Sjømann Siri Startet 18.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 18.Mars.2017 Heisann båtfolk! Da har jeg ordnet meg min første båt. Det er en Sjømann 22 som fikk navnet Siri, oppkalt etter min søster :) Inni sitter det en Yanmar 2QM15 som jeg har funnet ut av at er en god og driftssikker motor. Håper det er riktig da jeg er veldig dårlig til å fikse motor Den har ikke vært på vannet på 5 år, men den er godt tatt vare på utvendig og motoren ser ut til å være i god stand. Interiøret er omtrent søppel, men går fortsatt å bruke. Den er bunnstoffet i fjor og det er ny kalesje så jeg kan slenge den rett på vannet når jeg får ordnet med kranbil neste uke. Båtplass er fikset, helårsplass som ikke fryser igjen på vinteren så jeg slipper å kjøpe fisk så lenge fjorden er isfri, noe den er omtrent 90% av vintermånedene. I denne tråden har jeg tenkt å dokumentere prosjektet mitt. Jeg fikk inspirasjon av Walter_S i denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/40375-prosjekt-bygge-kombisjark-ut-av-en-gammel-23-plastsnekke/ Da får vi se hvordan det går videre og kanskje noen får inspirasjon av å følge mitt prosjekt PS; Oppdatering blir ikke riktig enda, må få fikset kamera og lagt saken på vannet. Regner med at det blir om ca. en uke Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 18.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2017 Hei og velkommen på forumet. Gratulerer med ny båt. Her vil du finne mange inspirerende artikler om oppussing og renovering. Får du (mot formodning) problemer med motoren, er der også ekspertise på det området som kan rådgi deg. Det blir spennende å følge prosjektet ditt videre HansO Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann Siri Svart 18.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2017 Takk takk Blir å kjøpe kamera og litt verktøy senere i dag tenker jeg. Det er ikke artig å skru med skiftenøkkel, så fastnøkkler må legges til i verktøykassa. Det er vel to ting jeg lurer på først; Har noen forsterket ramme til kalesje her? Tips? Fikk "kjeft" for at jeg ikke skal ta opp båten på høsten/vinteren siden kalesjen kommer til å bli dratt av pga vind. Det er en god del båter som står der på vinteren uten ødelagte kalesjer så jeg ble nesten litt irritert Så skal jeg isolere saken litt. Tenkte å ha det innvendig i "soverommet" rett på skroget, men det kan jo bli kondens hvis man ikke gjør det bra/riktig. Tips? Hva slags isolasjon anbefales? Sitér dette innlegget Link to post
minime990 Svart 18.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2017 Hei og hå, velkommen hit og gratulerer med ny båt. Jeg er selv igang med samme jobben og har kommet frem til at jeg vil prøve denne isolasjonen her: https://www.finn.no/90593073 også lime skai utenpå den. Sitér dette innlegget Link to post
joachimo Svart 18.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2017 Hei og hå, velkommen hit og gratulerer med ny båt. Jeg er selv igang med samme jobben og har kommet frem til at jeg vil prøve denne isolasjonen her: https://www.finn.no/90593073 også lime skai utenpå den. Er jeg den eneste som fikk litt sånn TV-shop feeling av å lese den annonsen? Sitér dette innlegget Mitt lille daycruiserprosjekt Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen Link to post
sunnmøre Svart 18.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2017 Hei og hå, velkommen hit og gratulerer med ny båt. Jeg er selv igang med samme jobben og har kommet frem til at jeg vil prøve denne isolasjonen her: https://www.finn.no/90593073 også lime skai utenpå den. Kom gjerne med tilbakemelding om denne isolasjonen. Har sett annonsa eg også, og er isolasjonen like bra som annonsa seier, så er det fantastisk:-) Sitér dette innlegget Link to post
minime990 Svart 18.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2017 Det skal eg gjøre. Har ikkje fått bestilt den enda, men er den så god som det står i annonsen er det gjerne håp. Har vært i dialog med forhandler og å han skrøt selvsagt uhemmet av det og sa det var mange som hadde bestilt dette og brukt det til samme formål. Akkurat dette stiller jeg litt spørsmålstegn ved da jeg til nå ikkje har sett en eneste prosjekt tråd som nevner denne isolasjonen. Men til gjengjeld har jeg en kamerat som jobber som ventilasjonsmontør i nordsjøen, og han mente dette minnet veldig om noe de bruker til å pakke inn rør og lignende med, og sa at hvis det er samme så er det gode greier og lett å jobbe med. Så eg krysser fingrene ?? Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann Siri Svart 18.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2017 (redigert) Er jeg den eneste som fikk litt sånn TV-shop feeling av å lese den annonsen? Nei, jeg fikk det også. Her er prislisten dems http://low-e.no/?page_id=327 Med tape så virket det som at det blir ganske dyrt. Fant denne fra Maritim.no https://www.maritim.no/skrogisolasjon-10mm-100x50cm-selvklebend#.WM0KbVyv9PY men den er jo ganske dyr, men med tape på som kanskje er bedre siden det ikke er risiko for luft mellom. Jeg vet hvertfall at vanlig Byggmax-isolasjon ikke er egnet rett på skroget dørken. Jeg kan visst ikke navnene på ting engang Redigert 18.Mars.2017 av Båtmann Siri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
