Jump to content

Ødelagt VP b30


js

Recommended Posts

Samboer og jeg var ute på årets andre tur i går. La den etterhvert i plan, nådde 27kn. (3 mindre enn i fjor). Lå der i ca 3 min. Tempen steg til ca 80 grader (saltvannskjølt). Begynnte å skjønne at ikke alt var som det skulle og skulle til å trekke av gassen.

 

Da kom det et lite nykk i båten og farten sank ca 3kn. Tempen sank til ca 60. Trakk av litt, men holdt den i plan. Prøvde å gi på igjen, men farten økte ikke. Trakk av på gassen og putret litt.

 

Prøvde å få den i plan igjen, men hadde mistet mye av kraften og ville ikke. Stoppet og slo av motoren. Så at det var lite olje, fylte på, prøvde å starte, men den var helt død. ville ikke gå rundt.

Lå der en halv - hel time, prøvde igjen. Motoren gikk rundt som vanlig men tente ikke. Fikk slept den til plass, byttet plugger som var dyvåte.

Prøvde å starte og den startet. Men så døde den ut. Prøvde igjen, men nå sto den. Trodde det var pga dårlig batt pga samme symptomer. Ventet og lirket litt osv.

Startmotoren dreide, men nå kom det en rasle/klankelyd fra motoren og den tenner ikke! Og det virker som det er tyngre for starteren å dra motoren rundt.

 

Det første som slo meg var at et av stemplene sto og at "staget" til denne gikk opp og ned og lagde lyd, men egentlig aner jeg ikke

 

Kan noen gi meg råd om hva som har skjedd, hvor (Jeg bor i osloområdet) og hvordan jeg kan reparere dette/hva kan jeg gjøre selv/begynne med, og hvor mye vil det ca vil koste?

Ringte  til vp på padda, men han ville ikke ta i den engang sa han. Ikke fantes det noen brukte/bytte heller mente han.

 

Håper noen virkelig kan hjelpe oss med noen råd! Vi er blitt avhengi av båtlivet!

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen i klubben av eiere med gamle VP'er.

 

Dette er et spørsmål om økonomi, egen tid og egne kunnskaper.

 

Motoren må demonteres, så enkelt og så vanskelig. Da først kan feilen og eventuelle tilleggskonsekvenser utredes.

 

Kontakt Iglebæk i Kristiansand 38097830. Dette er mannen for gamle B-20 og B-30. Han kan hjelpe deg med råd, deler og eventuelt byttemotor.

 

Ut i fra diverse tråder her på Baatplassen, kan det virke som at det er lurt å holde seg unna Volvo Penta-forhandlere i Osloområdet, noe du til en viss grad allerede har erfart.

 

Her har du i tillegg div llinker:

 

www.drevia.se

 

www.eurofritid.no

 

www.marin-tech.no

 

Good luck

 

M

Marna

Link to post
Share on other sites

Dette er ren gjetning, men hvis startmotoren hadde vanskelig for å dra rundt, höres det ut som du kan ha fått vann i en eller flere sylindere, mao topp-pakningen er gåen.  Ta ut alle pluggene, kjör motoren på starteren og se om det kommer vann ut.  Hvis så, må sannsynligvis toppen byttes i tillegg til ny toppakning.  Jeg ville også sjekket termostaten.

Vil også anbefale kompresjonstest.

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

Hei. Takk for et positivt svar (alt er relativt, men vann i sylynderne høres ikke _så_ ille ut i denne sammenhengen..? men så var det denne lyden også da). Som nevnt var pluggene våte, og noen av de definitivt av vann. Den ene forgasseren, nærmest lyden/drevet var også full av vann. Jeg trodde det kunne ha sneket seg inn via luftfilteret etter at jeg prøvde å kjøle ned motoren med litt vann.

 

Iglebæk høres jo interessant ut, men det er langt så motoren må vel ut. Hvor vanskelig er det? Jeg tenker da mest på drev delen osv. Jeg har skrudd mye bil, men har ikke vært borti drev, og til tider så forbannet trangt motorrom som det kan være i båt.

 

Jeg kan gjerne skru motoren i småbiter, men har den store skrekken for alt som har med registerrem og dødpunkter som følger med der osv, så da kommer jeg kanskje ikke så langt allikevel. Ellers kunne jeg gjerne skrudd ut hele blokka og tatt den med meg. Er også redd for at toppen skal bli skjev ved montering. Har hørt mange skrekk historier om b30 toppen.

 

Har sittet og tenkt over vannteorien  :smiley:, og den virker ganske logisk i.o.m. at temperaturen plutselig sank. spøsmålet da er om det er toppen eller en av kjølekanalene som har gått.

