Jump to content

Evinrude E-tec 75 HK fusker/hakker ved gasspådrag


Forzafigo

Recommended Posts

Hei dere.

 

Har nettopp kjøpt meg en brukt båt med Evinrude E-Tec 75 hk 2009-modell bakpå.

 

Motoren starter helt uten problemer, og går veldig fint på tomgang.

Den oppfører seg helt normalt frem til ca. halvt gasspådrag, men når jeg gir på mer, så begynner motoren å rykke frem og tilbake.

Farten øker ikke, og det virker nesten som om den ikke får nok bensin.

 

Her kommer en tilleggsopplysning:

Det samme problemet oppsto under prøvekjøring med forrige eier, men da mente han at det var kondens som var problemet.

Han hadde på litt kondensfjerner, og like etterpå gikk motoren slik den skal i lang tid.

 

Når jeg sjøsatte båten, så var hakkingen/fuskingen der med en gang, men etter ca. 15 minutters kjøring, så begynte den plutselig å gå normalt igjen. Dette varte i ca. 2 minutter, også var det tilbake til fusking/hakking.

Jeg har også forsøkt med kondensfjerner, men da ble det ingen bedring.

 

Har forstått av forumet her at kondensfjerner på slike motorer ikke er helt bra, så det kommer jeg ikke til å gjøre igjen...

 

Er det noen her inne som har opplevd noe lignende, eller har forslag til hva som kan være galt?

En tanke som har meldt seg er at det kanskje kan være noe med tennpluggene?

 

Har lastet opp en kort snutt på Youtube som viser problemet:

Evinrude 75 hk fusker

 

Håper noen kan peke meg i riktig retning.

Mvh Erling

Link to post
Share on other sites

Virker som en sylinder eller to faller ut.

Dårlig vedlikehold skaper mest feil.:thumbsup:

 

Ny bensin, nye plugger av riktig type, rene filter og hele slanger er et must ved feilsøking,.

 

Sjekk pluggene om de ser like ut etter å ha kjørt litt.

Mulig pluggene skal monteres med elektroden i bestemt retning, sjekk at dette er gjort.

 

Sjekk gnistkvalitet på plugger.

Sjekk for dårlig elektrisk kontakt i tenningskretsen og injection kretsen

Kjenn og se etter dårlige elektriske forbindelser.:thumbsup:

 

 

.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en e-tec 40 på jolla og har hatt tilsvarende problemer. Jeg vil anbefale deg å bytte plugger først og prøve igjen. Ren bensin er en selvfølge. Om det ikke blir bra med disse to tiltakene ville jeg tatt den med til merkeverksted og koblet til diagnoseutstyr. Dersom du har en feil på en injector (som jeg hadde) leser de av det på fem minutter, så slipper du å lure.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips så langt.

 

Dette med injectorproblemer:

Kan dette stemme ettersom den tidvis har fungert i korte øyeblikk?

 

Komodo, måtte du bytte injectoren, eller justeres de digitalt?

 

Skal bytte plugger og bensinfilter på tirsdag tenkte jeg, så får vi se om noen av de tiltakene hjelper.

 

Et annet råd jeg har fått er å prøve noe som heter dyserens.

Noen som har erfaring med det?

Link to post
Share on other sites

Injectoren kan delvis renses, (usikker på om de gjør dette i norge) men er det en elektrisk feil må den skiftes og programmeres til hjernen med evinrude software.

egentlig vil jeg anbefale å ta den på verksted med en gang og ikke skifte noen deler (filter/plugger) på forhånd.

Link to post
Share on other sites

Forzafigo skrev for 13 timer siden:

Komodo, måtte du bytte injectoren, eller justeres de digitalt?

 

Byttet injectoren ja. Og den nye må programmeres etter å ha blitt montert, det må gjøres på verksted. Jeg byttet selve injectoren selv.

Link to post
Share on other sites

vdr injectorbytte er det mulig å programmere denne selv. Kabel kan skaffes på ebay til 500 kr inkl programvare.

Bare sørg for å kjøpe injector fra noen som også har "koden" (koeffisientene).

I programmet kan man også teste hver enkelt injector og se hvorvidt den åpner og lukker slik den skal. Egentlig et ganske nyttig verktøy den kabelen :)

 

Tror jeg ville startet med å få lest av hjernen. Høres nesten ut som at det er ei turtallsperre som slår inn. Kan motoren ha gått i feilmodus? Hvordan rpm har du på tomgang?

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

ja, lurt med den kabelen, tenkte litt på å kjøpe en slik selv.

Mye kjekk informasjon man kan få ut av den.

Da må rådet bli å enten investere i kabelen fra ebay eller ta den på verksted. Plugger/filter er såpass dyrt at man bytter ikke hvis alt er i orden.

blir vel fort 5-600 kr for plugger/filter. tror heller jeg ville lagt pengene i den kabelen først

Link to post
Share on other sites

Hei dere.

 

La inn spørsmålet mitt på amerikanske forum også (bl. a etecowners...), og der sier de fleste at det mest sannsynlig har noe å gjøre med en Neutral Safety Switch som sitter på styrbord side i motorrommet.

Denne kan gjøre det slik at motoren tror den står i nøytral, og derfor begrenses rpm til ca. 1600-1800 omdreininger.

Når jeg fikk høre dette så høres det egentlig ganske riktig ut, ref. videoen som jeg linket til over.

 

Noen her som har opplevd problem med denne bryteren?

