Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

Jeg hadde egentlig ingen planer om å lag en reportasje ut av denne ombyggingen, men har nå fått såpass mange IM'er fra forskjellige medlemmer med forespørsel om hvordan det går, og hvor lang jeg var kommet, o.s.v. at jeg like gjerne kunne skrive det her en gang - istedenfor å sende tallrike oppdateringer per IM...


Prosjekt: Jeg bygger om min gammle 23' plastsnekke med halvdekk - til kombisjark:


Mitt båthjerte var og vil antageligvis alltid være forelsket i denne 25' Kommedals-sjarken jeg eide i 2 år.... MORILD_07.jpg

 

...og Morild var på mange måter en ideell båt, hadde den bare hatt ishud slik at jeg kunne bruke den om vinteren når isen hadde lagt seg i Kjøkøysundet. Etter at jeg sommeren 2006 solgte MORILD har jeg liksom aldri funnet noen etterfølger med de samme kvaliteter som samtidig kunne passe min lommebok - det er jo som regel her problemet ligger, båter finnes det nok av men penger... :rolleyes: .

 


Utgangspunktet for prosjektet:

Etter intens leting i nærområdet og på Internet fant jeg til slutt en båt som både kunne godtas av min beskjedne pensjonist-lønnskonto (har en inngrodd aversjon mot store banklån!) og som samtidig hadde skrog- og motormessig forutsetning til å bygges om til det som skulle bli MIN BÅT! På Tromøya, utenfor Arendal, fant jeg en 23' snekke ståendes på land p.g.a. eierens bortgang.

Annonsebilder:

t23_paalandtromoeya.jpg

Skroget var solid, med flotte klassiske linjer med fin spring, høy baug og passe fyldig "panserhekk" - et skrog som apellerte til min konservative smak. Båten var en spartansk utstyrt (absolutt ingenting av elektronikk og lign...) Tromøy 23 fra 1975, bygget lokalt på Kongshavn / Tromøya. Inni denne Sørlands-båten banket et solid Vestlands-hjerte - en ferskvannskjølt Sabb 2H (16-18hk) - noe som absolutt ikke gjorde saken værre, siden jeg er ihuga Sabb-elsker!!

Annonsebilder:

t23_cockpitt_forover.jpg

Annonsebilder:

t23_cockpitt_akterover.jpg

 

Ganske så lavt under dekk:

t23__underdekk.jpg

 

Etter en ukes forhandling per telefon - jeg hadde til da bare sett båt / motor fra diverse digitale bilder - gjorde jeg en en avtale om å ta båten, hvis motoren var brukbart. Vi pakket bilen med utstyr nok til å seile hjem båten og hadde med avtalt kjøpesum i kontanter. 3 dager etterpå var båten fortøyd på brygga mi i Kjøkøysundet. :o)

 

Båten hadde absolutt tiltalende linjer rent skrogmessig, men den lave vindskjermen...

t23sandefjordbbside.jpg

 

...og et litt merkelig og dominerende fordekk, á la "hangarskib", måtte vike for min egenkonstruksjon...

t23_fordekkhangarfly.jpg

:eek:

Dessuten kunne jeg, som helårs båtbruker, ikke ha ei snekke med kalesje om vinteren. Nei, fast styrhus og tett bak-skott måtte det bli!

 

Jeg hadde nå en båt med potensiale til å bli gjordt om til halv turbåt for 2 pers. / halv sjark - og året etter ble planene satt ut i livet. I slutten av Juni 2007 - etter den årvisse Havnefestivalen på Skjærhalden - ble båten satt på land og plassert foran garasjeporten i hagen min. Stor presenning dekket både båten og inngang til garasjen. Garasjen ble temporært "omregulert" til snekkerverksted - mens bilen ble forvist til gårdsplassen..

t23_forangarasjen.jpg

 

...og så var vi igang med århundrets båt-thriller! Trodde jeg... :nonod:

 

t23_utmedinnredningen.jpg

Jeg rakk såvidt å rydde ut båten og fjerne "innredningen" før en hardnakket sykdom tok fra meg både pågangsmot, iver etter å komme igang med "NYBYGG" og forhåpninger om sjøsetting våren etter! Sykdommen forviste meg til "husarrest og inneliv" de neste 2 månedene (de beste sommermånedene, Juli og August!!), og skapte en leit handycap for videre bygging...

