Ovris Startet 30.April.2017 Del på Facebook Startet 30.April.2017 Har akkuratt tatt VHF sertifikatet, og har noen spørsmål rundt det. Eg og noen eg kjenner er ofte ute i havet og fisker sammen, vest for Florø, i kvar sine båter. Vi er ofte noen 100m ifra kvarandre. Begge to har VHF i båtene. Forstod det sånn at vi kan bruke L1 eller L3 som kommunikasjon mellom oss? Om vi avtaler at vi flytter oss lenger vestover, uten å ta ibruk mobiltelefon, har vi da lov å benytte L1 eller L3 uten å forstyrre noen andre? Og er det noen begrensing på kor mykje vi har lov å prate på desse kanelene? "For fritidsbåter er det normalt å benytte kanal L2 som oppkallskanal, (tilsvarende som 16), og deretter bytte til enten L1 eller L3 for videre samtale. (L1 og L3 er arbeidskanaler). L-kanalene er ment som avlastning for kanal 16 i skandinaviske farvann mellom kameratbåter. NB! Selv om man da velger å lytte på kanal L2 i tilfelle oppkall, har man fortsatt lytteplikt på kanal 16, som er den internasjonale nød- og kallekanalen. Man må da bruke "Dual Watch" eller Scanning for å kunne lytte til begge to kanalene samtidig. Tilsvarende gjelder for fiskefartøy, som har tre F-kanaler i skandinaviske farvann (samt internasjonalt farvann). Både F- og L- kanalene er normalt bare tillatt i VHF-apparater på henholdsvis fiske- og fritidsfartøy." Takker for svar! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond123 Svart 30.April.2017 Del på Facebook Svart 30.April.2017 Ja, det er denne type kommunikasjon L-kanalene er tiltenkt. Det er ingen offisiell begrensning på hvor lange samtaler kan være. Bruk sunn fornuft. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ovris Svart 30.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2017 Takker, då var det sånn som eg trudde :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MegaTrondy Svart 30.April.2017 Del på Facebook Svart 30.April.2017 Er litt i samme situasjon som TS da jeg også er fersk med VHF. Det jeg lurer på er om man kan kalle opp og benytte andre kanaler (utenom 16)? Noen venner av oss har en gammel VHF som ikke har L1-L3, så da kan jeg ikke kalle opp på L2 og gå til L1 eller L3. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mizar Svart 30.April.2017 Del på Facebook Svart 30.April.2017 (redigert) Oppfølgingsspørsmål: Når man skal avtale med et møtende skip hvordan passering/møte skal skje, er det da kanal 16 man bruker for en slik kort avklaring? (Edit: Ser at Megatrondy og jeg stilte lignende spørsmål på samme tid) Redigert 30.April.2017 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond123 Svart 30.April.2017 Del på Facebook Svart 30.April.2017 (redigert) Hvis det ikke haster veldig, ville jeg kalt opp på K16 og avtalt en arbeidskanal for videre samtale. F.eks K6. Edit: Eller kalle opp på DSC og angi arbeidskanal der. Redigert 30.April.2017 av Trond123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond123 Svart 30.April.2017 Del på Facebook Svart 30.April.2017 6 minutes ago, MegaTrondy said: Er litt i samme situasjon som TS da jeg også er fersk med VHF. Det jeg lurer på er om man kan kalle opp og benytte andre kanaler (utenom 16)? Noen venner av oss har en gammel VHF som ikke har L1-L3, så da kan jeg ikke kalle opp på L2 og gå til L1 eller L3. Da kan du selvfølgelig kalle opp på K16 og så avtale en arbeidskanal, f.eks K6 eller K67 for å nevne et par. Alle "skip til skip" kanaler kan benyttes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 30.April.2017 Del på Facebook Svart 30.April.2017 Propell1 skrev 7 minutes ago: Oppfølgingsspørsmål: Når man skal avtale med et møtende skip hvordan passering/møte skal skje, er det da kanal 16 man... Ja. Og slik fullfører man på 16. Det er raskere en å bytte kanal. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
