Jump to content

Lasteskip med motorstopp utenfor Jæren


Kenneth82

Recommended Posts

Hvem betaler hyren til mannskapet ?

 

Må vel være eierintresser i skipet der lønnslippen kommer fra..

 

Eller muligen bare cash i hånden ??

 

Er en god røver bransje dette...

Mannskapet kan være fra et bemanningsbyrå, så det sporet fører nødvendigvis ikke til eier.

Vil ikke påstå at det er en røver bransje, men noen som ikke følger spillereglene er det jo selvfølgelig.

Det er knapt noen bransje som er så spekket med lover, regler og konvensjoner som shipping bransjen.

Men det hjelper jo ikke om reglene ikke blir fulgt.

Link to post
Share on other sites

Mannskapet kan være fra et bemanningsbyrå, så det sporet fører nødvendigvis ikke til eier.

Vil ikke påstå at det er en røver bransje, men noen som ikke følger spillereglene er det jo selvfølgelig.

Det er knapt noen bransje som er så spekket med lover, regler og konvensjoner som shipping bransjen.

Men det hjelper jo ikke om reglene ikke blir fulgt.

 

Hvem betale bemanningsbyrået ???   osv...

 

Har du f.eks hørt om flyselskap der eier er ukjent etter en ulykke ??

Link to post
Share on other sites

Tja, den som har bestillt mannskapet via bemmaningsbyrå kan jo enkelt være et stråfirma med en postboks i et eller annet korrupt land.

Så er det jo ikke sikkert (desverre) at mannskapet har fått lønn...

Trenger ikke reise lenger en til Aberdeen så har det vert avdekket flere offshore skip med indisk mannskap som ikke har fått lønn på mange mange måneder..

 

Riktignok ikke etter en ulykke, men dette illustrerer likevel at ting er ikke like mye på stell ang. Registrering og eierforhold rundtom i verden som vi er vant til i steinrøysa vår:

 

https://www.theguardian.com/world/2015/dec/09/malaysia-seeks-owners-three-boeing-747s-abandoned-airport-kuala-lumpur

Redigert av Stiffler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Men alle norske havner krever vel noe av skipene som legger til kai? Hvermannsen fikk jo knapt hive ut et fiskesnøre fra en ISPS havn for noen år siden.

 

Hvor har skipet lagt i opplag? Har de vært innom en kommunal havn?

Selger, norsk agent, må jo ha vært klar over at skipet forlot kai uten papirene i orden?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel for å gøre det litt mer forståelig for deg..et fly kan ikke lande, eller ta av fra Norge eller andre flyplasser i den siviliserte del av verden

 

uten at alle godkjenninger er i orden...

Et skip kan heller ikke legge ifra kai uten alle godkjenninger i orden i den siviliserte delen av verden.

Men så lenge det finnes mannskap med et avslappet forhold til regelverket så kan det skje hva som helst.

 

Nå har det vel vert episoder i flyindustrien der ting ikke har vert helt på stell heller, eks. piloter som aldri skulle flydd, reperasjoner ikke iht. instrukser osv.

Link to post
Share on other sites

Men alle norske havner krever vel noe av skipene som legger til kai? Hvermannsen fikk jo knapt hive ut et fiskesnøre fra en ISPS havn for noen år siden.

Hvor har skipet lagt i opplag? Har de vært innom en kommunal havn?

Selger, norsk agent, må jo ha vært klar over at skipet forlot kai uten papirene i orden?

Dette skipet har vel ligget på Halsnøy i rundt 10 år mener eg.

Agenten vet nødvendigvis ikke at papirene ikke er i orden.

Det er klasseselskap og sjøfartsdirektoratet som vil ha den biten.

Link to post
Share on other sites

Noen har nok stått igjen på kaia i Norge med lukkede øyne, fingra i øra og lukket munn.

Vel vitende om dette ikke var heeeelt etter boka.

Det tror eg de fleste kan være enig om at er ganske sannsynlig.

 

Men det er uansett kaptein som har ansvar for at skipet er seilingsdyktig når det forlater havn.

Har det ikke alle papir og godkjenninger på stell er det pr. definisjon ikke seilingsdyktig.

Link to post
Share on other sites

Et skip kan heller ikke legge ifra kai uten alle godkjenninger i orden i den siviliserte delen av verden.

 

.. men med ulne eierforhold så er det straks vanskeligere å få klarlagt ansvarsforhold når "the shit hits the fan" 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites


 

"Ifølge Sjøfartsdirektoratet har et annet selskap – Union Marine Classification Society – overtatt som klasseselskap. Dette selskapet er godkjent av skipets flaggstat Komorene, som har utstedt fartøyets sertifikater.

 

– Alle papirer er i orden, skipet hadde de sertifikatene som er nødvendige for å ha tillatelse til å seile, sier kommunikasjonsrådgiver Steinar Haugberg i direktoratet."

1976 Huglo 27

1990 Hansvik 18 combi
1987 Nord West 900
2001 Terhi Nordic 6020 C  -  2005 Quicksilver 620 Flamingo

Link to post
Share on other sites

Svar til Ida MarieIll

Det er mange bransjer som dessverre er på full fart inn i samme uføret som internasjonal skipstrafikk har vært og er igjennom.

Pulværisering av ansvar.

Har selv jobbet i flybransjen, og vet at alt er ikke på stell ute i den store verden.

Norske myndigheter har ikke så mye de skulle sagt,dersom flyselskapene er godkjente av EUs luftfartsmyndigheter.

Kvaliteten ute kan være så som så!

Kvaliteten på selskaper fra øst europa kan være så som så.

 

https://www.aibn.no/Om-oss/Nyhetsarkiv/Avsluttet-forundersokelse-av-luftfartshendelse-pa-Kristiansand-lufthavn-Kjevik-4.-november-2016-med-flyselskapet-Go2Sky-Boeing-737-LN-NII?iid=21719&pid=SHT-Document-Attachments.Native-InnerFile-File&attach=1

 

 

I India oppdaget de for et år eller to siden at flere piloter hadde kjøpt sertifikater!

Det er ikke for ingenting at enkelte selskap er svartelistet i Europa.

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/slik-gikk-det-da-den-falske-piloten-landet-passasjerflyet/63665716

Redigert av Stein Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havet er fritt for alle og havet kan skjule det meste. 

Derfor er nok havet åssted for mye lugubert.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Havet er fritt for alle og havet kan skjule det meste. 

Derfor er nok havet åssted for mye lugubert.

Jau, takk som byr men havet må renskast opp uansett pris. Hvis ikke so dør alt liv i havet av svolt, med magen full av det havet har skjult. Og uten liv i havet so dør ogso alt liv på land, inklusiv mennesket.

Dette er ganske enkelt pengene eller livet

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...