Jump to content

wallas safeflame kokeapparat, noen som har erfaring med dette?

Ternen32

Recommended Posts

Safeflame er et helt ok kokeapparat men husk at du bør bruke Esso's Exxol D60 lampeolje eller Statoils Fritidsparafin til kokeapparatet, gjør du ikke det og bruker f.eks vanlig billig lampaolje så risikerer du problemer med pumpen i apparatet, den blir tett pga høyt voksinnhold i vanlig billig lampaolje. I tillegg må du ha god spenning i batteriet for ellers vil ikke apparatet tenne (se apparatets bruksanvisning). mener å huske at du må ha mer enn 11,5 V for å få det til å tenne.

Lykke til. :wink:

God sommer

ønskes av Charente

Og når du blir lei av å trøbble selv med det så send det til Wallas Norge for service. Vanligvis har mitt råd vært å bruke Wallas som daumann,men det kan være lønnsomt å ta en ordentlig service nå og da.

wallas Norge fortjerner skryt for servicen sin.

Hei.

Jeg har vel hatt mitt Wallas Safeflame kokeapparat i snart 15 år. Og problemer har jeg vel ikke hatt, kun skiftet glødetråd og veke noen ganger.

Som sagt over, er det viktig at det har god spenning for å starte. Så mitt råd er å bytte ut ledningen til apparatet til grovere dimmensjon.

Jeg har alltid brukt vanlig lampeolje uten noen som helst pumpeproblemer. For tiden kjøper jeg lampeoljen på 4l. kanner til kr.59,- hos OBS.

Ellers kan nevnes at effekten er forholdsvis lav. Så skal du steke biff, anbefaler jeg lokk på stekepannen under oppvarmingen. Da blir pannen mer enn varm nok til å slenge biffen nedi.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei. Har nettop kjøpt båt, som har safeflame. Skulle koke mat i helgen - uten resultat. Virker som om pumpen ikke trekker olje. Noen gode tips - utenom å krangle med båtselger :discuss: `??

Startet apparatet, hørte klikk - som etter hvert holdt jevn takt. Nok strøm - for jeg hadde motor i gang.

Hei.

Dersom dette er første gang du bruker apparatet er nok både pumpe og slange helt tom for lampeolje. Forsøk med å holde kannen med lampeolje høyere en kokeapparatet og se om det starter da. Funker det, burde normal plassering gå bra senere.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 7 years later...

Spørsmål:

Jeg har akkurat anskaffet en båt med Wallas Safeflame. Apparatet virket flott i noen dager, men nå går "motoren" uten at flammen gir varme. Er det fordi det må fylles på noe?

Trodde det gikk på dieseltanken, men det er muligens lampeolje likevel? 2005 modell båt med dieselmotor og apparatet er også fra 2005.

Noen tips til hvor påfylling pleier å være (båt Marex 270 Estremo).

Lingefan

Uten å være for skråsikker så har du nok et annet safeflameapparat enn det som er omtalt her. Tror nok som det prates om i denne tråden er den eldre typen som heter safeflame 1000. Du har kanskje et som heter "DU" ett eller annet.

se om du finner noe nr på apperatet på mn er det er klistre lapp som sier hvilken modell jeg har.

når man hvet modell sier det seg om det går på parafin eller diesel..

dersom det er diesel kan en ide være og førsøke starte det mens motor har gått noen min for og se om det er at den ikke får nok strøm når motor er av.

Hvis startknappen blinker under start, så har du for lav spenning. Start båtmotor, så ordner det seg. Motoren kan stoppes, når flammelampa har tent.

Til mitt apparat var de 2,5 kvadrat kabel. Byttet til 6 kvadrat rett fra forbruksbank. Alt OK etter det.

Edited by Faxen (see edit history)

Fairline Mirage 29 er solgt.

Etter å ha vært fornøyd bruker av et Wallas Safeflame 100x for lampeolje i over 15 år, nølte jeg ikke da jeg fikk tak i et nyere brukt for diesel for et par år siden. Det gamle hadde nok fungert i mange år til (og håper han som kjøpte det av meg er fornøyd), men hadde lyst på et apparat som kunne kobles rett på dieseltanken for Yanmar'n slik at jeg slapp å huske på å bytte kanner med lampeolje. Hverken jeg eller fruen kunne tenke oss noe annet enn Wallas Safeflame-systemet.

Lars H.

Edited by Lars H. (see edit history)

Det er da bra at noen er fornøyde med Wallasen. Jeg skal si litt om hvorfor vi ikke var fornøyd. Den hadde keramisk plate som tok en evighet å få varm, og til slutt sprakk den. Det var også stadig bingo om det tente eller ikke. Hadde det til kostbar rep. hjalp en sesong, så har det bare anskaffe et reserve. Det meste ble skiftet, hjalp en !/2 ny sesong så var det å skru igjen. Det viste seg da at brennere var helt opprusta (bare billig blikk) og da gikk det til evig hvile på havets bunn.

Hola!

Hadde et problemfri bruk av Wallasen med keramisk top i over 10 år! Trengte ikke tenke på noe, den bare spellte!

Inntil en venn av meg satt på den, så keramikktoppen sprakk! Etter bytte på et fantastisk verksted i Ski så ble det bare sorgen! Elektronikken (som også ble byttet) viste seg å være for "moderne". Den gamle var ikke å oppdrive! Problemene stod i kø før alt ble "funnet ut"! Måtte etter dette leve med at motoren måtte gå ved start! Måtte starte 2 ganger før den startet på ordentlig. Måtte øke kvadratet på ledningene, måtte bedre (senke) lampeoljekannen for bedre fall på returen! Da virket den som "før"!

Joda! Begrensningene som også er nevnt før i tråden, til tross! Funka som fy når den funka!

Har en annen båt nå, med gass!

Det funker alltid, men her er det forebyggende sjekk, å alle måter, årlig! lere ganger i sesongen, faktisk!

Wallas på diesel virker forlokkende!

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Apparatet jeg har er visstnok en "Wallas 90". Fant etter mye om og men en "spylevæskekanne"-lignende dunk med parafin/lampeolje på. Jeg tipper den er tilkoblet kokeapparatet. Den var i ferd med å bli tom...

Er ellers 2 store rør og et lite rør til toppen av dieseltanken. Dette kan kanskje være kjøleskap, varmeapparat eller lignende?

Er nok uansett parafinkokeapparat jeg har... stemmer dette (dere som kan dette)?

Lingefan

• 2 weeks later...

Apparatet jeg har er visstnok en "Wallas 90". Fant etter mye om og men en "spylevæskekanne"-lignende dunk med parafin/lampeolje på. Jeg tipper den er tilkoblet kokeapparatet. Den var i ferd med å bli tom...

Du har en Wallas 90 som trenger Fritidsparafin som du får kjøpt de fleste steder. Tanken til dette apparatet er rett og slett dunken med Fritidsparafin. Skift til ny dunk og regner med at det meste ordner seg.

Sjekk gjerne om pumpen suger ved å se på drivstoffslangen om parafinen stiger i slangen. Skal stige med ca 2,5 cm ved hvert "tikk" på pumpen

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Vi har en wallas 1000 fra oldtiden i vår båt. Mener ¨huske at tidligere eier sa det ble montert inn i båten på midten av 80-tallet. Båten har stått på land 2 sesonger før vi kjøpte den. Jeg hadde lest en del tråder om dette apparatet mens jeg pusset opp i vinter, og byttet strømkabelen til 6 mm2 med en gang (fra 0,75 lampettledning) Bruker vanlig parafin fra rema/bensinstasjon/biltema. Ikke et feilslag ennå i sommer.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017