MegaTrondy Svart 30.April.2017 Del på Facebook Svart 30.April.2017 Hvis man kjører på tur sammen da, trenger man å bytte kanal eller kan man bare bli på arbeids kanalen og kalle opp den andre der når man skal gi en beskjed. Tenker slik at man ikke "misbruker" kanal 16. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond123 Svart 30.April.2017 Del på Facebook Svart 30.April.2017 Da passer det nok fint å bare avtale en arbeidskanal dere lytter på, og så bare bruke den ja. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MegaTrondy Svart 30.April.2017 Del på Facebook Svart 30.April.2017 Trond123 skrev 3 minutes ago: Da passer det nok fint å bare avtale en arbeidskanal dere lytter på, og så bare bruke den ja. Takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 30.April.2017 Del på Facebook Svart 30.April.2017 2 hours ago, Ovris said: Eg og noen eg kjenner er ofte ute i havet og fisker sammen, vest for Florø, i kvar sine båter. Vi er ofte noen 100m ifra kvarandre. Begge to har VHF i båtene. L1 og L3 er greie å bruke i slike situasjoner. Men for båter ilag er også kanal 15 og 17 greie til dette formålet. Kanal 15 og 17 er begrenset til 1W sendeeffekt og derfor utmerket for båter ilag uten stor avstand seg imellom. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 30.April.2017 Del på Facebook Svart 30.April.2017 Jeg har laget en oversikt over alle VHF-kanal og bruk av disse. Oversikten finner dere her. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 1.Mai.2017 Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 (redigert) NEI Trond 123! Alle stasjoner har lytteplikt på k 16. Setter man radioen fast på f.eks. L1 uten dual watch så oppfyller man ikke lytteplikten. Redigert 1.Mai.2017 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond123 Svart 1.Mai.2017 Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 Lazyjack, selvfølgelig har man lytteplikt på kanal 16, som du sier. Tenkte aldri noe annet. Da jeg skrev at man kan avtale lyttevakt på en annen kanal, var dette selvfølgelig i tillegg til lytting på K16. Ser jeg glemte å spesifisere dette, men tok det som en selvfølge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MegaTrondy Svart 1.Mai.2017 Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 Lazyjack skrev 6 minutes ago: NEI Trond 123! Alle stasjoner har lytteplikt på k 16. Setter man radioen fast på f.eks. L1 uten dual watch så oppfyller man ikke lytteplikten. Det regner jeg som en selvfølge at man benytter seg av, dual watch altså. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 1.Mai.2017 Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 Jeg følte meg ikke sikker på at TS tok det som en selvfølge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond123 Svart 1.Mai.2017 Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 5 minutes ago, Lazyjack said: Jeg følte meg ikke sikker på at TS tok det som en selvfølge. Helt i orden. Bedre å spesifisere detaljene noen ganger for ofte, enn en gang for lite. :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 1.Mai.2017 Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 (redigert) Kan virke som jeg ikke er helt alene om å lide den store "kanal 16 skrekken" ;-). Står typisk med røret i hånda (gammal vhf) en gang hver vår og tenker "nå må jeg ta ett opprop til Tjøme radio og få testa denne greia". "Hvordan var det jeg skulle gjøre det igjen nå da...?". Så høgger kanal 16 skrekken i meg.. "Nei drit i det!". Så henger den der og samler støv. Ja den står på pga lytteplikten, men etter å ha tatt lappen/eksamen, hvor en må drille rare begrep og kunstige måter å snakke på så tror jeg aldri jeg kommer til å bruke den med mindre jeg er 100% nødt. Jeg er ingen pedagogisk ekspert men når man tar en eksamen, hvor man lærer at alt som ligner på vanlig norsk er feil å bruke når man skal snakke i et apparat, at at jeg jaggu kan bli straffet om