 

 

Fortsetter...

Edited by Walter_S
Link to post

Endelig Walther_S.....

 

Dette har jeg ventet på, godt å ha deg tilbake her på båtplassen i den stilen vi "kjenner" deg. Jeg og helt sikkert mange av oss her inne har ventet på dette, du skjønner jeg/vi venter på dine gode beskrivelser og ikke minst funderinger du har og vil få på dette prosjektet.

Jeg gleder meg, og lykke til..... :sailing:

Link to post

Fortsettelsen:


Etter å ha sett meg lei både på Giro d'Italia og Tour de France, hver ettermiddag på TV - glane på TV var nesten det eneste jeg orket den tiden jeg var syk - begynnte jeg så smått å fortsette ryddingen i båten. Men først skulle Sabben til pers...

 

Nå var det 2 gode grunner for at jeg først "heiv meg" på Sabben og stellte litt med den, før selve båten skulle bygges om:

1) - Siden jeg skulle "bygge inn" motoren - d.v.s. heve dekket for å få selvlensende dekk ute, og det da ville være værre å komme til Sabben, ville jeg først ha unna en stempelsjau med skifting av stempelringer, sliping av ventilene og rengjøring av toppen.

2) - Sabben hadde en lei tendens til å ikke ville starte når det var kaldt. D.v.s. jeg måtte konsekvent bruke glødepluggene, selv om det var 5-10º + ute. Over 20º eller med varm motor var det greit. Hadde en misstanke om at kanskje kompresjonen ikke var helt på topp.

 

Så da var muligheten tilstedet for å skru på'n mens all inredning var ute av båten. Det var godt med plass rundt - som du ser selv --->

toppenavstemplerut_2h.jpg

... men likevel tok det nesten 3 uker før alt var på plass igjen.

 

Det skulle vise seg senere at Sabben slettes ikke ble noe enklere å starte i kulda, selv med nye stempelringer og nyhonete foringer! :headbang: Ja-ja, da vet vi i allefall at ringa er gode og nye...

 

Etter motorsjauen benyttet jeg muligheten til en skikkelig rengjøring under dørken, mens dørkplatene var av.

t23_rengjoereunderdekk.jpg

 

Og godt var det - fordi under noen av platene, der hvor den faste innredningen var skrudd fast i, fant jeg enhver båteiers skrekk. Gamle bilslanger fyllt med fin sand som ballast! :eek: Dette er greit nok sålange slangene er nye og hele. Når de har ligget der i 25 år, så er gummi'en så morkent at bare du tar i den så revner'n! I tillegg har noe av sanden rent ut og lagt seg godt ned i små kroker. Det var flere dagers jobb å få ut all svineri.

t23_sandballast.jpg

 

Så til selve forvandlingen. Merket på meg selv at sykdommens herjing og den lange "pausen" vekk fra prosjektet hadde tært på selvtilliten min, og det gikk litt smått før jeg satt i gang drastiske ting ombord. På en måte skygget jeg unna "the point of no return" - hadde blitt litt pysete...

 

Men så, En regntung septemberdag gikk vindskjermen av - det var liksom startskuddet:

t23_vindskjermvekkmedn_11.jpg

 

..og da så plutselig båten slik ut:

t23_utenvindskjerm.jpg

 

Og nå var det ingen vei tilbake! :o) "the point of no return"

 

Fortsettes:

Edited by Walter_S
Link to post

Fortsettelsen:


Og nå var det ingen vei tilbake! :o)

-------------------------------------------------------

Helt frem til båten ble satt på land foran garasjen, hadde jeg kun vage forestillinger om hvordan den nye båten skulle se ut. Jeg visste at:

- Fordekket's store flate måtte brytes opp med et lite overbygg (sarger) foran selve styrhusfronten, noe som også vil gi bedre plass under dekk...

- Et litt romslig styrhus med tett bakvegg skulle bygges...

- en selvlensende dørk ville bli uungåelig...

