nordan family 27 Svart 17.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2017 Hvis solcellen alltid er innkoblet - vil batteriene da få veldig mye tid med høy spenning, eller setter solcelleregulatoren seg også i "float" mode og redusert spenning? Sikler også på solceller i tillegg til dynamo/landstrøm/aggregat. Har en sterling boks som i dag tar i mot lading fra begge dynamoene og fordeler videre, men der er startbanken prioritert. Vurderer derfor kobling direkte på forbruksbanken. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2017 Min Victron MPPT solcelleregulator starter med bulk, deretter absorpsion 14,4V før den går over til float 13,8V. PDAR regulatoren for dynamoen har også flere trinn slik som også Vicron landstrømladeren har. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
X10an Svart 17.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2017 nordan family 27 skrev 30 minutes ago: Hvis solcellen alltid er innkoblet - vil batteriene da få veldig mye tid med høy spenning, eller setter solcelleregulatoren seg også i "float" mode og redusert spenning? Det kommer rett og slett an på solcelleregulatoren din. De gode går i float-mode, de dårlige gjør det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 17.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2017 (redigert) X10an skrev for 4 timer siden: Jepp, det er virkelig så enkelt. Jeg er likevel overbevist over at noen her inne klarer å få dette til å virke fryktelig komplisert :-) Flott. Jeg kan det bare ikke, så jeg spør for å lære ;) Håper dere er overhengende med mine teite spørsmål, men er det noe jeg ikke kan, eller ikke skjønner så spør jeg :) Redigert 17.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 17.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2017 nordan family 27 skrev 1 time siden: Hvis solcellen alltid er innkoblet - vil batteriene da få veldig mye tid med høy spenning, eller setter solcelleregulatoren seg også i "float" mode og redusert spenning? Sikler også på solceller i tillegg til dynamo/landstrøm/aggregat. Har en sterling boks som i dag tar i mot lading fra begge dynamoene og fordeler videre, men der er startbanken prioritert. Vurderer derfor kobling direkte på forbruksbanken. @nordan family 27 Hvis du leser gjennom denne tråden så får du svar på mange av spørsmålene Jeg startet den fordi jeg også siklet på solceller, mem følte at jeg hadde null peiling. Nå føler jeg at jeg jar kontrollen og har fått til et bra opplegg Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Komodo Svart 17.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2017 nordan family 27 skrev for 5 timer siden: Hvis solcellen alltid er innkoblet - vil batteriene da få veldig mye tid med høy spenning, eller setter solcelleregulatoren seg også i "float" mode og redusert spenning? Min Naps Maxpower gjør ikke det. Selv om batteriene er fulladet med landstrømslader allerede. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
VannTro Svart 17.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2017 Gå for Victron. Med Bluethooth dongle kan man i tillegg laste ned en App og finjustere den Float som passer din batteribank. Bonus er å se effekten av paneler og lading + historikken. Victron Solar Charge Controllers Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
dennrick Svart 17.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2017 (redigert) Jeg har også sans for Victron. Har også en inverter fra de som driver kaffetrakter, støvsuger, mikrovn, samt varmtvannsbereder (innimellom). Fyrte opp el grillen for moro skyld, men det likte den ikke. Batteriene liker vel heller ikke slikt misbruk. Selv om jeg har både inverteren og laderegulatoren til solcellepanelene, så får jeg opp reklame for både disse og batteriene mine hver gang jeg går inn på baatplassen Må snart google noen andre duppeditter antar jeg. Disse algoritmene... Redigert 17.Mai.2017 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
