Jump to content

LiFePo4, bør jeg velge med prismatiske celler?


Artekno

Recommended Posts

Jeg tror som Kjellg at det ikke fins et klart og entydig svar for trådstarter på mange år ennå, om noen gang.

 

Har som flere andre her, "lekt litt" med et par varianter av disse cellene, både sylindriske og prismatiske.  Og vil gjerne bidra til forvirringen her :smiley:

 

Disse "pose" cellene som det henvises til, er nok ikke de som er brukt i Skanbatt batteriene.  Iflg. reklamen deres er det enkeltceller med skrukobling, og da er det med stor sannsynlighet "ekte" enkelt-celler som er brukt.

 

Mange andre batterier er bygd opp av s.k. "18650" celler (18 x 65mm), og da er det snakk om 300+ stk. celler totalt for et 100Ah batteri.  Disse cellene er koblet sammen i grupper på 75+ stk parallellt, dvs. fire "grupper", som igjen er seriekoblet som nevnt av andre.  Det er den rimeligste måten å gjøre det på, da en sånn "gruppe" for alle praktiske formål oppfører seg som en enkelt, tilsvarende større celle.  BMS forholder seg derfor til 4 "celler", enten det er enkeltvis prismatiske eller parallellkoblede 18650-celler i grupper.

 

Som Rikki Tikki nevner, er disse cellene punktsveiset og ikke loddet.  Lodding av batterier er ikke å anbefale fordi man risikerer å ødelegge cellene med varmen som man da tilfører.  Ser at "noen" påstår annerledes om konkurrerende batterier.  Punktsveising er både raskere, enklere og billigere for de som produserer i stor skala.  Punktsveising brukes også i mange andre sammenhenger enn bare batterier.  F.eks. er bilen min bygget opp av et utall punktsveisede metallprofiler.  Har ikke hørt at det er et typisk problem at de går opp i limingen, så hvis det er gjort riktig så behøver det ikke å utgjøre en betydelig risiko.  Tesla bygger forresten sine batterier på sånne 18650 celler, iflg. "all info på internett".
 

Hvis man ser isolert på disse cellene så er sylindriske celler i sin natur betydelig mer robuste mot fysiske påkjenninger enn hva prismatiske celler vil være.  Tenk deg at du mister et 40-grams lommelyktbatteri innkapslet i metall, på betonggulvet. Det hadde jeg ikke vært veldig redd for.  Å miste en tre-fire kilos firkantet "klump" innpakket i et plastskall derimot (en typisk 100A prismatisk celle), det er minst 75 ganger så mye masse som bråstopper.  Sylindriske celler er innkapslet i mye mindre enheter og derfor mer robuste mot ytre påvirkninger.  Ikke at jeg tror det vil være noe problem i praksis for noen av de to typene, men om noe så går dette i favør av sylindriske celler.  Har for øvrig prismatiske i båten selv, så er det sagt.
 

Sylindriske celler har også sterkere motstand mot s.k. "utposing" som kan oppstå ved hard bruk (kraftige opp- og utladinger).
 

Hvis én slik prismatisk celle ryker, er batteriet plutselig ubrukelig.  Men hvis én slik 18650-celle ryker, mister man kanskje rundt halvannen Ah av kapasiteten til batteriet og kan "halte seg hjem" på resten.
 

En annen ting man kanskje også kan tenke på, er hvorvidt det er realistisk å bytte ut en enkelt slik prismatisk celle om den skulle ryke.  Kan man gjøre det selv med rimelige celler bestilt på internett, og få batteriet bra forseglet igjen etterpå?  Eller må man sende det til en timesbetalt reparatør som setter inn en spesialbestilt prismatisk celle til ågerpris?  Når garanti og reklamasjon er utløpt om noen år, vil man da ønske å bruke de pengene på å sette inn en ny frisk celle sammen med tre halvgamle (som man da kanskje også begynner å tvile på)?  Jeg vet ikke hvor mye denne muligheten er verdt, det kan man vurdere selv.

 

BMS ("Battery Murdering System", he he) er alltid en mulig feilkilde, men er allikevel en nødvendighet på slike innkapslede batterier.  Man kjøper en liten dose elektronikk med disse batteriene, og som med all annen elektronikk så kan denne også feile.  Men sjansen er ikke større enn for at stereoen, batteriladeren eller noen av instrumentene dine tar kvelden.  Mindre, vil jeg egentlig si, for det er ikke forferdelig kompliserte kretser det er snakk om, sammenlignet med mye annet.  Tradisjonelle blybatterier kan jo også ta kvelden, bare av andre årsaker.

 

Så for å runde av, så sier jeg som andre:  kjøp det du har lyst på, og som lommeboka tåler.  Enkelt og vanskelig på én gang :wink:

Link to post
Share on other sites

StorStas skrev for 11 timer siden:

Jeg tror som Kjellg at det ikke fins et klart og entydig svar for trådstarter på mange år ennå, om noen gang.

 

Har som flere andre her, "lekt litt" med et par varianter av disse cellene, både sylindriske og prismatiske.  Og vil gjerne bidra til forvirringen her :smiley:

 

Disse "pose" cellene som det henvises til, er nok ikke de som er brukt i Skanbatt batteriene.  Iflg. reklamen deres er det enkeltceller med skrukobling, og da er det med stor sannsynlighet "ekte" enkelt-celler som er brukt.