 

Hadde selvfølgelig sånn nogenlunde anelse hvilken type båt jeg ville ha, eller hvilken fasong overbygget / styrhuset skulle ha.

 

Hvor stort styrhus vil man egentlig ha? Størst mulig selvfølgelig - inneplass er gull verdt når det er surt og kaldt ute - men det finnes en harmonisk grense også og den er vanskelig å definere. Det hele kan lett bli kasse-aktig, hvis overbygget og styrhuset blir for stor. Den viktigste avgjørelsen var å finne ut hvor langt akterover bakskottet skulle trekkes. Dette avgjør 2 ting:

1) - hvor stor inne- / uteplass jeg ville få

2) - hvor motoren og adkomst til den ville komme i forhold til overbygget.

 

Jeg vil unngå å gjøre samme feil som en kollega i båtforeningen gjorde på sin båt, nemlig å trekke motoren såpass langt inni styrhuset (eller omvendt selvfølgelig, styrhuset trekkes akterover forbi motoren), at han må skjære hull i taket på hytta, hvis han noengang skal ha ut motoren! Og med en motor som er mer enn 30 år gammel, så skal man ikke se bort i fra at det kan bli aktuellt... :rolleyes:

 

Så var det hensyn til dekksplass ute og det med fisking som jo også setter visse krav. Men akkurat det har faktisk blitt mindre og mindre viktig etterhvert som torsken forsvinner mer og mer fra disse kanter. For bare noen år siden kunne jeg, i februar - mars, trekke en par-og-tyve koketorsker dagen. Nå er det såvidt 1 eller 2 steketorsker å få, og dem skal du slite for. Akk ja, ikke så greit når en vil ha fiskebåt og det ikke finnes fisk å få!!

 

Så smått begynte jeg å tegne litt og lage utkast, men det blir liksom litt vanskelig når man ikke er marine-arkitekt eller båt-designer eller i det minste har et utgangspunkt i en plantegning som er i riktig målestokk - og det hadde jeg ikke. :sad: Skulle ønsket at jeg hadde egen "hoff-designer" slik Sleipner93 har...

 

Det nestbeste ting var å bruke et bilde av båten, tatt rett fra siden, altså så nære siluett /profil som mulig. Gikk igang med dette billede (under) konverterte det først til sort/hvitt - økte så kontrasten og anvendte en effekt i MS Photo Editor som heter "Thick Edge" som ga meg en sort-hvit strektegning, slik at bare linjene var igjen. Nå hadde jeg et utgangspunkt hvor ihvertfall proporsjonene stemte.

 

Tromoey_Side_30.jpg

I MS Paint "visket jeg vekk" kalesjen, vindskjermen, den forstyrrende bakgrunnen...

malaika_nodoghouse.jpg

...og tegnet så frem og tilbake, og endte til slutt opp med dette: malaika_doghouse2.6_800x450.jpg - Morilds minne spøkte fremdeles i underbevisstheten, ser jeg... :wink:

 

Dermed hadde jeg et "tegning" av min båt hvor ihvertfall skroget var riktig og kunne dermed lettere avstemme størrelsen og ikke minst vinkler på overbygget / styrhuset. Nå må det sies at jeg, under byggingen, ikke følger tegningen slavisk. Den er kun ment som retningslinje.

 

Neste steg var det å bruke selve dekket på båten som "tegnebrett". Snekkerblyanten var fint til det. Det ble etterhvert mange linjer å holde styr på. For å få orden i galskapen og for å få det rette inntrykk, teipet jeg opp streker med vanlig sort isolasjonsteip. Det gikk med noen ruller med teip også, før jeg var fornøyd!

 

Teip-strekene her viser omrisset av overbygget og lenger bak begynnelsen på styrhuset ved de tre vinklede frontvinduene, samt styrhusets yttervegg ut mot hhv st.-b. + b.b:

t23_tenketegneogteipe.jpg

 

Overbygget* skulle:

1) - Med god margin, foran og på siden, favne dekksluken som jeg monterte året før, så altfor "solid" :rolleyes: med gjennomgående 6mm-bolter og masse Sika, at jeg ikke ville ha greid å demontere den uten å ødelegge både dekk + luke.

