Jump to content

VHF-kanaler mellom fritidsbåter?


Ovris

Recommended Posts

Har akkuratt tatt VHF sertifikatet, og har noen spørsmål rundt det.

 

Eg og noen eg kjenner er ofte ute i havet og fisker sammen, vest for Florø, i kvar sine båter. Vi er ofte noen 100m ifra kvarandre. Begge to har VHF i båtene.

 

Forstod det sånn at vi kan bruke L1 eller L3 som kommunikasjon mellom oss? Om vi avtaler at vi flytter oss lenger vestover, uten å ta ibruk mobiltelefon, har vi da lov å benytte L1 eller L3 uten å forstyrre noen andre?

Og er det noen begrensing på kor mykje vi har lov å prate på desse kanelene?

 

"For fritidsbåter er det normalt å benytte kanal L2 som oppkallskanal, (tilsvarende som 16), og deretter bytte til enten L1 eller L3 for videre samtale. (L1 og L3 er arbeidskanaler).

L-kanalene er ment som avlastning for kanal 16 i skandinaviske farvann mellom kameratbåter.

NB! Selv om man da velger å lytte på kanal L2 i tilfelle oppkall, har man fortsatt lytteplikt på kanal 16, som er den internasjonale nød- og kallekanalen. Man må da bruke "Dual Watch" eller Scanning for å kunne lytte til begge to kanalene samtidig. 

Tilsvarende gjelder for fiskefartøy, som har tre F-kanaler i skandinaviske farvann (samt internasjonalt farvann). Både F- og L- kanalene er normalt bare tillatt i VHF-apparater på henholdsvis fiske- og fritidsfartøy."

 

Takker for svar!

Link to post
Share on other sites

Oppfølgingsspørsmål: Når man skal avtale med et møtende skip hvordan passering/møte skal skje, er det da kanal 16 man bruker for en slik kort avklaring? (Edit: Ser at Megatrondy og jeg stilte lignende spørsmål på samme tid)

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

6 minutes ago, MegaTrondy said:

Er litt i samme situasjon som TS da jeg også er fersk med VHF. Det jeg lurer på er om man kan kalle opp og benytte andre kanaler (utenom 16)? Noen venner av oss har en gammel VHF som ikke har L1-L3, så da kan jeg ikke kalle opp på L2 og gå til L1 eller L3.

Da kan du selvfølgelig kalle opp på K16 og så avtale en arbeidskanal, f.eks K6 eller K67 for å nevne et par. Alle "skip til skip" kanaler kan benyttes.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Ovris said:

Eg og noen eg kjenner er ofte ute i havet og fisker sammen, vest for Florø, i kvar sine båter. Vi er ofte noen 100m ifra kvarandre. Begge to har VHF i båtene.

L1 og L3 er greie å bruke i slike situasjoner.

Men for båter ilag er også kanal 15 og 17 greie til dette formålet.

Kanal 15 og 17 er begrenset til 1W sendeeffekt og derfor utmerket for båter ilag uten stor avstand seg imellom.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har laget en oversikt over alle VHF-kanal og bruk av disse. Oversikten finner dere her.

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lazyjack, selvfølgelig har man lytteplikt på kanal 16, som du sier. Tenkte aldri noe annet. Da jeg skrev at man kan avtale lyttevakt på en annen kanal, var dette selvfølgelig i tillegg til lytting på K16. Ser jeg glemte å spesifisere dette, men tok det som en selvfølge.

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 6 minutes ago:

NEI Trond 123!

Alle stasjoner har lytteplikt på k 16. Setter man radioen fast på f.eks. L1 uten dual watch så oppfyller man ikke lytteplikten.


Det regner jeg som en selvfølge at man benytter seg av, dual watch altså.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Kan virke som jeg ikke er helt alene om å lide den store "kanal 16 skrekken" ;-). Står typisk med røret i hånda (gammal vhf) en gang hver vår og tenker "nå må jeg ta ett opprop til Tjøme radio og få testa denne greia". "Hvordan var det jeg skulle gjøre det igjen nå da...?". Så høgger kanal 16 skrekken i meg.. "Nei drit i det!". 

 

Så henger den der og samler støv. Ja den står på pga lytteplikten, men etter å ha tatt lappen/eksamen, hvor en må drille rare begrep og kunstige måter å snakke på så tror jeg aldri jeg kommer til å bruke den med mindre jeg er 100% nødt. 

