ADNOH Startet 25.April.2017 Del på Facebook Startet 25.April.2017 Jeg ser flere modeller har mekanisk revers. Hvordan fungere dette i praksis i forhold til elektrisk styring? Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 25.April.2017 Del på Facebook Svart 25.April.2017 Mekanisk revers på vannjet betyr at skjoldet går ned og fører vannstrømmen forover, under skroget. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trønderbygger Svart 25.April.2017 Del på Facebook Svart 25.April.2017 Mekanisk reverse på vannscooter eller vannjet er den bøtta du senker ned bak spjeldet på jeten som bitteliten skriver over her ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ADNOH Svart 25.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2017 Er det ulempe å ha mekanisk revers? Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 25.April.2017 Del på Facebook Svart 25.April.2017 De fleste vil nok si at fordelen med å ha revers er større enn ulempen... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 25.April.2017 Del på Facebook Svart 25.April.2017 Jeg er litt usikker på hva du mener med elektrisk styring? Når det er sagt: Gutta over er inne på noe, og her er litt flere detaljer. Her er business enden av vår Seadoo RXP-300 der du ser hvor vannjet strålen kommer ut: Litt av poenget med systemet til Seadoo er at det ikke bare er revers, men det fungerer også som en brems. Vi har det samme systemet på vår Seadoo Spark, og det fungerer veldig bra. Omtrent som på en sykkel der vi på scooteren har et håndtak på høyre siden av styret som er gassen, mens det på venstresiden av styret sitter et tilsvarende håndtak som fungerer som brems, revers, eller nøytral. Ved oppstart skjer to ting. Vannjeten går, og systemet i scootern sørger for nøytral stilling. Er til og med GPS på den. Ift sistnevnte så ligger scooteren da helt stille på vannet. Begge håndtakene minner om bremsehåndtakene på en sykkel med masse gir og klosse/skivebremser. Når du trykker inn venstrehåndtak, så kommer det et skjold ned som styrer jetstrålen rett ned, evt forover mot baugen på scooteren. Dette styrer du selv. Effekten av bremsen er maks ved fullt inntrykk av håndtakene på begge sider av styret, hvilket betyr full gass/full brems samtidig. Litt selvmotsigende, men det fungerer bra, og er ganske lett å lære seg. Det stopper fort, og langt raskere enn scootere uten dette systemet eller konvensjonelle båter. Samtidig er manøvreringsevnen svært god. Her et bilde av hva som skjer med skjoldet som kommer ned. Ulike modeller, men samme konsept, og jeg tipper du ser forskjellen: Her er et par videoer som forklarer og viser dette svært godt. NB: Det er ikke slik på andre modeller (såvidt jeg vet) enn SeaDoo. Her er en til (Litt lengre og mer detaljert): https://youtu.be/2GLyjWr8Vb8 Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
ADNOH Svart 26.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2017 Det som siste innlegg beskriver vil jeg kalle en elektrisk styrt løsning, men deg jeg lurer på er hva som er fordeler og ulemper med denne i forhold til en mekanisk revers løsning! Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 Hmm... tenker du på de vannscooter modellene der du har en spak som sitter mellom styret og fører for å sette scooteren i revers? Det er det nærmeste jeg kommer ift å forstå hva du mener med mekanisk revers. Den siste videoen jeg linket til viser et par eksempler på dette isåfall. Er det dette du tenker på, så vil jeg tro at en ulempen at du må ta en hånd fra styret for å bruke den. Om den fungerer som en brems vet jeg ikke. I kontrast, på Seadoo sittt system bruker man spaken på styret omtrent som bremsehåndtaket på en sykkel (der du hele tiden har full kontroll med begge hendene på styret) til å ta scooteren inn og ut av revers, samt til å brems raskt ned fra høy hastighet om nødvendig. Beklager dersom jeg misforstår hva du mener Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.