(1b) - Teorien her er å skjære ut den delen av dekket - innenfor de svarte strekene (over) - og bruke det igjen som tak til oberbygget, med luka på plass!

2) - gi økt plass under dekk (ståhøyde med bøyd nakke...),

3) - ikke være til hinder for trygg ferdsel på sidedekkene - har satt av 30 cm til skarndekk på hver side,

4) - ha den rette "buen" og med avstemte og godt avrundete (p.g.a. støping i polyster/glassfiber) hjørner,

5) - ikke bli for dominerende (høy) og kasseaktig,

6) - bli harmonisk i forhold til både vannlinje og dekkets helling samt springet i skroget!!! :sweat: Høyden på overbygget stiger derfor med 70mm fra 20cm i forkant til 27cm i akterkant der det møter styrhusfronten, som vist på tegningen. Dens lengde er på 140cm.

 

Mange hensyn å ta - og en del av disse kriteriene er faktisk kontradiktorisk (...man har da lest fremmedordboken! :wink: ) til hverandre D.v.s. de "slår hverandre ihjel" - så her måtte det tenkes, planlegges, tegnes og finne den rette kompromiss! Til slutt så var jeg fornøyd med harmonien i strekene og begynnte på selve snekringen.


* = Bruker uttrykket "overbygg" for den delen av cabinen som bygges over fordekket, før det går over i selve styrhuset! :smiley:


Fortsetter:

Edited by Walter_S
Link to post

Fortsettelsen: "...og begynnte på selve snekringen..."


Jeg skulle altså skjære ut den delen av dekket - innenfor de svarte strekene - og bruke det om igjen, men nå som tak til selve oberbygget". Idéen fikk jeg mens jeg lekte med strekene på fordekket. Denne "slå 4 fluer i ett smekk" - idéen ville spare meg for mye jobb.

1) - Luken vil allerede være på plass (bare flytte seg "oppover" ca 20 cm),

2) - taket ville allerede ha den riktige bjelkebukt / buen i overflaten som kreves for både avrenning samt for harmoniens skyld,

3) - taket vil allerede ha den påkrevde forsterkningen (stringers) innstøpt oppunder dekk (man skal kunne sitte, stå og gå på det),

4) - og selvfølgelig at det vil spare meg både arbeide og dyre materialer!

 

...og hvorfor skal man kaste 2 m
2
med perfekt glassfiberdekk når det kan brukes om igjen? Gjenbruk er dessuten politisk korrekt for tiden!
:wink:

For å forklare "byggeklossene" på dekk, må jeg først fortelle - og vise til de neste bildene - om byggemåten min, selve prinsippet for konstruksjon av sideveggene til overbygget:

De to langsgående paralelle svarte strekene, i bildet under her, viser selve overbygget. Den innerste streken viser kuttekanten, altså nøyaktig HVOR vippesaga skal skjære ut et hull i dekket. Den yttre streken er ytterkant av sidevangene til overbygget - her representert med treklosser. Etter at hull i dekket var skjært ut skal treklossene limes og skrus til dekk-kanten og danne anlegg / feste for sideveggen som jo da kommer til å bli reist opp på høykant - inntil og på utsiden av klossene.

t23_lekemedklosser3.jpg

 

Siden klossene er saget ut av 48x48mm lekt betyr det at den delen som blir igjen etter utskjæring er mindre enn det den skal dekke som nytt tak. Det vil være 2x48mm for smal for å passe helt over! Den delen som skal gi støtte til sidevangene (klossene) kom nå til å ødelegge hele teorien min.

Men, sidevangene skal jo ikke stå rett opp-ned, men helle innover på toppen med 10º - og 10º på gjennomsnittshøyde av 24cm på den ene siden gir en innsparing på ca 25mm - på begge sider tilsammen gir det meg ca 50mm (1 kloss...) og jeg var kommet halvveis.

Når man ser på linjene som representerer utskjæringen så ser man at det er en kileform. Buet riktignok, men dog kileformet. Smalere foran enn bak, med en jevn stigning. Ergo kan jeg jo bare legge den delen som blir skjært ut oppå sidevangene og forskyve den noe forover og økningen i bredden vil dermed fylle det 48mm gapet som har manglet på siden.