 

Jeg er ingen pedagogisk ekspert men når man tar en eksamen, hvor man lærer at alt som ligner på vanlig norsk er feil å bruke når man skal snakke i et apparat, at at jeg jaggu kan bli straffet om man gjør noe feil, at det sitter "vhf eksperter" og lytter 24/7 som har autoritet til å gi en offentlig irettesettelse hvis man sier eller gjør noe feil, ja da skjønner jeg at mange, ink meg selv, gruer seg. Har selv hørt at Tjøme radio, og også RS har "strammet opp" folk offentlig på lufta. 

 

For mange er VHF eksamen opplæring i at man må holde seg langt unna det apparatet. 

---

Vi har hatt lovlig installert VHF i båtene våre hele tiden (konsesjon som vi har betalt for). Og jeg har vært forberedt på å måtte bruke den "ulovlig" basert på nødrett, hvis vårt eller andres liv/helse står i fare.

 

Jeg angrer egentlig på at jeg tok lappen, for nå har jeg fått grundig opplæring i at jeg komme til å gjøre alle prosedyrer og begrep feil hvis jeg åpner kjeften på VHF. 24/7 vaktene og andre kommer til å sitte og lytte, og når jeg gjør feil så sitter de og gliser, slipper en spydig kommentar eller går på lufta og driter meg ut offentlig hvis det blir gale nok. For hvem i alle verden husker hvor mange ganger en skal repetere ditten og datten, så var det ett eller annet rart nummer en skulle kunne.. og pan, pan, mayday relay, distress og andre greske greier, og jaggu skal jeg ha koordinatene klare.. som jeg knapt klarte å fremføre forståelig når jeg var i militæret som 18 åring, og nå som 48 åring.. nei... Å bruke koordinater er på en måte ikke noe en gjør så mye lengre etter den digitale revolusjonen innen navigasjon. 

---

Og en ting til. Om sommeren så hører jeg de sier at de skal sende værmelding, men så sier de at de går over til arbeidskanalene. Flere ganger har jeg da bykset til og blir sittende og vri på knottene og prøver ulike kanaler for å finne ut hvor værmeldinga kommer. Kan de ikke i det minste si hvilken kanal de sender værmeldinga på? 

 

Strengt tatt har jeg aldri hatt bruk for den heller da men det kunne jo vært kjekt å få testa om den virker... en eller annen gang, så.. kan noen skrive opp en perfekt "jeg vil teste om denne VHFen virker oppkall, så lover jeg å teste om den virker: 

 

 

Ok, jeg overdriver litt, men jeg tror ikke jeg er helt alene om å oppleve det sånn ;-) 

 

 

 

 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe... kjente meg igjen i noe Pinkvin. 

 

Men da er det greit med DSC som går direkte til rett arbeidskanal når du kaller opp Rogaland Radio, uten å komme innom den beryktede kanal 16 ;)

 

Og RR har uten unntak vært særdeles hyggelige de gangene jeg har pratet med dem. Så kudos til dem :)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg har en gammel VHF som har vært rundt langs kysten og også noen år i middelhavet hvor tidligere eier har sagt at "så god VHF får du ikke tak i nå lengre, folk hører meg klart og tydelig mye lengre unna enn disse nymotens plastVHFene". Og jeg velger selvsagt å tro på det, pluss at jeg ikke vil bruke penger på noe jeg aldri bruker ;-)

 

Men syns absolutt DSC er flotte greier. Samtidig skjønte jeg vel egentlig enda mindre av DSC når jeg tok lappen enn mange av de andre rare tingene.. :-D

----

 

Vet ikke om det er noen app- utviklere her på forumet. Men nå som 99% av oss går rundt med en gps på lomma, og 99% av oss i all hovedsak er innen dekningsområde for mobil 99% av tiden når vi er på sjøen. Hva med en app hvor en frivillig deler posisjon og mobilnummer (nummeret trenger jo ikke å være offentlig, men i registreringa til appen) til hverandre og enkelt kan sende posisjon og ulike former for nødvarsel til hverandre (til de som er nærmest og bruker appen)? Kombinert med en chattegreie så en kan sende mer sosiale meldinger til hverandre type "noen som blir med å ta en pils på kroa?". Osv. 

