sjekk også innsiden av lokket for slitekant. Demonter, ta bilder og legg ut så er det mye enklere å komme med gode råd Det står gjerne partnummer på lokket på disse. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 Bare husk på å få simringer med rustfri fjær, dersom du kjøper uoriginalt. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
mmosberg Svart 15.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 (redigert) Da er pumpene demontert. Akslingene var uten målbar slitasje. Man kan se hvor leppa på simmerringene har ligget an, men jeg kjenner ingenting når jeg stryker neglen over. Selve huset ser også bra ut. Litegrann ujevnhet i lokket kjenner jeg, men kjøper ikke nytt. Kulelagrene er litt ujevne/lugger litt når jeg roterer og kjenner på de. I morgen går turen til byen for å kjøpe nye alle o-ringene. Disse kjøper jeg originalt fra Volvo Penta. Lagrene er standard åpne SKF 6203 lagre. Disse er lagervare hos enhver maskinforretning med litt inventar. Simmerringene er av fabrikat Gaco Angus DPSM16287. Fjæren på disse var ikke rustfri som forventet, men av en eller annen messing legering. De var gyllen i fargen på metallet. 16287 betyr innerdiameter=16mm, ytterdiameter 28mm og dybde=7mm. Skal bli spennende å se om jeg får kjøpt disse også uoriginalt. Viktig å ta med seg her er at standard simmerringer i nitril gummi kun er garantert å stå i olje som er 100 grader C, mens simmerringer i viton gummi skal klare vedvarende 130 grader C olje. Jeg må få tak i simmerringer i viton kvalitet. Pumpe med demontert lokk Pumpehus Aksling. Ingen målbare slitespor etter simmerring, kun synlig polering Standard SKF åpent 6203 lager. Lagrene lugget litt og blir byttet. Gaco Angus DPSM 16287 simmerring Nå ligger pumpehusene og koser seg i delevaskeren. Der skal de få ligge til i morgen Redigert 15.Februar.2017 av mmosberg (see edit history) Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
dieselfan Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 Flotte bilder som sier alt + litt til Flensen og innsiden av lokket kan du slipe med 800 vannslipepapir på en glassplate Akslingen kan du pusse med n...use i begunder-rød utførelse on du vil fiffe på den, nødvendig er det neppe. Godt jobba mmosberg, disse blir bedre enn nye Men husk å sette inn impeller og hus med egnet smøremiddel, ikke la disse gå tørre Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 15.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 Dieselfan. Hvorfor er det så viktig at lokket er plant ig uten spor? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
dieselfan Svart 16.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2017 Plant lokk: fordi når du bytter impeller så vil ny impeller måtte slite seg til sporene og sjansen for brendt/klint gummi øker og det er det ikke verdt holdt opp mot 5 min jobb (tuppene på impellere er runde og fine men sidene på impellere er kuttet og når vingene komprimeres så tyter de sideveis og trykker på lokket, har du ikke smurt skikkelig da, starter klining ved tørr oppstart) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2017 Sjekk også 'bunnen' av pumpen, altså motsatt av lokket. For dype spor her gir også intern lekkasje. Og det er vel noe av greia når det gjelder når pumpen må skiftes ut: Intern lekkasje. På Hulda varer sjøvanns sirkulasjonspumpe omtrent 500 timer. Men hos meg sitter den på veivakslingen og går med motorturtall, som ligger mellom 1500- og 2000 rpm. Når det gjelder smøring av impelleren ved sammenmontering, sjekk instruksjonen fra leverandøren av impelleren. Det er ikke alle impellere som tåler smørefett. De fleste impellerene skal smøres med glysering eller såpe kan vel også brukes. Hos meg er det slik at ved bytte av pumpe, blir ikke pumpen stående i månedsvis før oppstart. Det varer kun et par dager. Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 17.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2017 (redigert) Fikk montert sjøvannspumpene i sammen igjen i dag. Lagrene kjøpte jeg i en jernvareforretning til en latterlig lav pris sammenlignet med Volvo Penta. Simmerringene kjøpte jeg originalt da jeg ellers hadde måttet vente. Lagrene ble presset på akslingen i en hydraulisk presse. Deretter la jeg akslingene med lagere påmontert i kjøleskapet, mens pumpehusene ble varmet forsiktig opp med en varmluftpistol. Simmerringene presset jeg inn i pumpehusene for hånd. Brukte litt syrefri vaseling som smøring. Samme vaselin ble brukt for å gjøre innmontering av impellere enklere. Her er noen bilder: Lager presses på: Simmerring mot sjøvannsside sett fra oljeside. Ringene skal monteres med fjæra ut mot væsken det skal tettes mot: Simmerring mot sjøvannsside sett fra sjøvannsside: Distansering og o-ring på plass før siste simmerring settes inn: Greit å ha bilde fra Volvo Penta delefilm: Bare segerringene igjen her før pumpene går til lakkering : Dette er en meget enkel jobb som de fleste kan få til. Jeg hadde mye fint utstyr tilgjengelig, men man får dette fint til hjemme også. Begge pumpene overhalt med nye lagere, o-ringer og simmerringer for ca NOK 600,-. Redigert 17.Februar.2017 av mmosberg (see edit history) Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
dieselfan Svart 17.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2017 For en dugelig flott jobb du har gjort, mmosberg Flotte bilder og god forklaring Alt ferdig tygd til vi andre får lyst til å gjøre det samme Takk for ypperlig deling Sitér dette innlegget Link to post
softice Svart 18.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2017 Hvis akslingen var for slidt så ville jeg bruge en Speedi sleve fra SKF, dette gælder også alle andre steder hvor der er en simmering. Billig løsning i forhold til VP original dele. Jeg bruger også den lokale jernhandel når der skal købes sliddele så som lejer og simmeringe, man skal bare huske at købe rustfrie fjeder. Jeg renoverede min søvands pumpe sidste år og det kostede mig et par hundrede kr i dele. God weekend Jan Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.