Jump to content

hvordan koble galvanisk isolator fra biltema


Jomes

Recommended Posts

Tenkte å installere galvanisk isolator fra biltema. På denne er det to punkter

1. bounding system

2. ac shore ground

 

Har forstått det bare er minus siden, men er det kun mellom landstrømslader og batterier den skal være? eller jord mellom 220v inntaket og 12 volts anlegget i båten?

Synes forklaringen på biltema sider var litt uforståelig.

25-231_xl_1.jpg.e7dd8026a76b3a95dc0cb3fee7d56f36.jpg

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post

Husk at dette er 220V og det har du per definisjon ikke lov å gjøre selv. Når du monterer fast landstrøm, som det blir når du monterer skille,  er det noen lover og regler som må oppfylles. Få heller en kyndig kar til å hjelpe deg. Dette kan være farlig når du ikke kan det. 

Edited by Kjellg (see edit history)
Link to post

220 Volt anlegget er montert av elektrikker. Da inngår det da stikkkontakter og kabling. Det er gjort av forrige eier. Men har idag kjøpt landstrømlader  med stikkkontakt, har ikke tenkt å koble noe annet. Men Jeg tenkte at mellom jordkabel fra landstrømsentral og forbruksbank batterier skal det være en galvanisk isolator. Stemmer ikke det ? Dette er en "zink saver"

Edited by Jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post

Det skremmende er at Biltema sin "bruksanvisning" ikke viser at også negative ledere på 12V skal "jordes" når det er snakk om fastmontert anlegg. Det er sikkert gjort allerede siden det er elektriker som har gjort det, men det er ikke å stikke under en stol at 220V er skummelt om det ikke er jordet i henhold til reglene. 

Edited by Kjellg (see edit history)
Link to post

Jeg har også forstått det slik den skal  kobles mellom jordledningen på 230v biten og koble den gjennom isolator. Jeg har ingenting foreløpig som går på 220 volt, hvis jeg ikke bruker stikkontakter. Jeg skal montere en en landstrømslader på anlegget. Denne har også stikkkontakt. Eneste forbindelsen 12 v og 220 v får blir via laderen. Skal jeg da bryte jordingskretsen kun mellom stikkkontakt lader og ladesentralen.? Eller er det best bryte jordkretsen rett etter inntaket for 220 v slik at hele 220 v kretsen er berørt av isolatoren ?

Edited by Jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
  • 1 year later...

Er i ferd med å kjøpe en båt som har en LITT enkel løsning for landstrøm...  En veggfestet tilkobling til landstrømskabel i baugskottet, deretter går kabel videre til 3-4 dobbeltkontakter akterover.  Vurderer veldig sterkt å skru opp en zink saver og landstrømsentral med sikring og jordfeilbryter før første (jordet) kontakt.  Resten er jo enkelt, dersom man kun bruker mobil- og batterilader. Men så er det jo vannkoker og varmtvannsbereder og fønere og krølltenger og gud vet hva, og da begynte hodet å koke...  Skal man koble "zink saver-jorden" til minus-polen på batteriet eller ikke.....?

Ser at man skal, dersom man har skilletrafo (220/220) og må lage sin egen jord, og går egentlig ut fra at "alt skal kobles sammen" jordmessig også uten. Men vil gjerne være 100% sikker, og ha alt av bokser og kabling på stell før elektrikeren kommer og har et annet syn på sakene når ting skal fysisk koples sammen med resten av verden....

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...