 

Hvis det er vann i sylynderen må vel alt ut og hones eller borres uansett? Men bekymrer meg litt for borring på den gamle rustne/tynne motoren. Det er jo ikke sikkert det er så mye igjen av den... :smiley:

 

Takker for svar så langt og håper på flere gode råd og ideer!

Her er det sol og det er en pine og ikke ha båt!

Link to post
Share on other sites

Drevet kan vel bare stå i båten, og selve motoren tas ut? bare pass på å plugge for kjølevann etc.

 

Det er ingen registerrem på B-30, bare et kamdrev, og det er nesten umulig å sette feil. Kjøp deg en verkstedhåndbok for Volvo 164.

 

Men hvor har alt dette mulige vannet kommet fra? Hva slags vinteropplag har du bedrevet eventuelt? Er det ferskvannkjøling, eller saltvannkjøling?

 

Iglebæk holder riktignok til i kristiansand, men den kjøreturen tror jeg du fort sparer inn. Dessuten er jo sørlandske en hyggelig vei :-)

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Ja tenkte egentlig ikke på å ta av drevet, men tenkte mer på motorens feste til denne fra innsiden, og om båten må opp på land, eller om det går som du nevner og bare plugge slangene.

Vinterkonservering var det en bekjent (som jeg dessverre ikke har kontakt med lengre) som tok seg av, og skulle være det vanlige med å kjøre igjennom frostveske. Plugger og olje skulle jeg bytte selv (f eks denne helgen!...)

 

Vannet vet jeg ikke hvor kom fra :smiley:. Jeg tørket ut vannet fra forgasser/innsugningen og kjørte motoren med pluggene ute. Motoren gikk lett og fint da, men det komme ikke noe vann ut av sylynderene. Det var heller ingen klanke lyd da.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde et lignende problem med min motor for noen år siden.  Problemet var en termostat som ikke åpnet når den skulle.  Jeg måtte bytte begge topper, topp-pakninger og ny termostat.  Dette ble heldigvis betalt av forsikringen.  Du er jo heldig som bare har en topp  :smiley:

Jeg ville tatt en kompresjonstest först.  Det burde gi deg et ganske definitivt svar på hvorvidt du har mistet kompresjon i en eller flere sylindere.  Husk på å skru ut alle pluggene först - det gjör det litt lettere for startmotoren og batteriet.  Hvis du får planet din eksisterende topp vil kompresjonen gå opp, noe som ikke nödvendigvis er så bra.  Det må da gå an å få tak i brukt fra et huggeri, men du må vel da flytte over kamaksel.  Ellers er det vel plenty av Volvo-verksteder i Norge eller Sverige som kan skaffe overhalte topper, selv en B30.

Forklaring på rattle-lyden har jeg ikke, bortsett fra at jeg hadde noen ulyder selv da dette hendte min motor.  Disse gikk bort etter reparasjonen og motoren har gått som en klokke siden.

Lykke til, dette er (forhåpentligvis) ikke så ille som du tror.

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

Er også redd for at toppen skal bli skjev ved montering. Har hørt mange skrekk historier om b30 toppen.

 

******

 

Dersom motoren ikke har vært varmkjørt bør toppen ikke være noe problem dersom du nytter korrekt

prosedyre og moment ved demont/mont.

 

Skaffe deg en verkstedhåndbok som nevnt i annet innlegg.

 

Generellt starter man tiltrekking midt på topplokket og sirkler seg utover. Momenttrekking i flere trinn.

Boltehull bør renses med gjengetapp og blåses godt rene med trykkluft.Boltegjenger stålbørstes.Der må

smøres under boltehoder og på gjenger, men fyll ikke olje i gjenga blindhull da du lett kan få hydraulisk låsing. Pakningsflater skrapes omhyggelig rene.Sjekk toppen for planhet  med rettholt og bladsøker, event.

få den planslipt hos Cylinderservice eller tilsv.

 

Dersom motoren er i god kondisjon og du vil satse på denne i fremtiden kan du vurdere ombygging

til ferskvannskjøling. Ta dog en grundig "Systemrens-kur"i forkant.

 

Ad. varmkjøring så er dette kritisk først når alt vann er borte.Koker motoren blir det aldri over 100 grader.

Når vannet har koket bort stiger temperaturen voldsomt og da går det til h... Vær dog forsiktig med kaldt vann på varm motor.

 

Før du demonterer vil jeg råde deg til at du tar en sylinderlekkasjetest. De fleste bilverksteder har slikt utstyr og testen forteller deg mye mer enn en komp.test.

