JRT Startet 25.April.2017 Del på Facebook Startet 25.April.2017 Jeg er ny og grønn når det kommer til båtmotorer og båt generelt, ihvertfall som eier. Jeg ser på en 16 fot skjærgårdsjeep med 90 hk Yamaha påhengsmotor fra 1991. Det opplyses om at motoren starter lett og går fint på alle turtall. Hvilke typer risiko er det med en så gammel motor? Hvilke vedlikeholdskostnader bør jeg regne med? Hilsen JR Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.April.2017 Del på Facebook Svart 25.April.2017 Vi snakker om en motor som er 26 år gammel og levd et liv i fuktighet og salt så alt kan vel gå galt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Honduras Svart 25.April.2017 Del på Facebook Svart 25.April.2017 (redigert) Bytt plugger og impeller en gang imellom, bytt girolje hvert år så du har kontroll på at det ikke kommer vann i giret. Og kjør ikke noe særlig mer en 3/4 gass over tid. Da kan den holde lenge. Full gass(høyt turtall) i lange perioder lokker gjerne fram eventuelle svakheter fort. Redigert 25.April.2017 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
nomen Svart 25.April.2017 Del på Facebook Svart 25.April.2017 Vedlikehold er stort sett ett sett med plugger i ny og ne, og en skvett girolje. Alt avhengig av driftstimer. Når det gjelder risikoen, er det avhengig av hvordan tidligere eier (e) har behandlet den. Er det skiftet impeller noen gang? Hvis ikke, kan man risikere at bolter knekker og masse ekstra jobb, hvis du setter igang med dette. Ellers er det vel kanskje dette noe at de sikreste motorene man kan kjøpe,alderen tatt i betraktning. Er du skrukyndig selv, og innstilt på å måtte/kunne reparere selv er det jo greit. Må du betale andre for servicer og reparasjoner, bør du kjøpe nytt/nyere. Totaktere bruker generelt mer bensin en 4 takt,og du må også kjøpe 2 takts olje som gjør at drivstoffkosten er høyere med 2 takt Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Honduras Svart 25.April.2017 Del på Facebook Svart 25.April.2017 ...og i valget mellom en 26 år gammel totakter og en 26 år gammel firetakter er valget enkelt hvis man ikke ser så mye på drivstoff-forbruket men heller vil ha en motor med minst mulige feilkilder. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
JRT Svart 25.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2017 Dårlig med motorskruegenskaper her :) Det er visstnok skiftet nye plugger, men ikke impellere. Begge deler bør vel skiftes regelmessig. Båten ser veldig pen ut, er en Ryds 475 1988. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 25.April.2017 Del på Facebook Svart 25.April.2017 Ved en så gammel motor, så er risikoen at hele motoren kan havarere slik at det ikke lønner seg å fikse den. Men dette er mer eller mindre bestemt av hvordan motoren er vedlikeholdt opp igjennom årene. Normalt vedlikehold på desse motorene er ganske enkelt og veldig billig, men som sagt, så kan skjult tæring allerede ha gjort stor skade uten at dette oppdages før motor står i sju steiner. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.April.2017 Del på Facebook Svart 25.April.2017 (redigert) Uten å ha sett motoren eller bilde av den skal jeg være litt mer moderat i ordvalget... -91 Yamaha 90 er en av de beste 2T motorene. Den er lite utsatt for tæring generelt. Om en motor har fått lite service da går det til dundass med alle motorer... Du har fått gode tips allerede men ikke glem å bytte anoder og sjekk at jordingskabelen mellom brakett og stamme ikke er fjærnet eller er løs i en ende... Denne motoren består av ca 1680 komponenter (kilde: en B-klasse navigatør som ikke kom til mål i Drøbak) og hver av disse delene kan i prinsippet ryke og velte lasset... Mitt private tipps er at du smører inn alle skruer du løsner med vannfast fett, for at skruene ikke skal irre fast. (det er kanskje det største problemet med en slik påhenger) Redigert 25.April.