man gjør noe feil, at det sitter "vhf eksperter" og lytter 24/7 som har autoritet til å gi en offentlig irettesettelse hvis man sier eller gjør noe feil, ja da skjønner jeg at mange, ink meg selv, gruer seg. Har selv hørt at Tjøme radio, og også RS har "strammet opp" folk offentlig på lufta. For mange er VHF eksamen opplæring i at man må holde seg langt unna det apparatet. --- Vi har hatt lovlig installert VHF i båtene våre hele tiden (konsesjon som vi har betalt for). Og jeg har vært forberedt på å måtte bruke den "ulovlig" basert på nødrett, hvis vårt eller andres liv/helse står i fare. Jeg angrer egentlig på at jeg tok lappen, for nå har jeg fått grundig opplæring i at jeg komme til å gjøre alle prosedyrer og begrep feil hvis jeg åpner kjeften på VHF. 24/7 vaktene og andre kommer til å sitte og lytte, og når jeg gjør feil så sitter de og gliser, slipper en spydig kommentar eller går på lufta og driter meg ut offentlig hvis det blir gale nok. For hvem i alle verden husker hvor mange ganger en skal repetere ditten og datten, så var det ett eller annet rart nummer en skulle kunne.. og pan, pan, mayday relay, distress og andre greske greier, og jaggu skal jeg ha koordinatene klare.. som jeg knapt klarte å fremføre forståelig når jeg var i militæret som 18 åring, og nå som 48 åring.. nei... Å bruke koordinater er på en måte ikke noe en gjør så mye lengre etter den digitale revolusjonen innen navigasjon. --- Og en ting til. Om sommeren så hører jeg de sier at de skal sende værmelding, men så sier de at de går over til arbeidskanalene. Flere ganger har jeg da bykset til og blir sittende og vri på knottene og prøver ulike kanaler for å finne ut hvor værmeldinga kommer. Kan de ikke i det minste si hvilken kanal de sender værmeldinga på? Strengt tatt har jeg aldri hatt bruk for den heller da men det kunne jo vært kjekt å få testa om den virker... en eller annen gang, så.. kan noen skrive opp en perfekt "jeg vil teste om denne VHFen virker oppkall, så lover jeg å teste om den virker: Ok, jeg overdriver litt, men jeg tror ikke jeg er helt alene om å oppleve det sånn ;-) Redigert 1.Mai.2017 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth82 Svart 1.Mai.2017 Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 Hehe... kjente meg igjen i noe Pinkvin. Men da er det greit med DSC som går direkte til rett arbeidskanal når du kaller opp Rogaland Radio, uten å komme innom den beryktede kanal 16 ;) Og RR har uten unntak vært særdeles hyggelige de gangene jeg har pratet med dem. Så kudos til dem :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 1.Mai.2017 Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 Jeg har en gammel VHF som har vært rundt langs kysten og også noen år i middelhavet hvor tidligere eier har sagt at "så god VHF får du ikke tak i nå lengre, folk hører meg klart og tydelig mye lengre unna enn disse nymotens plastVHFene". Og jeg velger selvsagt å tro på det, pluss at jeg ikke vil bruke penger på noe jeg aldri bruker ;-) Men syns absolutt DSC er flotte greier. Samtidig skjønte jeg vel egentlig enda mindre av DSC når jeg tok lappen enn mange av de andre rare tingene.. :-D ---- Vet ikke om det er noen app- utviklere her på forumet. Men nå som 99% av oss går rundt med en gps på lomma, og 99% av oss i all hovedsak er innen dekningsområde for mobil 99% av tiden når vi er på sjøen. Hva med en app hvor en frivillig deler posisjon og mobilnummer (nummeret trenger jo ikke å være offentlig, men i registreringa til appen) til hverandre og enkelt kan sende posisjon og ulike former for nødvarsel til hverandre (til de som er nærmest og bruker appen)? Kombinert med en chattegreie så en kan sende mer sosiale meldinger til hverandre type "noen som blir med å ta en pils på kroa?". Osv. Jeg hadde registrert meg på flekken ;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond123 