Jump to content

VHF-kanaler mellom fritidsbåter?


Ovris

Recommended Posts

Jeg tok VHF "lappen" i fjor og skalv bra i buksa første gang jeg skulle kalle opp kystradioen. Men det var en ubegrunnet bekymring. Jeg opplevde kystradioen som veldig hjelpsomme. De forklarte meg hvordan det fungerer og anbefalte meg å ta kontakt om så bare for å si hei. Nå tar jeg titt og ofte en radiosjekk med dem.

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

40 minutes ago, Pequod said:

Jeg har også dual watch på min bærbare VHF, og i begynnelsen hadde jeg den på 16 og arbeidskanal 66, inntil jeg leste at siden jeg har DSC så skal kanal to egentlig være 70 - som er DSC-kanalen, så da la jeg om det.

Du kan også bruke scanne-funksjonen til radioen og monitorere flere kanaler samtidig.

F.eks scanner/lytter jeg på kanal 16, VTS når jeg er innenfor deres områder og aktuell arbeidskanal for kystradioen, i tillegg til ofte også L2.

 

14 hours ago, Lars H. said:

Jeg har laget en oversikt over alle VHF-kanal og bruk av disse. Oversikten finner dere her.

Kjempegod oversikt, Lars! Har den laminert i båten.

Link to post
Share on other sites

For spesielt interesserte, har jeg også en oversikt over hvordan bruken av VHF-kanalene er i USA. Den finnes her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Trond123 skrev 12 minutes ago:

Du kan også bruke scanne-funksjonen til radioen og monitorere flere kanaler samtidig.

F.eks scanner/lytter jeg på kanal 16, VTS når jeg er innenfor deres områder og aktuell arbeidskanal for kystradioen, i tillegg til ofte også L2.

 

Takk for tips! Må nok lese litt mer grundig i bruksanvisningen, skjønner jeg...

Link to post
Share on other sites

Benji skrev 50 minutes ago:

Din radio lytter kanal 70 - DSC - uavhengig av hva du har den på ellers - ligger der i bakgrunnen å lytter.

Ja og nei og ikke helt.

Klasse A har egen antenne og mottager for kanal 70. Den vil alltid lytte.

Klasse D vil ikke lytte når det sendes, så sånn sett vil man kunne gå glipp av et oppkall.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Kjellg said:

De forklarte meg hvordan det fungerer og anbefalte meg å ta kontakt om så bare for å si hei. Nå tar jeg titt og ofte en radiosjekk med dem.

Joda, men kall opp Kystradioen på en ledig arbeidskanal for området du er i.

Det er helt unødvendig å belaste kanal 16 kun for en radiosjekk.

Og oppgi hvilken arbeidskanal du kaller på i kallingen så gjør du folka på Kystradioen blide også.

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Jo da, det er greit å ta en radiosjekk på en arbeidskanal. Men jeg tar en slik sjekk også på K16 et par ganger i sesongen, det er jo greit å vite at det funker på nødkanalen også.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mix skrev 43 minutes ago:

Joda, men kall opp Kystradioen på en ledig arbeidskanal for området du er i.

Det er helt unødvendig å belaste kanal 16 kun for en radiosjekk.

 

 

Akkurat det jeg lærte :) Man lærer jo ikke noe før man bruker det :)

Link to post
Share on other sites

37 minutes ago, Lars H. said:

Jo da, det er greit å ta en radiosjekk på en arbeidskanal. Men jeg tar en slik sjekk også på K16 et par ganger i sesongen, det er jo greit å vite at det funker på nødkanalen også.

Det må vel være smørpåflesk om en ikke har en førhistorisk radio. Har du opplevd noen gang at arbeidskanal virker men ikke K16 ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 16 timer siden:

Jeg har laget en oversikt over alle VHF-kanal og bruk av disse. Oversikten finner dere her.

 

 

 

Fin den der. Skal dra på CO i morgen og kjøpe meg en lamineringsmaskin, for denne oversikten skal lamineres og ligge i båten. Kjempefin oversikt over kanalene! 

Link to post
Share on other sites

Du har nok rett, det har jeg ikke opplevet. Men jeg har jo ikke noen førhistorisk radio heller da, min Sailor RT2048 er ikke mer enn 27 år.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Heisan! Falt litt naturlig å spørre her nå; har ny VHF uten L1,2 og 3 ( tror jeg). Er de kanalene egentlig andre kanaler i grunn? Altså f.eks L2 er kanal 89? Tenker at dersom jeg da ikke har disse preprogrammert, men Icom-radioen er ment for lystbåter kan det ikke være så viktig? Eller er det særnorskt?

 

Link to post
Share on other sites

Nei, disse kanalene er ikke duplikat av noen av de andre kanalnummrene. Kanal L1 er på frekvensen 155,500MHz, L2 på frekvensen 155,525 MHz og Kanal L3 er på  155,650 MHz.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

14 minutes ago, oberst1 said:

Tenker at dersom jeg da ikke har disse preprogrammert, men Icom-radioen er ment for lystbåter kan det ikke være så viktig? Eller er det særnorskt?

Det står vel i instruksjonsboken for radioen din hvordan du får tilgang til L-kanalene. Der stod det for både Icom- og Garminradioene mine.

Link to post
Share on other sites

oberst1 skrev 12 minutes ago:

Det medfølger kun engelske manualer og har lest de fra perm til perm uten se dette. Kan jo ta en tlf til Seatronic og høre i morgen.

 

Mener jeg var borti dette når jeg innstallerte og "lekte" meg med de forskjellige oppsett på min Raymarine VHF. Når jeg valgte et annet "oppsett", (amerikansk eller kanadisk?) så fikk jeg ikke L kanalene. Fikk de når jeg la inn europeisk eller norskt. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 8 timer siden:

 

---

Og en ting til. Om sommeren så hører jeg de sier at de skal sende værmelding, men så sier de at de går over til arbeidskanalene. Flere ganger har jeg da bykset til og blir sittende og vri på knottene og prøver ulike kanaler for å finne ut hvor værmeldinga kommer. Kan de ikke i det minste si hvilken kanal de sender værmeldinga 

 

 

Hvis en vet hvor en er  må en inn på kanalplanen for å finne hvilken arbeidskanal som er best å lytte på.

Har problemer med klipp og lim.

Gå inn på frihavne.com og linker. "Maretim radio" der er alle Norske planer..

Men vil anbefale "Stockholmradio " sin plan der er alle stasjonene på et ark

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...