Jump to content

Ombygging av båt


eysteind

Recommended Posts

Hei!

Skal om ei stund til å bygge om ein båt(innvendig). Planen er å ribbe båten for alt, gjere den selvlensande, ta bort kalesja, lukke den, og så lage ny inntredning.

Har veldig lyst til å gjere dette med glasfiber, men problemet er at eg aldri har vore bort i dette før.

Er ikkje heilt sikker på korleis dette gjerast. Om eg må lage ei "form" i kryssfiner o.l, lakke denne, ha på slippmiddel, geloat,og så glasfiber med innstøpt finer.

Fins det enklare måtar å gjere dette på?

Har ikkje tenkt å begynne på dette før til Hausten/vinteren så eg har ganske lang tid å studere på. Har søkt ein del på nettet men fant lite eller ingenting. Det eg er ute etter er sider(helst norske) der det står beskrevet korleis dette gjerast eller om liknande prosjekt.

Link to post
Share on other sites

Det enklaste er nok å lage dekk og skott i krysfiner, og støpe på hver side med polyester og glasfiber.

 

Dersom du skal lage nytt akterskott, og vil ha fin finish, så har du en god del arbeid forran deg, men jeg ville ikke laget form, med mindre vekten spiller er så avgjørende rolle at du ikke kan bruke krysfiner kjerne.

Det du bør gjåre er at etter du har lagt på glasfiber, og støpt fast skottet, så sparkle og pusse overflaten. Helst et par ganger, og med brei sparkelsleiv. Så bør du påførte topcoat og pusse den ned, først med maskin, så med fint sandpapir (ca 300). Til slutt lakerer du, enten med toplac eller med acryllakk som du får på en del bil utstyrs foretninger. Dersom du bruker akryllakk, bør du helst ha to lag med topcoat som underlag. (Slik at lakken gir en blank overflate, men at det ikke er noen fare dersom den blir slitt)

Link to post
Share on other sites

........Fins det enklare måtar å gjere dette på?........

 

Ja, det finnes enklere måter å gjøre det på Eystein.

 

Den enkleste vil faktisk være å skifte båt   :confused:

 

Jeg kjenner opptil flere som har gått igang med tilsvarende hovedoppgraderinger av båt  -  for å få "drømmebåten"  -   det de fikk var dyrt, tung, stygt og dårlig......

 

Jeg tror ihvertfall du skal tenke deg om en gang eller ti før du går igang   :nono:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Og HVIS du skal igang med kryssfiner så sats ikke på polyester men på epoksy. Spiller MYYYE bedre sammen med tre enn polyester. (Ikke at jeg har så mye erfaring med det, bare følgt litt med i diskusjonene)

 

Ellers er jeg enig med siste innlegg: bytt heller båt enn å gjøre så store forandringer - eller bygg båt helt fra bunnen av.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en følelse av at du holder til i Nordfjord og da kunne det kanskje være en ide om du tok deg en tur til Øien Fiberplast på Stårheim for en liten innføring i plastarbeide. Alternativt også Bdr.Aa i Hyen.

 

Sanwich/Divinycell er et langt bedre materiale for innplasting enn kryssfiner.

Link to post
Share on other sites

Har selv ikke erfaring med slike prosjekter, men har sett en del vellykkede og flere mindre vellykkede. For det første bør du tenke nøye gjennom om dette er en god ide. Du kan redusere verdien på båten betraktelig dersom det ikke blir bra.

 

Når det er sagt kan du få en praktisk og fin båt på denne måten. En i slekten min tok for seg en 23 fots tresnekke og bygde denne om til selvlensende ved å legge kryssfinerdekk som ble plastet inn med glassfiber. Det samme ble gjort med rekken, som også ble hevet. Dette er en del år siden, men båten ser fortsatt flott ut.  Overflatebehandling ble gjort med vanlig, hvit topcoat. Finishen ble røff, men det så pent ut.

 

Kjenner også til en 35 fiskebåt bygd fra grunnen i glassfiber. Her er både dekk og styrehus laget av innplastet finer, og dette har fungert bra i en god del år.

 

 

Poenget mitt er at det ikke nødvendigvis er tull å sette i gang med et slikt prosjekt. Læreverdien kan også være et viktig element, men i mange tilfeller er det nok bedre og billigere og bytte båt. Sørg også for skikkelig verneutstyr når du skal plaste.

 

Setter du i gang må du dokumentere alt med bilder og legge ut her på baatplassen!

Link to post
Share on other sites

Divinycell er et langt bedre materiale for innplasting enn kryssfiner.