minime990 Svart 18.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2017 Har sett på denne på maritim selv, men syns den var i stiveste laget og virker "vanskelig" å jobbe med og få kriker og kroker fine? Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann Siri Svart 20.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 Da har jeg handlet et kamera som kommer i posten snart. Jeg er litt redd for å sette den rett på vannet egentlig i og med at den har vært på land så lenge, men den frykten er vel der selv om jeg går over den enda en gang før jeg setter den ut. Blir å handle et par batterier i dag eller i morgen tenker jeg + noen fendere da det bare fulgte med en. Så må jeg finne noen filter og olje til motoren. Er en Yanmar 2QM15, noen som vet hvor det er billigst? En manuell lensepumpe er også lurt å ha tenker jeg, i tilfelle rottefelle med strømmen en eller annen gang. Jeg har satt opp budsjett i Libre Office Calc, samma som Excel, og jeg er litt nervøs for hvordan det kommer til å se ut etterhvert Kranbil må bestilles i løpet av dagen så hvis alt går bra så kommer båten til å bli kjent med den nye plassen sin i løpet av uka. Sitér dette innlegget Link to post
otersnute Svart 20.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 Den kan henge litt i stroppene nedi vannet så du kan gå ombord og sjekke at ikke vannet fosser inn noe sted, vet du. Hjelper litt på angsten. Ellers er det ikke sikkert du skal skrive opp alt du bruker av penger. ;) Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann Siri Svart 20.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 Det var en god idè. Jeg er litt "paranoid"/hysterisk, men jeg har jo sjekket båten og det er ikke noe mer jeg kan gjøre hvis jeg setter den i hagen før første sjøsetting (tror jeg) Blir bare dyrere siden jeg må leie kran enda en gang. Dette prosjektet blir gøy tror jeg Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 20.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 Gratulerer med båt Eg forstår at du skal i gang med din første sjøsetting, so det eg vil ha sagt er sørg for å ha rikelig med tau ombord, når båten skal utpå. Veldig ofte går der eindel meir tau enn det man trur til fortøyning, fendere og - egentlig alt mulig. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann Siri Svart 20.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 (redigert) Takk takk Har du noe å anbefale i tauverk? Det er rimelig stor forskjell på prisene ser jeg. Alt fra http://www.biltema.no/no/Bat/Tau/Tauverk/Jutereip-2000039780/ til https://www.maritim.no/ankertau-m-plastkause-12mm-40m-hvit#.WM-hD1yv9PY Så må jeg jo ha en oljesugepumpe, noen anbefalinger der? Fant denne som er rimelig og ser grei ut https://www.maritim.no/oljelensepumpe-manuell#.WM-h9Vyv9PY Mye småting som trengs med en gang gitt. Artig å være amatør Redigert 20.Mars.2017 av Båtmann Siri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 20.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 Så må jeg jo ha en oljesugepumpe, noen anbefalinger der? Fant denne som er rimelig og ser grei ut https://www.maritim.no/oljelensepumpe-manuell#.WM-h9Vyv9PY Har brukt en tilsvarende i mange år uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 20.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 (redigert) Denne fra Biltema fungere fint: http://www.biltema.no/no/Bat/Motor/Motortilbehor/Verktoy-og-tilbehor/Oljeskiftpumpe-2000019997/ Ser ut som det er samme pumpa som på Maritim. Er fornøyd med dette tauet. Skifter heller litt oftere enn jeg hadde gjort med et dyrt tau. http://www.biltema.no/no/Bat/Tau/Fortoyning/Fortoynings--og-ankerline-2000020440/ Kjøp deg en merlespiker og spleis på kaus selv hvis du trenger det: http://www.biltema.no/no/Bat/Tau/Tauverk/Spleiseverktoy-2000017681/ Fendere ligger det på de fleste strender, så det er gratis :-) Redigert 20.Mars.2017 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
