Jump to content

Solcellepaneler, valg av type, størrelse og montasjen


VannTro

Recommended Posts

Ja, da har sesongen så vidt startet og vi har en flott tid å se frem til. Jeg satte ut båten rett før påske og har alt en del døgn på vannet til nå.

På denne tiden av året går det relativt mye strøm til oppvarming og det har blitt til dels mye kjøring med aggregat for å holde batteriene i noenlunde god ladetilstand.

Jeg kunne tenke meg å prøve å montere solceller i tillegg slik at jeg kan droppe denne aggregatkjøringen i tide og utide og spør derfor litt siden jeg er en novise når det kommer til dette tema.

Litt info om opplegget.

  • I dag har jeg en 600 amp AGM batteribank som jeg helst ikke kjører under 60%
  • Det er selvsagt landstrømlading og denne går via en Victron Multipluss 120/3000 lader/inverter til bare denne forbruksbanken
  • I tillegg kommer aggregatet på 7kw som også lader denne banken via Victron Multiplu
  • Det er montert en BMV 600 batterimonitor også på denne forbruksbanken som jeg leser av tilstanden via(forbruk-lading) og den lese fra en shunt som sitter montert på bankens inn/utgang.

 

Jeg har sett litt på ulike solcellepaneler og kommet til at jeg vil montere stive paneler på flybridgen. Her har jeg metervis med rekke som de kan festes i og jeg tror jeg har noen steder hvor solen skal komme til mesteparten av dagen. Nå har jeg lest at får man skygge så faller effekten dramatisk og vurderer derfor 2 mindre paneler i stedet for 1 stort. Jeg tenker jeg vil prøve å holde meg under 20 ampere maks lading og ser da på paneler i størrelsen 100 + 100 watt. Er litt usikker, men kanskje en 20 apm MPPT regulator tar større paneler også. Jeg tror også jeg hat fått med meg at Sundwind antagelig er de panelene på markedet som gir mest effekt pr. m2.

Spørsmålene mine blir derav:

  • Jeg har bestemt meg for en 20 amp MPPT regulator. Hvilken type er god og hvor mange watt paneler klarer en slik regulator ?
  • Jeg har et forbruk som ligger mellom 5 og 10 amp i timen er da tanken om ca. 200 watt ok ? Jeg vil jo selvfølgelig alltid ha muligheten til å starte generatoren.
  • Er det noen som har funnet fester til paneler som passer på rekka hvor de er sterke nok til at panelet kan monteres fra rekka og innover flybridgen ?
  • Er det noen som vil anbefale paneler her, eller er Sundwind det beste valget ?
  • I valget mellom monokrystalinske og polykrystalinske, er det stor forskjell og hva anbefales ?
  • Hvordan kobles panelene sammen på mest effektiv måte hvis man forutsetter at ikke begge paneler har like gode solforhold ?
  • Kan jeg strekke kabler fra regulatoren og inn rett før shunten på batterimonitoren BMV 600 ? Jeg tenker på at ikke lading med landstrøm/aggregat gir noe strøm i retur til regulatoren som knekker den ? Eller må jeg koble på en bryter som gjør at jeg kan bryte kretsen til solcelleregulatoren når det kjøres aggregat/landstrøm ?

 

Det finnes noen tråder rundt dette tema her inne, men jeg finner ikke svar på de spørsmålene jeg har selv.

Derfor håper jeg noen kan gi meg litt hjelp her og forhåpentlig er tråden aktuell for andre i noenlunde samme situasjon også. 

Strømkapasitet og lading er vel et tema som alltid vil være aktuelt og solceller virker på meg som en ekstra komfort som også kan bidra til å forlenge batteribankens levetid :-)

 

Redigert av VannTro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har selv vært inne på den samme tanken, men på vår FB båt er jeg ikke kreativ nok til å finne en god plassering til panelene. Generatoren vår går ca 1 timer pr dag i uthavn om varmeren står på. Økonomisk sett er det nok best å fortsette med det. Generatoren har godt av å bli brukt litt.