 

Erling

Link to post
Share on other sites

Du har nok et poeng der, men jeg la ut videoen der også, så rart om de foreslår det så umiddelbart hvis det ikke kan være tilfelle.

Hadde vært suverent om noen her inne har opplevd samme feil. Da ville vi vel raskt ha visst om motoren kan oppføre seg slik.

Link to post
Share on other sites

Den vil riste om den sperres. Blir som ei turtallssperre.

 

Generelt mye feil på Etec? Nok av tråder om diskusjoner rundt hvem som er bra eller dårlig.

Men det er solgt mange av dem, noen har problemer - andre ikke. Mye meninger der ute, men få (ingen?) seriøse statistikker.

jeg har opplevd havari både på etec og yamaha personlig :) Og Finn viser havarerte Suzukier, Yamahaer, Etecer osv. Forum er det også mange av.

 

Men etecowenersgroup er et av de bedre motorforumene jeg har vært borti!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Flere som sier det samme som deg chrisrik, så satser på at det er tilfelle.

En annen tanke som har meldt seg er at det kan være noe med Throttle Position Sensor, TPS.

 

Hvis det er flere som sliter med samme problem, så skal jeg forsøke å koble fra denne Neutral Starter Switch i morgen.
Gir beskjed hvordan det går.

 

Hvis det tilfeldigvis er noen som har forsøkt dette i praksis, så hadde det vært suverent og fått vite
om det enkelt lar seg gjøre, eller om det er en omfattende operasjon.

Slik jeg har forstått det, så skal det bare være å koble fra kontakten etter at man har startet motoren, men jeg regner med at det er rimelig trangt akkurat
der hvor sensoren sitter, så det blir spennende å se.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 2008 Etec 115, og har investert i diagnoseverktøyet. Har også byttet injector. Man kan gjøre både bytting og programmering selv når man har diagnoseprogrammet og kabel.

På hver injector står en lapp med serienummer og en QR-kode. I denne koden ligger all info man trenger. inneholder mapping av dysene som skal lastes inn i ECU.

Har man en iPhone er man berget. Man trenger å laste ned en (gratis) 3D QR reader. Mener jeg brukte en som heter i-Nigma. Den leser koden på den nye injectoren som en tekststreng. Jeg kopierte denne inn i en email som jeg sendte til PC med diagnoseprogrammet. Dersom man bruker en QR reader som ikke klarer 3D kode får man bare en feilmelding om feil format e.l.

 

I diagnoseprogrammet skal man scanne inn ny kode (scan code). Hvis man da tar klipp&lim fra emailen får man lagt inn tekst-strengen som forhandlerens scanner normalt leser inn. man gjør samme prosedyre to ganger. Deretter vil systemet importere mappingen og oppdatere ECU. Penger og tid spart...

Jeg har kjøpt injector og pakningssett(o-ringene mellom bensinrør og injector) hos marineengine.com, og har bare god erfaring med disse. Sender flyfrakt og jeg har hatt injector på døra ca en uke etter at jeg la inn bestilling. Vet ikke om det går så mye raskere å bestille lokalt, og man betaler ca halv pris med frakt og mva betalt. 

Link to post
Share on other sites

Forzafigo skrev for 9 timer siden:

...skal forsøke å koble fra denne Neutral Starter Switch i morgen.
Gir beskjed hvordan det går.

Kan det være mulig at gir-overføringen ikke er riktig justert, slik at bryteren ligger halvveis inne?

Om turtalls-sperren kobler inn på denne måten, kan du sammenligne atferden ved å ruse i fri?

Slik at du feilsøker mest mulig uten demontering?:thumbsup:

Redigert av Karl Norge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du bor i nærheten av Tønsberg, har jeg e-tec datakabel og programvare som du kan låne.

Jeg har aldri brukt programvaren til noe annet enn å lese av status, så ikke helt dreven på hvordan man gjør endringer der, men det virker ganske oversiktlig og greit. Status på girskiftesensor og TPS ses live mens man kjører. Det samme gjør insprøytningsmodus og bensintilførsel.

 

Oppførselen på videoen er veldig likt det jeg selv opplevde på en Mercury 70hk fra 1979. Feilen viste seg da å være kjølevann som lakk inn i nedre sylinder. Det var lett synlig i form av hvitt belegg på pluggen og rundt plugghullet.

 

Jeg opplevde også noe lignende lyd i min e-tec60, men den hadde ikke de vibrasjonene. Da var det underdimensjonert oppsuging fra bensintanken (biltematank). M.a.o. kan problemet ditt være blokkering av bensintilførsel (tett filter eller rist i oppsuget fra tanken?).

 

Men det første jeg ville gjort om jeg var deg er å ta ut pluggene og se etter belegg eller fargeforskjeller.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...
  • 11 måneder senere...

Samme her. Har E tec 60 fra 2007 og ved turtall over 2000 rister den. Etter 10 min med flere forsøk med å gi gass uten resultat fungerer plutselig alt ok. Når jeg stopper og lar den stå en stund inntrer det samme. Dette har skjedd i år etter vinterkonserveringsprogtammet i fjør høst. Samme problem i fjor vår men da ordnet det seg etterhvert. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Har samme problemet her med min 60Etech? 
rister og hakker av og til og yter ikke maks overhodet. 
Hadde den inne på service i fjor høst, og da sa det skyltes sot i injektorene? 
Hjalp lite med rens av injektorer og nye plugger.

tungstarta og lite futt hele sommeren

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...