Kjellg Startet 14.Mai.2017 Del på Facebook Startet 14.Mai.2017 Sitter og googler og leser om batterier. Er nå kommet til det med peukert effekten. Har jeg forstått det riktig om jeg påstår at om du belaster batteriet med mindre en oppgitte 1A - C20, så kan du hente ut mere strøm en det som er oppgitt i Ah? For å si det på en annen måte. Batteriet et oppgitt til 80Ah C20. Om jeg går ned til feks 500ma så kan jeg omregnet hente ut mere en oppgitte 80ah? (Teoretisk omregning bare for å synliggjøre det for meg selv) Mye mere om jeg går ennå lavere på strømtrekket? Kjenner gammelhodet mitt holder på å sprekke :) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 14.Mai.2017 Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 Tommelfingerregelen er at du ikke skal tømme batteriet mer enn 50% av kapasiteten. Det vil si at du kan tappe batteriet 40ah på en halv time, eller 20ah en hel time om batteriet er fulladet. Om du belaster det med 500ma, så kan du belaste batteriet i 80 timer sammenhengende før du må ladde batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 14.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 (redigert) bellen skrev 10 minutes ago: Tommelfingerregelen er at du ikke skal tømme batteriet mer enn 50% av kapasiteten. Det vil si at du kan tappe batteriet 40ah på en halv time, eller 20ah en hel time om batteriet er fulladet. Om du belaster det med 500ma, så kan du belaste batteriet i 80 timer sammenhengende før du må ladde batteriet. Alt dette vet jeg, men det var peukert effekten jeg var ute etter og forståelsen av den. Snakker ikke om å holde batteriet i live, men å drepe det :) Neida, den siste var humoristisk ment :) Om du skal tømme det helt på feks 500ma, så forstår jeg det dithen at du kan ta ut mye mere strøm av batteriet en oppgitte 80ah c20. Referert til peukert. Og motsatt andre veg. Redigert 14.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Mai.2017 Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 (redigert) Nå var det ikke dette trådstarte spurte om bellen. Tapper du batteriet med 4A i 10t (40Ah), har du for dette batteriet 50% (40Ah) igjen på batteriet. Men tapper du med feks. 1A i 40t (også her 40Ah), har du som du antyder mer enn 50% igjen på batteriet. Det er her Peukert effekten kommer inn i bildet. Redigert 14.Mai.2017 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjellg Svart 14.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 (redigert) Lars H. skrev 15 minutes ago: Nå var det ikke dette trådstarte spurte om bellen. Tapper du batteriet med 4A i 10t (40Ah), har du for dette batteriet 50% (40Ah) igjen på batteriet. Men tapper du med feks. 1A i 40t (også her 40Ah), har du som du antyder mer enn 50% igjen på batteriet. Det er her Peukert effekten kommer inn i bildet. Da har jeg forstått det riktig at peukert påvirker hvor mye du faktisk kan hente ut av batteriet? 80ah er ikke 80ah? C/20 er altså bare en standard? Og selvsagt om du belaster det med feks 200a så blir regnestykket dårligere på grunn av peukert. Er prinsippet jeg er ute etter om jeg har forstått det riktig. Om dette er riktig så føles det på meg som om jeg har sett lyset :) haha Redigert 14.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 14.Mai.2017 Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 Hadde vært artig å hørt hvor stor effekt denne Peukerts lov har. Har faktisk aldri hørt om den. Har den egentlig så stor effekt at det har en praktisk betydning for bruk av batteriet? Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 14.Mai.2017 Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 (redigert) Når batteriet er oppgitt med 80 ah C20 betyr det at det utlades med 4ampere i 20 timer til en bestemt sluttspenning, som da blir 80ah. Ja, peukerts lov stor betydning for bruk og levetid på batteriet. Det finnes kurver som viser dette svært tydelig. Redigert 14.Mai.2017 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 14.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 (redigert) Sitter og leser at agm har peukert rett over 1, bly/syre noe høyere. Så et eksempel på et 200ah batteri. Om du "sneglet" strøm ut av det så kunne du teoretisk trekke det 400A ut av det. Irriterer meg når det er noe jeg ikke forstår, og håper at ingeniørene kommer på banen her :) Redigert 14.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 14.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 Jonas skrev 2 minutes ago: Når batteriet er oppgitt med 80 ah C20 betyr det at det utlades med 4ampere i 20 timer til en bestemt sluttspenning, som da blir 80ah. Ennå en gang, er ikke dette jeg spør om. Alt det der kan jeg. Jeg spør om peukert!!! Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 14.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 (redigert) bellen skrev 15 minutes ago: Hadde vært artig å hørt hvor stor effekt denne Peukerts lov har. Har faktisk aldri hørt om den. Har den egentlig så stor effekt at det har en praktisk betydning for bruk av batteriet? Helt enig. Har kanskje ikke noen praktisk betydning men jeg MÅ vite det :) klarer ikke å ha noe hengende løst som jeg ikke forstår. Redigert Det har en praktisk betydning, for alle batterimonitorer jeg har lest om, der har peukert vært nevnt. Redigert 14.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14.Mai.2017 Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 Kjellg: Det du spør om ift Peukert og høyere kapasitet er rett, dvs du får mer enn 80Ah ut av et 80Ah batteri dersom du lader det ut med en lavere strøm enn den nominelle som ligger til grunn for å oppgi kapasiteten - vanligvis c/20 som du sier. Hvis du googler litt vil du finne batterier som oppgis med ulike kapasiteter ved ulik belastning (c/100, c/10 osv). Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 14.