dude Svart 23.Februar.2017 Del på Facebook Svart 23.Februar.2017 (redigert) det hadde nok gått galt i en periode for badende og fuglelivet på strendene nedover der om ankerkjettingene hadde røket.. og den drev i land, og diesel og tungolje lekket ut. så kan man spørre seg hvilken forskjell tre kystvaktskip som lå på utsiden og observerte hadde gjort til eller fra? Redigert 23.Februar.2017 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 23.Februar.2017 Del på Facebook Svart 23.Februar.2017 Været var en anelse ufyselig og det ble en tøff situasjon, både for mannskapet på bakken og de som arbeidet på akterdekket på slepebåten. Forhåpentlig kan denne filmsnutten gi en peiling. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 23.Februar.2017 Del på Facebook Svart 23.Februar.2017 Off... Det er mange som skal hylles for god innsats her. Godt det gikk bra ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 23.Februar.2017 Del på Facebook Svart 23.Februar.2017 Imponert over de ombord i slepebåten som hodt den helt ro noen få meter unna baugen på havaristen i den sjøen :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 23.Februar.2017 Del på Facebook Svart 23.Februar.2017 .. ikke mye marginer å snakke om der nei Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 24.Februar.2017 Del på Facebook Svart 24.Februar.2017 ... ja, der skal Bjørn passere på henteturen sin nedre uke. Ikke rart jeg får spenning i kroppen når jeg planlegger kryssing av Jæren og Stad... Tror vi skal være glade for at vi har en grei slepebåtberedskap i Norge nå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 24.Februar.2017 Del på Facebook Svart 24.Februar.2017 Så vel ut som sandbunn innover der, så hadde vel neppe blitt en katastrofe. Men kanskje litt strevsomt å få den ut igjen. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 24.Februar.2017 Del på Facebook Svart 24.Februar.2017 Så vel ut som sandbunn innover der, så hadde vel neppe blitt en katastrofe. Men kanskje litt strevsomt å få den ut igjen. Los older mannen som ble intervjuet på nyhetene er nok ikke enig med deg.. Han mente at minst 2 badesesonger hadde røket til på Jærstrendene om havariet hadde skjedd, tror han har rett.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tilplan Svart 24.Februar.2017 Del på Facebook Svart 24.Februar.2017 ... ja, der skal Bjørn passere på henteturen sin nedre uke. Det snur fort, også til det bedre. I går var det blikkstille og det så ut til å være mulig å ta turen, men var ikke helt nede til sjøen. Jeg tror vi var heldige som unngikk et stort utslipp her. Ikke mye mer som skulle gått galt før det hadde blitt alvorlig. Fint at været gav seg og det ble trygt å lette anker og slepe den bort. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 24.Februar.2017 Del på Facebook Svart 24.Februar.2017 Jeg la også merke til hvor fort sjøen la seg i dette tilfellet. Så bare filmen fra de slepte den bort. Men tilsynelatende var det jo helt flatt da. Så helt enig i at det kan gå fort. Jeg synes båten lå nærme nok land. Glad det ikke gikk galt. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 24.Februar.2017 Del på Facebook Svart 24.Februar.2017 Kan undres på om det får konsekvenser for skipperen ombord.... Forlatt kaien uten godkjennelsene/sertifiseringene i orden, og etter forespørsel fra redningssentralen, opplyst til at alt var i orden, når de drev mot stranden... Internasjonal skipsfart er mange ganger en næring med vel mye skampletter... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 24.Februar.2017 Del på Facebook Svart 24.Februar.2017 Imponerende sjømannsskap! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
shipahoy Svart 24.Februar.2017 Del på Facebook Svart 24.Februar.2017 Sjøfartsdirektoratet fant åtte feil på skipet som havarerte utenfor Jæren: https://www.nrk.no/rogaland/sjofartsdirektoratet-fant-atte-feil-pa-skipet-som-havarerte-utenfor-jaeren-1.13393661 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dude Svart 24.Februar.2017 Del på Facebook Svart 24.Februar.2017 Sitat: "– Vi har ikke fått noe bekreftelse på at disse påleggene er utbedret, slik vi ba om. Dette er relativt alvorlige pålegg som vil kunne påvirke skipets drift, sier kommunikasjonsrådgiver Steinar Haugberg i Sjøfartsdirektoratet. Han har foreløpig ikke oversikt over hvilke feil og mangler det er snakk om. " det hadde vært spennende å se hva dette dreier seg om, rart de ikke har oversikt over det men likevel kan bemerke alvorlighetsgraden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 24.Februar.2017 Del på Facebook Svart 24.Februar.2017 Etter å ha både sett videoklipp og lest hva avisene skriver, så kanskje vi kan vri det over mot oss som båteiere? Hva kan vi lære? Stopper maskinen er vi rimelig lost. Riktignok ferdes det store flertallet på en tid og i farvann som ikke er i nærheten av dette, men likevel.... Youghurtbegrene driver fort når vinden får tak. Har vi sjøvannsfilter montert og vet hvordan det skal rengjøres i en fei? Når tid var drivstofftankene rengjort sist? Når tid var dieselfiltrene skiftet? Hva med vannutskilleren, er den sjekket? Fant vi vann eller grums der sist den var sjekket? Hvorfor jeg nevner det er at jeg leste i et blad her en dag at veldig mange (har glemt hvor mange prosent) av oppdragene til redningsselskapet går nettopp på stopp av motor pga. drivstoffproblemer. Da bør vi alle finne frem speilet og stille oss spørsmålet: "Har jeg et regelmessig vedlikehold som fanger opp muligheten for fremtidige driftsstans?" Bare noen tanker en fredag mens kaffen inntas. God helg folkens! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
