Jump to content

Tvist om bruktkjøp av VP Duoprop G5 propell med pitting-korrosjon.


Billa

Recommended Posts

Har kjøpt en brukt propell VP Duoprop G5. 

Selger opplyste at propellen har "kosmetiske merker". 

Jeg synes det ser ut som grop tæring (pitting) og ønsker å heve kjøpet med den begrunnelse at propellen ikke er i forespeilet tilstand.

Er det objektivt sett grunnlag for å kreve kjøpet hevet eller er dette å regne som ubetydelig kosmetiske merker?

 

Se bilde under

IMG_6854.JPG.f44dc02255b05d5869edfce6aadfa80c.JPGIMG_6855.JPG.2747f67da9532c43635b82fabca5d573.JPG

 

Sushi

Link to post
Share on other sites

Men om du har kjøpt den enten via nett tlf osv så har du alltid 14 dager angrefrist og angreskjema skal følge med. Om det ikkje fulgte med så har du intil 3 mnd angrerett elr 14 dager fra skjema er mottatt.  Eg har sett annonsene på finn eg og og det er liten tvil om at dette er en forretnings geskjeft og ikkje bare et tilfeldig salg fra privatperson. 

Link to post
Share on other sites

Merkene på propellen ser ut til å være pitting fra kavitasjon. Det er ikke unormalt, å det kan fikses, men det koster nok en del.

Dersom det kun er merkene som vist på bildet på ett propellblad, samt noe små merker ellers, så har det svært liten funksjonsmessig innvirkning, selv om det er irriterende.

 

Nå hjelper det i grunn lite hva Knurrbart mener om annonsene på Finn, er propellene kjøpt av privatperson så gjelder ikke Angrerettloven.

Hva slags kvittering har du fått på dette? Var det noe som gjorde at det virket som en bedrift som solgte e.l.?

 

Dersom det er kjøp mellom to private, så blir det Kjøpsloven som gjelder. Sannsynligvis er det paragraf 19 som er aktuell


 

Sitat

 

Selv om tingen er solgt «som den er» eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når


(a)    tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,
(b)    selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller
(c)    tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

 

 

Hvorvidt disse merkene er en mangel eller ikke, begir ikke jeg meg utpå, spørsmålet blir nok hvorvidt disse merkene er slik selger beskrev, eller om du hadde grunn til å forvente noe annet ?

 

Link to post
Share on other sites

Selger fremstår som privatperson men driver nok med kjøp, oppretting og salg av propeller. Kan han da regnes som "næringsdrivende" og Angrefristloven gjelde?

Når det gjelder Kjøpsloven så mener jeg at propellen har korrosjonskader og ikke kosmetiske flekker og at jeg kan bruke paragraf 19,

Men jeg trenger juridisk hjelp av et organ som megler i forbrukertvister. Finnes et slikt?

Sushi

Link to post
Share on other sites

15 hours ago, adeneo said:

Nå hjelper det i grunn lite hva Knurrbart mener om annonsene på Finn, er propellene kjøpt av privatperson så gjelder ikke Angrerettloven.

 

 

Utvilsomt, og det motsatte gjelder om selger driver næringsvirksomhet. Dette må vel være det første man må få fastslått. Slå opp i brreg og se om selger har firma eller enkeltmannsforetak, feks.

 

Dessuten, kjøpsloven fastslår vel at gjenstanden skal være i forventet stand osv. Kjøper har en undersøkelsesplikt, men mitt inntrykk er at man ansees å ikke ha muligheten til særlig undersøkelse når man kjøper usett på denne måten, og dermed kan stille sterkere i en tvist, da det vil bli lagt mer vekt på selgers opplysningsplikt. Så selv om selger er en privatperson bør det være muligheter her. Dog kan jeg ikke uttale meg om dette er kosmetiske problemer eller ikke. Er propellen under 5 år gammel ville jeg vel vurdert det som et reelt problem, det vil vel fortsette å utvikle seg. Er den 10-20 år gammel blir det noe annet ... Propellen har jo også veldig liten flate ift. farkosten den skal dytte ... så selv små ujevnheter kan ha prosentvis/relativt stor negativ effekt. Tenk deg at du har et rur på et propellblad. Så kan du gange opp tilsvarende arealforholdet mellom propellblad og undervansskrog og tenke deg hvor mange rur på skroget som skal til for tilsvarende bremseeffekt.

 

Edit: Kanskje du kan få en uttalelse fra Winrace, selv om de har fiksa på den betyr det vel ikke at den er tipptopp, mitt gamle Ford Focus-vrak ble ihvertfall ikke "som nytt" bare fordi olje og plugger ble skifta ...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kommer ikke videre nå uten å gå juridiske veier.

Har pakket propellsettet og sender til Windrace (NB! Windrace er IKKE en del av handelen)

Den andre propellen i settet hadde kuttskade som sannsynligvis har oppstått i transport. Den ser slik ut:

IMG_6853.JPG.bda3238a68afffa46385625a552852f3.JPG

Sushi

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg ønsker ikke å legge ut informasjon om selger, pris eller annen slik informasjon som kan knyttes så lenge det er tvist.

Propellene er nå sendt til Winrace for å rette på transportskaden.

 

Propellene har vært hos Winrace for retting før selger solgte de. Winrace er ikke en del av dette. 

Sushi

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Sjeldenutpå said:

 Ikkje alle som selger biler, båter eller utstyr har all nødvendig kompetanse, og derfor må kjøper ivareta seg sjølv. 

 

Ja det er lurt å ivareta egne interesser, men det er ikke slik at plikter ensidig ligger på kjøper. selger kan feks ikke avfeie krav fra kjøper med egen uvitenhet. 

en kan spekulere i hvorfor ikke bilder er send til kjøper i forkant her ...

Link to post
Share on other sites

39 minutes ago, Billa said:

 

Propellene har vært hos Winrace for retting før selger solgte de. Winrace er ikke en del av dette. 

 

Nei, de er en utenforstående tredjepart med kompetanse til å uttale seg om hvor alvorlig dette er. Spesielt  når de allerede har hatt propellene inne før de ble solgt.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 9 timer siden:

Forbrukertvistutvalget eller Forbrukerklageutvalget som de så fint har byttet navn til.
Kostet sikkert noen ti talls millioner kroner men penger har vi jo bra med i dette landet.
http://www.forbrukertvistutvalget.no/

Ja de tar saken, 10 ukers ventetid. Har snakket med dem. 

Trenger propeller nå.

Det er mulig å behandle saken i ettertid også. Montere propellene og deretter klage saken inn for Forbrukertvistutvalget.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...