Jump to content

Kjøp av brukt daycruiser: Opptil 25 fot og 200.000 kr - Må ha soveplass til 2, toalett, enkel bysse

paulseen

Recommended Posts

Hei dere, 

Endelig meldt meg inn i den lokale båthavna! :clap: ... og da er det vel på tide å skaffe seg sin andre båt. 

Derfor ønsker jeg råd fra dere båtfolk. Situasjonen er som følger: Jeg, dama og hunden (ikke store tassen) ønsker å komme oss på sjøen igjen, og da med mulighet for en ferieuke langs kysten.  Kravene er da kabin, toalett (helst i eget rom slik Draco 23 har) og enkel bysse med mulighet for matlaging og en god kaffe på morgenen. 

PS! Har du toalett i kabin, og trives med det - fortell.

Har til nå sett på Draco 2300 Suncab, Skibsplast 660, Uttern D68 og Nidelv 610 - prislapp opptil 200.000 kroner. Ønsker helst diesel, da dette er billigere å kjøre med. Har du bensin selv i denne båtklassen, og mener det ikke bruker altfor mange liter i timen, er jeg åpen for forslag. :thumbsup: 

Andre båtmodeller jeg bør se på? Jeg er åpen for forslag!

Takk for råd og tips! :flag_bp:

hanto1 skrev for 1 time siden:

Biam 660 så får du aksel og billig vedlikehold ( & forbruk) om du kan greie deg med marsjfart på ca 16 kn

Skal sjekke ut - takk! 

Grufolf skrev for 1 time siden:

Draco 24, evt Draco 25 tc. Har sistnevnte og veldig fornøyd med plassen i båten.

Var og så på en 23 suncab i går - prima størrelse, men den trengte mye oppussing før den var klar for vannet. Draco har absolutt båtmodeller jeg vurderer sterkt, men tror evnt det blir en 23-foter, da den passer mitt bruk nå. 

Biam 660 er en genial båt, om du kan leve med litt trauste linjer. faren min hadde en sånn for over 20 år siden, den lånte jeg på ukestur med en kompis. 15-16 knop er fin fart, kommer langt, og den bruker jo nesten ikke drivstoff. Masse plass inne og ute... Et lite ops med denne båten, førersete vippes opp for å komme til byssa (som på flere andre båter), i Biamen så treffer sete gass spaken (ikke som i mange andre båter). Dette fikk min far erfare da han hoppet i land i Sanspollen for ca. 20 år siden for å fortøye og kona var utålmodig med middagen - full gass rett på land. Og det var slutten på hans båtliv... Ellers husker jeg det som en veldig praktisk og økonomisk båt..

Hva med Fjord? Ligger noen lett tilårskomne på finn. Tenkte på en sånn selv, men etter myye tankevirksomhet kommer vi til å sikte på noe med bakvegg. Ligger og en fin Flipper 717, med D4 maskin, til 199k. Så slipper du bruke hele helga på å gå fra ett sted til et annet, om forholdene ligger til rette for en kjapp transportetappe.. Lagt ut i dag. (På Finn.no. selvsagt)

Jeg har skibsplast 655, samme som 660, utenom motoren;)

romslig kabin, grei i sjøen, pene linjer. Do, dobbel rødspritbluss, og trykkvann. 

Vi bruker ikke doen så mye, men den fungerer ok når den prøves. Ellers solid og godt håndverk. 

Skal det soves i den bør du ha en med gardiner, og sy en overmadrass. Da er den topp. Vi er to voksne og en 4 åring og det funker, men litt liten for mer enn en helg og bo i.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Vi har en Draco 24. Vi bruker den både på helgeturer og ferier. Bensin motor på 210 hk i vår. Men er snill i forbruk. Fordelen med 24 kontra 23 fotern til Draco er bredde og stikk kabin. I denne klassen tror jeg nok bensin eller diesel er hipp som happ.

Viktigere at den er godt vedlikeholdt. Å det er rent og pent i motorommet. Elekriske anlegget kan også være dårlig

Norske båter er best!

glalaks skrev On 16. mai 2017 at 19.49:

Jeg har skibsplast 655, samme som 660, utenom motoren;)

romslig kabin, grei i sjøen, pene linjer. Do, dobbel rødspritbluss, og trykkvann. 

Vi bruker ikke doen så mye, men den fungerer ok når den prøves. Ellers solid og godt håndverk. 

Skal det soves i den bør du ha en med gardiner, og sy en overmadrass. Da er den topp. Vi er to voksne og en 4 åring og det funker, men litt liten for mer enn en helg og bo i.