 

Jeg fortsatte "å leke med klosser" :wink: en god stund, til jeg fant ut at det ville fungere.

 

Fortsettes:

---------------------

Nb.: Grunnen til at jeg endte opp med å bruke disse treklossene, er at de var enklere å plassere langs en buet linje. Prøvde først med én solid 48x48 lekt og bøye den på plass, men greidde ikke å oppnå riktig bue, Slisset så "innsiden" på lekten med sag-kutt for å få komprimert innersia, men det ble bare brekkasje av!!

Jeg fikk en del peisved ut av det iallefall... :lol: ...før jeg fant løsningen!

Edited by Walter_S
Link to post
... venter i spenning på mer...

Ja du OLPI, du vet jo hvor jeg holder til - du kan egentlig bare tar deg en tur ut hit og se selv. Men ta på deg gamle klær - det er finpudret slipestøv overallt...! :wink:

Vi prækas!

:o)

Link to post

Har flytta til Gressvik nå jeg. Holder på med båten jeg også Tar den ut på tirsdag (er planen), men har en god del småtteri igjen å gjøre.

Skal se om jeg ikke får tatt meg en tur ut til deg. Spennende prosjekt du holder på med. Synes løsningen din virker både fornuftig og ser pen ut .

Lykke til videre med avslutningen!

Edited by OLPI
Link to post

Heldig du som får båten på vannet til uken - jeg må vente til.....tja - ihvertfall til månedskifte juli / august!!

 

Du vet hvor det er? Tangen 5 - en par hundre meter ut forbi båthavna i Trolldalen - bare gå etter lyden av slipemaskin og den hvite skyen av polyesterstøv... :lol: ...inni der et sted, er jeg...

Edited by Walter_S
Link to post

Heisan Walter!

 

Ja denne tråden har mange ventet på :smiley: . Det er noe med måten du skriver på som fenger, og gjør prosjektene interessante å følge med på. Jeg er spent på å se hva du har funnet på. Trivelig at du hiver deg med i "sjark-klubben", og i den anledning har jeg noen spørsmål:

- Har du planer om å montere mesan?

- Har du planer om å integrere et "tørkeskap" i tilknytning til styrhuset ved feks. å la styrhuset gå helt ut til babord og litt bak?

 

Dersom jeg noengang finner på å gjøre noe lignende er ihvertfall et tørkeskap noe jeg ville vurdert, og kanskje latt tørr-eksosrør gå opp inni der med varmerist rundt, evt ovnsrør. Det hadde vært kjekt å kunne tørke klær, iltau etc. ombord uten at det blir liggende i veien inne i kabinen.

 

Lykke til videre!!!

(Selv om jeg tror du er kommet litt lengre enn du har delt med oss så langt :wink: )

Link to post

Fortsettes: " jeg fortsatt å leke med klosser en god stund..."


For å forklare konstruksjonsmåten litt bedre enn med bare ord (har av og til vanskeligheter med å finne passende uttrykk...) - eller hvordan jeg har festet / støpt fast de nye delene i allerede ekisterende dekk, og hvordan jeg fikk "kontroll" over 10º vinkel på overbyggets vanger hele veien, legger jeg ut en grov MS Paint-skisse:

10gradershelling1.gif

Som man ser av tegningen har langssiden av disse klossene (48x48mm lekt) blitt tilskjært med 10º helling, før de skrus / limes til dekket. Inntil klossene festes (skrues) så vangene av 12mm vannfast kryssfinér under spenn - som da automatisk får ønsket helling på 10º innover i toppen. Kryssfineren belegges så med 2 lag (3 lag i overlapp) glassfiber / polyester. Der hvor den nye støpen møter gammel glassfiber (i dekk og på taket) slipes det først ned en 10cm overlapp-remse, helt ned til gammel glassfiber (vekk med all toppcoat / gelcoat - :eek: Æsj det blir mye støv av dette...!!!) slik at ny polyester har godt feste. Skjøten slipes så ned og sparkles - slipes - sparkles - slipes..... o.s.v. til det blir en pen overgang.