VannTro Svart 17.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2017 Varmtvannsberederen på inverter ??? Jeg har en 3kw inverter på Multipluss laderen, men Farco nektet å koble den mot VV bereder. Det ville knekke batteriene var grunnen. Da må jeg starte aggregatet. Moccamaster i 5-6 minutter på morgenen derimot går bra. Og så til 1 millioner spørsmålet: Jeg håper du har kullgrill og at den grillen du snakker om, er den originalmonterte i Bavaria ? Jeg har nemmelig sett en som satte seg til på svaberget med et Honda bensinaggregat og elektrisk grill.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
dennrick Svart 17.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2017 Jeg vet... det nok ikke en akseptabel løsning med bereder via inverter. Synd, for vi er mye offroad. Har regnet ut at berederen teoretisk trenger å stå på i 93 minutter for å varme opp 20 liter vann fra 20 til 70 C. Prøvde, igjen for moro skyld, i 10 minutter forrige helg for å få opp tempen litt til oppvasken. Inverteren på 2kW var ok med det siden berederen er på 750W, men som sagt over, så liker vel ikke batteriene slikt over såpass land tid. Moccamasteren m/termos bruker ca. 6 min hver gang her også. Og det er jo grenser for hvor mye man skal støvsuge. (På oppslagstavla til klubben på jobben, så står det forresten at de menn som gjør mest husarbeide blir oftest skilt...) Bakgrunnen til at jeg ville ha inverteren på landstrømanlegget var at jeg ville ha mulighet til å ha 220V i hele båten til småforbrukere. Dette er jo beklageligvis en fullstendig avsporing fra trådstarter, men når vi først er igang: Er det fordi man trekker for mye strøm ut av batteriet på kort tid som er problemet? Til spørsmålet ditt: Ja, det var den el grillen i cockpit jeg prøvde. Det ble overload og low battery warning umiddelbart. Men jeg ville spørre, og svaret var nei (fra inverteren. og batteriene sikkert). Hehe... introduserer herved ordet "Hondagrilling", men vi har både Magma på rekka og en kullgrill. Kremt... vi har også med en EU20i dersom vi kommer i knipe. Jeg spurte nabobåten på Lindholmen i Vestfjorden utenfor Tønsberg om han ville lade litt dersom det var greit om jeg fyrte opp Hondaen med lang skjøteledning vekk fra der vi var fortøyd. Da smilte han fra øre til øre og sa at da skulle han jammen meg fyre opp sitt også. Det viste seg at han akkurat hadde kjøpt seg et EU10i og fikk dermed jomfruturen overstått. Dermed er vi tilbake til hvorfor det var så moro å bli inspirert av solcelle tråden du startet. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
VannTro Svart 17.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2017 Ja, det er en AGM bank du har som ikke liker så stort strømtrekk over så lang tid, men mest av alt fordi du tømmer banken når du garantert en dag glemmer at VV berederen er innkoblet(var hva Farco sa). Jeg trodde du hadde innebygget dieselaggregat jeg dennrick, men det er kanskje på ekstrautstyr-lista til Bavaria. Det er kanskje gass til komfyren hos deg. Litt artig med den grill-utrustningen, den minner veldig mye om vår , men nå er vi vel som du var inne på, langt på siden av trådens tema Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Fantino Svart 17.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2017 Jeg har vært gjennom den tankegangen. I praksis går det helt fint. Så lenge ArgoFET gir nada spenningsfall er utspenning fra MPPT/dynamo/landstrømlader så godt som identisk med batterispenning. Og jeg har ikke mindre enn 5 kretser ut fra 2 stk Argofet så det blir alt for mye bryderi å gjøre noe annet (start, forbruk, baugprop, hekkprop, egen batteripakke for inverter). I praksis bruker jeg knapt landstrømlader, og MPPT skrur seg stort sett av temmelig raskt når motor startes. Er jeg koplet til landstrøm er det som regel for å varme vann. Har en skummel plan om å legge en egen kurs fra inverter slik at jeg kan gi VVB en 10 minutters boost en dag vannet er kaldt og solforhold er bra også. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 17.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2017 Jeg har 660Ah forbruksbank og varmer gjerne berederen via inverter om vi har ligget ute en dag eller to for å få mer varmtvann. Batterimonitoren viser et strømtrekk på 65-70A og det er det fullstendig uproblematisk for batteriene å håndtere. Etter 30 min er det såpass at vi fint har varmtvann til dusj/oppvask igjen, noe som tapper banken for drøye 10% energi. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 Som sagt, hovedgrunnen var den dagen du glemmer å skru av VV-bereder Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sequoia Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 VannTro skrev 23 minutes ago: Som sagt, hovedgrunnen var den dagen du glemmer å skru av VV-bereder Timer Inverter får være på f.eks maks èn time for hver gang styrestrømmen slås på. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 Jeg har tenkt å lage en sak som slår den av etter forhåndsinnstilt tid. Med 800W VVB burde strøm i 12V til inverter bli 60-70A. Med 20-30A drahjelp fra MPPT kan jeg ikke se at strømtrekket pr batteri blir uvanlig stort. Men jeg bør sikkert slå av 230V kjøleskap i mellomtida, da min inverter kun er på 1200W.. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 Fantino skrev for 2 timer siden: Jeg har tenkt å lage en sak som slår den av etter forhåndsinnstilt tid. Med 800W VVB burde strøm i 12V til inverter bli 60-70A. Med 20-30A drahjelp fra MPPT kan jeg ikke se at strømtrekket pr batteri blir uvanlig stort. Men jeg bør sikkert slå av 230V kjøleskap i mellomtida, da min inverter kun er på 1200W.. Du kan jo lage en forrigling som gjør alt dette automatisk. Dvs i det du starter VVB med strøm via inverter slår kjøleskapet seg automatisk fra i samme periode. Men når det er sagt trekker ikke et kjøleskap særlig stor effekt da. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 Tråden til Vanntro om solceller var veldig fin: alt er ferdig forsket på, så det er jo bare å kopiere en bestilling. Et spørsmål til til denne tråden: kan man koble inn flere ladere på samme bank? Jeg har en 50a lader på forbruksbanken. Hadde vært greit med enda mer lading når jeg først starter aggregatet, samtidig som det er greit å ikke ha mer når jeg ligger på landstrøm. Kan jeg da kjøpe enda en lader som jobber samtidig med nåværende lader når jeg kjører aggregat? Eller vil de tulle det til for hverandre? En stor lader koster mye, så det hadde jo vært fristende å kjøpe en enkel en som kunne jobbe i tillegg til nåværende lader når aggregatet går. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 Har bestilt en AEG 2 NO/2 NC kontaktor med 230V AC relé. Forer dette releet fra eksisterende kontaktor som slår over når landstrøm er tilkoplet slik at det ikke kan aktiveres utilsiktet, og så gjennom et lite rele jeg kan styre med en Arduino Nano for å få en timerfunsjon som feks gir 5 min på-tid pr tastetrykk på en Carlingbryter og gjerne lys i bryteren så lenge relé er innkoplet. Lar hovedkabel fra inverter gå gjennom NC-kontaktene som brytes og går direkte til VVB gjennom en egen jordfeilautomat via NO-kontaktene når relé er aktivert. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 (redigert) Det later ihvertfall til at TS sitt opprinnelige spørsmål er besvart? Så jeg håper det er greit å få låne tråden til et par spørsmål til gitt svarene fra gutta over her på avsporingen jeg introduserte Her indikeres det vel at det kan være greit å kjøre litt aggressivt med inverter. Over en viss tid. Jeg har to stk Solar AGM 350 til forbruk (12V system, så 700Ah) , og har observert at min 750W VVB trekker omkring 60-70A via min BMV-600 fra Victron. Jeg skal sjekke dette nærmere (Slå av alt annet). Grunnen til at jeg gleder meg litt ekstra til helgen er muligheter for litt sol og å få sjekket hva den nye 300W solcellepanel "kraftverket" kan levere av lading med VIctron sin 30A regulator. Dog har jeg sett på ulike tråder at "hard inverterbruk kan knekke batteriene". Stemmer det? Poenget til Vanntro er godt ift å glemme at den står på, men her må jeg jo være litt "på" for å unngå akkurat det. Det jeg lurer på med min Victron Phoneix Inverter på 2kW er vel ("litt" satt på spissen): Hva vil skje dersom jeg spør Inverteren om å levere 2 kW (mulig det er 1.6 v/kontinuerlig bruk) inntil jeg har tappet ned batteribanken med 350 Ah? Blir det ikke riktig da at jeg isåfall vil be batteriene om å levere 166A og dermed får dette unnagjort på et par timer? Gitt at overfornevnte eksempel er satt på spissen, så er det siste spørsmålet hvor langt pendelen eventuelt bør svinges tilbake slik at man kommer innenfor forsvarlig bruk (strømuttak/belastning) av batterier/inverter - og - slik at batteriene ikke får varige men? Redigert 18.Mai.2017 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
