Jump to content

Robåt ble delt i to av seilbåt - skyld?


Mouche

Recommended Posts

Ikke opplagt denne situasjonen, Seilskuta innhenter den mindre båten og den mindre båten har lite å gå på da den har land eller øy til styrbord. Jeg vil si seilskuta burde saknet farten (går den også for motor kanskje) og lagt seg aktenom den mindre båten til de var i åpnere farvann. Og idioten i motorbåten i mot skulle selvsagt ha passert dem på motsatt sideeller satt ned farten til han/hun hadde passert deto..

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Lazyjack skrev 19 minutes ago:

eller satt ned farten

 

Ohh, nå er du vill og gærn. Sette ned farten! :-) Men ja, det er ett litt for lite brukt redskap akkurat det. En kan jo også stoppe helt opp..

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 1 time siden:

Her var det mye tull og tøys.
Vi folk i båt praktiserer størst først eller eventuelt så trumfer høyset fart alt.
På den bakgrund har robåter,pinne båter og andre sinker alltid vikeplikt.

Ta gjerne med snekken vår! Den viker for alt, til og med det som står helt i ro, så som holmer og skjær! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev for 12 timer siden:

Klar for flere regler og tolkninger?

Oops.

 

Ser ut som Viggholmssund ......Nord Hällevikstrand....

Seilskute ligger akk på overettlinjen Sörhallsudde.......skall om ett par min gjøre en 90 gr babordsgir.....

hadde vart godt om plass til Vinga 78an hvis ikke han motorbåten praktiserte venstrekjøring........

 

 

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
12 hours ago, Framtia said:

tror det. Men seiler man så nært en annen båt at en bølge gjør at man hekter seg i naboen, da kan man skylde seg selv mener nå jeg. Hekkbølgegeneralen lever vel fortsatt lykkelig uvitende om situasjonen...

 

Hvis du med hekkbølgegeneralen mener møtende motorbåt så er det vel egentlig svært tydelig at han slakker av når han ser hvor trangt det er (blitt)? I mine øyne er dette en situasjon oppstått ved en uheldig kombinasjon av faktorer, motorbåten gikk på feil side av sundet samt at den danske skuta passerte alt for nært i et trangt farvann.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Alle tre har bidratt til situasjonen etter mitt syn, i hvertfall dersom det er slik at seilbåten har valgt å legge seg inn mot seilskuta, slik at motorbåten faktisk har passert styrbord-styrbord. Kan ikke skjønne at motorbåten har gått mellom de to, og samtidig at mastene kan ha hektet i hverandre?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Framtia skrev for 12 timer siden:

ja, den går for motor. Fokka er bare pynt i denne situasjonen :-)

 

Enig. Men samtidig har den en viktig praktisk betydning når en går ei lei med mye trafkk iom at den kan ta veldig mye av rullinga en får av all sidesjøen fra andre båter. Og ei fokke er veldig lett å slippe og hale inn om den skulle være til hinder på noen måte. Motorseilte ofte på denne måten selv når vi hadde seilsnekke. 

 

Har fått inntrykk av at "noen" med motorbåt mener seilbåter av og til later som de er seilbåter for å unngå vikeplikt ;-) Men dette er nok rent praktisk og uten onde hensikter :-)

Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, Ida Marie III said:

Her må nok seilerne ta skylden, motorbåten sakker jo ned, det ser en helt klart på filmen..

 

 

Ja, den sakker tydelig ned, men det endrer ikke det faktum at den befinner seg på feil side av leia.

 

5 minutes ago, Ida Marie III said:

 

Er også en uting at de hiver opp en seil fille når de går for motor, i håp om å bli tatt hensyn til..

 

Dette er en påstand og andre her har allerede forklart hvorfor det er nokså vanlig å ha kombinasjon av seil og motor, men dessverre "glemmer" de fleste å markere dette ved bruk av dertil egnet "signal" i masten.

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 1 minute ago:

 

Dette er en påstand og andre her har allerede forklart hvorfor det er nokså vanlig å ha kombinasjon av seil og motor, men dessverre "glemmer" de fleste å markere dette ved bruk av dertil egnet "signal" i masten.

 

 

Dette er ikke ett krav i Sverige før båter under 12m

 

jmf    SjöTK 2 kap. 12 §     (svenske særregler på inre vann!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Ida Marie III said:

Er også en uting at de hiver opp en seil fille når de går for motor, i håp om å bli tatt hensyn til..

Helt enig. Men heldigvis gjøres dette nesten alltid av helt andre årsaker. Generelt, utifra dine stadige utgytelser om andre som ferdes på sjøen rundt deg, virker det som om du har en temmelig spinkel forståelse av "trafikkbildet".

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 1 time siden:

Tilbake til den opprinnelige saken: Burde det kanskje være et krav til at at båter under en viss størrelse/høyde førte et sikkerhetsflagg?

Tanken er bra, kjører man ute i ørkenen og herjer på atv/motorsykkel har alle flagg/vimpel, men mtp på at roer gutta vel barberer brystet før de tar på kondomdrakten, tror jeg ikke de vil ha 100 gram carbonstang med 20 gram flagg som bremser. 

Link to post
Share on other sites

Vil vel også hjelpe hvis de kikker seg litt rundt av og til siden roeren selv uttaler at han ikke så seilbåten før den (etter hans påpstand) kjørte på ham. Skal nesten godt gjøres å være så "fjern"? Og dette i et sterkt trafikert område og i en båt hvor han attpåtil har vikeplikten.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev for 5 timer siden:

Helt enig. Men heldigvis gjøres dette nesten alltid av helt andre årsaker. Generelt, utifra dine stadige utgytelser om andre som ferdes på sjøen rundt deg, virker det som om du har en temmelig spinkel forståelse av "trafikkbildet".

 

Ja ,tenker den traff en del "seilere" den der..

 

Alt for mange seilere, som med fordel for både seg selv og andre , burde hatt motorbåt i stedet...

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Ida Marie III said:

 

Ja ,tenker den traff en del "seilere" den der..

 

Alt for mange seilere, som med fordel for både seg selv og andre , burde hatt motorbåt i stedet...

 

Har dette hatet ditt mot seilbåter og seilere en bakenforliggende årsak som du vil dele med oss?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Joltus said:

Så det er hevet over enhver tvil at roeren har vikeplikt? 

 

Tja, det som er hevet over enhver tvil er vel at det hersker utrolig mye forvirring rundt noe som burde være et enkelt ja/nei-spørsmål ... Snakket med en bekjent som er roer og fikk høre at de alltid har vikeplikt. Ble ganske overrasket, jeg har alltid praktisert motsatt, og det fortsetter jeg nok med, en slik langsmal farkost som en treningsrobåt er sikkert vanskelig nok å manøvrere, treninga blir forstyrra, roeren har et styr med å holde utkikk osv. osv. Jeg på min side er uansett nødt til å holde god utkikk, kajakkpadlere materialiserer seg tilsynelatende ut av tomme intet i farvannene jeg trafikkerer.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...