Med divinycell sparer du en del vekt, men det er mye vanskeligere å bygge opp i divinycell når du ikke har form å støpe i. Krysfineren kan du skru sammen så det står støtt som fjell, og du kan slipe kantene med vinkelsliper, dette kan du ikke med divinycell. Alternativt kan du støpe på begge sider av divinycell platene, og montere det sammen etterpå, men jeg ville valgt krysfiner så lenge vekten ikke blir noe problem.

Det er ikke fare for delaminering med bruk av krysfiner og polyester, ikke til dette formålet i alle fall. Men pass på å "bløte" fineren godt med polyester før du legger på duken.

Link to post
Share on other sites

Med DVC lager man kun en enkel forskaling av bord og lekter og fester DVCen med skruer. Man "kitter" det hele sammen med en spesiell sparkelmasse. Skruene fjernes før innplasting. Forsterkninger etc. lages av DVC. Et meget greit materiale i tillegg til at det isolerer.Enkelt å bearbeide.Utrolige muligheter.Koster litt,men det gjør fineren også.

Link to post
Share on other sites

Mange gode råd her. Men å skifte båt er ikkje aktuellt! gjer dette først for morro skuld. Dessuten må båten ha ny kalesje noko eg har fått erfare er dyrt(er dessuten ikkje mulig å få tak i) og kallesje syns eg berre er noko drit. Eg trur akkuratt denne båten kan passe med å lukke den.

Har ikkje så mykje å tape heller. Kjøpte båten for 12500,- med 10hk sabb, så eg kan koste på denne båten ganske mykje

 

Båten er ein Trio(?) 20:

 

Bilde

 

Ein veldig praktisk båt tatt i betrakning størrelsen.

PS: Har ikkje hentet båten ennå. Er i tvil om eg skal tørre å gå sjøvegen(florø-frøysjøen-stryn), ein tur på ca 10-12 timer. Alternativet er å leige ein lastebil(3600+moms)

Link to post
Share on other sites

En liten ting til, du skriver at du vil jobbe med det om vinteren. Da må du være oppmerksom på at polyesteren trenger en viss temperatur for å herde. Minimumstemperaturen er egentlig 17-18°C. Det går nok fint met en grad mindre også, det tar bare lenger tid å herde, men noe mye lenger ned ville jeg ikke gått.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lukket en Tresfjord 29 AC for et par år siden. Arbeidet tok lang tid, men jeg hadde tilgang på snekkerverksted med alle typer maskiner, og det berget meg. Gikk frem på følgende måte:

1. Fikk laget skandekk i sjøvannsbestandig aluminium, primet og malt med 2-komp.

2. Laget reisverk og takbuer av merbau, laminert med epoxy i egen jigg.

3. Kledd det hele med 6 mm meranti x-finer, 2 lag laminert med epoxy i taket.

4. Lagt på glassfiberduk i epoxy, primet og malt.

5. Kjøpt proffe dører og vinduer fra Spillum Industrier + noe selvlaget.

6. Montert innerliner i tak med skottbekledning og teaklister.

 

Er svært fornøyd med resultatet i prinsippet, men skal sparkle og slipe på nytt for å få bedre finish som er lettere å holde ren. Skal også rette opp en del detaljer som ikke ble så vellykket.

 

Sluttsats: Ikke gjør dette med mindre du er svært glad i båten din, og har tenkt å beholde den så lenge du ser forskjell på rødt og grønt :confused:

Link to post
Share on other sites

Det var jo litt av et kjøp eysteind! :confused:

 

Å heve dørken slik at den blir selvlensende går sikkert greit.

 

Men å bygge på overbygget (hvis det er det du tenker deg) blir noe annet.

Det er svært vanskelig å få et resultat som ikke ser veldig hjemmegjort ut, f.eks. ved at hjørner er skarpe.

Å få en finish som tåler dagslys er heller ingen spøk...

 

Det eneste som er sikkert vedr. kostnader er at det vil bli betydlig dyrere enn man skulle tro.

Når man legger sammen kostnader til finer, polyester, topcoat, skruer, beslag etc.  samt alt forbruksmateriell blir det fort penger ut av det.

 

For ikke å snakke om selve jobben, det er gjerne det man i utgangspunktet ikke tenker på som tar mest tid.

 

Men går du igang så bare spør her etter som problemene dukker opp så skal ihvertfall jeg svare etter beste evne.

Link to post
Share on other sites

hvilken kostnader snakker vi om? Tenker mest på å kle finer med glasfiber/epoksy? Trudde dette ville bli billigere enn å få laget ny kalesje, men har eg tatt feil?