minime990 Svart 21.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2017 (redigert) Et annet tips er å ha med deg div verktøy og litt slangestusser i forskjellige dimensjoner, alltid kjekt å ha liggende (har reddet meg flere ganger i forskjellige situasjoner med gammel båt) ;) Redigert 21.Mars.2017 av minime990 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann Siri Svart 21.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2017 Må ha nye batterier, har sett på to forskjellige https://www.maritim.no/maritim-marinebatteri-75-a#.WNE7HFyv9PY http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteri-ovrig/Vedlikeholdsfritt-batteri-2000019356/ Blir 804731 Er det noen grunn til å betale 100,- mer på Biltema? Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 21.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2017 Må ha nye batterier, har sett på to forskjellige https://www.maritim.no/maritim-marinebatteri-75-a#.WNE7HFyv9PY http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteri-ovrig/Vedlikeholdsfritt-batteri-2000019356/ Blir 804731 Er det noen grunn til å betale 100,- mer på Biltema? Jeg skal ikke påberope meg å være spesialist på batterier, men Maritim sitt er 75Ah / 680 CCA mens Biltema sitt er 70 Ah / 570 CCA i følge spesifikasjoner og datablad. Synes for meg som Maritim sitt er et bedre kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann Siri Svart 23.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 (redigert) Som vanlig når jeg driver med noe så har det oppstått problemer... Transportfirmaet jeg har tatt kontakt med er ikke veldig interresert i å finne en løsning når det kommer til å få med hengeren. Jeg er jo nødt til å ha med den så jeg kan legge båten oppå når jeg skal gjøre vårpussen, selvfølgelig... Fyren jeg snakker med, som tydeligvis ikke helt vet hva han driver med, sier at det ikke går å få dispansasjon for en meter ekstra utstikk på kranbilen, noe som ikke gir mening... Heldigvis så er det ikke min skyld denne gangen Kameraet ligger på posten og jeg har handlet inn fendere og brannslukkningsapparater, 1Kg + 2KG. Greit å ha sikkerhetsutstyr Ble en del tau også og fenderne har fått en bit hver. Har også fått printet ut og laminert manualen til motoren, fant den her inne faktisk. Den er meget bra og detaljert nok til at jeg vil klare å fikse det meste. Da trenger jeg forsåvidt bare noen filter og olje så er jeg klar til å starte. Kommer også til å handle inn et arbeidslys eller to, kan kanskje fikse noen stativgreier så jeg kan bruke dem som "frontlys" når jeg er ute på tur med båten. Så tenker jeg at det er greit med en ny lensepumpe. Vurderer å ha et eget batteri til den, men vet ikke helt hvor mye vits det er. Sikkerheten kommer først! Håper transporten ordner seg snart så denne tråden kan bli en skikkelig oppussingstråd. Det er dog sikkert greit å få med seg alle småting som skjer før startskuddet går. Er ikke bare å slenge båten på vannet og starte fant jeg ut Redigert 23.Mars.2017 av Båtmann Siri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann Siri Svart 24.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2017 Da er transporten antagelig i boks Blir ikke mer enn 4.500,- heller. Kameraet er hentet og var ikke spesiellt bra, noe jeg egentlig visste. Med et kamera til 790,- kan man ikke forvente å ta de beste bildene. Nå er neste steg å få kjøpt inn filter og olje. Lurer på om jeg skal prøve å fikse en plass til å båten på land et par uker først og fikse isolasjon og litt elektrisk. Jeg har sett på aluminium, prisen er ikke så ille og det blir faktisk ikke såååå mye dyrere enn å bruke kun treverk. Tanken er jo å ha en fin kombinasjon av fiskebåt og turbåt så jeg tror det er lurt å bruke aluminium til dørken akterut. Langtidsplanen er å lage en form for sjark og muligens selge den for en pris så jeg kan starte et nytt prosjekt. Liker å holde på med byggeprosjekter som gir meg noe tilbake jeg kan bruke til noe jeg elsker. Har også sett på noen deler til motoren og det er under halve prisen fra utlandet. Jeg tror faktisk at jeg kan klare å lære meg nok på egenhånd til å gjøre det meste på motoren etterhvert. Det er avansert, men ikke uoverkommelig PS; Håper ikke disse "tankeoppdateringene" er altfor kjedelige, jeg lover at bilder er rett rundt hjørnet. PPS; Hvis dere har noen generelle tips så fyr løs. Gjerne kom med linker også hvis dere ikke orker å skrive ned utdypende svar, ellers så er Goooogle min venn Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann Siri Svart 4.