morgull Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Hei. Har kjøpt meg en rush 97 (32 fot) seilbåt. I sommer blir det tur nedover sørlandskysten. Tenkte å kjøpe en gummibåt med påhengsmotor til å ha hengende etter. Er usikker på hvilke størrelse jeg skal velge på båten. Det er jo ikke så stor forskjell i vekten på de om de er 8 eller 10 fot. Kunne godt tenkt meg en 10 fots slepejolle med en 9,9 hk. Blir det for stort/tungt å ha hengende etter? Er en 8 foter mere egnet? Er det noen som har noe erfaring rundt dette? Takknemlig for svar. Mvh Morten Quote <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
jada Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Det er nok ikke noe særlig å bytte på når det gjelder tyngden på en 8 og en 10 fots gummijolle. En 9,9 hk motor er imidlertid ganske tung i forhold til f.eks. en 8 hk. Dersom du kan ha motoren festet til jolla hele tiden, så er nok 10 fot m/ 9,9 hk en ideell kombinasjon. Da går det kvikt unna selv med to-tre voksne ombord. Jeg må av med motoren og opp med jolla hver gang jeg kommer inn i hjemmehavna, og da var det viktig med en lettere motor. Jeg havnet derfor med en 8 hk på ca 25 kg. Dersom ikke de 2 ekstra fot spiller noen rolle, så ville jeg satset på en 10 fots jolle som er mye romsligere innvendig. Det spørs vel også om en 8 fots jolle er godkjent med 9,9 hk??? Quote Link to post
bliss X Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Her er min erfaring: Har en achilles gummibåt som er 3,15 m lang, og det er både fordeler og ulemper. Ved slep går det greit, men det hender jeg gjerne vil ha den på dekk - spesielt hvis vi skal over åpne havstrekninger, og da er den stor og tung å håndtere. Alikevel syns jeg det er behagelig med en så stor og solid jolle. Motor: Jeg tar opp motoren når jolla henger på slep. Har en yamaha 4HK, og det er for lite hvis vi skal ha den opp i plan. Får den til å plane med en person og flatt vann. Kunne tenkt meg en større motor, men da har vi neste problem, og det er tyngden på motoren. Tungt nok å løfte 4 hesteren av og på synes jeg. Quote Link to post
Gunga Din Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Har samma erfarenhet som Lasse! båt: har en Suzumar 295 (tror det er 295) runt 3m storleken virker ganska idealisk ! lett o få opp på dekk, rymmer ganska många personer osv Har den alltid på dekk vid överhavsseglingar. motor: Yamaha 4hk, samma erfarenhet der, går opp i plan med en men ikke med fler idealisk her skulle nog varit 6-8 hk (men då kommer vikten), jag vill alltid ha den monterad på pushpit om det ikke er veldi korta sträckor vi skall över! Quote S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Har en ganske vanlig sammensetning. Zodiac Cadet 310 og 4 hk Mercury. Går ca 14 knop med meg ombord, og planer med et nødskrik med to voksne hvis de ikke er altfor store. Motoren henger alltid på rekka ved forflytning. Jolla henger kun på slep hvis jeg skal forflytte meg en kort avstand under motor. Ved seiling ligger jolla alltid i bagen sin surret oppe på lukegarasjen. I hjemmehavna drar jeg en kjetting gjennom slepefestet på jolla og håndtaket på bagen og låser hele greiea fast. Motoren ligger nedlåst i cockpitbenken. Quote Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
`MINA' Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Jeg har en Aquaquick, 2.4 m med en 5 Hk Mercury. Båten går i plan med en voksen og ett barn. Gjør 13 knop med en voksen. Ved slep henger jeg motoren opp på rekka. Merker en liten knop redusert fart når motoren er på jolla under slep. Jolla graver seg litt ned bak da. Men mulig det er bedre med en større jolle, der det er større flatt areal under. Vil vel gli litt lettere i vannet da ? Har testet en 10 for Aquaquick med samme motor. Går mye bedre i plan. Quote Mvh `MINA` Link to post
Krapyl Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Argumentet mitt (tror jeg for n'te gang) for alltid å ha jolla ombord, er at jeg ble engang overrasket av dårlig vær med kraftige vindbyger midtfjords med jolla på slep. Det kan hende alle. Det gjorde at jeg forbannet meg på at det skulle aldri skje igjen. I tillegg til å skulle seile båten på en forsvarlig måte, dro jeg på ei jolle som hadde snudd seg. Det var et h--- å få berget jolla, og å la den gå ble vurdert mer en en gang. Satt på spissen, kan ei jolle i en slik situasjon bli et sikkerhetsproblem. Quote Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Vega Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Enig med Krapyl. Vi drev å seilte ut Oslofjorden i kuling, og en gummijolle på 8 fot hengende bak. Plutselig var det noen som lurte på "hvor er jolla blitt av?" Det viste seg at den hadde hadde gått over til å bli undervannsbåt, slepetauet lå rett ned, og jolla prøvede så godt den kunne å trekke ned akterenden på modebåten. Hvorfor den oppførte seg slik vet jeg ikke, men det var ikke helt enkelt å få den opp til overflaten og ombord, så i seilbåt har vi jolla på dekk. Det er noe annet etter Vega (motorbåt), der henger jolla med både motor og bensintank på 3. hekkbølge uten problemer. Vega Quote Link to post
