Stiffler Svart 25.Februar.2017 Del på Facebook Svart 25.Februar.2017 Hvem betaler hyren til mannskapet ? Må vel være eierintresser i skipet der lønnslippen kommer fra.. Eller muligen bare cash i hånden ?? Er en god røver bransje dette... Mannskapet kan være fra et bemanningsbyrå, så det sporet fører nødvendigvis ikke til eier. Vil ikke påstå at det er en røver bransje, men noen som ikke følger spillereglene er det jo selvfølgelig. Det er knapt noen bransje som er så spekket med lover, regler og konvensjoner som shipping bransjen. Men det hjelper jo ikke om reglene ikke blir fulgt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 25.Februar.2017 Del på Facebook Svart 25.Februar.2017 Mannskapet kan være fra et bemanningsbyrå, så det sporet fører nødvendigvis ikke til eier. Vil ikke påstå at det er en røver bransje, men noen som ikke følger spillereglene er det jo selvfølgelig. Det er knapt noen bransje som er så spekket med lover, regler og konvensjoner som shipping bransjen. Men det hjelper jo ikke om reglene ikke blir fulgt. Hvem betale bemanningsbyrået ??? osv... Har du f.eks hørt om flyselskap der eier er ukjent etter en ulykke ?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stiffler Svart 25.Februar.2017 Del på Facebook Svart 25.Februar.2017 (redigert) Tja, den som har bestillt mannskapet via bemmaningsbyrå kan jo enkelt være et stråfirma med en postboks i et eller annet korrupt land. Så er det jo ikke sikkert (desverre) at mannskapet har fått lønn... Trenger ikke reise lenger en til Aberdeen så har det vert avdekket flere offshore skip med indisk mannskap som ikke har fått lønn på mange mange måneder.. Riktignok ikke etter en ulykke, men dette illustrerer likevel at ting er ikke like mye på stell ang. Registrering og eierforhold rundtom i verden som vi er vant til i steinrøysa vår: https://www.theguardian.com/world/2015/dec/09/malaysia-seeks-owners-three-boeing-747s-abandoned-airport-kuala-lumpur Redigert 25.Februar.2017 av Stiffler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stein Erik Svart 25.Februar.2017 Del på Facebook Svart 25.Februar.2017 (redigert) Flyselskap der eier er ukjent etter ulykke har dessverre forekommet! Blir flere og flere kreative løsninger også der! Du kan se litt på denne lenken! http://frifagbevegelse.no/loaktuelt/dette-norwegianflyet-er-japansk-eid-drevet-fra-irland-med-slovakiske-piloter-men-norskregistrert-6.158.433439.b225848216 http://frifagbevegelse.no/loaktuelt/norske-myndigheter-far-ikke-granske-farlige-hendelser-pa-norwegianfly-innenriks-i-norge-6.158.432924.5e25092e95 Redigert 25.Februar.2017 av Stein Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 25.Februar.2017 Del på Facebook Svart 25.Februar.2017 Vel for å gøre det litt mer forståelig for deg..et fly kan ikke lande, eller ta av fra Norge eller andre flyplasser i den siviliserte del av verden uten at alle godkjenninger er i orden... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 25.Februar.2017 Del på Facebook Svart 25.Februar.2017 (redigert) Men alle norske havner krever vel noe av skipene som legger til kai? Hvermannsen fikk jo knapt hive ut et fiskesnøre fra en ISPS havn for noen år siden. Hvor har skipet lagt i opplag? Har de vært innom en kommunal havn? Selger, norsk agent, må jo ha vært klar over at skipet forlot kai uten papirene i orden? Redigert 25.Februar.2017 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stiffler Svart 25.Februar.2017 Del på Facebook Svart 25.Februar.2017 Vel for å gøre det litt mer forståelig for deg..et fly kan ikke lande, eller ta av fra Norge eller andre flyplasser i den siviliserte del av verden uten at alle godkjenninger er i orden... Et skip kan heller ikke legge ifra kai uten alle godkjenninger i orden i den siviliserte delen av verden. Men så lenge det finnes mannskap med et avslappet forhold til regelverket så kan det skje hva som helst. Nå har det vel vert episoder i flyindustrien der ting ikke har vert helt på stell heller, eks. piloter som aldri skulle flydd, reperasjoner ikke iht. instrukser osv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stiffler Svart 25.Februar.2017 Del på Facebook Svart 25.Februar.2017 Men alle norske havner krever vel noe av skipene som legger til kai? Hvermannsen fikk jo knapt hive ut et fiskesnøre fra en ISPS havn for noen år siden. Hvor har skipet lagt i opplag? Har de vært innom en kommunal havn? Selger, norsk agent, må jo ha vært klar over at skipet forlot kai uten papirene i orden? Dette skipet har vel ligget på Halsnøy i rundt 10 år mener eg. Agenten vet nødvendigvis ikke at papirene ikke er i orden. Det er klasseselskap og sjøfartsdirektoratet som vil ha den biten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 25.Februar.2017 Del på Facebook Svart 25.Februar.2017 (redigert) Båten var vel på vei ut fra Norge til langtvekkistan eller misforsto jeg Så da er det ikke så mye å snoke i for disse havnefolka og forbunda Redigert 25.Februar.2017 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 25.Februar.2017 Del på Facebook Svart 25.Februar.2017 Noen har nok stått igjen på kaia i Norge med lukkede øyne, fingra i øra og lukket munn. Vel vitende om dette ikke var heeeelt etter boka. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stiffler Svart 25.Februar.2017 Del på Facebook Svart 25.Februar.2017 Noen har nok stått igjen på kaia i Norge med lukkede øyne, fingra i øra og lukket munn. Vel vitende om dette ikke var heeeelt etter boka. Det tror eg de fleste kan være enig om at er ganske sannsynlig. Men det er uansett kaptein som har ansvar for at skipet er seilingsdyktig når det forlater havn. Har det ikke alle papir og godkjenninger på stell er det pr. definisjon ikke seilingsdyktig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 25.Februar.2017 Del på Facebook Svart 25.Februar.2017 Et skip kan heller ikke legge ifra kai uten alle godkjenninger i orden i den siviliserte delen av verden. .. men med ulne eierforhold så er det straks vanskeligere å få klarlagt ansvarsforhold når "the shit hits the fan" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
CapD Svart 25.Februar.2017 Del på Facebook Svart 25.Februar.2017 Fra Haugesunds Avis: "Ifølge Sjøfartsdirektoratet har et annet selskap – Union Marine Classification Society – overtatt som klasseselskap. Dette selskapet er godkjent av skipets flaggstat Komorene, som har utstedt fartøyets sertifikater. – Alle papirer er i orden, skipet hadde de sertifikatene som er nødvendige for å ha tillatelse til å seile, sier kommunikasjonsrådgiver Steinar Haugberg i direktoratet." Sitér dette innlegget 1976 Huglo 27 1990 Hansvik 18 combi 1987 Nord West 900 2001 Terhi Nordic 6020 C - 2005 Quicksilver 620 Flamingo Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 25.Februar.2017 Del på Facebook Svart 25.Februar.2017 Man tenker jo litt forskjellig... en av tankene som slår meg er at det var meningen å få stans i fremdrift og la skipet gå på grunn, og forsikringspenger kan innkasseres... Mange mulige senario her. Men det sa jeg ikke høyt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 25.Februar.2017 Del på Facebook Svart 25.Februar.2017 Union Marine Classification Society er ikke medlem av IACS som er klasseselskapenes organisasjon. De er heller ikke godkjent av EMSA (EU). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stein Erik Svart 25.Februar.2017 Del på Facebook Svart 25.Februar.2017 (redigert) Svar til Ida MarieIll Det er mange bransjer som dessverre er på full fart inn i samme uføret som internasjonal skipstrafikk har vært og er igjennom. Pulværisering av ansvar. Har selv jobbet i flybransjen, og vet at alt er ikke på stell ute i den store verden. Norske myndigheter har ikke så mye de skulle sagt,dersom flyselskapene er godkjente av EUs luftfartsmyndigheter. Kvaliteten ute kan være så som så! Kvaliteten på selskaper fra øst europa kan være så som så. https://www.aibn.no/Om-oss/Nyhetsarkiv/Avsluttet-forundersokelse-av-luftfartshendelse-pa-Kristiansand-lufthavn-Kjevik-4.-november-2016-med-flyselskapet-Go2Sky-Boeing-737-LN-NII?iid=21719&pid=SHT-Document-Attachments.Native-InnerFile-File&attach=1 I India oppdaget de for et år eller to siden at flere piloter hadde kjøpt sertifikater! Det er ikke for ingenting at enkelte selskap er svartelistet i Europa. http://www.dagbladet.no/nyheter/slik-gikk-det-da-den-falske-piloten-landet-passasjerflyet/63665716 Redigert 25.Februar.2017 av Stein Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stein Erik Svart 25.Februar.2017 Del på Facebook Svart 25.Februar.2017 Dersom en lurer på hvordan denne båten nesten kunne havne på en Jærstrand, kan man kanskje ta en kikk på en dokumentar fra NRK. Gir muligvis noen svar på hvordan det står til i international skipsfart. https://tv.nrk.no/program/KOID28004013/giftig-skipsfart Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 25.Februar.2017 Del på Facebook Svart 25.Februar.2017 Havet er fritt for alle og havet kan skjule det meste. Derfor er nok havet åssted for mye lugubert. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 25.Februar.2017 Del på Facebook Svart 25.Februar.2017 Havet er fritt for alle og havet kan skjule det meste. Derfor er nok havet åssted for mye lugubert. Jau, takk som byr men havet må renskast opp uansett pris. Hvis ikke so dør alt liv i havet av svolt, med magen full av det havet har skjult. Og uten liv i havet so dør ogso alt liv på land, inklusiv mennesket. Dette er ganske enkelt pengene eller livet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
shipahoy Svart 28.Februar.2017 Del på Facebook Svart 28.Februar.2017 Hvis du skal kjøre til Dubai med et skip som har ligget 10 år i opplag så kan det være lurt å skifte olje først: https://www.nrk.no/rogaland/har-funnet-grunnen-til-at-_tide-carrier_-havarerte-1.13402794 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
shipahoy Svart 4.April.2017 Del på Facebook Svart 4.April.2017 Lasteskipet «Tide Carrier» er tatt i arrest Lasteskipet Harrier, tidligere Tide Carrier, skal ikke ut av Norge for å leve videre, men for å hugges opp på ei strand i Asia, mener norske myndigheter.http://maritime.no/nyheter/lasteskipet-tide-carrier-er-tatt-i-arrest/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.