boble65 Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=92099656 Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Igjen, seilbåter går gjerne 5-6 knop. Reiser gjerne langt med det. Så er det bare å smekke på en autopilot, så går det så fint at. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 sett på Alo Mikkel 26? Soveplass til 4-5 personer. Noen av eksemplarene er innenfor prisområdet. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.April.2017 Link til dette innlegget Svart 29.April.2017 boble65 skrev for 15 timer siden: 5/6 knop er veeeldig sakte vist du skal ett stykke med båten? Støtter Eureka her. Å si at 5/6 knop er veeeldig sakte er vel nesten å si at de som går på lange turer med båtene sine, seilbåter og snekker, går veeeldig sakte, som om de mistrives med det. Det blir jo feil. Helt feil, for jeg tror mange har det stikk motsatt og ikke ønsker stor fart når de er på ferie. Stor fart har noen fordeler og ulemper. En ting er det rent mentale "stresset" ved å skulle jage på når en er på ferie. Så er det det med støy, båttype, store og avanserte/dyre motorinstallasjoner, drivstofforbruk, vedlikehold osv. Høy fart drar på seg mye greier i tillegg til at mange rett og slett ikke trives i høy fart i seg selv. Rent praktisk/matematisk er det jo riktig, 5-6 knop er sakte. Men ferie handler om opplevelser underveis. En opplever ikke mer om en kjører i 200kmt på autobahn i ferien enn om en krøker seg avgårde på en smal vestlandsvei ;-) Har selv vært i båt fra vestlandet til sørlandet og østlandet til sørlandet "veeeldig sakte", og nedover svenskekysten, og til Skagen, ja også seilt og putret rundt i Hellas, Tyrkia, Kroatia i tempo "veeeldig sakte" i 5/6 knop. Hadde ikke byttet det mot motorbrøl, vindstøy og banking i sjøen i høy fart om jeg fikk betalt for det engang ;-) Ferie er ferie og da er veldig sakte i 5-6 knop akkurat det vi vil ha. Jeg tror det er mulig å jobbe med seg selv og innstille seg på vanlig/lav fart. Det er mange som har gått fra motorbåt til seilbåt og trives "i sakte fart" på sjøen, ja til og med trives enda bedre enn før. -- Men selvfølgelig, bor man i bunnen av en lang og kjedelig fjord som man har gått tusener av ganger før så skjønner jeg problemstillingen. Og når vi hadde snekke så var sjøegenskapene en utfordring når en skulle gå åpne strekk og hadde vind/sjø i uheldig retning, for det rulla jo som besatt, og tok "aldri slutt" iom at farten gjerne lå på 5 knop med den snekka vi hadde. Flere timer i strekk med sinnssyk rulling og familien var ikke alltid oppskriften på ferieidyll. Heldigvis hadde snekka vår seilrigg så når det blåste litt i tillegg til sjøen så kunne vi heise ett seil og få en langt mer behagelig tur med mindre rulling, da som motorseiler. Men opplevelsen av å bli veldig begrenset av litt vind og sjø gjorde at vi til slutt byttet snekke med rigg med "ekte seilbåt". Og selv om den går nesten like sakte, så og si, så kan vi nå gå trygt og behagelig i langt mer sjø og vind enn med snekka. Så i praksis så kommer vi oss lengre, vi kan i større grad gå når vi selv vil mer uavhengig av vind og sjø, og turen i seg selv er langt mer behagelig enn før. Men med god planlegging ifht vær osv kommer en seg akkurat så langt en vil i ei snekke også. -- Med seilbåt nå så opplever vi ganske ofte at det kun er seilbåter og de aller største motorbåtene på sjøen når det blåser en del og er mye sjø. Det betyr vel at hurtiggående båter på 40 fot og mindre (eller noe i den dur) blir for ubehagelige å gå med når det blir for mye sjø... vil jeg tro? På den andre siden så kan de jo peise på noe voldsomt og komme seg langt avgårde når sjøen legger seg da... Om budsjett ikke var noen problemstilling og jeg skulle hatt motorbåt så ville jeg gått for et monstrum som gikk som ei kule og var type 45-50 fot så en kunne dundre på selv om det ble en del sjø også, samme vinden og sjøen som er helt ok i en seilbåt på 27+ fot til 30 000,- på finn.no ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Ksu74 Svart 29.