Det tør jeg nesten garantere deg at det ikke blir. Det skulle forundre meg mye om du kommer unna under det doble av prisen for en kalesje. Og enda er risikoen veldig stor for å endre opp med enormt mye mer arbeide enn du ser for deg, i tillegg til et resultat utseendemessig som du ikke er fornøyd med. Det beste er hvis du klarer å spore opp noen som har gjort noe som er ganske tilnærmingsvis likt og ser med egne øyne på resultatet. Og så skaffer deg full oversikt over hva jobben kostet og hva som medgikk av tid. Hvis du fremdeles er overbevist, kan du poste i denne tråden og se hvor mange du klarer å overbevise ut fra din argumentasjon. Dette er ikke for å være vrang, men jeg snakker av egen erfaring ifbm at jeg holder på å bygge opp igjen dobbeltbunnen i en 13 foter. Det er rett og slett skummelt hvor fort pengene renner ut. Og i mitt prosjekt er det ingen krav til finish. Jeg mener det eneste man uten videre kan forsvare et slik prosjekt som ditt ut fra, er affeksjons- og bruksverdi. Er dette det viktigste, da er saken noe annet. :confused:
Link to post
Share on other sites

Grunnen til at eg vill gjere den selvlensande er å sleppe kalesje. Ikkje berre er det dyrt, men også veldig tungvindt og tar mykje plass når den ikke er i bruk. I allefall på ein så liten båt. Dette er min meining. Men dersom dere trur det vil bli stygt, kan eg jo berre lage ny(selvlensande) dørk, og behalde den veggen som står i båten idag(sjå bildet),evt plastre den. Då vil eg ikkje forandre på båtens form, samtidig vil dette bli eit langt rimlegare og enklare prosjekt.Er ikkje heilt sikker på korleis dørken er idag, men tipper den er ganske roten, så denne må nok uansett skiftast.Det vil vel ikkje koste allverda og plastre denne. Då slipp eg kalesja og blir fornøgd!   Trur denne båten vil passe fint uten kalesje. Einige? :seeya:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Etter den jobben du har gjort med Saga 20´en, så skulle eg tru du er kompetent til å gå igang med dette prosjektet også! Men det er tidkrevende arbeid.

Bitredes! Er helt enig med H.H.

Har nettopp sett bildene av din Saga 20 som du har innredet selv - eysteind skal ha ros for denne!  :lol:

Ønsker deg lykke til med det nye prosjektet! :blush:

Hilsen,

Walter

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Eystein, det går utmerket med divinycell og polyester. Fikk ikke du en CD av meg som viser overbygget av båten min? Dette overbygget har plater som er støpt mot respatex for å få fin speilblank finish. Styrehusveggen som trolig er en rett plate, blir helt speilblank med denne metoden.

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Eystein, det går utmerket med divinycell og polyester. Fikk ikke du en CD av meg som viser overbygget av båten min? Dette overbygget har plater som er støpt mot respatex for å få fin speilblank finish. Styrehusveggen som trolig er en rett plate, blir helt speilblank med denne metoden.

 

XD3P

Hei du!

 

Fekk CD`en din og fant masse tips på ditt prosjekt. Dette prosjektet var en båt eg fant for mange år siden, og har fått mykje kunnskap sidan då.

 

Har bl.a laget heile innredningen i glassfiber med topp finish med hjelp av glassplate. Og sparkel i skøtene...

 

Ang. lukkingen av denne båten så ble dette ikke noe av. Fant et annet objekt, og båten ble solgt videre uten noe forrandringer. Synd igrunn. Kunne godt tenkt med trioen som båt nr.2 og som fiskebåt. Også med 10hk SABB motor!

 

Har du forresten solgt båten dinXD3P?

Link to post
Share on other sites

Her kan du se hvordan skott, dørk og inventar bygges opp av DVC som først blir belagt med GRP på begge sider. Dette koster litt mer enn finer, men blir mye lettere, minst like sterkt og uten risk for råte. Interiørdetaljene vil bli belagt med epoxy og finer for utseendets skyld. Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ja Eystein, ser jo nå endelig at denne tråden var litt gammel :eek::eek: . Fått akselfett på solbrillene :wink: , så synet blir litt redusert. Båten er ikke solgt og skal ikke selges..... :lol::lol: . Ikke lett å selge en båt som man har brukt så vanvittig mye tid på, slik er den saken. Snart vår her nede i syd også :yesnod::yesnod:

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...