"Mathilde" Startet 23.Juni.2005 Del på Facebook Startet 23.Juni.2005 (redigert) Det har vært mye snakk om å trimme opp påhengsmotorer og mange spørsmål om hvordan dette gjøres. Vår familie har imidlertid en omvendt problemstilling. Vi har en 3m jolle med 9,8 hk Tohatsu (kan for øvrig IKKE trimmes opp!!) som brukes av familien og ikke minst eldste "guttunge" som fyller 17 år. I tillegg har vi en sønn som er under 16 år og som også vil bruke jolla på egenhånd. Ekvipasjen gjør godt over 10 knop og minstemann har derfor ikke lov til å føre jolla alene. Derfor har jeg hatt i tankene å trimme motoren ned slik at hastigheten ikke kan overstige 10 knop når minsten kjører (eventuelt en sperre for gasspådraget slik at motoren ikke kan gå med mer enn halv gass). Mitt spørsmål blir således: Vil dette gjøre kjøringen LOVLIG??? Redigert 23.Juni.2005 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Juni.2005 Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 Vil tro at du har to alternativer her: Enten en sperre på gassen slik du selv foreslår, eller en tynn plate mellom forgasser og innsug med betydelig mindre hull i enn det er fra før. Det er vel stort sett disse to metodene som blir benyttet originalt også. Og så lenge du får farten ned under 10 knop så burde dette være veldig lovlig og greit ja. Har forøvrig lurt på det samme selv, da sekshesteren på gummijolla kan bli litt vel heftig for jentene på 9 og 11 år... Den går vel en 15-20 knop med denne og en lett person, og det tror jeg ikke de er helt klar til å takle ennå.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Helge Svart 23.Juni.2005 Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 Derfor har jeg hatt i tankene å trimme motoren ned slik at hastigheten ikke kan overstige 10 knop når minsten kjører.Vil denne jolla plane ved 10 knop ? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
"Mathilde" Svart 23.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 (redigert) Vil tro at du har to alternativer her: Enten en sperre på gassen slik du selv foreslår, eller en tynn plate mellom forgasser og innsug med betydelig mindre hull i enn det er fra før. Det er vel stort sett disse to metodene som blir benyttet originalt også. Og så lenge du får farten ned under 10 knop så burde dette være veldig lovlig og greit ja. <{POST_SNAPBACK}> Det jeg i så fall lurer på er hvordan reglene håndheves av politiet. Det må vel eventuelt stilles krav til sperren, eller ?????? Kanksje nok dersom sperren må fjernes med verktøy? Regner med at politiet ikke kan bøtelegge utfra at de antar at ekvipasjen gjør over 10 knop(?) I så fall må jeg mulignes bevise at motoren er sperret. I sommer skal visstnok politiet rette søkelyset mot barn under 16 år som fører båt m/motor som kan gå mer enn 10 knop. Redigert 23.Juni.2005 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 23.Juni.2005 Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 Tror ikke det hjelper å trimme ned med utstyr som ikke er godkjent. Kjøring blir ulovlig da nedtrimmingsutstyret enkelt kan avmonteres. Tror ikke det blir godkjent. God St Hans i flott vær Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Helge Svart 23.Juni.2005 Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 (redigert) Tror ikke det hjelper å trimme ned med utstyr som ikke er godkjent. Kjøring blir ulovlig da nedtrimmingsutstyret enkelt kan avmonteres. Tror ikke det blir godkjent.Jeg kan ikke si du tar feil, for det vet jeg ikke med sikkerhet. Det ville likevel være litt påfallende da det er flere av de originale variantene av "nedtrimmingsutstyr" som er kjempelett å "avmontere". Jeg nevner strypeplate på Mercury og Mariner 10 Hk (10 -> 15 Hk) som enkelt tas av ved å skru av tre muttrer og løfte av forgasser, Tohatsu der endestopp fjernes ved å skru opp EN skrue - og det er sikkert mange flere eksempel. Skal dette medføre riktighet må det gå mere på det formelle med at utstyret er godkjent av fabrikk. Redigert 23.Juni.2005 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