Link to post
Share on other sites

Er nok toppakningen som er blåst, den lyden du hørte er nok sannsynlig den som kommer når du får vann inn på sylindrene. da kan du få en nokså stygg lyd, men jeg vil anta at alt sannsynlig er i orden, b30`en tåler en del. Demonter toppen først mens motoren står i båten, så vil du evt se på toppakningen om den er blåst, er den det, kontrollmål toppen og kjøp ny toppakning. Har evt. orginal instruksjonsbok i fra 1969 til AQ 115,130,170 med 100,250,270 drev hvis det hjelper.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar.

Jeg var litt i tvil om jeg skulle begynne å demontere den for å få den ut av båten.

 

Var litt usikker på hva som kunne være best. Få noen til å se på den mens den står i båten, eller få den på en henger å kjøre rundt til verkstedene. Det er vel ikke mange som har tid til å se på den nå uansett dessverre.

 

Men siden flere av dere har nevnt toppen, begynner jeg med å demontere den imorgen.

Det skulle vel ikke være så vanskelig det? Eller er det noe spesielt jeg bør huske på. Rekkefølge, spesialverktøy, nye deler el.l?

 

Vel, kommer med tilbakemelding om hvordan dette går/ser ut.

Takk for alle gode råd så langt!

Link to post
Share on other sites

Det er enkelt å demontere toppen, ta vekk termostathus med kjølerør,toppdeksel, demonter vippearmsbroa,

ta vekk støtstenger(sett de i rett rekkefølge for montering senere), løsne evt. kabler,bensinslange,klemme på eksosbend osv. Du trenger ikke demontere innsugs og eksosmanifold. Så er det bare å løsne toppboltene og ta av toppen,kan være ligg tung å løfte hvis det er trangt å komme til i båten. Du skulle nok klare å kontrollmåle toppen uten å demontere manifolder, ta den med til f.eks et bilverksted.

Du trenger ikke noen for for spesialverktøy, dette er gjordt på en times tid. Lykke til.

 

Deler: toppakning, tetteringer kjølerør, evt manifoldpakning, evt toppdekselpakning hvis det kun er toppakningen som er gåen.

Link to post
Share on other sites

Hei. Da er toppen ute og manifoil osv demontert. Den ble altfor tung med dette på så nå har jeg en "ren" topp jeg kan ta med meg.

 

Bilverksted er nevnt. Vanlig volvo eller kan "alle" måle den. Tenkte på oslo cylyndercervice. Noen som har erfaring derfra? Service, tid, kvalitet?

Jeg drar gjerne langt for å få gjort dette raskt og riktig. Skal også ringe til Iglebæk.

Hvis noen vet om noen andre som er bra, så mottas det med takk

 

Det var vanskelig å se om pakningen var ødelagt, eller om den ble det når jeg dro av toppen. Uansett var det helt tydelig at det var vann der :diving. Lyst slagg i hulrom og lysere og mye mer "olje" på motoren enn sist jeg sjekket.

Det som bekymrer meg med det, er jo at de symptomene ikke var der før jeg fikk startet den etter at det først ble feil med den. Den hadde vel da pumpet vann inn i motoren før jeg rakk å stanse den?

Jeg peilet oljen da, og da var det litt lite og ikke tegn til misfarging :confused:

Noen som har en ide om dette?

 

Vel, jeg har dreid motoren for hånd nå, og det kom ingen ulyder nå.

Har lyst til å prøve å dra den på starteren, men tanken slo meg at jeg da ville få sprøytelakkert båten sort innvendig... Oljen og annet vil vel da pumpes ut?

 

Ellers lurer jeg litt på hvorfor støtstengene må settes i riktig rekkefølge (jeg har gjort det). De ser jo helt like ut?

 

Takk for råd og veiledning så langt! Jeg kommer tilbake med mer :nonod:.

Link to post
Share on other sites

Et "hvert" normalt verksted burde klare og kontrollmåle toppen for skjevheter. Du bør ta med toppakningen slik at kyndige folk kan få studere den og toppen sammen. det bør studeres ekstra etter sprekker i toppen, hadde en b20 en gang med samme problemet. På den var det ikke mulig å konstatere noen feil ved førstegangs demontering og montering med ny pakning, den hadde en innvendig sprekk som gjorde at den tok inn vann på en sylinder. Studer den nøye spesielt i innsugskanaler.