Link to post
Share on other sites

Nå har nok jeg en flybridge hvor plassmangel ikke er tema og det er ikke økonomisk motivert denne tanken, mer fordelen av å ha et system som sørger for litt påfyll av strøm i løpet av dagen og sørger for at ikke batteribanken blir tappet mer enn nødvendig. Vi har komfyr og stekeplater på strøm, så når det skal i bruk må generatoren starte uansett(banken har ikke godt av så stort forbruk via inverter) så det blir ikke stående ubrukt. Tanken er å droppe aggregatet de dagene man griller og ikke trenger stekeovn og de dagene er det som regle litt sol.

Selv om aggregatet vårt nok er av typen man knapt hører så gir det også en bedre følelse å ikke starte det :-)

Link to post
Share on other sites

Da er jeg med! Med oss blir det nesten motsatt. Starter aggregatet slik at det skal få gått litt. Hadde vi ikke hatt fastmontert aggregat hadde jeg montert solcellepanel med en gang. 

 

Men det hadde helt klart vært en fordel med solcellepanel på de fine dagene. Aggregatet er tross alt ikke helt lydløst og noen blir vel plaget av dette også som så mye annet :-)

Link to post
Share on other sites

Mono har vel litt høyere effektivitet enn poly, men det er også litt dyrere (historisk sett, i hvert fall).

 

Ettersom du allerede er kjent med Victron så hvorfor ikke fortsette med det? Jeg ville valgt en modell med display, så du kan se hvor mye panelene lader. Det gir deg mulighet til å justere vinkel osv hvis ønskelig.

 

Vårt 100W-panel kan mate rett i overkant av 6,5A når forholdene er veldig gode. Du kan forøvrig regne at et 100W panel tar drøyt en halv kvadratmeter (mitt er 110x55cm, sånn ca).

 

Når det gjelder fester på rekka - tenker du på fester så du kan "slå ut" panelene ved behov, så de henger mer eller mindre loddrett når de ikke er i bruk, og så slår du de ut når du skal lade? 2 stk fester i rekka samt et bein eller to som kan felles ned vil vel løse det scenariet?

 

Skal du ha to paneler som fungerer uavhengig av hverandre (så skygge på ett ikke ødelegger for det andre) bør du ideelt sett ha en regulator med to innganger eller to billigere regulatorer som er koblet på hvert sitt panel.

 

 

Redigert av Popeye70 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden du allerede har Victron Energy på lader, inverter og batterimonitor så ville jeg kanskje gått for Victron Energy MTTP regulator, de erfaringene jeg leste før jeg kjøpte var positive og den har VE.Direct port så du kan koble alt til en CCGX om du er glad i dubbeditter..(eventuelt kan du lage en CCGX selv om du er litt over snittet interessert..) eller bare koble til en bluetooth-dongle om man vil ha noe enkelt som bare funker.

 

Jeg har bygget min egen CCGX ved hjelp av en raspberry pi og usb dongle. Kostet meg rundt en tusenlapp.. 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg tenkte å vurdere Victron MPPT, men etter hva jeg kan se finnes den bare i 15 og 30 amp.

Jeg driver å vurderer 2 stk av disse panelene Sunwind 140 watt og da vil vel 15 amp bli for lite. Her må det kanskje en 30 amp til ?

Alternativt vurderer jeg 2 stk. av disse panelene Sunwind 80 watt med mulighet til å kjøpe et tredje senere hvis behov og da må jeg vel også opp på 20 amp regulator ?

Med 3 x 80 watt paneler skulle vel kanskje denne EP Solar Tracer MPPT regulatoren være tilstrekkelig ?

 

På den andre siden er jeg vel ikke så "duppe-ditt glad" at jeg trenger en CCGX :saint:  Regner med at å holde øye med BMV 600 holder for å vite status :confused:

Link to post
Share on other sites

Vanntro, jeg har benyttet rekkefeste fra Noa og festet 80W panel oppe på vingen. Ute av veien over tilbaketrukket tak. Har festet i bakkant til bøyla. Har ikke blåst bort ennå til tross for flere skråsikre påstander om at dette ikke kunne gå bra. 

