Jump to content

1985 Beneteau First 305. Prosjekttråd


Belia

Recommended Posts

Da er tiden inne for en prosjekttråd:)

Jeg tok for noen år siden over en Beneteau First 305 som har vært familiens båt siden 1997. Båten er utstyrt med gamle seil, og en gammel Yanmar 2GM20 fra båten var ny.  

Dette har på mange måter vært min eneste båt, og jeg har seilt den til og fra nesten halve livet:) 

Selv om båten har vært der lenge har jeg aldri vært skipper på båten, og ikke hatt noe ansvar for vedlikehold før de siste årene. 

Etter å ha startet på jobben innser jeg at jeg ikke driver med vedlikehold, men med en renoveringsjobb. Jeg ønsker å få båten tilbake i god stand. Jeg tenker at det er lettere å vedlikeholde en båt som er i god stand, og ønsker å ta et løft nå. Vi har tre barn i skolealder som jeg ønsker skal få oppleve båtlivet i en båt de kan trives i.

Jeg leser ivrig alt jeg kan på forumet, men ser det hadde vært greit å kunne samle noen ting jeg lurer på i en tråd. Jeg ønsker også å legge litt press på meg til å få ting gjort, så det ikke drar for langt ut i tid. Jeg er lærer i grunnskolen, og kan igrunnen ganske lite om mye, så trenger all hjelp og støtte jeg kan få:) 

 

Båten ligger i Trondheim, og blir stort sett brukt i Trondheimsfjorden. Målet er å komme seg på litt lengre turer. Vi har hatt en tur til Shetland for mange år siden og det frister til gjentakelse.  

Men nå; Noen bilder av båten slik den ligger i dag; 

 
 
DSC_3420.jpg.9d6e49f94f8416ab11f15affdb50c040.jpgDSC_0059.jpg.7d6e5f23aa4177236ff6bab95e09481a.jpg
 
Båten ser forsåvidt fin ut, men det er nok å ta tak i. 
Jeg har til nå muligens prioritert litt feil med vilje. Ønske om å ha en fin båt på fjorden har vært stor. 
Det jeg har gjort til nå er:
- Skrapte ned bunnstoffet. Noe osmose avdekket. skjært ut, vasket og tørket over vinteren før rep.  (2014) 
- Nytt trekk til rullefokk (2015)
- Ny Lazybag (2015) 
- Riggsjekk Maritimt Kompani (2015) 
- Byttet/plastet inn nytt støttelager til rett aksling grunnet trøtthetsbrudd. (2015)
- Byttet aksling og pakkboks (2015) 
- Ny Sprayhood (2016)
- Ny Kalesje (2016) 
- Delvis byttet til Led-belysning inne (2016). Skal få tatt de punktene som ikke er byttet. 
- Drivstoffsystem renset/ filter byttet, montert vannutskiller.  (2017)
- Bytter gammel skitten isolasjon i motorrom. Pågår. (2017) 
 
Det som står på listen fremover er:
1. Bytte kjølbolter. Kommer tilbake til dette, har flere spørsmål her. 
2. Bytte finerplate bak akterlugar pga vannskade. 
3. Montere Webasto. Denne er innkjøpt. 
4. Montere vindinstrumenter
5. Bytte madrasser (fra '85). Ønsker bedre inneklima. 
6. Bytte puter i salong. 
7. Sjekke rorlager
8. Vintervedlikehold: Overvintring på land. Gå over skrog og kjøl. 
9. Bytte skroggjennomføringer. 
10. Motor: Litt svetting. Må sjekkes. Er ikke motorkyndig nok (enda). 
11. Se over masteprofilen
12. Nytt storseil. 
13. Se over alle rekkestøtter, ny tetting a-la Eureka!
14. Gå over småsår i gelcoat rund baut. 
15. Bytte dekorstriper på overbygget 
16. Rubbe og polere skrog. 
17. Vask/rens nede i kjølen/kjølsvinet. 
 
Ellers er det mye småtterier som skal gjøres, så dette er ikke gjort på kort tid. Det er sikkert mye annet også som dere ser jeg bør gjøre, så blir glad for gode tips! 
 