"Mathilde" Svart 23.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 (redigert) Dessuten lurer jeg på om dette fremgår som et krav i LOVEN (hvorvidt og hvordan sperren skal settes). Eller står det kun (upresist) at ekvipasjen ikke kan gå fortere. Hvordan tolker man i så fall dette juridisk. Er det ingen jurister her??? Redigert 23.Juni.2005 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 23.Juni.2005 Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 En ting er hva som er juridisk riktig, men hva praktiseres av politiet som håndhever dette? Mener å huske på nyhetene for en stund tilbake når politiet var å kontrllerte småbåter med barn i. Da var det noen barn som hadde en 9,9Hk som var nedjustert. Dette var godtatt av politiet siden den ikke gikk over 10 knop. Tror løsningen med enkle inngrep holder jeg Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
"Mathilde" Svart 23.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 (redigert) En ting er hva som er juridisk riktig, men hva praktiseres av politiet som håndhever dette? Mener å huske på nyhetene for en stund tilbake når politiet var å kontrllerte småbåter med barn i. Da var det noen barn som hadde en 9,9Hk som var nedjustert. Dette var godtatt av politiet siden den ikke gikk over 10 knop. Tror løsningen med enkle inngrep holder jeg <{POST_SNAPBACK}> I utgangspunktet syntes jeg dette høres fornuftig ut. Men hvordan kan politiet da vite hvor mye motoren er "trimmet ned" og hva som er topphastighet. Har en mistanke om at dette fastslåes ved hastghetsmåling m/laser og at man forholder seg til den hastigheten jollen FAKTISK har hatt på kontrolltidspunktet På hvilken annen måte kan man si dette med sikkerhet. Redigert 23.Juni.2005 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SirSN Svart 23.Juni.2005 Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 Reglene er jo at de på under 16 år kan kjøre i 10 knop, ikke større enn 10HK. Setter du inn en sperre slik at den går under 10 knop burde det ikke være noen problemer med Politiet. Tester de den/deg så går den faktisk ikke over 10 knop, og da har de vel intet å klage på. Er vel egentlig ikke verre enn å ringe politikammeret i ditt distrikt for de rette opplysninger fremfor all synsing her(?) :) Sitér dette innlegget "...the only way to maintain a moderate sum of happiness in this life, is not to worry about the future or regret the past too much." Link to post
goggen Svart 23.Juni.2005 Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 Reglene er definert i forskrift med det korte navnet: "Forskrift om minstealder m.v. for førere av visse maskindrevne fartøy under 25 registertonn brutto." Den finnes her Det er derfor riktig som det sies at dersom båten er under 8 meter, har mindre enn 10 hk og ikke går over 10 knop vil den kunne føre av person under 16 år. Om årsaken til at båten går under 10 knop er konstruksjonen eller vekten på båten, eller om det er fordi motoren er sperret kan ikke være avgjørende. Det som derimot ikke vil være OK er å ta en motor med mer en 10 hk og sette sperre på den. Dette fordi det ihht forskriften er motorfabrikantens HK angivelse som skal være avgjørende. Det vil nok også kunne bli stillet krav til slik sperre, men må det verktøy til for å fjerne den er man nok på trygg grunn. Da burde slik "nedtrimming" være uproblematisk. Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
Helge Svart 23.Juni.2005 Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 Det vil nok også kunne bli stillet krav til slik sperre, men må det verktøy til for å fjerne den er man nok på trygg grunn. Da burde slik "nedtrimming" være uproblematisk.Høres fornuftig ut Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Lars H. Svart 23.Juni.2005 Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 Dette fordi det ihht forskriften er motorfabrikantens HK angivelse som skal være avgjørende.Jeg har tidligere brukt ordet "flisespikkeri" i en annen diskusjon og fått så ørene flagret, men tar sjansen igjen. Dette er flisespikkeri! Trimmes motoren ned slik at hastigheten går under den fastsatte grensen, er det vel ingen myndighet som vil kontrollere eller bry seg det dust? Og så til sitatet. Skulle det være "motorfabrikantens HK angivelse" som betyr noe, er det vel lovlig å trimme OPP så mye en ønsker så lenge en går med en hastighet uder pålagt max grense? Og nå spikker jeg fliser selv så kniven blir sløv! Min konklusjon er at uansett OPP/NED trimming er det ikke noe problem så lenge en holder seg til de andre reglene om båtstørrelse og alder og samtidig bruker båten hensynsfullt under max lovlig hastighet! Jeg tror politiet har annet å gjøre enn å utføre effektmålinger på småbåter. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Rolf Svart 23.Juni.2005 Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 Vi har en 3m jolle med 9,8 hk Tohatsu (kan for øvrig IKKE trimmes opp!!) som brukes av familien og ikke minst eldste "guttunge" som fyller 17 år. I tillegg har vi en sønn som er under 16 år og som også vil bruke jolla på egenhånd. Ekvipasjen gjør godt over 10 knop og minstemann har derfor ikke lov til å føre jolla alene. Derfor har jeg hatt i tankene å trimme motoren ned slik at hastigheten ikke kan overstige 10 knop når minsten kjører (eventuelt en sperre for gasspådraget slik at motoren ikke kan gå med mer enn halv gass). Mitt spørsmål blir således: Vil dette gjøre kjøringen LOVLIG??? <{POST_SNAPBACK}> Lagde selv en låsbar sperre på gasshåndtaket til vår GH11 med 10hk. Dette funket greit, når jr. var skipper alene kunne gassen låses (med hengelås) slik at 10kn ikke kunne nås, når far førte skuta var normalt gasspådrag tilgjengelig og toppfart ca. 20kn. En annen sak var jo at jr. etter ganske kort tid fikk tillatelse til å kjøre uten sperre..... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Ancas Svart 23.Juni.2005 Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 (redigert) Det har vært mye snakk om å trimme opp påhengsmotorer og mange spørsmål om hvordan dette gjøres. Vår familie har imidlertid en omvendt problemstilling. Vi har en 3m jolle med 9,8 hk Tohatsu (kan for øvrig IKKE trimmes opp!!) som brukes av familien og ikke minst eldste "guttunge" som fyller 17 år. I tillegg har vi en sønn som er under 16 år og som også vil bruke jolla på egenhånd. Ekvipasjen gjør godt over 10 knop og minstemann har derfor ikke lov til å føre jolla alene. Derfor har jeg hatt i tankene å trimme motoren ned slik at hastigheten ikke kan overstige 10 knop når minsten kjører (eventuelt en sperre for gasspådraget slik at motoren ikke kan gå med mer enn halv gass). Mitt spørsmål blir således: Vil dette gjøre kjøringen LOVLIG??? <{POST_SNAPBACK}> Hvis du sliter med for stor fart , så kan du bytte med en 6hk jonson med meg .... Redigert 23.Juni.2005 av Ancas (see edit history) Sitér dette innlegget CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !! Link to post
Fjordrafting Svart 23.Juni.2005 Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 Er det ikke enklere å sette på en proppel med en stigning tilpasset ønsket fartsområde, da går den ikke fortere enn 10kn på full gass. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
bare lek(k)er Svart 24.Juni.2005 Del på Facebook Svart 24.Juni.2005 Hurra!!! Jeg må bare si at jeg blir utrolig glad, når jeg ser så ansvarsbeviste forledre!!! Det er UTROLIG mange under 16 som fliser avgårde med små båter med store motorer på vei hjem fra en eller annen fest på morgenkvisten. Foreldre som aktivt følger med på hva "krapylene" foretar seg, (og tar skritt for at "barna" ikke klarer å motstå fristelsene ved å kjøre for fort) Det er dette som er med på å skape de holdningene vi alle ønsker på sjøen !!! Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 24.Juni.2005 Del på Facebook Svart 24.Juni.2005 Ser at omtrent alle er for stramme linjer, greit nok det. Jeg lurer bare på hva der gjør den dagen sønnen eller dattera passerer 16 med null erfaring når det gjelder fart og krefter. I går var det 9.9 max av både det ene og det andre, og i dag, på 16-års dagen, er det teoretiskt plutselig fritt fram både med krefter, størrelse og fart. Øker dere tillatt fart gradvis før fylte 16? Tør ikke å beskrive her hvordan vi har lært opp våre to tenåringer. Begge i dag dyktige, ansvarsbeviste og hensynsfulle båtførere. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 24.