Sett på Skibsplast, og 655 med utenbordsmotor er et fint alternativ. Har du brukt denne på ferie/helgeturer? Hvordan fungerer det? Bruker motoren mange liter per time på marsjfart (marsjfart er cirka 24-25 knop?)? Hva slags motor har du på hekken? 

Draco24styling skrev for 11 timer siden:

Vi har en Draco 24. Vi bruker den både på helgeturer og ferier. Bensin motor på 210 hk i vår. Men er snill i forbruk. Fordelen med 24 kontra 23 fotern til Draco er bredde og stikk kabin. I denne klassen tror jeg nok bensin eller diesel er hipp som happ.

Viktigere at den er godt vedlikeholdt. Å det er rent og pent i motorommet. Elekriske anlegget kan også være dårlig

Flotte båter - har du hatt problemer med den? Kjente feil som bør sjekkes utover det du skriver? Hvor mange liter drivstoff bruker den i timen i marsjfart (noen og 20 knop)? 

Har aldri målt forbruket i marsfart. Vil anta rundt 30 lt i 20-22 kn. Men vi kjører veldig skjelden i den farta. Liker å kose oss på tur å ligger ofte o 6-8 kn. Dette er jo gamle båter. Så det kan være mange ting man bør være obs på. Men er motor, elektrisk og båten hel og ren så er det ofte bra. Har ikke hatt noen overaskelser på vår. Men som på alle gamle båter. Må du legge i x antal timer får vedlikehold og oppdateringer. Se gjerne tråden 

der er det beskrevet det meste som er vedlikeholdt og oppgradert på vår båt siden vi kjøpte den

Norske båter er best!

paulseen skrev for 10 timer siden:

Sett på Skibsplast, og 655 med utenbordsmotor er et fint alternativ. Har du brukt denne på ferie/helgeturer? Hvordan fungerer det? Bruker motoren mange liter per time på marsjfart (marsjfart er cirka 24-25 knop?)? Hva slags motor har du på hekken? 

Flotte båter - har du hatt problemer med den? Kjente feil som bør sjekkes utover det du skriver? Hvor mange liter drivstoff bruker den i timen i marsjfart (noen og 20 knop)? 

Mange fordeler med utenbords. Fungerer veldig bra. Forbruket er større enn diesel, men noe lavere driftsutgifter.

har bare hatt enkelte overnattinger, og ikke lengre ferier. Går fint å sove,  men litt trangt er det jo. God lengde på senga. Jeg er 2 meter.

bruker rundt 1 liter/NM med 115/140 hk. Litt under kanskje. Har140 hk på min

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Takk for alle svar, båtfolk! 

Sett på Askeladden Beetle 645 - ser ut som en kurant båt med Mercruiser 1,7 diesel med 120 hk. 

Skal se på en i morgen, men hva er deres meninger om denne båtmodellen? Skal brukes til badeturer, weekendturer og eventuelt en ferietur med kjæresten og hunden. 

:flag_bp:

• 2 måneder senere...

Som første «ordentlige» båt, ser det ut til at jeg lander på en 23-foter med innenbordsmotor (diesel), enkel bysse (vask, kjøleskap og steketopp) og toalett med septiktank. Bakgrunnen for det er at båtstørrelsen virker ok å starte med - ikke altfor stor å håndtere, samt plass nok til å dra på tur. Må også overbevise frøkna om at båtlivet er herlig!:giggle:

Båter jeg nå viser stor interesse for: 

• Draco 23 (ligger flere ute med KAD32/42)
  • Nidelv 690 (liten motor til båten - 1,7 Mercruiser 1,7dti, men er ikke avhengig av 30 knops fart)
  • GP700 (solid plass, strak aksling = mindre vedlikehold)

Har også sett på Yanmarin 68DC, Askeladden Z7, Ibiza 23 Weekender - alle litt over mitt budsjett.

Er jeg helt på villspor i vurderingen, eller virker dette ok? Kom gjerne med egne erfaringer:confused:

Redigert av paulseen (see edit history)

Vil anbefale en oppgradert Draco 23 eller 24.

Dette er romslige båter. Gode sjøegenskaper, god V bunn.

Pass på at det er en nyere stor diesel motor i, min 220 hk.

Det er viktig med stor motor, må plane lett med masse folk om bord!

Masse båt for pengene.

Har selv en Windy 23 FC, flott båt, men den er trangere.

Redigert av Tobiasitårnet (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...