Jump to content

VHF-kanaler mellom fritidsbåter?


Ovris

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Benji skrev for 13 timer siden:

 

 

.....

 

 

 

Takk for fyldig og god tilbakemelding og også for invitasjon :-) 

 

Ang kurs og instruktør så er sikkert det noe jeg hadde hatt godt av for å føle meg mer sikker, men "lappen" ble tatt online hos Telenor Maritim for et par år siden etter to kvelder lesing og testing på deres sider. Så ja, kurs hadde nok vært optimalt, men blant alt som skal prioriteres så er onlinekurs løsningen. Uten onlinekurs så hadde det ikke blitt noe lapp for å si det sånn. Så online er bra, men antagelig ikke godt nok for sånne som meg ;-) 

 

Vet at det er flere enn meg som ikke har kontroll på det med koordinater. Har hørt på VHFen at folk nær ikke vet hvor de er og enda mindre kan forklare det til andre. Jeg skal fikse så jeg har en gps med koordinatene opp ved VHFen, hadde det i forrige båt. Og jeg skal finne et høvelig sted å henge opp kanalplanene også. 

 

Til sist, for å gjøre det vondt og vanskelig for meg selv, så lover jeg på tro å ære å ta en radiotest før uka er over. Dvs neste gang jeg er i båten. Eneste måten å håndtere egen frykt er å ta tyren ved hornene, så det er bare å la det stå til ;-)  Som en kompis pleier å si med ironisk snert "Eg lyt ynskja deg lukka te" :-D

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev for 21 timer siden:

Kjære Pinkvin!

 

Et tips til deg:

 

Hva med å ta deg en tur oppom Tjøme radio med blokk, blyant og kamera?

Vi har mange hentetråder her, hva med en besøkstråd?

Du vil treffe kjekke og dyktige operatører som vil oss båtfolk bare vel.

Mine tanker mens kaffen inntas.

 

Dette synes jeg var et veldig bra forslag og se å få gjort det før stasjonen dessverre blir borte !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 2017-4-30 at 23.12:

Jeg har laget en oversikt over alle VHF-kanal og bruk av disse. Oversikten finner dere her.

Takk for fin oversikt Lars.

 

Det står at en del kanaler (9, 10, 67, 69 og 73) "Kan benyttes i områder der kanalen ikke er i bruk for havnetjeneste ol.". Hvordan finner jeg ut om disse er i bruk der jeg er? Dette er ikke oppgitt på kanalplanen.

 

For Rogaland fant jeg ut at Stavanger og Karmsund havn bruker kanal 12, Kårstø kanal 11 og Kvitsøy VTS 18 og 19, men det kan være at noen bruker disse kanalene som ikke jeg vet om...

Link to post
Share on other sites

Gå til www.kystradio.no

Scroll ned til bunnen av siden, der ligger det meste av info bortsett fra kanaloversikten til Lars H. Den er gull :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tidligere lå faktisk "min" oversikt på Telenor Maritim Radio sine nettsider! Jeg fikk en gang forespørsmål om de kunne bruke den på side, selvfølgelig med kildeangivelse, og det sa jeg selvfølgelig JA til. Litt stolt over det er jeg jo.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mix skrev 11 minutes ago:

Noen som husker kanalplanene i A5 format fra Maritim Radio i klistre-plastfolie kvalitet ?

En for Sør og en for Nord Norge. Husker ikke om de kom årlig eller kun ved oppdateringer.

Hvor i all verden ble det av dem, de var bra.

 

De er fremdeles å få de. Men man sluttet å sende de ut årlig. Sendes nå bare ut til nye lisensgivere, og når/om det er endringer.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev On 1.5.2017 at 17.28:

 

Mener jeg var borti dette når jeg innstallerte og "lekte" meg med de forskjellige oppsett på min Raymarine VHF. Når jeg valgte et annet "oppsett", (amerikansk eller kanadisk?) så fikk jeg ikke L kanalene. Fikk de når jeg la inn europeisk eller norskt. 

 

oberst1 skrev On 1.5.2017 at 17.12:

Det medfølger kun engelske manualer og har lest de fra perm til perm uten se dette. Kan jo ta en tlf til Seatronic og høre i morgen.

Ikke viktig, men det viste seg i mitt tilfelle at det hadde gått litt fort i svingene for importøren av Icom. Etter en tlf med Seatronic tar jeg med radioen til importør i morgen så de får lagt inn L-kanalene som ikke er programmert inn. Igjen takk for god oppfølging fra Seatronic :)

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, Mix said:

Noen som husker kanalplanene i A5 format fra Maritim Radio i klistre-plastfolie kvalitet ?

En for Sør og en for Nord Norge. Husker ikke om de kom årlig eller kun ved oppdateringer.

Hvor i all verden ble det av dem, de var bra.

 

Du kan bestille slike her: http://kystradio.no/privat/kystradio/trykksaker/

Det er gratis også :yesnod:.

 

Helge

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Vil slå et slag for DSC. Veldig kjekt når en først kommer over skrekken med anrop og å lese brukermanualen. 
Er noen funksjoner som tilsynelatene få bruker/vet om:

Her noen klipp&lim fra min icom
-Transmitting an individual call The Individual call function allows you to transmit a DSC signal to only a specific station.

-Transmitting an Individual Acknowledgement When receiving an Individual call, you can transmit an acknowledgement (‘Able to Comply,’ ‘Propose New Channel’ or ‘Unable to Comply’)

-Transmitting a Group call The Group call function allows you to transmit a DSC signal to only a specific group

-Transmitting an All Ships call All ships, that have DSC transceiver, use Channel 70 as their ‘listening channel.’ When you want to announce a message to these ships within range, use the ‘All Ships Call’ function.

-Transmitting a Position Request Call Transmit a Position Request Call when you want to know a specific ship’s current position, etc

-Transmitting a Position Report Call Transmit a Position Report Call when you want to announce your own position to a specific ship

-Transmitting a Polling Request Call Transmit a Polling Request Call when you want to know a specific vessel is in the communication area, or not

-Transmitting a Test call Testing on the exclusive DSC distress and safety calling channels should be avoided as much as possible. When testing on a distress/safety channel is unavoidable, you should indicate that these are test transmissions. Normally the test call would require no further communications between the two stations involved.

-Transmitting a Test Acknowledgement call When the “TEST ACK” in DSC settings is set to ‘Auto TX’ (p. 66), the transceiver automatically transmits a reply call when receiving a Test call.

 

Redigert av TB22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...