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 (redigert) Fantino skrev 1 minute ago: Kjellg: Det du spør om ift Peukert og høyere kapasitet er rett, dvs du får mer enn 80Ah ut av et 80Ah batteri dersom du lader det ut med en lavere strøm enn den nominelle som ligger til grunn for å oppgi kapasiteten - vanligvis c/20 som du sier. Hvis du googler litt vil du finne batterier som oppgis med ulike kapasiteter ved ulik belastning (c/100, c/10 osv). Takk skal du ha, du berget dagen og nattesøvnen min :) haha Da har jeg forstått prinsippet riktig og kan gå videre i min søken etter kunnskap :) Redigert 14.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 14.Mai.2017 Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 Kjellg skrev 9 minutes ago: Ennå en gang, er ikke dette jeg spør om. Alt det der kan jeg. Jeg spør om peukert!!! Hvis du leser ditt første innlegg om 1a c20 og 80ah, så er det mulighet for andre å misforstå. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 14.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 (redigert) Jonas skrev 6 minutes ago: Hvis du leser ditt første innlegg om 1a c20 og 80ah, så er det mulighet for andre å misforstå. Ser den, beklager. Ble så ivrig :) Ladet hodet ut med mer en C/20. La oss kalle det peukert effekten :) Redigert 14.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Mai.2017 Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 Her er noen tall fra en Sønnak publikasjon. Her ser en at et batteri som er oppgitt til 100Ah etter C20 normen med 5A, allerede er tomt etter at en har tappet det med 75Ah og 15A. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjellg Svart 14.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 (redigert) Lars H. skrev 16 minutes ago: Her er noen tall fra en Sønnak publikasjon. Her ser en at et batteri som er oppgitt til 100Ah etter C20 normen med 5A, allerede er tomt etter at en har tappet det med 75Ah og 15A. Da tenker du på C5? Redigert Eller, forstod jeg den.. kan du forklare litt nærmere? Redigert 14.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Mai.2017 Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 Er det denne effekten som viser seg hvis en tapper batteriet ned, måler, la det stå noen timer, måler, så har batteriet "hentet seg litt inn igjen"? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 14.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 Pinkvin skrev 1 minute ago: Er det denne effekten som viser seg hvis en tapper batteriet ned, måler, la det stå noen timer, måler, så har batteriet "hentet seg litt inn igjen"? Liksom som om det har en strikk effekt. Jo saktere du tøyer den jo lenger kan du dra den. Drar du for fort, så revner det Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 14.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 Regner med at kapasiteten på et batteri regnes ut etter en formel? Ikke at jeg noen gang har bruk for det, eller kommer til å få bruk for det, men hadde vært artig å vite om slikt finnes og hvordan den ser ut. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Mai.2017 Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 http://www.39pw.us/car/peukertEffect.html https://en.wikipedia.org/wiki/Peukert's_law Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kjellg Svart 14.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 (redigert) Roger jo skrev 7 minutes ago: http://www.39pw.us/car/peukertEffect.html https://en.wikipedia.org/wiki/Peukert's_law Takk skal du ha, disse hadde jeg ikke lest. Det er jo virkelig store forskjeller på kapasiteten om man beveger seg ut over C20. I den første linken og under gitte forhold fikk man bare ut 64% av "kapasiteten". Eller det er jo feil å si kapasiteten uten å samtidig si C20 Redigert 14.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 14.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 Dette vil jo skikkelig slå til i det øyeblikket du har inverter og utstyrer kjerringa med en støvsuger ;) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14.Mai.2017 Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 Det er vel upresist bare, da en i de aller fleste tilfeller tar utgangspunkt i C/20. Det blir vel som feks å si startstrøm kapasitet 1000A uten å oppgi om det er CCA, MCA, DIN, SAE og gudene vet ? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 14.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 Fantino skrev 7 minutes ago: Det er vel upresist bare, da en i de aller fleste tilfeller tar utgangspunkt i C/20. Det blir vel som feks å si startstrøm kapasitet 1000A uten å oppgi om det er CCA, MCA, DIN, SAE og gudene vet ? Du sa de rette ordene :) Syntes dette med peukert var veldig interessant og det var virkelig lærerikt! Takk alle sammen! Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 14.Mai.2017 Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 (redigert) Har ikke lest linkene Roger jo la ut. Sitat Pinkvin : Er det denne effekten som viser seg hvis en tapper batteriet ned, måler, la det stå noen timer, måler, så har batteriet "hentet seg litt inn igjen"? Nei, målingen skjer mens belastningen er på og man stopper klokken når spenning har sunket til 10,5 volt. Dermed vil samme batteri testet med større belastning få lavere Ah fordi batteriet da faller raskere til 10,5 volt. Som kjent faller spenning veldig fort til 10,5 volt om man kjører det på startmotor, men batteriet er ikke tomt av den grunn. Samme gjelder her, om man belaster med 20 amp faller det raskere til 10,5 volt, enn ved å belaste med bare 5 amp. men det er mer energi igjen på det som er belastet med 15 enn det som er belastet med 5, mener nå jeg. Redigert 14.Mai.2017 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.