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2017 20 hours ago, KongKing said: Jeg har hatt en Nidelv 24 i 12 år nå og det er en super båt å dra på tur med. God liggeplass inne, men lavt under taket. Her er du uansett stort sett bare når du sover, bortsett fra barn som kan ligge å slappe av her. Vet ikke alder på barnet ditt, men N24 har praktiske sofarygger som blir til køyesenger. Mine barn koste seg med å sove der opp til 10-års alder. Lukket toalettrom med septik er som nevnt trangt, men det er der når nøden er størst. uteplassen er der man oppholder seg på tur har hos meg en praktisk u-sofa med bord som kan legges ned til solseng. Kokemuligheter med vask er praktisk plassert og funker supert. Å fiske fra denne burde være uproblematisk. for å få en brukbart eksemplar bør du nok justere budsjettet litt... Jeg tror det er verdt det. Har en N24 til salgs som skal sjøsettes om en uke så om du ønsker å ta en titt (ev bare for å sjekke ut båttypen) så send meg en PM MD17 var vel standard rundt 1980 tror jeg (min er 81-mod med md17 . Noen har MD11 også. holder til i Asker mvh Kk Hei. Min datter fyller 10 og kan nok snart bli litt stor køyen. Men om køyene tåler litt går det vel. Jo, jeg ser nok at budsjettet må justeres litt og det blir nok ikke noe kjøp før til neste vår tenker jeg. Jeg kunne tenkt meg å sjekke ut typen, men bor i Kristiansund :) Sitér dette innlegget Link to post
Ksu74 Svart 29.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2017 13 hours ago, nordan family 27 said: sett på Alo Mikkel 26? Soveplass til 4-5 personer. Noen av eksemplarene er innenfor prisområdet. Ja, har sett litt. Men det er seil, noe jeg ikke har snøring på :) Sitér dette innlegget Link to post
Ksu74 Svart 29.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2017 19 hours ago, Jadarholm said: Sjekk ut noen sollux 24. De båtene går noe fortere enn andre eldre, billige snekker. Hadde en slik noen år og var veldig fornøyd. Den jeg hadde var ikke veldig pen, men virket bra med en noe nyere perkins 50hk motor. Med den motoren gjorde den 13knop på maks og marsjet på 10. Jeg gjorde et kupp, og fikk den for 15k. Solgte den etter tre år for 27k. Vi overnattet faktisk 10 netter på rad i den båten, funket bra. Ja, jeg sjekker de også. Jeg liker best de uten akter kabin, det frister mer med større plass på dekk :) Men de ser veldig flotte ut disse også. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 29.April.2017 Link til dette innlegget Svart 29.April.2017 Ikke snøring på seil - det er ingen hindring. Aloen lærer du veldig raskt. Så trenger du jo ikke bruke seilene - da tilsvarer det jo bare en svært romslig båt til en billig penge. En STOR fordel med en slik båt i denne prisklassen er: hvis motoren streiker setter du bare på en påhengsmotor og fortsetter å nyte båtlivet. Om motoren streiker i en gammel snekke (eller annen motorbåt med innenbords), så blir livet straks litt mer komplisert. Ikke å undervurdere hvis konseptet er lav-pris-båt. Sitér dette innlegget Link to post
Ksu74 Svart 30.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2017 Har brukt lang tid på finn de siste par dagene. Har nå begynt å filtrere såpass mye at jeg så smått begynner å peile meg inn på noen båttyper og navn. Jeg vil nok justere budsjettet litt og heller vente litt. Kanskje til høsten eller våren. Hvem vet, kanskje dukker det opp noe sent på året også. Jeg er likevel tidlig ute og sjekker ulike båter for å finne ut hva jeg finner interessant.Jeg vurderer nå snekke mer enn andre typer, med unntak av noen båter som er raskere, men mindre, som Fjord 21 Weekender (sikkert en bensin sluker),Ancas Queen Scann,Fjord 24 DC. Av snekker jeg finner mest interessante til nå er mest Nidelv 24 etter 1978. Den ser veldig lekker ut! Jeg er også interessert i Sollux, men uten AC, dette fordi jeg synes det ser finere ut og fordi plass på dekk er større. Sollux ser jeg går litt raskere, noe jeg kanskje ikke vil legge mye merke til på kortere distanser om det er et par knop i forskjell, men skal man på langtur vil vel hver knop merkes på reisetid. Marex og Joda ser også fine ut. Er det noen av disse som har stikkabin? Nidelv har ikke, og jeg vet ikke hvor mye den køya vil vare for min datter på snart 10. Selv om det er en stund igjen er det greit å filtrere ut litt ut i fra hva jeg vet jeg vil ha. Vi er tre stykker som kommer til å dra med båten, mye dagsturer med fisking og utforsking av nærområdene til å begynne med. Mye helgeturer med overnatting blir det også. I lengre ferier ser jeg for meg lange turer. Tror nok at det meste av våken tid vil tilbringes på dekk og da er det viktig med god plass men også et romslig og fint sted å spise på, gjerne med gjester. Jeg holder en knapp på 24 fot siden vi er en liten familie, men jeg har også vært i småbåthavna her jeg bor og sett på båter, og de på 26 fot virket på meg enorme :) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 30.April.2017 Link til dette innlegget Svart 30.April.2017 Her har du en som kanskje kan være aktuell; https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=95526451 Sitér dette innlegget Link to post
