Ida Marie III Startet 18.Mai.2017 Del på Facebook Startet 18.Mai.2017 Noen som vet om det er andre krav,kjemisk innhold osv, i bunnstoff beregnet for varmt farvann kontra farvann i Norge ? Eller er det samme greiene ? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 (redigert) Jeg kjenner ikke til noen kjemiske forskjeller. Men da båten min kom ferdig stoffet fra Thailand grodde den som besatt med rur og blåskjell fra første dag. Og ellers er vel sånt også underlagt forskjellige lover og forskrifter fra land til land. Redigert 18.Mai.2017 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ida Marie III Svart 19.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2017 Ja, har også en følelse av at det er forskjell i den marine floraen her og der.. Skal ha båten min på land i dag, sesong slutt her i Spania.. I den forbindelse hoppet jeg i sjøen i går for å sjekke den for groe, så helt forjævlig ut.. Og syns også det satt mer fast en det gjør hjemme i Norge. Forsøkte å skrape av med en sparkelskje, og det satt jævlig fast.. For se om høytrykkspyleren tar det når den kommer opp i dag, men må si jeg tviler. Ang bunnstoffet, så har jeg en følelse av at bunnstoff i Norge er bedre, muligens tillat med andre kjemiske forbindelser, men er ikke sikker.. Var liksom den tanken jeg tenkte til høsten igjen, når den skal ut igjen.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Mai.2017 Del på Facebook Svart 19.Mai.2017 Bunnstoff går heller på bruksområder enn geografiske områder etter min erfaring. Enkelte yrkesfartøyer har vel dokkingintervall 3-eller 5 år. Lystbåter får ikke kjøpt disse produktene over disk. Lystbåtstoff holder et drøyt halvår. Er man lystbåteier i Østersjøen kommer miljøvern sterkt inn mot lystbåtflåten. Proff-stoff er heller ikke billig. En dunk på 20 liter ligger på drøye 7 000 kroner. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 19.Mai.2017 Del på Facebook Svart 19.Mai.2017 Literprisen på VC-17 er omtrent det dobbelte på Watski ser jeg. (https://www.watski.no/VC-17M-Extra-11eYl) Det er jo ikke det billigste "amatør"-stoffet du får, men hvis premien er redusert drivstoff-forbruk og en lettere smørejobb neste år så er det vel neppe helt galematias å gå for noe til 350,- for liter'n. Problemet blir vel heller å få brukt opp 20L, men man kan jo spleise. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 19.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2017 Så da er det ingen vits å dra bunnstoff med fra Norge... Finner ikke Seajet bunnstoff her nede, heller ikke Jotun, disse er jo gjerne "kremen" hjemme.. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.Mai.2017 Del på Facebook Svart 19.Mai.2017 Er det forskjell på bunnstoff i Malaga og Cadiz mener du? Nei. Fikk iallefall kjøpt Trilux 33 i Cadiz. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 19.Mai.2017 Del på Facebook Svart 19.Mai.2017 http://www.mby.com/maintenance/tried-tested-antifoul-81351 I middelhavslandene er ikke regelverket så strengt står det her, så det er nok kanskje det som selges på stedet du er som duger best. Ser etter en kjapp googling at Micron og Pettit anbefales. Ser at bunnstoff i Spania sies å være 2-3 ganger dyrere enn i UK, kanskje ikke så dumt å ta med fra Norge om innholdet ellers er det samme? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 19.Mai.2017 Del på Facebook Svart 19.Mai.2017 Spør lokale båteiere/båtbutikker hva som anbefales. Jeg vet at det ihvertfall er forskjell på hva som anbefales i Florida og på Stillehavskysten av USA. Tror ikke først og fremst at det skyldes forskjell i miljøvernsregler, de er stort sett det samme i CA som i FL, men derimot forskjell i undervanns flora/fauna pga forskjell i vanntemperatur, saltholdighet etc. Generelt sett gror det mer jo varmere vannet er. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 20.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2017 quantumduck skrev for 14 timer siden: http://www.mby.com/maintenance/tried-tested-antifoul-81351 I middelhavslandene er ikke regelverket så strengt står det her, så det er nok kanskje det som selges på stedet du er som duger best. Ser etter en kjapp googling at Micron og Pettit anbefales. Ser at bunnstoff i Spania sies å være 2-3 ganger dyrere enn i UK, kanskje ikke så dumt å ta med fra Norge om innholdet ellers er det samme? Ja, ser den Micron til International kommer godt ut, får teste den til høsten igjen... Jeg vet ikke hvilket bunnstoff forrige eier hadde på, får satse på det var noe drit .. Det var stort sett store Rur som satt på, rene bremsen... Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 20.Mai.2017 Del på Facebook Svart 20.Mai.2017 International Trilux33 som Mulligan nevner, er samme som norske verft bruker på arbeidsbåter i Alu, Alternativt Jotun Seaforce 90. dette er laget for å vare lenger enn en sommersesong, men selges ikke til private her på berget vanligvis. Seaforce har oppgitt 60mnd. påføringsintervall.. Vi må ha mer og mer miljøvennlig bunnstoff på fritidsbåter, som kan drikkes og spyles av i sin helhet hver høst..men er det egentlig bedre for naturen? Et lite obs om VC17 forresten, Jula solgte denne svært rimelig for en tid tilbake, men det var en giftfri variant beregnet på Østersjøen o.a. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 20.Mai.2017 Del på Facebook Svart 20.Mai.2017 3 hours ago, Ida Marie III said: Ja, ser den Micron til International kommer godt ut, får teste den til høsten igjen... Leste noe om at ikke alle disse "eksotiske" gikk like godt i kombinasjon med våre vanlige Hempel, Seajet&co, lurt å sjekke om Micron var et av disse ... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 20.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2017 quantumduck skrev for 2 timer siden: Leste noe om at ikke alle disse "eksotiske" gikk like godt i kombinasjon med våre vanlige Hempel, Seajet&co, lurt å sjekke om Micron var et av disse ... Du mener det eventuelt kan bli en reaksjon ved overmaling ?? eller ? Jeg vet ikke hvilket bunnstoff forrige eiere har brukt, men det er nok kjøpt her nede vil jeg tro.. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 22.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2019 Kaffelars skrev On 20.5.2017 at 10.23: International Trilux33 som Mulligan nevner, er samme som norske verft bruker på arbeidsbåter i Alu, Alternativt Jotun Seaforce 90. dette er laget for å vare lenger enn en sommersesong, men selges ikke til private her på berget vanligvis. Seaforce har oppgitt 60mnd. påføringsintervall.. Jeg kjøpte seilbåten min (Bavaria 37 Cruiser) i sommer. Fikk opplyst at det var lagt på International Trilux 33 i fjor høst. Varer dette lenger enn andre som Seajet, Jotun osv? Brukte Seajet 033 på motorbåtene jeg har hatt, syntes det var veldig bra. Finner ikke noen som forhandler International Trilux 33 i Norge. Går det greit å legge på Seajet 033 over Trilux'en? Skal ikke ha båten opp for stoffing før neste sommer, men greit å planlegge litt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2019 De nye "superglatte" stoffene er vel gjengs overalt vil jeg tro... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.