Espen Startet 24.April.2017 Del på Facebook Startet 24.April.2017 Man grubler og grubler over hva man skal gjøre med denne gamle engelskmannen man har i kjelllern, en 1969 modell bmc 2.52. motoren er lettstartet, har en fiin gange, passer nok båten greit, men den bruker olje og lekker olje. Den er gammel og det begynner å magres i deletilgang, og den stadige frykten for typisk mekanisk slitasjebrudd plutselig gjør seg gjeldende er jo tilstede. Men jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hva som er fornuftig å gjøre, kjøpe splitter nytt og nyte noen år med null stress når det kommer il motor, kjøpe en brukt i håp om at man har vært heldig å fått noe som varer, eller bruke noen kroner på å fikse opp det man har? hva kan passe greit inn men minst mulig ombygginger? 60-80 hk uten turbo ser jeg for meg som optimalt. bmc'en har gått snaue 7000 timer om teller stemmer, men kanskje bare en ompakking vil hanske opp med lekkasjene og jeg kan være fornøyd en stund til? må jo legge til at jeg har en billig båt, kostet meg 30 lapper, og således vondt å forsvare en ny motor, men om man da avskriver den over feks 10 år blir jo saken en annen, men drømmen er vel kanskje å oppgradere med 10-15 fot innen 5 år.. mye surr og frem og tilbake, men til hovedspørsmålet: er det noen som har byttet ut en slik som kan tipse om motor som kan erstatte bmc'en uten for mye ombygging? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 25.April.2017 Del på Facebook Svart 25.April.2017 (redigert) Jeg hadde aldri tatt jobben med å bytte motor i en så billig båt, men så har jeg gjort det 2 ganger før og vet hvor mye arbeid det er. er sikkert mulig å finne noe som passer uten store ombygginger, du trenger da ytre mål på både ny motor samt avstand mellom motorlabber både i lengde og bredde. Dessuten må du også vite om det er nedvinkling på gir/at høyde på gir passer ut med aksel. Alternativet er å bygge om beddingen, noe som jeg måtte gjøre. hadde nok behold den bmc en, deler får du vel litt rimeligere herfra https://www.asap-supplies.com/eu/engine-spares-gearboxes/engine-spare-parts/bmc-leyland-land-rover-engine-parts de vet sikkert om noen som har mekaniske deler også eller kan skaffe, for dyrt i norge sist jeg sjekket. er vel typisk at de lekker i veivtetningen bak, kanskje foran ved registeret samt i ventildeksel. Ikke alle lekkasjene er lett å tette permanent. Husker jeg så på wheeler dealers at de satt inn simmering på en eldre engelsk motor bak ved veiva, men det var en relativt stor jobb. Vet ikke om din har simmering ? Har en slik ring liggende som jeg ikke fikk brukt hvis du er interessert Redigert 25.April.2017 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 25.April.2017 Del på Facebook Svart 25.April.2017 Vet om ei snekke med BMC-motor hvor eier vurderte overhaling, men endte opp med å bestille en ny BMC-motor direkte fra fabrikken gjennom noen kontakter. Kan jo være du kan kjøpe ei short eller longblokk for en grei penge. BMC er jo gode motorer, så hvis du kan bytte til identisk motor er det jo bare å heise inn og koble på alt uten ombygging av noe slag. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Espen Svart 25.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2017 Ja, det fornuftige er nok å beholde motoren, takker for tips. men få kjøpt ny blokk er vel håpløst med en slik gammel motor?? mye mulig at om jeg bare får byttet pakninger og simmeringer så lever den vel i mange år enda Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.