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2017 Hei alle sammen, da var det tatt et par bilder. Litt ruttent treverk der gitt. Ramløsa og dopapir er vel standardutstyr Et par batterier som antagelig er døde og sikkert farlige å prøve å bruke. Båten har som sagt ikke vært på vann på fem år og batteriene har stått og kost seg den tiden. Helt greit forut, men trenger en puss etterhvert. Her var det en del råte. Har fjernet det meste nå og det var ikke akkurat veldig lett å få løsnet driten. Alt var festet godt med glassfiber selvfølgelig, det satt skikkelig godt. Når jeg først fikk løsnet kanten på glassfiberen så gikk det greit å "dra av" fra platen og fra dørken. Fikset meg et brekkjern og i kombinasjon med kniv og litt øvelse så gikk det rask på slutten. Her er treverket heller ikke bra, men bra nok til at jeg kan fikse litt og litt mens båten er på vannet. Det er ikke så ille som det kanskje ser ut. Bryterpanelet ved siden av rattet er dog mer eller mindre søppel. Var irret litt og jeg vet ikke helt hvor bra sikringene vil funke. Heldigvis så er det ikke mange kronene for et nytt panel på Biltema. Bak her er det helt greit så null fiksing der foreløpig. Blir vel til neste år eller noe, må jo få alt sånn ca. strøkent. Båtplassen ble oppdatert så jeg fikk ikke lagt ut bilder selvfølgelig, har da gjort en god del i mellomtiden. Kan ikke skrive noen spoilere så gi meg et par dager så kommer det mer. Spennende det her Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 5.April.2017 Link til dette innlegget Svart 5.April.2017 Gøy prosjekt! Har selv en seilbåt på omtrent samme alder som var i noenlunde samme stand som din Sjømann. Også denne med Yanmar 2qm15. Vi kjøper servicekit på eurofritid.no Motorene er ganske tungstartet, særlig om vinteren da det ikke er noe gløding på de. du lærer deg teknikken etterhvert. Gjør slik det står i manualen! Ang. kameraet ditt, mer enn godt nok! Det beste kameraet er det du har med deg... Håper du klarer å holde oppe motivasjonen med et sånt gammelt prosjekt, selv synes jeg det er gøy å kjenne at jeg kan kose meg i en skikkelig "stygg" båt for nesten ingen penger når de med store millionbåter stresser forbi med konen som kjefter og unger som ikke vil være med. Hvis det er noe med motoren du ikke skjønner fra manualen kan du bare gi en lyd på melding til meg, japanerne har litt lettvinte forklaringer av og til ;) Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann Siri Svart 5.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2017 (redigert) @Kyrholmen Ja, det er supergøy. Håper bare gjennoppbyggingen går like bra som rivingen. Motoren har ikke vært startet på 5år så det er litt skrekkblandet fryd nå, har kjøpt det jeg trenger for å vri nøkkelen rundt så det er ikke lenge før dagen er her Jeg fant en manual til motoren for ingeniører som det så pent sto, 221 sider med masse tegninger/bilder og forklaringer. Den var veldig detaljert og gikk gjennom alt av deler og dingser i motoren, ikke det at jeg forstår halvparten som står der. Har også manualen som fulgte med motoren og en noe mer detaljert sak på 29 sider. Utrolig med dokumentasjon. Jeg kommer nok brått til å gi lyd fra meg siden jeg ikke kan gresk Billig er best, kosen med båt er det viktigste! Det er et par unger og voksne som gleder seg fælt til tur :) Motivasjonen er nok ikke noe problem når jeg får start på motoren og får den på vannet. Det er artig å surre med et gammalt vrak og se det sakte men sikkert bli en perle!! Servicekittet så fint ut og var billig, men nå har jeg selvfølgelig handlet inn.... Glemte impeller... Slenger ved et par bilder fra handleturen. Fra Maritim øverst og Biltema nederst. Og et bilde jeg glemte å slenge ved forrige gang PS; Jeg krymper bildene til 15% av originalen så de ikke blir så store når jeg laster opp, treigt nett. Det er heller ikke mye vits å ha store bilder av det jeg holder på med foreløpig tenker jeg. Kommer til å prøve å få det bedre og lar vær å krympe bildene når motoren skal tittes på. Der jeg trenger råd må det være bra bilder. Så er planen å bytte ut et par ventiler da de ikke ser helt glade ut, greit å være på den sikre siden når det kommer til steder der vann brått kan sprute inn. Har gjort en del mer nå så det kommer fler bilder i morgen, glemme kameraet hjemme er visst en ting. Edit; Her er den ingeniørmanualen forresten 2qm15_servicemanual.zip Redigert 5.April.2017 av Båtmann Siri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 5.April.2017 Link til dette innlegget Svart 5.April.2017 joachimo skrev On 18.03.2017 at 11.13: Er jeg den eneste som fikk litt sånn TV-shop feeling av å lese den annonsen? Ingen grunn til å få en slik følelse, jeg kjøpte dette produktet for noen år siden og er storfornøyd med isolasjonsevnen. Eneste jeg ikke var fornøyd med var spraylimet som ble anbefalt, steindyr lim som ikke holdt som forventet. Gikk over til god gammel kontaktlim som også gir pussige drømmer . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.