Ida Marie III Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 Se den ja, den blir det nok syndet på i massevis, mange tar vel hele helgen til ankers når de ligger i uthavn, dvs 3 dager... Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 Hele helgen i en langhelg. Tør vedde på at på teistholmen ligger det minst 6 store båter fra onsdag tidlig til søndag denne uka. Da er det ikke mye ledig plass igjen. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 Nei det er ikke ok, enkelt og greit. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 Å "reservere" plass på denne måten er ikke OK etter mitt hode. Har også merket at enkelte sprer ut fortøyningstau som et spindelvev i alle retninger så de holder av 1-2 plasser på hver side av egen båt inntil vennebåtene kommer. Når vennebåtene kommer blir ekstrafortøyningene fjernet, så de var ikke veldig nødvendige i utgangspunktet. Når vennebåtene kommer kan være alt fra om 1 time til et par dager, jeg har sett begge deler. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Bigmac Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 Har også opplevd å ligge på en fin plass i utehavn, og nærmest blitt jaget fordi jeg lå på "den faste plassen" til en snekkegjeng som kom på fredag. Heller ikke hyggelig, så for å irritere livet av sånne rasshøl så er det helt greit å legge ut båten kvelden før :) Men å okkupere territorium for venner synes jeg ikke er særlig greit. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 Joltus skrev for 4 timer siden: Ja, som teistholmen i ryfylke. Men hvordan er dette på dregg og inne i ei bukt som ikke er tilrettelagt noe mer enn det? Teistholmen er i høyeste grad offentlig friluftsliv område, hele holmen. Da er regelen slik : Ved offentlige friluftslivsområder kan du fortøye i inntil to døgn. Det er vel strengt tatt fortøying selv om man bruker dregg , så lenge du har tamp i land? Svai er vel mer i gråsonen, men da fortrenger man ikke like aktivt andre heller. Og for ordenskyld : Teistholmen er ett flott, tilretteleagt omrpåde, kjøpt og betalt (25 Mill ?) og tilrettelagt med offentlige midler, og med begrenset kapasitet pga størrelsen. Hvis noen okkuperer, så er det automatisk noen andre som er fortrengt, og Teistholmen er ett yndet dagstur/kvelds tur sted også, ikke bare i helgene. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Honduras Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 (redigert) Landcrab skrev 1 time siden: Blir litt som å spørre om det er greit å klippe gresset på en søndag, bruke totakter ryddesag for litt kantklipping i boligfeltet. Frese rundt på vannskuter, tømme septik nærme land. Gå på resturant i bar overkropp, snakke i telefonen når du skal betale i kassa på butikken. Snike i kø. Denne lista kan bli lang.. Har du lyst har du lov!, er det vel noen som sier. Eller hvis det ikke er eksplisitt regulert av loven er det også greit, er det vel noen som også mener. Akkurat det med gressklipping og kantklipping på søndag er faktisk forbudt, og ikke bare et spørsmål om folkeskikk... Bare for å skille det fra de andre eksemplene som er brudd på folkeskikk, men ikke noen spesielle lover så vidt meg bekjent. http://www.viivilla.no/ovrig/lover-og-regler/klippe-plenen-pa-sondager/ Redigert 23.Mai.2017 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
nomen Svart 23.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 Jeg er selv litt delt, det er som alt annet. ..." med måte". Man "stjeler" liksom plassen, men om man hadde vært i båten, hadde jo plassen allikevel vært opptatt. Man kan jo si at man benytter seg av en mulighet som alle har, det er bare spørsmål om å gidde å benytte seg av den. Allikevel blir det "feil" hvis samme gjengen systematisk okkuperer samme plassen over lengre enn tid. Med saktegående snekke, er man alltid sistemann til å få plass. Det er mange fredager jeg har gått fra plass til plass og det er opptatt og opptatt. I helga må jeg jobbe på lørdag, men har fri på torsdag og fredag. Jeg ønsker derfor å komme meg ut i morgen etter jobb, men er avhengig av å ligge i nærheten av vei/parkering. Jeg tok derfor ingen sjanser og kjørte båten ut til en godt egnet plass nå ikveld. Det føltes ikke riktig å gjøre dette(defor startet jeg denne tråden). Jeg legger for ordens skyld til at det er kun jeg som er borte fra båten på lørdag, det blir folk ombord. Det er "bare" fra 21.30 ikveld til ca 17.00 imorgen den bli liggende tom. Kommer ikke til å bli noen vane dette her. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Komodo Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 Skjønner at du er litt plaget nå ja Men midt i uka er det vel ikke så farlig? Men da skulle det vel heller ikke være nødvendig? