WGM36 Startet 6.April.2017 Del på Facebook Startet 6.April.2017 Hei. Ligger på landstrøm hele tiden når båten er på vannet, spiser opp det meste av sink på en sesong ute. Men fikk en idé, får ofte det, men hva med å sette timer på landstrømmen, holder jo lenge at denne er på en liten time i døgnet når den ligger på brygga. Altså håper jeg å redusere tæring på grunn av landstrøm til en liten time pr døgn, men vil jo ikke hjelpe hvis timeren ikke bryter alle lederne i kabelen. Noen som har noen tanker rundt dette tro.? Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.April.2017 Del på Facebook Svart 7.April.2017 Svaret er 'tja', det kommer an på hvordan det elektriske anlegget er lagt opp. Du må kutte begge lederene og jordleder samtidig. Det beste er vel å fikse grunnen og ikke symptomet. Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 7.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2017 Alt på stell i båten så lang jeg kan skjønne, men nabo båtene er jeg veldig usikker på. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.April.2017 Del på Facebook Svart 7.April.2017 (redigert) Hvis du har for høyt anodeforbruk, så er det jordledningen du bør konsentrere deg om. Vekselstrøm gir vanligvis kun 'teoretisk korrosjon'. Du må nesten ha en felles, ubeskyttet, jordledning. Eller du har landjord koblet til sjø (via omveier) uten diodesperre på jordledningen. Jernbåten Hulda har nå i dag gått på vannet etter en uke på land. Da har den, med et par måneders minus, ligget ute i tre år sammenhengende på landstrøm. To anoder ble skiftet ut. Fire anoder blir med en runde til. Hulda har skilletrafo og er uavhengig av hva som skjer rundt, også på nabobåter. Redigert 7.April.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 7.April.2017 Del på Facebook Svart 7.April.2017 Hei, Landstrøm har vi diskutert opp og ned I mente her på båtplassen, men helt konkret synes jeg ideen din om at om man bare lar båten din være eksopnert for landstrøm er veldig fornuftig. Det betyr at I den grad at anodene spises opp av jorfeil så vil du redusere det til 4 % av det du har I dag. Men det forutsetter at du broker timeren til å styre et rele eller en kontaktor slik at begge faser og jordledning isoleres fra båten. Skal dette være lovlig tror jeg du må lage en boks på brygga som håndterer dette. Allikevel så bør du vel finne ut av om det er feil på din eller andres båter, eller gjøre som Hulda, få deg en skilletrafo. Det har jeg hatt I alle mine båter. Med denne kan du glemme alt som har med korrosjon fra landstrømmen. I dagens båt har jeg forløpig bare skilletrafo på varmtvannstanken. Dette er den enkeltkomponenten som er mest utsatt når det gjelder jordfeil I båt. Men så snart jeg kommer over en billig 16 A trafo blir den gamle erstattet og brukt på hele båten. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 7.April.2017 Del på Facebook Svart 7.April.2017 Det enkle her er vel å kjøpe den lille trafoen på størrelse med en skoeske og prisen av 1/2 dieselfylling. Så kobler du strømmen igjennom den når du ligger ved brygga. De få gangene støvsugeren og vannkokeren må gå samtidig, kobler du strømmen utenom. Har selv dette arrangementet, hvor jeg enten kobler landstrømmen rett i båten - eller i trafoen som kobles rett i båten (samme type kontakter). Da ligger båten med trafo stor sett hele tiden, og prisen er veldig beskjeden sammenlignet med en trafo med stor kapasitet Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 7.April.2017 Del på Facebook Svart 7.April.2017 Hulda skrev for 7 timer siden: Hulda har skilletrafo og er uavhengig av hva som skjer rundt, også på nabobåter. Det kan faktisk gå så ille som bildet under viser selv uten landstrøm. Båten lå totalt frakoplet landstrøm en vinter og da skjedde dette.... Forårsaket av nabobåten! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.April.2017 Del på Facebook Svart 7.April.2017 Joa, men det må være en krets. Elektroner må stikke av og ioner ut på vandring. Eksempelvis at begge båtene har noe som leder elektroner mellom båtene. Og Hulda har ingen leder til brygga. Eller til sjøen. Men jeg lurer på hvordan slike ting kan skje. Jeg tror man er nødt til å ta en titt på plassen for å finne ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.April.2017 Del på Facebook Svart 7.April.2017 Sitat Og Hulda har ingen leder til brygga. Og det er den eneste garanterte måten en er sikker på å ikke å få tæring pga. landstrøm. Med skilletransformator har en null-forbindelse til det elektriske i land. Det er som å ha sitt eget kraftverk i båten. Men en kan selvfølgelig få galvanisk tæring mellom to forskjellige typer metall senket ned i vann forbundet med hverandre. Og ennå verre med 12v/24V på avveie. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
alidal Svart 8.April.2017 Del på Facebook Svart 8.April.2017 Lars H. skrev for 14 timer siden: Og ennå verre med 12v/24V på avveie. Ja dette er som regel et større problem med hensyn til tæring... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.