 

Mange andre batterier er bygd opp av s.k. "18650" celler (18 x 65mm), og da er det snakk om 300+ stk. celler totalt for et 100Ah batteri.  Disse cellene er koblet sammen i grupper på 75+ stk parallellt, dvs. fire "grupper", som igjen er seriekoblet som nevnt av andre.  Det er den rimeligste måten å gjøre det på, da en sånn "gruppe" for alle praktiske formål oppfører seg som en enkelt, tilsvarende større celle.  BMS forholder seg derfor til 4 "celler", enten det er enkeltvis prismatiske eller parallellkoblede 18650-celler i grupper.

 

Som Rikki Tikki nevner, er disse cellene punktsveiset og ikke loddet.  Lodding av batterier er ikke å anbefale fordi man risikerer å ødelegge cellene med varmen som man da tilfører.  Ser at "noen" påstår annerledes om konkurrerende batterier.  Punktsveising er både raskere, enklere og billigere for de som produserer i stor skala.  Punktsveising brukes også i mange andre sammenhenger enn bare batterier.  F.eks. er bilen min bygget opp av et utall punktsveisede metallprofiler.  Har ikke hørt at det er et typisk problem at de går opp i limingen, så hvis det er gjort riktig så behøver det ikke å utgjøre en betydelig risiko.  Tesla bygger forresten sine batterier på sånne 18650 celler, iflg. "all info på internett".
 

Hvis man ser isolert på disse cellene så er sylindriske celler i sin natur betydelig mer robuste mot fysiske påkjenninger enn hva prismatiske celler vil være.  Tenk deg at du mister et 40-grams lommelyktbatteri innkapslet i metall, på betonggulvet. Det hadde jeg ikke vært veldig redd for.  Å miste en tre-fire kilos firkantet "klump" innpakket i et plastskall derimot (en typisk 100A prismatisk celle), det er minst 75 ganger så mye masse som bråstopper.  Sylindriske celler er innkapslet i mye mindre enheter og derfor mer robuste mot ytre påvirkninger.  Ikke at jeg tror det vil være noe problem i praksis for noen av de to typene, men om noe så går dette i favør av sylindriske celler.  Har for øvrig prismatiske i båten selv, så er det sagt.
 

Sylindriske celler har også sterkere motstand mot s.k. "utposing" som kan oppstå ved hard bruk (kraftige opp- og utladinger).
 

Hvis én slik prismatisk celle ryker, er batteriet plutselig ubrukelig.  Men hvis én slik 18650-celle ryker, mister man kanskje rundt halvannen Ah av kapasiteten til batteriet og kan "halte seg hjem" på resten.
 

En annen ting man kanskje også kan tenke på, er hvorvidt det er realistisk å bytte ut en enkelt slik prismatisk celle om den skulle ryke.  Kan man gjøre det selv med rimelige celler bestilt på internett, og få batteriet bra forseglet igjen etterpå?  Eller må man sende det til en timesbetalt reparatør som setter inn en spesialbestilt prismatisk celle til ågerpris?  Når garanti og reklamasjon er utløpt om noen år, vil man da ønske å bruke de pengene på å sette inn en ny frisk celle sammen med tre halvgamle (som man da kanskje også begynner å tvile på)?  Jeg vet ikke hvor mye denne muligheten er verdt, det kan man vurdere selv.

 

BMS ("Battery Murdering System", he he) er alltid en mulig feilkilde, men er allikevel en nødvendighet på slike innkapslede batterier.  Man kjøper en liten dose elektronikk med disse batteriene, og som med all annen elektronikk så kan denne også feile.  Men sjansen er ikke større enn for at stereoen, batteriladeren eller noen av instrumentene dine tar kvelden.  Mindre, vil jeg egentlig si, for det er ikke forferdelig kompliserte kretser det er snakk om, sammenlignet med mye annet.  Tradisjonelle blybatterier kan jo også ta kvelden, bare av andre årsaker.

 

Så for å runde av, så sier jeg som andre:  kjøp det du har lyst på, og som lommeboka tåler.  Enkelt og vanskelig på én gang :wink:

AMEN!:yesnod:

Legger meg flat vdr mitt utsagn om nevnte skanbatt-batterier. Må innrømme at jeg ikke leste meg opp på det spesifikke batteri eller produsent. Jeg kun antok at det var satt sammen av flere celler slik jeg har lest/sett på nett tidligere. MY BAD:blush:

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 3 timer siden:

Om man kobler 300 18650 celler sammen - hva er da s holdbarheten for alle disse koblingene (er de loddet?) med de belastninger et båtbatteri kan utsettes for?

Som nevnt tidligere så er disse ikke loddet, men punktsveiset. Lithium tåler ikke ikke varme og må på ingen måte loddes, om det kan unngås. Les innlegget til StorStas, han dekker temaet svært godt.

Link to post
Share on other sites

Snakket akkurat med produktsjef hos sønnak. Sønnak forsker en masse på LiFePo4. Både på celletyper og BMS. Foreløpig er de ikke fornøyd med noe av det som er pr i dag. Det kunne høres ut så sønnak sitt fokus går mere på sikkerhet en valg av celletyper. Han snakket mye om temperatur på hver enkelt celle i batteriene og hvordan BMS kunne styre og overvåke dette. Sitter igjen med en følelse av at jo færre celler jo bedre mulighet til å styre/overvåke. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...