Støtstenger bør monteres i den rekkefølgen de var fordi de er "slitt" i lag med løfter og vippearm, ombytting kan gjøre at de får en annen "sliteflate" som kan føre til at du vil måtte justere ventilene oftere i begynnelsen pga. at de lager seg nye "flater". Ikke noe problem å kjøre den på starteren uten topp, hold ei fille over oljekanalen som går til toppen.

Link to post
Share on other sites

Du kan også forsøke Reierstad Motor på Kløftatraktene. Har kan eventuelt også planslipe.

 

Ikke lurt å dra motoren på starteren når toppen er av, nei. det blir nok et salig griseri vil jeg tro :-)

 

Vann på feil sted i motoren (les i oljen) kommer som regel av en av fire ting. Eksosmanifolden kan være gåen, slik at vann kommer inn i motoren derfra. Oljekjøleren kan sprekke, og da kommer det mye vann ganske fort. Toppakningen kan gå, da kommer det ikke fult så mye vann, fordi vanntrykket er mindre enn trykket i sylindrene. Mange kan starte motoren med ødelagt pakning, den fusker og går i noen minutter til den har blitt såpass varm at vannet begynner å fordampe, og motoren oppfører seg sånn noenlunde normalt. Du kan også ha en sprekk i blokka og vannet kommer inn der.

 

Støtstengene behøver strengt tatt ikke plasseres i samme rekkefølge, men det er lurt å gjøre det, fordi stenger, ventilløftere og vippearm utgjør en enhet som har slitt seg til hverandre. Byttes dette om kan du plutselig oppdage at ventiler klakker mer enn vanlig og blir vanskelige å justere grunnet "ny" tilpasning, og ofte mer slitasje på kortere tid enn ønskelig.

 

Det samme gjelder også for ventilløfterne, hvis de skal ut av motoren. Merk dem godt.

 

Vi følger spent med i utviklingen  :confused:

 

M

Marna

Link to post
Share on other sites

Vel. Da er toppen levert oslo sylinderverksted. Meget hyggelig og hjelpsom hab jeg snakket med. Men det var ikke lett å få snakke med mekaniker over tlf. Enten var de gått for dagen (kl 13 på fredag) eller de spiste eller var opptatt. Men når jeg først dro ut dit var de meget hjelpsomme.

 

Han var litt usikker på ulyden og anbefalte meg å ta av bunnpannen for å se/bytte lagerene, så det blir prosjektet i kveld. Tror ikke jeg kommer til uten å ta ut motoren, men vi får se. Når han sa det, virket det så enkelt :seeya: Ta av bunnpanne, løsne to bolter og ta av veiven.

Vi får nå se på det :wink:

 

Han var litt usikker på manifoilen, men det var bare en ting å gjøre sa han. Sette det sammen og prøve.

 

Pakkningssett var utrolig dyrt! 2500 ca. hos LA-SA! Noen som vet om noen billigere?

 

Tar gjerne i mot tips om det er noen som har demontert veiv osv. og har erfaring å dele om dette (rekkefølge osv), hvis det ikke er så enkelt som det høres ut.

Link to post
Share on other sites

Å bytte lager er ikke vanskelig, men å gjøre det mens motoren står i, er nok kanskje en utfordring, hvis ikke du har et hav av plass i motorrommet da. Som sagt, kjøp deg verkstedhåndbok!

 

Pakningssett får du rimelig his Iglebæk, eventuelt hos Marin-tech, som du har fått link på.

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Hm. Var nok ikke så lett allikevel. Kanskje jeg ikke trenger å bytte, har jeg begynt å fantasere om nå.

 

Sylinderservice mente at lagrene kunne være gåene fordi jeg ikke klarte å dra rundt motoren med vifteremmen når toppen var av, og pga ulyden. Motoren dreier lett når jeg bruker pipesett, og ingen lyd da. Kanskje det ikke er så ille allikevel? Hva tror/syns dere? Burde jeg gjøre dette når jeg først er igang? Han nevte ca 1000 lapp for lager. Jeg bør vel bytte alle når jeg holder på, så det blir jo ganske mye dyrere.

 

Lurt å gjøre det nå når toppen er av sa han, men det har vel ikke så mye å si? Så lenge jeg ikke skal ha ut stemplene. Lagerene sitter jo under. Det holder vel å løsne det der å sette inn nye?

 

Så min tanke var da å sette alt sammen igjen, og høre/se hvordan det går.

Det kan jo være som Kare L nevner at det blir borte når alt blir riktig satt sammen igjen.

Jeg kan jo evt. løfte hele motoren ut og bare skifte lagrene hvis det fortsatt er ulyd der senere?

 

Håper på gode råd og synspunkter om dette.