 

Jeg hadde registrert meg på flekken ;-) 

Link to post
Share on other sites

10 minutes ago, Pinkvin said:

Vet ikke om det er noen app- utviklere her på forumet. Men nå som 99% av oss går rundt med en gps på lomma, og 99% av oss i all hovedsak er innen dekningsområde for mobil 99% av tiden når vi er på sjøen. Hva med en app hvor en frivillig deler posisjon og mobilnummer (nummeret trenger jo ikke å være offentlig, men i registreringa til appen) til hverandre og enkelt kan sende posisjon og ulike former for nødvarsel

Redningsselskapet har appen "RX Safe trx", med noen av (nød)funksjonene du beskriver. Har installert den på mobilen, men ikke brukt den selv ennå.

 

32 minutes ago, Pinkvin said:

Om sommeren så hører jeg de sier at de skal sende værmelding, men så sier de at de går over til arbeidskanalene. Flere ganger har jeg da bykset til og blir sittende og vri på knottene og prøver ulike kanaler for å finne ut hvor værmeldinga kommer. Kan de ikke i det minste si hvilken kanal de sender værmeldinga på? 

Kystradioene sender værmeldingene på alle arbeidskanalene samtidig.

Kanalplaner for både Norge, Sverige, Danmark og Finland, kan lastes ned herfra:
http://kystradio.no/privat/kystradio/noedprosedyrer-og-kanalplaner/

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 1 time siden:

Kan virke som jeg ikke er helt alene om å lide den store "kanal 16 skrekken" ;-). Står typisk med røret i hånda (gammal vhf) en gang hver vår og tenker "nå må jeg ta ett opprop til Tjøme radio og få testa denne greia". "Hvordan var det jeg skulle gjøre det igjen nå da...?". Så høgger kanal 16 skrekken i meg.. "Nei drit i det!". 

 

Hvorfor da ikke rope oss på en arbeidskanal - da er det bare vi på Tjøme som hører deg - og vi har hørt det meste - og ja vi har nok også strammet opp enkelte på lufta, men da har de godt ut over sikkerheten, andre saker som det jobbes med i samme området.

 

Så henger den der og samler støv. Ja den står på pga lytteplikten, men etter å ha tatt lappen/eksamen, hvor en må drille rare begrep og kunstige måter å snakke på så tror jeg aldri jeg kommer til å bruke den med mindre jeg er 100% nødt. 

 

Vi er litt "rare" i/på Tjøme, så må du bare regne med :-)

 

Pinkvin skrev 1 time siden:

 

Jeg er ingen pedagogisk ekspert men når man tar en eksamen, hvor man lærer at alt som ligner på vanlig norsk er feil å bruke når man skal snakke i et apparat, at at jeg jaggu kan bli straffet om man gjør noe feil, at det sitter "vhf eksperter" og lytter 24/7 som har autoritet til å gi en offentlig irettesettelse hvis man sier eller gjør noe feil, ja da skjønner jeg at mange, ink meg selv, gruer seg. Har selv hørt at Tjøme radio, og også RS har "strammet opp" folk offentlig på lufta. 

For mange er VHF eksamen opplæring i at man må holde seg langt unna det apparatet. 

 

Vet ikke når du tok eksamen Pinkvin, men dette har heldigvis endret seg - kan sikkert variere litt fra skole til skole, og de forskjellige instruktører, men tør påstå at her har mye skjedd de siste årene - men ja, de finnes en prosedyre ute å går, og det gjør det for det meste i dagens verden.

---

Vi har hatt lovlig installert VHF i båtene våre hele tiden (konsesjon som vi har betalt for). Og jeg har vært forberedt på å måtte bruke den "ulovlig" basert på nødrett, hvis vårt eller andres liv/helse står i fare.

 

Veldig bra.