Fordekket på Tromøy'en er ganske sterk buet (Bjelkebukt kalles det her i Østfold). Det ser man best på neste bildet.

t23_lekemedklosser1.jpg

 

Så min første snekker-utfordring var å lage front-bjelken - den som ligger på tvers rett foran luken - og som danner anlegg / feste for frontpanelet på overbygget forside. 48x48mm lekt i gran ble brukt til det. Og utfordringen var stor nok for en som vanligvis ikke snekrer så mye. Først skulle bjelken ligge an til underlaget (buet dekk) hele veien - det betyr jo å høvle / slipe en svak, svak bue oppunder emnet! Prøvd å høvle innover (konkav) noen gang...? Det går ikke! Det vet jeg ! :lol: Fikk det nå til etter mye om og men ved bruk av diverse verktøy (båndliperen for det meste). Mange turer opp-og-ned leideren mellom "snekkerverksted" i garasjen og båten ble det også før jeg var fornøyd.

t23_lekemedklosser2.jpg

Når sidevangene på overbygget skal helle innover med 10º på toppen, så kan ikke frontpanelet stå rett opp-ned. Ergo skal fronten også helle innover (akterover) på toppen med 10º - så når endelig rett bjelkebukt var tatt ut av bjelkens bunn så var det å skjære en 10º vinkling på langs for å få den rette skråvinkling for anlegg (se konstruksjon i øverste tegning).

 


 

7. September 2007 hadde jeg endelig opparbeidet meg nok mot til å ta frem både vinkelsliper og stikksag med nytt blad i. Jeg må innrømme at det var en noe merkelig følelse å sette i saga og la det stå til.... :eek:

 

Og så var det plutselig et digert hull....

etter_640x480.jpg

 

...i det som var utsikten min de forgående 12 månedene!

foer_640x480.jpg

 

Oi, oi, oi..... :wink:


 

Fortsettes:

Edited by Walter_S
Link to post
- Har du planer om å montere mesan?

- Har du planer om å integrere et "tørkeskap" i tilknytning til styrhuset ved feks. å la styrhuset gå helt ut til babord og litt bak?

 

(Selv om jeg tror du er kommet litt lengre enn du har delt med oss så langt :wink: )

Takk for vennlige ord, hengefjes! :o)

Ingen mesan (har ikke råd!!) den skulle i såfall vært i syrefast stål, men selve ombyggingen har kostet nok som det er!

Angående "tørkeskap" - er du synsk også.....?! ;o)

 

Du har nok rett - har kommet lengre. Og det er jo derfor, fordi så mange spør pr IM hvor langt jeg er kommet, hvordan gjør du ditt og datt... - at jeg nå tar det her i Åpen Forum istedenfor pr IM til flere. Så er det jo gøy også da.....

Link to post

Herlig at du er tilbake i god gammel stil, Walter! :smiley:

Det er både interessant og moro å følge de gode beskrivelsene av dine gjennomtenkte løsninger!

Jeg er ikke i tvil om at du får til dette også - og det med toppkarakterer i både stil og utførelse!

 

Lykke til videre med prosjektet!

Link to post

Fint at du deler prosjektet med oss Walter.

Prosjekttråder med stort pågangsmot og mye egeninnsats er de beste her på forumet.

Alltid fint å kunne plukke opp noen tips :wink:

 

Lykke til videre med sjarken :flag:

Edited by SF
Link to post

Takker og bukker for vennlige ord og gode ønsker!

 

...all right å vite at noen er interessert i slike laaaaange føljetonger. Det blir nok mere stusselig etterhvert - husk, vi skal holde på frem til sjøsetting en gang i juli / august!

:lol:

Link to post

Kjempekjekt å følge prosjektet ditt,dette blir ikke oppfattet som en lang føljetong,men et glimrende eksempel på god planlegging,tenking og utførelse av selve jobben.Utifra skissen blir dette en kjempefin sjark,gleder meg til fortsettelsen,stå på.

Link to post

Kjempetråd, Walter! Leser hvert ord og finstuderer hvert bilde! Må si jeg er imponert over den oppgaven du har påtatt deg her, dette ser ut til å være et rimelig krevende prosjekt. Men når du blir ferdig kommer du til å ha en kjempebåt! Håper du får glede av denne lenge, selv om du vel ikke er ukjent med å bytte båt ofte :wink: .