Ksu74 Svart 1.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 13 hours ago, Zitt said: Her har du en som kanskje kan være aktuell; https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=95526451 Pen båt. Lagt til i favoritter den også :) Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Ksu74 skrev for 14 timer siden: Har brukt lang tid på finn de siste par dagene. Har nå begynt å filtrere såpass mye at jeg så smått begynner å peile meg inn på noen båttyper og navn. Jeg vil nok justere budsjettet litt og heller vente litt. Kanskje til høsten eller våren. Hvem vet, kanskje dukker det opp noe sent på året også. Økonomisk sett kan det være en fordel å vente til høsten. Da kommer det gjerne endel båter til salgs som eieren vil kvitte seg med før vinteren. Jeg kjøpte min Nidelv i begynnelsen av oktober og da fikk jeg den for 15 000 mindre enn da båten ble lagt ut for salg i slutten av august (og 5.000 under den siste prisen eieren hadde justert ned på Finn...). På denne tiden av året er det gjerne mange som vil ha en båt til sommeren, og da er det gjerne mer selgers marked enn kjøpers. Det er i alle fall slik jeg har forstått det! Jeg drømmer forøvrig fortsatt om en Nidelv 26...men det er ennå flere år til det er aktuelt. Jeg skal kose meg i 24-foteren noen år til! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Ksu74 Svart 1.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Jeg ser at noen snekker har en maksfart som er noe høyere på enkelte merker som Sollux. Er Sollux en såkalt halvplaner? Hvilke andre snekker på 24 fot er halvplanere bortsett fra Sollux (om den er det)? Sitér dette innlegget Link to post
Ksu74 Svart 1.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 4 minutes ago, Pequod said: Økonomisk sett kan det være en fordel å vente til høsten. Da kommer det gjerne endel båter til salgs som eieren vil kvitte seg med før vinteren. Jeg kjøpte min Nidelv i begynnelsen av oktober og da fikk jeg den for 15 000 mindre enn da båten ble lagt ut for salg i slutten av august (og 5.000 under den siste prisen eieren hadde justert ned på Finn...). På denne tiden av året er det gjerne mange som vil ha en båt til sommeren, og da er det gjerne mer selgers marked enn kjøpers. Det er i alle fall slik jeg har forstått det! Jeg drømmer forøvrig fortsatt om en Nidelv 26...men det er ennå flere år til det er aktuelt. Jeg skal kose meg i 24-foteren noen år til! Ja, jeg tenkte at Det før vinteren ville være mulig med noen gode kjøp. Har sett på Nidelv 26 jeg også, en lekker båt som er for dyr dessverre.. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=95578631 Kanskje ikke så lett og fiske fra med benker bak men gjelder vel di fleste båter med benk bak? Sitér dette innlegget Link to post
Ksu74 Svart 2.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 10 hours ago, boble65 said: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=95578631 Kanskje ikke så lett og fiske fra med benker bak men gjelder vel di fleste båter med benk bak? Flott båt dette også, lagt til i favoritter i finn :) Ser trangt ut for fiske, om man ikke setter seg på baugen.. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 On 4/28/2017 at 5:44 PM, boble65 said: 5/6 knop er veeeldig sakte vist du skal ett stykke med båten? Vel... de fleste som seiler jorda rundt ville vært ekstatiske hvis de hadde klart å holde den snittfarta :-) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
joachimo Svart 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 Jeg ville fosøkt å heve budsjettet litt og se på en Scand Classic Sitér dette innlegget Mitt lille daycruiserprosjekt Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen Link to post