Legger ved bilder til inspirasjon.

 

IMG_0070.JPG.58c7d8dea032aaa52dffd883c508fb9a.JPGIMG_0073.JPG.af0d112eb57734f3f1063fb8f3e3c464.JPG

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Se her ja Billa :yesnod::thumbsup: dette begynner å ligne på samme måte innfesting som jeg ser for meg. Nå husker jeg pokker ikke helt sikkert diameteren på rekka hos meg, men jeg innbiller meg at det er 32 mm. Aner du om disse NOA festene fåes til forskjellige diametere eller om de kan brukes på både 28 og 32 mm. rør ?

Er det Sunwind panel du har det og synes du det bidrar greit til strøm om bord ?

 

(uff, nå spør jeg i hytt og gevær her)

Redigert av VannTro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om man leser her så ser det ut som MPPT 75/15 kan brukes opptil 220w.

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Blue-Solar-Charge-Controller-MPPT-75-10,-75-15-&-MPPT-100-15-EN.pdf

Og at dersom man overstiger 220w så kutter den det overskytende.

 

Så om jeg forstår det riktig så vil du ikke kunne utnytte max ut av 2x140 eller 3x80

Men nå er det vel sjelden/aldri at man får ut like mange W som panelet er merket med?

Link to post
Share on other sites

Akkurat, ja da er det ikke så veldig farlig med en 15 amp regulator. Det er nok en gang i skuddåret man kan utnytte et panel 100%.

Jeg var redd for at det ikke tålte belastningen, men om det bare er virkningen som er begrenset så skulle det ikke by på noe problem.

Jeg tror også at plasseringen av panelene vil gjøre at det aldri kommer noen full effekt ut av alle på en gang. Jeg har heller ingen planer å å fly rundt å justere på de, så 3 x 80 begynner å virke som den mest fornuftige løsningen.

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev 31 minutes ago:

Se her ja Billa :yesnod::thumbsup: dette begynner å ligne på samme måte innfesting som jeg ser for meg. Nå husker jeg pokker ikke helt sikkert diameteren på rekka hos meg, men jeg innbiller meg at det er 32 mm. Aner du om disse NOA festene fåes til forskjellige diametere eller om de kan brukes på både 28 og 32 mm. rør ?

Er det Sunwind panel du har det og synes du det bidrar greit til strøm om bord ?

 

(uff, nå spør jeg i hytt og gevær her)

Husker ikke helt. 3 år gammelt kjøpt på Seatronic. Trur det er Sunwind. Jeg monterte håndrekker på taket og Noa på dem.

Alternativt kan man benytte store slangeklemmer og klemme panelet rett ned i rekka.

Har alltid strøm nok, men vår båt er nok mindre krevende enn din. 

Panelet driver lett 2 stk kjøleskap +++ døgnet rundt uten åndenød når det er nok soltimer. 

 

Enkelt og greit. Monter og glem. Billig er det også.

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 2 timer siden:

<> Jeg har bygget min egen CCGX ved hjelp av en raspberry pi og usb dongle. Kostet meg rundt en tusenlapp.. 

 

Dette hørtes utrolig spennende ut! Har du lagt ut noe info om dette i egen tråd? Hvis ikke oppfordrer jeg til det!

 

Til TS: Jeg ville bare sett hvor mange paneler jeg har plass til før jeg bekymret meg for regulator. Hvis de skal henge på rekka til flybridge kan du custombestille på mål fra Kina. Snakker da om fleksible, som prismessig bør bestilles fra utlandet enn så lenge. Med rette mål og passende merler rundt omkring så kan de vel erstatte slike rekketrekk kanskje. Har Victron MPPT selv og anbefaler gjerne den videre. Min MPPT er koplet inn på samme punkt som dynamo og landstrømlader, så det er ikke et problem.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar vedrørende kobling Fantino. I mellomtiden har fant jeg en annen tråd her som går på det samme og der hadde også Farco vært inne å svart.

Jeg vil nok koble på samme måten.