Link to post

Fortsettelse: "...Og så var det plutselig et digert hull...."


 

Når jeg nå hadde DENNE utsikten...

bareethull_15_800x536.jpg

...så kom den jo ikke sånn plutselig og overraskende på meg. Jeg mente selv at jeg hadde tenkt det godt gjennom og ikke minst gjennomdiskutert med "gamlekara" i båtforeningen. Når jeg fortalte at jeg skulle til å skjære hull i dekket, så manglet det ikke på advarsler heller. Fra "...da kommer resten av dekket til å sprekke - det er dekket som holder båten sammen. Båten blir deformert..." og " ...du kommer til å sparke deg sjøl i rævva med det der!" - med andre ord - ikke særlig oppløftende utsikter! I etterkant kan jeg godt forstå det - for, hvem i huleste skjærer et digert hull på 1.90m x 1.20m i en 23' plastbåt? Det er jo ikke noe som er forhåndsprøvd eller godkjent og ISO2000-sertifisert som prosedyre... :wink:

 

Og, jeg må jo innrømme at innerst inne i hjerneskallen lå jo advarslene litt på lur da vippesaga spiste seg sakte gjennom 9mm med glassfiber, polyesterlukta begynnte å spre seg (jeg syntes at det luktet litt honning :smiley: , innimellom eimen av polyester), og det drysset av hvitt støv nedunder dekk...

 

Jeg hadde også tenkt på muligheten at skrogsidene skulle sige litt utover, i og med at jeg tok ut en del av tverrstivheten. For sikkerhets skyld hadde jeg spent en 48x48 lekt tvers over cockpitten. Kjente litt på denne lekten med jevne mellomrom under saginga, men det var overhodet ingen belastning på den. Når det er sagt, så må jeg jo opplyse - i tilfelle noen annen sysler med tanken på å gjøre det samme - at noe av det viktigste ved å lage dette lange kuttet, var at hjørnene måtte skjæres godt avrundet (radius ca 100mm)! D.v.s. ingen skarp vinkel på 90º i et hjørne - det ville være å lage bruddanvisning som gir etter ved neste store belastning. Og belastning blir det jo på et dekk, man står og går der!

 

2,8m2 med dekk som (foreløpig) er tilovers...

t23_utskjaertdel1.jpg

 

Siden den utskjærte delen av dekket - heretter kallt "tak på overbygg", skulle brukes om igjen, ja nettopp, som tak på overbygg og støpes fast der, måtte det slipes en 10cm bred overlapp-støpekant langs hele ytterkant.

t23_dekkpaaland.jpg

 

D.v.s. på en remse av 10 cm bredde langsmed hele omkretsen, over som under dekk, måtte all spor av gelcoat + toppcoat slipes vekk, for å gi god heft for ny polyester.

t23_slipedekk.jpg

 

Å slipe slikt topp- / gelcoat er noe av det som støver værre enn værst :diving: - jeg måtte ta dette ute i det fri. Og så mye støvmel det blir etterpå! Bikkja mi, en svart :rolleyes: dvergpuddel er som alltid med når jeg gjør ting. Desverre for han satt han nedvinds i forhold til meg når jeg slipte. Heldigvis oppdaget jeg det ganske snart og fikk han til å sette seg oppvinds!

 

Forresten - fant ut at det beste verktøy til denne jobben (på vinkelsliper) er Biltema sin Rasprondell - art.nr.: 16-350 til kr. 64,90 --> 16-350_l.jpg

...men du skal være litt varsom, den eter seg gjennom :o)

 

Prøvde først disse flapp-diskene -->

19-261_l.jpg

(finnes i 40- og 60-korn) de er mere "vennligsinnet" enn rasprondellen - men det ble for dyrt! De ble utslitt før jeg var kommet halvveis!

 

Fortsettes:

:seeya:

Edited by Walter_S
Link to post

Like spennende og kjekt for hver fortsettelse Walter! :smiley: Det er ikke tvil om at dette blir bra til slutt!

 

Men et lite spørsmål, når du var så forelsket i Morild, hvorfor la du ikke ishud på henne? Hun er jo kravellbygd så det burde vel ha gått greit?

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...