Jump to content

Lasteskip med motorstopp utenfor Jæren


Kenneth82

Recommended Posts

det hadde nok gått galt i en periode for badende og fuglelivet på strendene nedover der

om ankerkjettingene hadde røket.. og den drev i land, og diesel og tungolje lekket ut.

 

så kan man spørre seg hvilken forskjell tre kystvaktskip som lå på utsiden og observerte hadde gjort til eller fra?

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så vel ut som sandbunn innover der, så hadde vel neppe blitt en katastrofe. Men kanskje litt strevsomt å få den ut igjen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Så vel ut som sandbunn innover der, så hadde vel neppe blitt en katastrofe. Men kanskje litt strevsomt å få den ut igjen.

 

Los older mannen som ble intervjuet på nyhetene er nok ikke enig med deg..

 

Han mente at minst 2 badesesonger hadde røket til på Jærstrendene om havariet hadde skjedd, tror han har rett..

Link to post
Share on other sites

... ja, der skal Bjørn passere på henteturen sin nedre uke.

Det snur fort, også til det bedre. I går var det blikkstille og det så ut til å være mulig å ta turen, men var ikke helt nede til sjøen.

 

Jeg tror vi var heldige som unngikk et stort utslipp her. Ikke mye mer som skulle gått galt før det hadde blitt alvorlig. Fint at været gav seg og det ble trygt å lette anker og slepe den bort.

Link to post
Share on other sites

Jeg la også merke til hvor fort sjøen la seg i dette tilfellet. Så bare filmen fra de slepte den bort. Men tilsynelatende var det jo helt flatt da. Så helt enig i at det kan gå fort.

Jeg synes båten lå nærme nok land. Glad det ikke gikk galt.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Kan undres på om det får konsekvenser for skipperen ombord....

 

Forlatt kaien uten godkjennelsene/sertifiseringene i orden, og etter forespørsel fra redningssentralen,

 

opplyst til at alt var i orden, når de drev mot stranden... :nonod:  :nonod:  :nonod: 

 

Internasjonal skipsfart er mange ganger en næring med vel mye skampletter...

Link to post
Share on other sites

Sitat:


"– Vi har ikke fått noe bekreftelse på at disse påleggene er utbedret, slik vi ba om. Dette er relativt alvorlige pålegg som vil kunne påvirke skipets drift, sier kommunikasjonsrådgiver Steinar Haugberg i Sjøfartsdirektoratet.


Han har foreløpig ikke oversikt over hvilke feil og mangler det er snakk om. "       


 


det hadde vært spennende å se hva dette dreier seg om, rart de ikke har oversikt over det


men likevel kan bemerke alvorlighetsgraden.


Link to post
Share on other sites

Etter å ha både sett videoklipp og lest hva avisene skriver, så kanskje vi kan vri det over mot oss som båteiere? Hva kan vi lære?

 

Stopper maskinen er vi rimelig lost. Riktignok ferdes det store flertallet på en tid og i farvann som ikke er i nærheten av dette, men likevel....

Youghurtbegrene driver fort når vinden får tak.

 

Har vi sjøvannsfilter montert og vet hvordan det skal rengjøres i en fei? Når tid var drivstofftankene rengjort sist? Når tid var dieselfiltrene skiftet?

Hva med vannutskilleren, er den sjekket? Fant vi vann eller grums der sist den var sjekket?

 

Hvorfor jeg nevner det er at jeg leste i et blad her en dag at veldig mange (har glemt hvor mange prosent) av oppdragene til redningsselskapet går nettopp på stopp av motor pga. drivstoffproblemer.

Da bør vi alle finne frem speilet og stille oss spørsmålet: "Har jeg et regelmessig vedlikehold som fanger opp muligheten for fremtidige driftsstans?"

 

Bare noen tanker en fredag mens kaffen inntas.

God helg folkens!

Link to post
Share on other sites

Som nevnt før, Tide carrier var ikke å se på AIS og heller ingen båt er registrert med det navnet.

Det er vel ett krav. Så kan man sikkert stille som navigasjonsutstyr var ihht regelverk...

 

Som det blir sagt over her, hva kan vi sjøl lære?

Det spørsmålet stiller jeg meg selv hver gang jeg leser om havari og nødssituasjoner. Bla.a etter at den sunseekeren gikk ned på Sørlandet. Da ble det kjøpt redningsflåte...

o-ring på dieselpåfylling byttes og smøres hvert år. Tanken inspiseres gjennom året, og filtersatser med kobberpakning og verktøy ligger i en egen boks på plassen sin.

Jeg har opplevd motorstans 2-3 ganger på seilbåten. Første gang var under fiske, nesten vindstille men strøm i sjøen. Heldigvis lå jeg på rett side av et skvalpeskjer og dreiv bort mens jeg satte seil og måtte krysse inn til brygga, i nærmest vindstille. Stans pga uren tank.

De to andre motorstansene var følgefeil av eget arbeid etter tankrengjøring. Brukte opp igjen gammel kobberpakning på filteret som gav falskluft og motorstans på høyere turtall.

 

Man må lære av egne feil og suge til seg erfaring fra andre.

Link to post
Share on other sites

Klassikeren er vel skitne diesel tanker i båt som bare har gått innaskjærs, og som tar seg en tur utaskjærs ...

 

med påfølgende slingring...og følgelig motorstopp...

 

Bruk båten ofte, brenn mye diesel, og ta ofte turer ytteaskjærs er medisinen til det...

 

Bytte filtre er en selvfølge...

Link to post
Share on other sites

Klassikeren er vel skitne diesel tanker i båt som bare har gått innaskjærs, og som tar seg en tur utaskjærs ...

 

med påfølgende slingring...og følgelig motorstopp....

 

.. eller man kjøper en båt som ser velholdt ut og kun har vært brukt i finvær . Så er det straks mer ruskete på henteturen.. 

 

En kompis av meg som kom ut for denne , og som fikk erfare det som poseidon nenver med at det det hjalp lite å bytte filter - de var fulle på et blunk igjen 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Derfor ville jeg føye til et punkt på listen din: før tilsyn med tankene og hold dem rene  :thumbsup:

 

 

Og jeg velger å trekke fra et punkt; brenne mye diesel.

 

Vi fyller stort sett bare en gang i året, noen ganger to. Det holder til vårt bruk. Har jeg fått ren diesel da kommer det ikke mer dritt inn på tanken. Brenner du mye fuel og må fylle mange ganger i året øker sjansen for å få dårlig diesel, vann og dritt. Det krever hyppigere tilsyn med tanken. Har du ren diesel på tanken er det unødvendig å bytte filter ofte.

Link to post
Share on other sites

En god tanke?

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...