Svart 1.Mai.2017 Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 10 minutes ago, Pinkvin said: Vet ikke om det er noen app- utviklere her på forumet. Men nå som 99% av oss går rundt med en gps på lomma, og 99% av oss i all hovedsak er innen dekningsområde for mobil 99% av tiden når vi er på sjøen. Hva med en app hvor en frivillig deler posisjon og mobilnummer (nummeret trenger jo ikke å være offentlig, men i registreringa til appen) til hverandre og enkelt kan sende posisjon og ulike former for nødvarsel Redningsselskapet har appen "RX Safe trx", med noen av (nød)funksjonene du beskriver. Har installert den på mobilen, men ikke brukt den selv ennå. 32 minutes ago, Pinkvin said: Om sommeren så hører jeg de sier at de skal sende værmelding, men så sier de at de går over til arbeidskanalene. Flere ganger har jeg da bykset til og blir sittende og vri på knottene og prøver ulike kanaler for å finne ut hvor værmeldinga kommer. Kan de ikke i det minste si hvilken kanal de sender værmeldinga på? Kystradioene sender værmeldingene på alle arbeidskanalene samtidig. Kanalplaner for både Norge, Sverige, Danmark og Finland, kan lastes ned herfra:http://kystradio.no/privat/kystradio/noedprosedyrer-og-kanalplaner/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 1.Mai.2017 Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 Pinkvin skrev 1 time siden: Kan virke som jeg ikke er helt alene om å lide den store "kanal 16 skrekken" ;-). Står typisk med røret i hånda (gammal vhf) en gang hver vår og tenker "nå må jeg ta ett opprop til Tjøme radio og få testa denne greia". "Hvordan var det jeg skulle gjøre det igjen nå da...?". Så høgger kanal 16 skrekken i meg.. "Nei drit i det!". Hvorfor da ikke rope oss på en arbeidskanal - da er det bare vi på Tjøme som hører deg - og vi har hørt det meste - og ja vi har nok også strammet opp enkelte på lufta, men da har de godt ut over sikkerheten, andre saker som det jobbes med i samme området. Så henger den der og samler støv. Ja den står på pga lytteplikten, men etter å ha tatt lappen/eksamen, hvor en må drille rare begrep og kunstige måter å snakke på så tror jeg aldri jeg kommer til å bruke den med mindre jeg er 100% nødt. Vi er litt "rare" i/på Tjøme, så må du bare regne med :-) Pinkvin skrev 1 time siden: Jeg er ingen pedagogisk ekspert men når man tar en eksamen, hvor man lærer at alt som ligner på vanlig norsk er feil å bruke når man skal snakke i et apparat, at at jeg jaggu kan bli straffet om man gjør noe feil, at det sitter "vhf eksperter" og lytter 24/7 som har autoritet til å gi en offentlig irettesettelse hvis man sier eller gjør noe feil, ja da skjønner jeg at mange, ink meg selv, gruer seg. Har selv hørt at Tjøme radio, og også RS har "strammet opp" folk offentlig på lufta. For mange er VHF eksamen opplæring i at man må holde seg langt unna det apparatet. Vet ikke når du tok eksamen Pinkvin, men dette har heldigvis endret seg - kan sikkert variere litt fra skole til skole, og de forskjellige instruktører, men tør påstå at her har mye skjedd de siste årene - men ja, de finnes en prosedyre ute å går, og det gjør det for det meste i dagens verden. --- Vi har hatt lovlig installert VHF i båtene våre hele tiden (konsesjon som vi har betalt for). Og jeg har vært forberedt på å måtte bruke den "ulovlig" basert på nødrett, hvis vårt eller andres liv/helse står i fare. Veldig bra. Pinkvin skrev 1 time siden: Jeg angrer egentlig på at jeg tok lappen, for nå har jeg fått grundig opplæring i at jeg komme til å gjøre alle prosedyrer og begrep feil hvis jeg åpner kjeften på VHF. 24/7 vaktene og andre kommer til å sitte og lytte, og når jeg gjør feil så sitter de og gliser, slipper en spydig kommentar eller går på lufta og driter meg ut offentlig hvis det blir gale nok. For hvem i alle verden husker hvor mange ganger en skal