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Åge Grevlingen Svart 25.April.2017 Del på Facebook Svart 25.April.2017 (redigert) JRT skrev for 2 timer siden: Hvilke typer risiko er det med en så gammel motor? Hvilke vedlikeholdskostnader bør jeg regne med? Det beste er å prøvekjøre på vannet. Om alt virker bra, er det liten risiko: Starter den kald? Starter den varm? Går stabilt på tomgang og lave turtall? Drar bra i hele turtallsregisteret? Ulyder? Vibrasjoner? Kraftig vann kontrollstråle? Vedlikeholdskostnader er som ny motor: Rengjøre bensinfilter og tank, bytte plugger, impeller, gearolje, anoder, grease. Årsaken til driftsfeil på disse motorene er slurv i vedlikeholdet, spesielt vann og urenheter i bensinen. Redigert 25.April.2017 av Åge Grevlingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.April.2017 Del på Facebook Svart 25.April.2017 Åge Grevlingen skrev 11 minutes ago: Årsaken til driftsfeil på disse motorene er slurv i vedlikeholdet, spesielt vann og urenheter i bensinen. Velldig enig med alle punktene til Åge Grevlingen - men som som den vise mannen hos favoritt verkstedet mitt sørpå sier: 80% av inntekta på verkstedet kommer fra byfolk med vann i bensinen.... Om du ikke vet så mye om skruing selv så kan du ganske enkelt lære deg å drenere flotørkammeret på forgasserne - samle opp det som kommer ut der i et lite rent beger og du vet mye om hva motoren har gått gjennom og hva eieren vet om påhenger.... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.April.2017 Del på Facebook Svart 25.April.2017 (redigert) Sitat Mitt private tipps er at du smører inn alle skruer du løsner med vannfast fett, for at skruene ikke skal irre fast. (det er kanskje det største problemet med en slik påhenger) en kompis av meg sverger til tjærespray på alle bolter :) Redigert 25.April.2017 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
JRT Svart 25.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2017 Takk for alle tips og tilbakemeldinger. Har vært nyttig og interessant. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.April.2017 Del på Facebook Svart 25.April.2017 Ikke byttet impeller nei.... du kan få deg en hyggelig jobb når det skal gjøres, for boltene som holder undervannshuset til stammen ryker fort når ting blir gammelt. Særlig de boltene. Det er vel grunnen til at selger ikke har turd å gjøre det ???. Spør selger om hvor mye av totalprisen motoren utgjør. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.April.2017 Del på Facebook Svart 25.April.2017 Deler den skepsisen der Eureka I fjor byttet jeg impeller på vår E-tec 40 for første gang, det er en 2006 modell. Den står på ei jolle som stort sett ligger på land og blir satt ut ved bruk, altså ikke ligget mye ute. Hadde den jobben blitt satt bort til et verksted tror jeg motoren hadde blitt skrotet. Det ble en omfattende jobb med knekte skruer, boring, sette inn innsatsgjenger osv osv. Den lange skruen som går opp gjennom undervannshuset og i motoren var så irret at alt av gjenger fulgte med ut. Dvs, gjenger er å ta i, det var mest hvitt pulver. Der måtte jeg gjenge opp til nærmeste millimeter dimensjon (alt er tommemål på den dritten der!) og lage meg en spesialskrue ved å seise sammen en M12 unbrako og en gjengestang (hvis ikke hadde det ikke blitt plass). Ser flere har denne erfaringen nomen skrev for 8 timer siden: Er det skiftet impeller noen gang? Hvis ikke, kan man risikere at bolter knekker og masse ekstra jobb, hvis du setter igang med dette. bellen skrev for 8 timer siden: Ved en så gammel motor, så er risikoen at hele motoren kan havarere slik at det ikke lønner seg å fikse den. En løsning kan være å forhandle fram et impellerbytte i kjøpesummen og sette det bort til et verksted. Går det bra da så er det jo greit. Da er det vel stort sett skjult tæring som kan være usikkerheten. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Snusmumrikken Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 Vurderer å selge en fint behandlet Mariner/Mercury fra 2001. Var på service i 2016. Send PM om det er intr. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.