Jump to content

Vedlikehold av og feilsøking på startmotor til 25 hk Mariner


SøndreSvaberg

Recommended Posts

Jeg har en 25 hk Mariner med defekt startmotor. Solenoid klikker, så den fungerer. Startmotoren er demontert fra påhengsmotor, plukket i småbiter og renset. Det var utrolig mye dritt inni...

20170525_144045.jpg.3e77d0f84705772ce53e8564d167c422.jpg

 

Nå etter rens: Stiftene ser OK ut og fjæra presser godt mot godset til spolene... Jeg mener at startmotoren er korrekt satt sammen, men den fungerer fremdeles ikke :nonod:.20170525_152148.jpg.b505c1c228c1de218cbfe5bc760035a4.jpg

 

Montert med stifter.

20170525_154402.jpg.63bbed72718881b624cee78109541e5e.jpg

 

Sikringen på 12v kilden jeg bruker for test slår ut. Så det kan virke som om spolen er kortsluttet??

 

Med til historien er at ved utsetting av båten i mars, så testet vi starteren. Da trakk den rundt motoren noen runder før den gav opp... Det virket veldig "tungt".

 

Startmotoren har ikke vært i bruk på 2 sesonger og jeg har hørt at det kan ruste bra mye i en slik sak. Men rust og dritt er nå fjernet :(

 

Hvordan gjør jeg videre feilsøking? 

Link to post
Share on other sites

Sitat

Sikringen på 12v kilden jeg bruker for test slår ut. Så det kan virke som om spolen er kortsluttet??

 

Det virker som du testet starter på land og ikke montert på motoren. Da blir det litt spørsmål. Hva er 12v strømkilde og hvor stor er sikringen og kabler? Om strømkilden er en batterilader og sikringen er på den, så klarer ikke den og gi strøm til en startmotor selv om startmotor er ok. Er det spolen i solenoid du mener så kan denne starteren testes ved å koble utenom solenoid, og dermed finne ut om feilen er i solenoid eller selve starteren. Men så var det dette med hva du kobler til og hvor du kobler til, og dette er slett ikke vondt ment, men helt nødvendig å vite om noen skal hjelpe deg.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk!!

Jeg har testet med batterilader som skal kunne gi 12v/80w. Mulig det er lite? 

 

Siden strømkilden kun koblet ut (sikkerhetsutkobling), testet jeg direkte på 12v batteri - godset på minus og pluss på pluss. 

 

Begge ganger så skjer det lite. Av og til kan jeg få 1/8 dels runde før den står "fast" eller stopper (strømkilden kobler ut). Vanskelig å beskrive egentlig... 

Link to post
Share on other sites

I og med at det bare er 12v er det viktig at alle kontaktpunkter er veldig rene og veldig godt festet, ikke nok bare å holde kablene inntil.

Ha et toppladet batteri.

Skru fast ledningene på de rene kontaktene på motoren hardt.

Når du så kobler startkablene til batteri-polene, gnistrer det da på batteripolene?

Lukt og kjenn på motoren. Lukter det brent, er det dårlig tegn. Blir den varm?

Drei på akselen og kjenn at motoren går greit mekanisk rundt, at ikke lager er defekt.

Mål ohm-verdi på polene mens du dreier akselen sakte rundt. Er det brudd?

Puss forsiktig med fin smergel og rengjør børster og kobberet på ankeret.

Fjern all smuss, inklusiv mellom slissene i kobberet.

Mål at det ikke er kortslutning mellom vindinger eller til aksel.

 

Her ble rekkefølgen på punktene litt i hytt og pine, men det var det jeg hadde tid til akkurat nå. Bedre enn ikke noe håper jeg.:thumbsup:

Redigert av Åge Grevlingen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Åge!!!

Der har du det!! Jeg demontere og grublet. Så kom jeg på akkurat det første du sier. MÅ KOBLE og ikke holde inntil. 

 

Monterte alt sammen. Skrudde det skikkelig på og vips: Start! Flott!!

 

Takk for hjelpen!!!20170525_201916.jpg.76f71f8eaf83dba2993aafb33362cee7.jpg

 

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...