VannTro Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 (redigert) @dennrick Det første jeg kunne tenke med å bemerke er at de batteriene dine ikke er på 350 amp. Da du nevnte prisen på disse batteriene i solcelletråden sjekket jeg litt på teknisk spec. Alle batterier jeg har vært borti oppgir amper-timer som kapasitet ved 20 timer(testen er en standard som rett og slett kalles "20 hour capasity check Ce") For dine batterier finner jeg ingen 20 timers belastning oppgitt, men 350 amp er oppgitt som "typisk kapasitet i solcelleanlegg ved 100 timer belastning". Dette med forskjellig kapasitet ved forskjellig belastning er fordi en slik kurve ikke er lineær. Jeg husker ikke hva denne pokkers "loven" heter, men kanskje @Lars H. følger med, så er jeg sikker på at han husker navnet på den. Jeg ser at batteriet ditt er oppgitt til 250 ampere ved 10 timers belastning, altså ved en belastning på 25 ampere pr. time. Jeg har derfor tenke meg at tallet for 20 timers belastning kunne være noe slikt som 300 amp. Jeg skriver dette av to grunner. For det første bør du justere BMV batterimåleren din ned til 600 amp. om den i dag står på 700 amp. For det andre bør du tenke på at om du belaster banken med 70 ampere vil den IKKE ha kapasitet til dette i 8,57 timer x 70 amp = 600 amp. fordi kapasiteten er regnet ved lavere belastning. Altså, jo høyere belastning du utsetter banken for jo mer faller kapasiteten på batteriet. Så, anbefalingen min er: Juster ned BMV til 600 amp. og følg med den gjenstående kapasitet i %. Slipp deg aldri under 50% rest. PS ! Dette med totalt antall utladninger er heller ikke noe lineære greier. En syklus regnes som ned til 50% og opp til 100% 2 ganger. Slipper du deg bare ned til 70% mener jeg du kan regne 4 oppladninger for en syklus. For åpne bly batterier regnes 250 sykluser For AGM 450-500 sykluser For GEL 600-650 sykluser Redigert 18.Mai.2017 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Kjellg Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 Peukert? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Nja, det er jo Peukert det regnes etter, men "loven" heter noe annet. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
dennrick Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 @VannTro Takk for dette innspillet. Da tror jeg at jeg forstår jeg litt mer av "discharge" teorien - altså agressiv bruk = lavere kapasitet. Merker at jeg med fordel kunne ha lært meg en del mer om batteriteori... Sparelys har gjemt en liten link i teksten til et datablad om batteriene jeg har. Her fant jeg følgende: Nominal Solar Capacity (100 hour rate): 350 Ah 20 hour rate (13.9A): 278 Ah 5 hour rate (45.7A): 228 Ah 1 hour rate: 184.8Ah Så... dersom jeg belaster banken med 45.7A, så er det helt tomt etter 5 timer? Det lengste jeg har vært nede i er 54% ihht BMV-600. Det var etter 4 dager ute på øyer med minimalt med lading, og noenlunde forsiktig bruk av strøm. Til din anbefaling om å justere fra 700 til 600 batterimonitoren, er det fordi den reelle kapasiteten er langt mindre enn 700, nettopp pga belastningen batteriene utsettes for under "vanlig" bruk? Ihht 20 timers ratingen over burde jeg kanskje sette kapasiteten på monitoren til 2x278 (556) Ah? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Kjellg Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 (redigert) Om du har lyst å lære litt mere, sa hadde jeg for noen dagen siden en tråd om peukerts law. Sist i tråden er det linker til noen filmer på YouTube. Der får du se hvorfor det er slik med discharge rate etc. Det artige er at når du kobler 2 batterier i parallell så skulle man tro at regnestykket blir 1+1=2 batterier. Men det er ikke slik. Pga discharge rate blir regnestykket 1+1=2,7 batterier i kapasitet. Redigert 19.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.