Når det gjelder plasseringen så har jeg ikke tenkt å henge de på rekka, men montere på samme måte som Billa, bare at jeg bruker rekka på flybridgen i stedet for bøyler slik Billa måtte montere.

Du ser bilde av rekka her og tanken er enten på hver side akter eller også ett panel akter(med panelene byggende innover flybridgen)

59105ca1e7616_Clipper36.jpg.8811120b8ac1475bb06d82c4c780e87b.jpg

Link to post
Share on other sites

Har surfet mye rundt etter paneler og synes dette panelet ser bra ut. Det er mono-krystallinsk og alle celler er koblet på baksiden for bedre effekt.

Ytre mål er 105cm. X 54cm., noe som vel er ganske beskjedent for et 100 watt panel.

Sunenergy 100 watt

 

Her er det også et mono-krystalinsk bak-koblet panel  på 100 watt med beskjedne mål: 104 cm. X 53 cm.

Sunel Sunpower 100 watt

 

2 slike sammen med en slik må vel dette bli bra Victron BlueSolar MPPT 75/15, laderegulator 15A

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev for 5 timer siden:
  • Jeg har et forbruk som ligger mellom 5 og 10 amp i timen er da tanken om ca. 200 watt ok ?

Min erfaring er at ett 100w panel bidrar med rundt 30Ah totalt på en god dag.  Med 200w kan det da være snakk om 50-60Ah på en god dag, som du kan trekke fra på totalforbruket ditt.

 

VannTro skrev for 5 timer siden:
  • Hvordan kobles panelene sammen på mest effektiv måte hvis man forutsetter at ikke begge paneler har like gode solforhold ?

Hvis du ikke har fått svar på det allerede: parallellkobling av panelene gir best overall resultat når du ikke har like gode solforhold på begge panelene.

Link to post
Share on other sites

Skal ikke si så mye for eller imot, bare noen stikkord.

-Pass på skygger, de reduserer ytelsen til nærmest null med en liten flekk

-mppt elsker høy spenning og trives best med det. Det er her de kommer til sin rett

-høyere spenning= mindre tverrsnitt på kabel

-panelene får du vel ikke i rett vinkel, men en kombinasjon av seriekoblede og parallekoblet oppsett kan det bli bra.

-den gjengen her illustrerer mye matnyttig info. 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg så videoen og den undebygger jo teorien om at paralellkoblede paneler gir best resultat om man ikke sikrer alle paneler mot skygge.

Det jeg ikke forsto var dette med tversnittet på kablene. Man får jo kjøpt både 6mm og 10mm kabler, mener du at tynnere kabler inn til MPPT gir bedre effekt enn tykke ?

Jeg regner med at fra MPPT til batteri bør de uansett være så tykke som man tar seg råd til...

Link to post
Share on other sites

Høyere spenning så kan du gå ned på tverrsnitt. Hvor mange meter fra panel til regulator? 

Får kjøpt tykk kabel ja. Men det skal jo jobbes med, alt blir dyrere med grove dimensjoner. Hvis du går opp på spenningen fra panel, leverer MPPT bedre ved gråvær. 

 

Link to post
Share on other sites

Er ingen elektriker men fra max ut på "12v" panel er ca 18v så er det snaue 3v ned til topp spenning panelet må levere for å topplade batteriet.

Og muligens enda mindre da det går vekk noe i regulator etc.

På 6m kabel, 18v, 7amp har du mistet 0,25v på 6mm2 kabel og 0,15v på 10mm2

Har du da to panel på 7amp, altså 14amp. mister 0,5v på samme kabel og lengde. Da snakker vi hele de 30-40% mppt ytelse er dampet bort på spenningsfall.

Menne, dette kan sikkert noe elektriker kvalitetsikre bedre :wink:

Link to post
Share on other sites

Tror jeg skal gå for 10 mm2 uansett hvordan regnestykket ser ut. Jeg forsto deg dithen førts at du mente tynnere kabler ga mer effekt, var det jeg ikke skjønte, men nå ser jeg at jeg må ha missforstått et eller annet i første omgang.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...