 

Pinkvin skrev 1 time siden:

 

Jeg angrer egentlig på at jeg tok lappen, for nå har jeg fått grundig opplæring i at jeg komme til å gjøre alle prosedyrer og begrep feil hvis jeg åpner kjeften på VHF. 24/7 vaktene og andre kommer til å sitte og lytte, og når jeg gjør feil så sitter de og gliser, slipper en spydig kommentar eller går på lufta og driter meg ut offentlig hvis det blir gale nok. For hvem i alle verden husker hvor mange ganger en skal repetere ditten og datten, så var det ett eller annet rart nummer en skulle kunne.. og pan, pan, mayday relay, distress og andre greske greier, og jaggu skal jeg ha koordinatene klare.. som jeg knapt klarte å fremføre forståelig når jeg var i militæret som 18 åring, og nå som 48 åring.. nei... Å bruke koordinater er på en måte ikke noe en gjør så mye lengre etter den digitale revolusjonen innen navigasjon. 

 

Veldig synd - ta kontakt om du vil, så skal jeg gi deg en omvisning på stasjonen - skal se at vi er en gjeng jenter og gutter som trives med det vi driver med, og er gald i sjøen. - NB om du viste hvor mange som ikke klarer å lese koordinater - eller i det hele tatt si hvor de er, så hadde du sluttet å ta deg tur på vannet - vi bruker mye tid på å hjelpe båtfolket til å finne ut hvor vi skal sende hjelp til de - finnes heldigvis mange av de som vet også.

---

Og en ting til. Om sommeren så hører jeg de sier at de skal sende værmelding, men så sier de at de går over til arbeidskanalene. Flere ganger har jeg da bykset til og blir sittende og vri på knottene og prøver ulike kanaler for å finne ut hvor værmeldinga kommer. Kan de ikke i det minste si hvilken kanal de sender værmeldinga på? 

 

Kan sikkert opplyse om hvilke arbeidskanaler vi sender værmelding på, men da vi på Tjøme har en 10 - 12 stykker, vil dette ta lang tid, og vi måtte jo også si hvilke områder de dekker, men du finner de jo på kanalplanen for området du ferdes i

Pinkvin skrev 1 time siden:

 

Strengt tatt har jeg aldri hatt bruk for den heller da men det kunne jo vært kjekt å få testa om den virker... en eller annen gang, så.. kan noen skrive opp en perfekt "jeg vil teste om denne VHFen virker oppkall, så lover jeg å teste om den virker: 

 

Vet du at den virker? Ja du lytter, men går den ut - sender den?

 

Pinkvin skrev 1 time siden:

 

 

Ok, jeg overdriver litt, men jeg tror ikke jeg er helt alene om å oppleve det sånn ;-) 

 

 

 

 

 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Kjære Pinkvin!

 

Et tips til deg:

 

Hva med å ta deg en tur oppom Tjøme radio med blokk, blyant og kamera?

Vi har mange hentetråder her, hva med en besøkstråd?

Du vil treffe kjekke og dyktige operatører som vil oss båtfolk bare vel.

Mine tanker mens kaffen inntas.

Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig fersk som VHF-eier, og jeg må innrømme at jeg heller ikke har brukt den ennå. men det tok meg bare noen sekunder å finne arbeidskanalen for indre Oslofjord, så jeg slår raskt over til arbeidskanal 66 når det kommer beskjeder. Jeg har også dual watch på min bærbare VHF, og i begynnelsen hadde jeg den på 16 og arbeidskanal 66, inntil jeg leste at siden jeg har DSC så skal kanal to egentlig være 70 - som er DSC-kanalen, så da la jeg om det.

 

Forøvrig, når jeg fikk lisensmerket i posten sammen med to klistremerker i A5-format med nødprosedyre og kanalplan - så var sistnevnte en kanalplan for Nord-Norge... Geografikunnskapene er kanskje ikke så voldsomme i administrasjonen, for sist jeg sjekket var Nesodden ikke i Nord-Norge... Men kjekt å ha i tilfelle snekka mi og jeg skulle forville oss opp dit...:lol:

 

Forøvrig har jeg allerede flere eksemplarer av kanalplanen for Sør-Norge allerede, både hjemme og i båten.

 

Jeg har flere ganger tenkt på å kalle opp på kanal 16 når jeg drar ut av båthavna for å sjekke at den fungerer og at mottaker/sendeforholdene er akseptable, men som sikkert så mange andre så kvier jeg meg for å bruke kanal 16, tenker liksom på den som litt for viktig til slike beskjeder. Selv om man da vel går rett over til en arbeidskanal.

 

Forøvrig har jeg også skrevet ut oversikten til Lars H., laminert den og plassert den i båten!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...