Jump to content

Hva er risikoen og vedlikeholdskost ved å kjøpe en Yamaha 90 hk 1991 påhengsmotor?


JRT

Recommended Posts

Jeg er ny og grønn når det kommer til båtmotorer og båt generelt, ihvertfall som eier. Jeg ser på en 16 fot skjærgårdsjeep med 90 hk Yamaha påhengsmotor fra 1991. Det opplyses om at motoren starter lett og går fint på alle turtall. Hvilke typer risiko er det med en så gammel motor? Hvilke vedlikeholdskostnader bør jeg regne med?
 
Hilsen
JR

Link to post

Bytt plugger og impeller en gang imellom, bytt girolje hvert år så du har kontroll på at det ikke kommer vann i giret. Og kjør ikke noe særlig mer en 3/4 gass over tid. Da kan den holde lenge. Full gass(høyt turtall) i lange perioder lokker gjerne fram eventuelle svakheter fort.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

Vedlikehold er stort sett ett sett med plugger i ny og ne, og en skvett girolje.

Alt avhengig av driftstimer.

 

Når det gjelder risikoen, er det avhengig av hvordan tidligere eier (e) har behandlet den.

 

Er det skiftet impeller noen gang? Hvis ikke, kan man risikere at bolter knekker og masse ekstra jobb, hvis du setter igang med dette.

 

Ellers er det vel kanskje dette noe at de sikreste motorene man kan kjøpe,alderen tatt i betraktning. 

 

Er du skrukyndig selv, og innstilt på å måtte/kunne reparere selv er det jo greit.

 

Må du betale andre for servicer og reparasjoner,  bør du kjøpe nytt/nyere.

 

 

Totaktere bruker generelt mer bensin en 4 takt,og du må også kjøpe 2 takts olje som gjør at drivstoffkosten er høyere med 2 takt

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Ved en så gammel motor, så er risikoen at hele motoren kan havarere slik at det ikke lønner seg å fikse den. Men dette er mer eller mindre bestemt av hvordan motoren er vedlikeholdt opp igjennom årene. Normalt vedlikehold på desse motorene er ganske enkelt og veldig billig, men som sagt, så kan skjult  tæring allerede ha gjort stor skade uten at dette oppdages før motor står i sju steiner.

Link to post

Uten å ha sett motoren eller bilde av den skal jeg være litt mer moderat i ordvalget...

-91 Yamaha 90 er en av de beste 2T motorene. Den er lite utsatt for tæring generelt. Om en motor har fått lite service da går det til dundass med alle motorer...

 

Du har fått gode tips allerede men ikke glem å bytte anoder og sjekk at jordingskabelen mellom brakett og stamme ikke er fjærnet eller er løs i en ende...

 

Denne motoren består av ca 1680 komponenter (kilde: en B-klasse navigatør som ikke kom til mål i Drøbak) og hver av disse delene kan i prinsippet ryke og velte lasset...

 

Mitt private tipps er at du smører inn alle skruer du løsner med vannfast fett, for at skruene ikke skal irre fast. (det er kanskje det største problemet med en slik påhenger) 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
JRT skrev for 2 timer siden:

Hvilke typer risiko er det med en så gammel motor?

Hvilke vedlikeholdskostnader bør jeg regne med?

Det beste er å prøvekjøre på vannet. Om alt virker bra, er det liten risiko:

Starter den kald?

Starter den varm?

Går stabilt på tomgang og lave turtall?

Drar bra i hele turtallsregisteret?

Ulyder?

Vibrasjoner?

Kraftig vann kontrollstråle?

 

Vedlikeholdskostnader er som ny motor:

Rengjøre bensinfilter og tank, bytte plugger, impeller, gearolje, anoder, grease.

Årsaken til driftsfeil på disse motorene er slurv i vedlikeholdet, spesielt vann og urenheter i bensinen.:thumbsup:

Redigert av Åge Grevlingen (see edit history)
Link to post
Åge Grevlingen skrev 11 minutes ago:

Årsaken til driftsfeil på disse motorene er slurv i vedlikeholdet, spesielt vann og urenheter i bensinen.:thumbsup:

 

Velldig enig med alle punktene til Åge Grevlingen - men som som den vise mannen hos favoritt verkstedet mitt sørpå sier: 80% av inntekta på verkstedet kommer fra byfolk med vann i bensinen.... 

 

Om du ikke vet så mye om skruing selv så kan du ganske enkelt lære deg å drenere flotørkammeret på forgasserne - samle opp det som kommer ut der i et lite rent beger og du vet mye om hva motoren har gått gjennom og hva eieren vet om påhenger....

Link to post
Sitat

Mitt private tipps er at du smører inn alle skruer du løsner med vannfast fett, for at skruene ikke skal irre fast. (det er kanskje det største problemet med en slik påhenger) 



en kompis av meg sverger til tjærespray på alle bolter :) 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ikke byttet impeller nei.... 

 

du kan få deg en hyggelig jobb når det skal gjøres, for boltene som holder undervannshuset til stammen ryker fort når ting blir gammelt. Særlig de boltene. 

Det er vel grunnen til at selger ikke har turd å gjøre det ???. 

 

Spør selger om hvor mye av totalprisen motoren utgjør. 

 

 

Link to post

Deler den skepsisen der Eureka :yesnod: 

 

I fjor byttet jeg impeller på vår E-tec 40 for første gang, det er en 2006 modell. Den står på ei jolle som stort sett ligger på land og blir satt ut ved bruk, altså ikke ligget mye ute. 

Hadde den jobben blitt satt bort til et verksted tror jeg motoren hadde blitt skrotet. Det ble en omfattende jobb med knekte skruer, boring, sette inn innsatsgjenger osv osv. Den lange skruen som går opp gjennom undervannshuset og i motoren var så irret at alt av gjenger fulgte med ut. Dvs, gjenger er å ta i, det var mest hvitt pulver. Der måtte jeg gjenge opp til nærmeste millimeter dimensjon (alt er tommemål på den dritten der!) og lage meg en spesialskrue ved å seise sammen en M12 unbrako og en gjengestang (hvis ikke hadde det ikke blitt plass).

 

Ser flere har denne erfaringen :giggle:

 

nomen skrev for 8 timer siden:

 

Er det skiftet impeller noen gang? Hvis ikke, kan man risikere at bolter knekker og masse ekstra jobb, hvis du setter igang med dette.

 

 

bellen skrev for 8 timer siden:

Ved en så gammel motor, så er risikoen at hele motoren kan havarere slik at det ikke lønner seg å fikse den. 

 

En løsning kan være å forhandle fram et impellerbytte i kjøpesummen og sette det bort til et verksted. Går det bra da så er det jo greit. Da er det vel stort sett skjult tæring som kan være usikkerheten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...