Pim Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Jeg har en 10 fot Zodiac med 8 hk Tohatsu (Tohatsu motorene er greie til denne bruken fordi de oftere er lettere enn andre motormerker). Jeg er fornøyd med at jeg valgte så stor båt som 10 fot. Har aldri hatt behov for å ta den ombord pga ruskevær. Det er faktisk fordelen med at den ikke er for lett, at den ikke blåser rundt. Den er samtidig liten nok til at den kan pakkes i bag og festes på dekk. Skulle jeg valgt på ny ville jeg gått for 10 hk. Ikke fordi toppfarten er særlig høyere, men fordi den er vesentlig kraftigere med lastet båt. Da bør den kunne plane med 2-3 voksne og den er såvidt stor at den vil kunne fungere som ekstra sikkerhet ved havari, også for evt. slep av hovedbåten ved motorhavari i godt vær. Kanskje ikke dumt å tenke på en RIB type heller. Det er litt mer "båt". En gummibåt med motor på hekken streker en del. Derfor er det viktig å slepe den med en avstand som gjør at den seiler på en hekkbølge. Jeg har i år tenkt på å feste/kroke motoren vannrett midt på tredørken i gummibåten når den slepes. Da vil den fungere som stabiliserende ballast pluss at den vil streke mindre. Jeg er ikke helt sikker på hvor godt motoren har av å ligge vannrett. Tar gjerne synspunkter på dette. Pim Quote Link to post
bliss X Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Har også lurt på hva som er best mhp på sleping hvis man seiler i litt hardt vær. Normalt ligger jolla på hekkbølgen, men lønner det seg å ha ekstra langt slep eller et kort slep ved f.eks sløring i kraftig vind og høy sjø? Hørte om en som hadde god erfaring med å trekke den helt inn til akterspeilet. Noen som har prøvd ut forsjellige teknikker her? Quote Link to post
Pim Posted June 24, 2005 Share Posted June 24, 2005 Et problem ved å ha jolla veldig tett på hekken vil være at baugen på jolla får et løft dersom den må festes mot et høyere punkt på hekken. Da får den mye vindfang og vil ha lett for å kantre, spesielt meed vinden forenom tvers eller tvers. Selv har jeg den tre-fire meter bak og synes dette fungerer bra. Da er den også delvis i le bak moderbåten. En teknikk, som jeg selv ikke har forsøkt, er å ha jolla alongside på lesiden, festet baug (jolle) i baug (moder) og tilsvarende hekk i hekk. Da skal den bli beskyttet mot bølgene og vinden som moderbåten tar seg av. Jeg har ikke forstått det med å ha den hengene 20-30 meter bak. Pim Quote Link to post
Alvhild Posted June 24, 2005 Share Posted June 24, 2005 Et problem ved å ha jolla veldig tett på hekken vil være at baugen på jolla får et løft dersom den må festes mot et høyere punkt på hekken. Da får den mye vindfang og vil ha lett for å kantre, spesielt meed vinden forenom tvers eller tvers. Selv har jeg den tre-fire meter bak og synes dette fungerer bra. Da er den også delvis i le bak moderbåten. Jeg har ikke forstått det med å ha den hengene 20-30 meter bak. Pim <{POST_SNAPBACK}> Har tidvis hatt jolla (Pioner, ikke gummi) hengende helt opp på hekken i my sjø med bra resultat. Hekken på jolla, som er i vannet, får riktig nok litt lite oppdrift, men jeg mener jeg har god kontroll på slepet. Har gammel seilbåt med utoverhegnede akterende - kan muligens ha noe å si på hvor lett det er å få jolla forsvarlig opp på hekken uten å skape andre problemer. Det med 20-30 m slep er vel mest et motorbåtfenomen, når de drar opp svære hekkbølger. har selv aldri sett behov for/nytte av det. Kunne jeg velge fritt i dag hadde jeg nok valgt en gummibåt som jeg kunne pakke på dekk om jeg skulle ut på åpent vann, og en 4-6hk som ikke er for røff å løfte opp på pushpiten. Quote Link to post
morgull Posted July 5, 2005 Author Share Posted July 5, 2005 Da ble til at vi kjøpte oss en 10 fots Honware (Honda) gummibåt som har god plass og lasteevne. Har valgt en Johnson 10 hk påhengsmotor. Dette er vel en ganske tung kombinasjon, men jeg satser på å ha den mest mulig på slep og at dette skal gå bra. Takk for mange fine synspunkter. Mvh Morten Quote <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Beneteau Posted July 5, 2005 Share Posted July 5, 2005 Vi har en Brigg gummibåt på 2,4 m. Den hadde vi på slep i fjor sommer rundt på sørlandet og hjem til stavanger. Ulempen var at den holdt oss ca 1 knopp tilbake. Det høres jo lite ut, men på en seilbåt utgjør det faktisk litt, iallfall for motor ( da vi går 6 knopp uten jolla ). Vi er på jakt etter en påhengs 4hk. En liten å grei båt til ungene, passer fint for 2 barn eller 1 voksen og 1 barn. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.