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Joltus Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 Erik skrev 25 minutes ago: Teistholmen er i høyeste grad offentlig friluftsliv område, hele holmen. Da er regelen slik : Ved offentlige friluftslivsområder kan du fortøye i inntil to døgn. Det er vel strengt tatt fortøying selv om man bruker dregg , så lenge du har tamp i land? Svai er vel mer i gråsonen, men da fortrenger man ikke like aktivt andre heller. Og for ordenskyld : Teistholmen er ett flott, tilretteleagt omrpåde, kjøpt og betalt (25 Mill ?) og tilrettelagt med offentlige midler, og med begrenset kapasitet pga størrelsen. Hvis noen okkuperer, så er det automatisk noen andre som er fortrengt, og Teistholmen er ett yndet dagstur/kvelds tur sted også, ikke bare i helgene. Ja første linja var en bekreftelse på regelen. Spørsmålet var rettet mot andre steder enn som f.eks teistholmen. Altså bare en fin bukt et sted. Mest sannsynlig privat eid. På dregg... Da er jo ikke 2 dagers regelen for båt gjeldende`? Eller er det en egen regel der? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 Komodo skrev 1 time siden: Skjønner at du er litt plaget nå ja Men midt i uka er det vel ikke så farlig? Men da skulle det vel heller ikke være nødvendig? Du har fått med deg att det er himmel spretten til torsdag? Det betyr langhelg for mange. + Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Jeg skjønner ikke helt hvordan folk kan la båten ligge i uthavn over natten uten tilsyn, jeg ville aldri forlatt båten slik. Hva om det skulle blåse opp, eller passere en eller annen hekksjø general..... Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Jeg synes ikke det er Ok å gjøre det på den måten. Har en plass på ei øy her i nord hvor første ferge går klokka 15:00 på søndagen. Enkelte kjører og parkerer bilen der allerede lørdag kveld eller tidlig søndag morgen for å komme først i køa. Så da rett før ferga går kommer de i nabobiler etc. Jeg personlig synes det er kjempefrekt å gjøre det på den måten. Prinsippet blir jo det samme og man kan jo spørre seg om det er slikt vi vil ha det? Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Er det greit å sette igjen handlevognen i køen foran kassa for så gå og handle? Er det greit å si fra til sånne folk? om man får høre hvor kjip man er hver helg... men har ikke hatt noe problem med det helt innerst i oslofjorden der vi ferdes enda. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
nomen Svart 24.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Nøtterøy skrev for 4 timer siden: Jeg skjønner ikke helt hvordan folk kan la båten ligge i uthavn over natten uten tilsyn, jeg ville aldri forlatt båten slik. Hva om det skulle blåse opp, eller passere en eller annen hekksjø general..... Den aktuelle plassen er skjermet for denslags... noe som gjør at jeg var så hissig på å få nettop denne plassen. Da slipper kjærring og unger å handskes med slikt når jeg er på arbeid på lørdag. Jeg har som deg uansett betenkeligheter med å gjøre dette både p.g.a evt. vær/bølge forhold og hvorvidt det er god folkeskikk. Jeg har ikke sovet noe godt i natt, det er vel kanskje straffen for å gjøre slikt? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Er egentlig ganske synd at en faktisk må ha lovregulering på sånne ting. Men det er alltid noen som finner anledning til å snylte på fellesløsninger, alltid. Heldigvis ikke så mange og det vet selvsagt at de snylter når de gjør det. -- Og så er det mange som tolker slike lover veldig svart-hvitt. En må jo tenke på intensjonen med loven. Hvor og mot hva den er ment å virke. At noen ligger en langhelg på en plass hvor det er lite/ingen rift har jo ingen betydning. Så er det de som kommer om våren til en tilrettelagt uthavn med brygge osv, setter opp hustelt, noen stoler på brygga, grill osv med intensjon om å okkupere plassen hele sesongen. -- Jeg vil tro at en må være til ulempe for at loven skal gjelde, ikke at en må ta todagersregelen bokstavelig i alle sammenhenger. Men om en presser standpunktet... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 (redigert) Å legge igjen en båt på et sted for å oppta en plass man ikke skal bruke før et døgn etterpå er klart ufint etter mitt syn. Jeg går da utifra at man gjør det på et meget populært sted og av frykt for å ellers ikke få plass dagen etter. Redigert 24.Mai.2017 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Artekno Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Allemannsretten omhandler telting. Så har kanskje noen hobbypolitikere i Ryfylke (hvor er det, egentlig?...) "tolket" dette til også å gjelde båt. Men lokale forskrifter kan selvsagt tillegges gyldighet - lokalt. Det betyr ikke automatisk at det samme gjelder over alt. Jeg blir ikke provosert av en båt som ligger på en fin plass når jeg ankommer. Et sted skal båten ligge, om noen er i den eller ikke. Men å bli forbikjørt like før innseilingen til gode havner, av noen som legger til på den "beste" plassen, det kan irritere. Så har vi en gjeng fra Drøbak da... Som hver helg okkuperer indre Dragsund på Håøya med ståk og støy og drekking. Ja dere vet hvem dere er. Kom tidlig en gang, og det var ledig. Men nei.... Vel inne er hele brygga okkupert av campingstoler og bord. Etter at jeg har lagt ut anker og gått inn med baugen kommer ei myndig kjærring og proklamerer at "her er det holdt av". Jeg skjønte at her blir det uansett ikke trivelig å ligge, så jeg trakk meg. Angrer på det. Neste gang ber jeg henne ryke og reise... Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
tuffff Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Det var en sak for et par å siden hvor skjærgårdstjenesten nede ved Grimstadkanten eller der omkring, tror jeg det var, reiste rundt på holmer og skjær og forsøkte å håndheve denne to-dagers teltregelen ovenfor fortøyde båter. De måtte pent opphøre med denne praksisen da det ble slått fast at denne ikke gjelder for båter. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Dersom noen legger båten på brygga, for så å reise hjem og sove, er det helt klart utafor. Dersom noen sover i båten, og tar lettbåten til jobb for å returnere på ettermiddagen, så er det innafor. Vanskelig å trekke grensa? Tja.. Går vel på folkeskikk. Og @Artekno; Hvis du ikke har oppdaget Ryfylke, har du et flott mål for neste sommerferie - Norges flotteste skjærgård? (hilsen en som muligens er inhabil..) Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Kenneth82 skrev 9 minutes ago: Og @Artekno; Hvis du ikke har oppdaget Ryfylke, har du et flott mål for neste sommerferie - Norges flotteste skjærgård? (hilsen en som muligens er inhabil..) Måtte Google. Bare juks! -Er ikke no' fylke som heter Ryfylke jo!! Ha ha! Men det er feil land. Jeg trekker østover til Västkusten hver sommer ? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Mouche Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 En høyesterettsdom (Retstidende 2007 side 102 – Yxney) har holdt døren åpen for at tidsbegrensningen (to døgn) kumme være aktuell for båter fortøyd eller oppankret nær bebyggelse. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
shipahoy Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 (redigert) Artekno skrev 27 minutes ago: Måtte Google. Bare juks! -Er ikke no' fylke som heter Ryfylke jo!! Ha ha! Men det er feil land. Jeg trekker østover til Västkusten hver sommer ? Ryfylke er der hvor Rygerene bodde, og har gitt navnet til Rogaland. Skillet til Horderene i Hordaland gikk/går ved Ryvarden. Det gule området på kartet under reknes i dag som Ryfylke, men øyene i Stavanger og Sandnes (som Litle Tesitholmen) reknes også ofte med: Selv ligger jeg skjelden ved brygge i sånne langhelger som denne. Jeg vil ha fred og god plass når jeg er på båttur :-) Det ser trolig slik ut hele helgen på Litle Teistholmen (bilde stjålet fra @JonnyF): Redigert 24.Mai.2017 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Erik skrev for 8 timer siden: Svai er vel mer i gråsonen, men da fortrenger man ikke like aktivt andre heller. Vurderingen må vel kanskje gå på om man tilegner seg en fordel, som igjen gir andre en ulempe. Om det er en populær svaiplass som fort blir full for natta blir det vel feil å legge en båt på svai der på en mer eller mindre fast basis. Så jeg tenker det blir feil selv om det er på svai. Men det er ikke sikkert loven i seg selv gir tvangsmiddler til å gjøre noe. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Det er klart, om en kommer til "solskinnsbukta" så er superduperplassen tatt av en båt som ligger tom, og en selv må ligge på skyggeplassen. Ja da har en vel god grunn til å bli litt smågretten. Men for hva en vet så kan jo båteierne være på tur på landjorda, overnatte i telt på andre siden av øya eller hva som helst. En må vel ta utgangspunkt i at alt er som de skal være. Men om det åpenbart er det motsatte.. ja det er ikke bra. Men er jo ikke mye å gjøre med det. Har opplevd å få sure lapper på frontruta på bilen når noen har ment noe om parkeringa mi i Oslo. Kanskje en sur lapp på ruta på båten faktisk har noe for seg? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.