repetere ditten og datten, så var det ett eller annet rart nummer en skulle kunne.. og pan, pan, mayday relay, distress og andre greske greier, og jaggu skal jeg ha koordinatene klare.. som jeg knapt klarte å fremføre forståelig når jeg var i militæret som 18 åring, og nå som 48 åring.. nei... Å bruke koordinater er på en måte ikke noe en gjør så mye lengre etter den digitale revolusjonen innen navigasjon. Veldig synd - ta kontakt om du vil, så skal jeg gi deg en omvisning på stasjonen - skal se at vi er en gjeng jenter og gutter som trives med det vi driver med, og er gald i sjøen. - NB om du viste hvor mange som ikke klarer å lese koordinater - eller i det hele tatt si hvor de er, så hadde du sluttet å ta deg tur på vannet - vi bruker mye tid på å hjelpe båtfolket til å finne ut hvor vi skal sende hjelp til de - finnes heldigvis mange av de som vet også. --- Og en ting til. Om sommeren så hører jeg de sier at de skal sende værmelding, men så sier de at de går over til arbeidskanalene. Flere ganger har jeg da bykset til og blir sittende og vri på knottene og prøver ulike kanaler for å finne ut hvor værmeldinga kommer. Kan de ikke i det minste si hvilken kanal de sender værmeldinga på? Kan sikkert opplyse om hvilke arbeidskanaler vi sender værmelding på, men da vi på Tjøme har en 10 - 12 stykker, vil dette ta lang tid, og vi måtte jo også si hvilke områder de dekker, men du finner de jo på kanalplanen for området du ferdes i Pinkvin skrev 1 time siden: Strengt tatt har jeg aldri hatt bruk for den heller da men det kunne jo vært kjekt å få testa om den virker... en eller annen gang, så.. kan noen skrive opp en perfekt "jeg vil teste om denne VHFen virker oppkall, så lover jeg å teste om den virker: Vet du at den virker? Ja du lytter, men går den ut - sender den? Pinkvin skrev 1 time siden: Ok, jeg overdriver litt, men jeg tror ikke jeg er helt alene om å oppleve det sånn ;-) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 1.Mai.2017 Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 Kjære Pinkvin! Et tips til deg: Hva med å ta deg en tur oppom Tjøme radio med blokk, blyant og kamera? Vi har mange hentetråder her, hva med en besøkstråd? Du vil treffe kjekke og dyktige operatører som vil oss båtfolk bare vel. Mine tanker mens kaffen inntas. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pequod Svart 1.Mai.2017 Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 Jeg er veldig fersk som VHF-eier, og jeg må innrømme at jeg heller ikke har brukt den ennå. men det tok meg bare noen sekunder å finne arbeidskanalen for indre Oslofjord, så jeg slår raskt over til arbeidskanal 66 når det kommer beskjeder. Jeg har også dual watch på min bærbare VHF, og i begynnelsen hadde jeg den på 16 og arbeidskanal 66, inntil jeg leste at siden jeg har DSC så skal kanal to egentlig være 70 - som er DSC-kanalen, så da la jeg om det. Forøvrig, når jeg fikk lisensmerket i posten sammen med to klistremerker i A5-format med nødprosedyre og kanalplan - så var sistnevnte en kanalplan for Nord-Norge... Geografikunnskapene er kanskje ikke så voldsomme i administrasjonen, for sist jeg sjekket var Nesodden ikke i Nord-Norge... Men kjekt å ha i tilfelle snekka mi og jeg skulle forville oss opp dit... Forøvrig har jeg allerede flere eksemplarer av kanalplanen for Sør-Norge allerede, både hjemme og i båten. Jeg har flere ganger tenkt på å kalle opp på kanal 16 når jeg drar ut av båthavna for å sjekke at den fungerer og at mottaker/sendeforholdene er akseptable, men som sikkert så mange andre så kvier jeg meg for å bruke kanal 16, tenker liksom på den som litt for viktig til slike beskjeder. Selv om man da vel går rett over til en arbeidskanal. Forøvrig har jeg også skrevet ut oversikten til Lars H., laminert den og plassert den i båten! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.