(jeg vet vel egentlig at jeg burde gjøre det ordentlig, men vil så gjerne bli ferdig til 17mai. Skulle egentlig utpå da :headbang:)

 

Jeg har forøverig en gammel billig momentnøkkel med en sånn enkel skala på, hvor nålen vrir seg bortover etter belastning. Er dette bra/nøyaktig nok til montering av toppen, eller bør jeg investere i en ny og bedre?

Link to post
Share on other sites

Hvordan kan du hvite at det er lagrene som gjør at motorn går tregt rundt?

Tror heller at det mulig er en stempelsjæring.

Mitt råd er ta ut motorn, ta ut alle stempler kontroler disse. hvis de er ok skift stempelringer og lager, hon sylynderne .Monter sammen .

 

Den momentnøkklen du snakker om er trolig best som søkke, få lånt deg en som er kalibreret.

Hvis du holder til i Oslo kan du få låne en av meg send bare en im.

 

Deler har de kansje hos motorteknikk.

 

Arne

Link to post
Share on other sites

Det er ikke kr. 1000,- pr. lager, men for settet. Om dette er veivlagersett, eller rammelager, vites ikke. Har du det først oppe, bytt begge typer.

 

Ellers sier jeg meg enig med Arne. Få motoren ut, og sjekk tingenes tilstand grundig. Hvis du har fulgt tråden "Ulyd i B-20", så skjønner du hvorfor.

 

Skifting av lager er som sagt ikke vanskelig, men en omfattende prosess. Det er meget som skal demonteres og holdes styr på. Gå ikke i gang med dette uten "kjentmann" eller på forhånd grundig lest verkstedhåndbok. Hvis du skal bytte rammelager også, må motoren ut av båten, da veivakselen må ut, og det kommer den som kjent ikke hvis det henger et drev på. Så de lager som nevnes er høyst sannsynlig veivlagrenerådelagrene. Disse fyker ikke på grunn av litt vann, hvis ikke de var dårlige fra før, og det ville du vel visst?

 

På bakgrunn av dette er det klokt å sjekke stempler og sylindre.

 

Deler får du som sagt hos Iglebæk, eller på www.lysakerbil.no.

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Hei igjen  :headbang:

 

Motoren går nå rundt når jeg drar i vifteremmen. Knirker litt i et stempel, det siste.

Sylinderservice mente man ville se det tydelig om den hadde skjært seg ved sorte/oljefarget, tildels dype/grove riper i sylinderen. Det er det ikke. De ser helt fine og blanke ut, og kan ikke kjenne noen ujevnheter.

Tyder dette på at det er ok?

 

Jeg har kikket på motorfestene og finner 2 labber + 2 bolter til skjoldet. Dette virker noe lite? Hvor/hvordan er den festet til skjoldet?

Er det da bare til å heise den ut når alt er løsnet. Tenker da på akslingen til drevet.

 

Og hvordan er det å få dette på plass. Da tenker jeg også mest på akslingen. Det er temmelig trangt akkurat ved skjoldet. Man må vel ha en hånd inni her for å styre akslingen på plass, eller står den stivt så man "bare" kan skyve motoren innpå?

 

Hvor mye veier den ca?

 

På høyre side, dvs på manifoil siden fant jeg et merke hvor det sto en P, en W inni en ring, og en A. Er det dette som er merket for a, b, c osv? Trenger å vite dette for bla. pakninger.

Litt borten for mener jeg det sto 4:2. Er det kompresjonen?

 

Vel, jeg tror det ender med at jeg tar den ut til uken og får alt sjekket og skrudd riktig sammen. Kjøpte meg akkurat ny momentnøkkel på claes ohlson, men den kan jeg jo bytte.

 

Jeg gir lyd fra meg igjen! Nyt båtlivet dere som kan!  :crazy:

Link to post
Share on other sites

Akslingen gjennom drevskjoldet er stiv. Du drar motoren forsiktig av mens den henger i stropper, eller er støttet opp på annen måte. Den er meget tung, så en kran eller vinsj er å foretrekke. Du merker det når den er løs av akslingen. Bare vær nennsom, bedre med 10 minutter for mye, enn det motsatte :-). Det er lurt å være minst to personer.

 

Samme prosedyre når du skal inn med motoren igjen.

 

Bokstavene på siden sier ikke meg noe. 4:2 er definitivt ikke kompresjonen.

 

Sjekk denne linken, det du ikke finner her, er ikke verd å finne:

 

http://216.37.204.206/Actionsports/Volvo_O...lvo.asp?Type=11

 

Din motor er vel AQ 165 eller 170 tenker jeg. Les og lær :-)

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...