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2005 Ser at omtrent alle er for stramme linjer, greit nok det. Jeg lurer bare på hva der gjør den dagen sønnen eller dattera passerer 16 med null erfaring når det gjelder fart og krefter. I går var det 9.9 max av både det ene og det andre, og i dag, på 16-års dagen, er det teoretiskt plutselig fritt fram både med krefter, størrelse og fart. Øker dere tillatt fart gradvis før fylte 16? Tør ikke å beskrive her hvordan vi har lært opp våre to tenåringer. Begge i dag dyktige, ansvarsbeviste og hensynsfulle båtførere. <{POST_SNAPBACK}> Regner med at han skal få prøve å kjøre jolla på full fart lenge før den tid....slik at han får erfaring som du nevner. MEN..da skal jeg være med!!! Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 24.Juni.2005 Del på Facebook Svart 24.Juni.2005 Jeg ville foreløpig ha satsa mer på han på over 16. Hvordan blir hans reaksjon når han "straffes" for at ninstemann skal kontrolleres. Kanskje det ikke blir så interessant å være med på båttur i helger og ferie lengre? Behold kreftene og lær minstemann hva ca 10kn er. La minstemann kjøre og vis at du stoler på at han ikke kjører full fart. Min erfaring er at det lille vi ser av sjøpoliti ikke bryr seg om det kjøres i 10-12 eller kanskje opp i 15kn bare motoren er under 10hk og det kjøres vettugt. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 24.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2005 Jeg ville foreløpig ha satsa mer på han på over 16. Hvordan blir hans reaksjon når han "straffes" for at ninstemann skal kontrolleres. Kanskje det ikke blir så interessant å være med på båttur i helger og ferie lengre? <{POST_SNAPBACK}> Ja, det er selvsagt et dilemma. Men jeg vurderer å montere en låsbar anordning, slik at denne kan fjernes når 16 åringen eller andre voksne bruker jolla. Leste med interesse et innlegg her v/Rolf hvor han beskriver en slik anordning. Kanskje Rolf kunne beskrive nærmere hvordan han monterte denne låsen? Har eventuelt også vurdert å montere en anordning på staget til gasspådraget (mulignes en slangeklemme el.l.) slik at denne sperres på f.eks. halv gass. Man må da ha skrutrekker for å fjerne denne klemmen. Vet ikke om det er en god ide, men jeg finner sikkert uansett en løsning. Poenget må være at sperren kan fjernes forholdsvis enkelt, men at man MÅ bruke verktøy. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 24.Juni.2005 Del på Facebook Svart 24.Juni.2005 (redigert) Leste med interesse et innlegg her v/Rolf hvor han beskriver en slik anordning. Kanskje Rolf kunne beskrive nærmere hvordan han monterte denne låsen? Hadde lagd en midt plassert styrekonsoll til GH11 jolla. Denne var festet til/delvis under båtens midttofte. Gasskontrollen sto montert ute i borde men ser at mange har den på styrekonsollen. Prinsippet er at gasshåndtaket støter mot en klosse montert på en justerbar sleide. Slik kan max gasspådrag justeres vedhjelp av sleiden. Sleiden låses i ønsket (max tillatt pådrag) posisjon ved hjelp av en hengelås. Nå er det noen år siden jeg lagde dette opplegget men det funket greit de (relativt få) gangene det ble brukt. Null bruk av verktøy, kun hengelås med nøkkel i fars lomme. Er forøvrig tilhenger av Sigurds opplæringsform.... Redigert 24.Juni.2005 av Rolf (see edit history) Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Lme Svart 24.Juni.2005 Del på Facebook Svart 24.Juni.2005 Hei! Står ikke hvor du bor. Men hvis du bor rundt Oslofjorden så ring 22669050, til sentralbordet ved Oslo politidistrikt. Spør etter etterforskningsavsnittet ved "Havna". Da kommer du til de med spisskompetanse. Lykke til, ikke mange som er så samvittighetsfulle Sitér dette innlegget Link to post
Olympic Lilleham Svart 11.Juni.2017 Del på Facebook Svart 11.Juni.2017 Rolf skrev On 6/23/2005 at 17.05: Lagde selv en låsbar sperre på gasshåndtaket til vår GH11 med 10hk. Dette funket greit, når jr. var skipper alene kunne gassen låses (med hengelås) slik at 10kn ikke kunne nås, når far førte skuta var normalt gasspådrag tilgjengelig og toppfart ca. 20kn. En annen sak var jo at jr. etter ganske kort tid fikk tillatelse til å kjøre uten sperre..... Har du noe bilde av denne patenten? Mener å ha sett før, men finner ikke igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.