boble65 Svart 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 Arne Henriksen skrev for 2 timer siden: Vel... de fleste som seiler jorda rundt ville vært ekstatiske hvis de hadde klart å holde den snittfarta :-) Hehe? jo sikkert men tenkte mer på at en kanskje drar ut en fredag og hjem søndag.. da er det greit med litt mer en 5/6knop vist en skal ett stykke? joda er fint og putre rundt i 5 knop og? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 Hiver meg på her med en mening joachimo skrev for 12 timer siden: Jeg ville fosøkt å heve budsjettet litt og se på en Scand Classic Enig, bortsett fra at jeg vil dra det litt lenger. Med utgangspunkt i Kristiansund ville jeg tenkt på Polar 770. Det er en kurant snekke med god marsjfart dersom motoren er riktig. Jeg ser for meg en helgetur til Grip, og så har det blåst opp når man skal hjem (grøss). Greit med litt størrelse på båten i det området av landet, og ikke minst at motoren er til å stole på! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 boble65 skrev for 17 timer siden: Hehe? jo sikkert men tenkte mer på at en kanskje drar ut en fredag og hjem søndag.. da er det greit med litt mer en 5/6knop vist en skal ett stykke? joda er fint og putre rundt i 5 knop og? Om en skal så langt på en helg, ta et fly. :-) Kristiansund har vel skjærgård nok for en mannsalder. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Vi går i 6.5 knop og har en aksjonsradius på 20 nm. hver helg. Dette er helt ok og det blir en fin tur både ut på fredager og hjem på søndager. Autopilot er selvfølgelig en god hjelp og gjør at man kan kose seg ombord mens man er under veis. Fordeler: Lav støy Lite vind Lavt forbruk Null stress Lite eller ingen slag i bølger Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Ksu74 Svart 3.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 (redigert) Grip er det første stedet som ville blitt besøkt og det er vel ca 6.4nm dit, så ikke lange veien. Kristiansund er omgitt av hav og små øyer så det er masse å se her. Men ser også for meg lengre turer, slik som langs atlanterhavsveien, Molde området, Bud,Smøla, Ålesund og ikke minst Geirangerfjorden! Polar 770 ser lekker ut, men litt dyr. I alle fall de få som er ute på finn i dag. Med lange distanser ser jeg for meg å dele opp turene i lengre etapper, og da er det jo best med en grei marsjfart Og ikke tyne på maks fart. Da virker sollux uten ac som et rimelig og greit alternativ. Eller andre lignende båter som kan ligge på 7-8 knop i marsj, ikke maks! MEN nå har jeg fått slik sansen for Nidelv... Redigert 3.Mai.2017 av Ksu74 Additional info (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Vi hadde Nidelv 24 med VP MD 17C (36 HK) som vår første båt, og var strålende fornøyd med den. Marsjet i godt og vel 7 knop, toppfart tett på 9. Men - vi hadde to barn (4 og 7 år da) og vokste fort ut av båten. Med et barn på den alderen du har kommer behovet for to kabiner fort, så hvis du ikke har hastverk ville jeg lagt ambisjonen på en båt med akterkabin eller i hvert fall stikkøye. Ellers tror jeg du er på båtjakt igjen om et år eller to. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Ksu74 skrev for 2 timer siden: Grip er det første stedet som ville blitt besøkt og det er vel ca 6.4nm dit, så ikke lange veien. Kristiansund er omgitt av hav og små øyer så det er masse å se her. Men ser også for meg lengre turer, slik som langs atlanterhavsveien, Molde området, Bud,Smøla, Ålesund og ikke minst Geirangerfjorden! Polar 770 ser lekker ut, men litt dyr. I alle fall de få som er ute på finn i dag. Med lange distanser ser jeg for meg å dele opp turene i lengre etapper, og da er det jo best med en grei marsjfart Og ikke tyne på maks fart. Da virker sollux uten ac som et rimelig og greit alternativ. Eller andre lignende båter som kan ligge på 7-8 knop i marsj, ikke maks! MEN nå har jeg fått slik sansen for Nidelv... Har båt som racer avgårde i ca 6,5 knop. Har vore på alle dei plassane du nemner. Har seilbåt no (dei siste 20 åra), og fart for motor plager meg svært lite. Du kan kose deg med kaffe undervegs, til og med bla i avisa om du er så gammaldags Det blir litt å innstille seg at turen i seg sjølv er ein del av det å vere på sjøen. Koser meg når eg er undervegs. Andre koser seg meir når dei kjem til land.. Eg ville heilt klart prioritere tilstand på motor framfor det meste, om eg var deg. Heller ei snekke på 24 fot med god motor, enn ein litt større/ hurtigare båt med dårlegare motor. Dersom du har begrensa økonomi, så tenk også på drivstoffutgiftene. Også om seilbåt kan vere eit alternativ. Dieselen blir neppe billegare framover. Ei snekke som går med skrogfart, er ganske billig å bruke. Ein tur frå Kristiansund til Geiranger er ca 300 nm (t/r med litt vimsing rundt) Ein hurtiggåande båt som går med god fart brukar gjerne 600 liter drivstoff på denne turen, medan ei snekke gjer det på godt under halvparten. Med seilbåten min på roleg marsfart så går eg turen på under 100 liter for motor(36 fot). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.