shipahoy Svart 24.Februar.2017 Del på Facebook Svart 24.Februar.2017 Stopper maskinen er vi rimelig lost. En av grunnene til at jeg kjøpte seilbåt :-) 10 top causes of engine breakdown – and how to avoid them http://www.pbo.co.uk/expert-advice/10-top-causes-of-engine-breakdown-and-how-to-avoid-them-27876 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 24.Februar.2017 Del på Facebook Svart 24.Februar.2017 (redigert) En av grunnene til at jeg kjøpte seilbåt :-) Nåja, med ugunstig vind og motorstopp nær brenningene... Nei, motorbåt med to Yanmar gjør susen... Redigert 24.Februar.2017 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 24.Februar.2017 Del på Facebook Svart 24.Februar.2017 Som nevnt før, Tide carrier var ikke å se på AIS og heller ingen båt er registrert med det navnet. Det er vel ett krav. Så kan man sikkert stille som navigasjonsutstyr var ihht regelverk... Som det blir sagt over her, hva kan vi sjøl lære? Det spørsmålet stiller jeg meg selv hver gang jeg leser om havari og nødssituasjoner. Bla.a etter at den sunseekeren gikk ned på Sørlandet. Da ble det kjøpt redningsflåte... o-ring på dieselpåfylling byttes og smøres hvert år. Tanken inspiseres gjennom året, og filtersatser med kobberpakning og verktøy ligger i en egen boks på plassen sin. Jeg har opplevd motorstans 2-3 ganger på seilbåten. Første gang var under fiske, nesten vindstille men strøm i sjøen. Heldigvis lå jeg på rett side av et skvalpeskjer og dreiv bort mens jeg satte seil og måtte krysse inn til brygga, i nærmest vindstille. Stans pga uren tank. De to andre motorstansene var følgefeil av eget arbeid etter tankrengjøring. Brukte opp igjen gammel kobberpakning på filteret som gav falskluft og motorstans på høyere turtall. Man må lære av egne feil og suge til seg erfaring fra andre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 24.Februar.2017 Del på Facebook Svart 24.Februar.2017 Klassikeren er vel skitne diesel tanker i båt som bare har gått innaskjærs, og som tar seg en tur utaskjærs ... med påfølgende slingring...og følgelig motorstopp... Bruk båten ofte, brenn mye diesel, og ta ofte turer ytteaskjærs er medisinen til det... Bytte filtre er en selvfølge... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 24.Februar.2017 Del på Facebook Svart 24.Februar.2017 Langt på vei enig, men det hjelper lite å bytte filter hvis tankene er fulle med gørr .... Derfor ville jeg føye til et punkt på listen din: før tilsyn med tankene og hold dem rene Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 24.Februar.2017 Del på Facebook Svart 24.Februar.2017 Klassikeren er vel skitne diesel tanker i båt som bare har gått innaskjærs, og som tar seg en tur utaskjærs ... med påfølgende slingring...og følgelig motorstopp.... .. eller man kjøper en båt som ser velholdt ut og kun har vært brukt i finvær . Så er det straks mer ruskete på henteturen.. En kompis av meg som kom ut for denne , og som fikk erfare det som poseidon nenver med at det det hjalp lite å bytte filter - de var fulle på et blunk igjen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 25.Februar.2017 Del på Facebook Svart 25.Februar.2017 Derfor ville jeg føye til et punkt på listen din: før tilsyn med tankene og hold dem rene Og jeg velger å trekke fra et punkt; brenne mye diesel. Vi fyller stort sett bare en gang i året, noen ganger to. Det holder til vårt bruk. Har jeg fått ren diesel da kommer det ikke mer dritt inn på tanken. Brenner du mye fuel og må fylle mange ganger i året øker sjansen for å få dårlig diesel, vann og dritt. Det krever hyppigere tilsyn med tanken. Har du ren diesel på tanken er det unødvendig å bytte filter ofte. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 25.Februar.2017 Del på Facebook Svart 25.Februar.2017 En god tanke? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Baracuda Svart 25.Februar.2017 Del på Facebook Svart 25.Februar.2017 https://tysver-bygdeblad.no/2017/02/24/trygt-til-kai-hva-na/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 25.Februar.2017 Del på Facebook Svart 25.Februar.2017 Hvem betaler hyren til mannskapet ? Må vel være eierintresser i skipet der lønnslippen kommer fra.. Eller muligen bare cash i hånden ?? Er en god røver bransje dette... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.