Da var det gjort, dette var en kort presentasjon av båt og utfordringer, må nesten bare starte et sted. Jeg tar endel bilder i båten, skal fylle på med disse etterhvert som ting gjøres. 
 
Belia
 
 
Redigert av Belia
Trykkfeil (see edit history)

Hilsen

 

Belia

Link to post
  • 5 måneder senere...
  • 5 år senere...

Hei

Jeg har nettopp kjøpt en First 305. Den har ikke septiktank, hvilken septiktank har dere og hvor er den plassert.

Vanntanken er en pølse under babord benk i salongen, den gir en gummiaktig smak på vannet, har dere fast tank eller «pølsetank».

Ser også at dere har et flott cocpittelt, er det noen norske leverandører som har mal til dette.

Link to post

Gratulerer! 

Det er en fin båt😀

Vi har hatt vår i familien siden '97.

Jeg byttet til ny plastikk septiktank som er montert på skottet i stuerommet ute på sb side. Det fungerer fint for oss. Legger ved et bilde fra installasjonen. 

Vi har hatt en slik pølsetank under bb benk. Det fungerte ikke så bra, men siden båten er mest brukt til noen timer på fjorden og en og annen overnatting har vi bare klart oss uten. 

 

IMG_20200625_155123.jpg

Hilsen

 

Belia

Link to post
  • 5 uker senere...
  • 10 måneder senere...

Moro med prosjektteåder 👍 Men det kan jo tenkes at du hadde engasjert flere lesere hvis du postet oppdateringer litt hyppigere :giggle:

 

Så til propellakselen din. Synes det var en merkelig montasje. Jeg ville ha kortet inn så mye som mulig på akselen slik at propellen kom så nærme cutlesslageret som mulig, det er jo der du har opplagringen. Ville også kuttet ut den ene anoden, og plassert den andre relativt nærme cutlesslageret på framsiden. Dette for å redusere ubalanse og vibrasjoner. Bare ha så pass avstand at du får vannsirkulasjon i lageret. Du må jo også tenke på at propellen ikke kommer for nærme skroget. 

Link to post

Godt innspill. Fikk byttet lager og aksling av firma for endel år siden, husker ikke hvordan dette så ut før, har ikke tenkt på det siden. 

Men å skyve aksling så langt inn som du skisserer løser er problem for meg😊

Skal få dykket ned og fjernet/flyttet anode på propellsiden. 

Slik ser det ut i motorrom nå, og før jeg fjernet motorlabbene;

IMG20240804160738.jpg

IMG20240727170524.jpg

Hilsen

 

Belia

Link to post

Ok, skjønner tankegangen.

Jeg har forsåvidt allerede dyttet inn akslingen endel. Den har gått lite siden den ble byttet, og ser fin ut med mine øyne. 

 

Jeg var innom et metallverksted i dag for å få laget to flatjern på 50*5*0,5 cm i syrefast til motorfeste. De antydet en pris på 2000 kr for dette. Det synes jeg var veldig mye, så ser etter annen løsning. Mulig det blir forzinket off-the-shelf. Det er vel hardt nok til denne bruken?

Hilsen

 

Belia

Link to post
Belia skrev 1 time siden:

Jeg var innom et metallverksted i dag for å få laget to flatjern på 50*5*0,5 cm i syrefast til motorfeste. De antydet en pris på 2000 kr for dette. Det synes jeg var veldig mye, så ser etter annen løsning.

Syrefast har blitt veldig dyrt. Med litt materialer og litt tidsbruk blir det fort to lapper av det, er ikke så overrasket over det. 

 

Belia skrev 1 time siden:

Mulig det blir forzinket off-the-shelf. Det er vel hardt nok til denne bruken?

Vet ikke hva "forzinket off-the-shelf" er for noe. Men det er ikke manglende hardhet i stålet som er begrensningen for om om du kan bruke det til motorfeste. Vanlig karbonstål duger, men det kan være lurt å beskytte det mot rust.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...