Jump to content

Snekke 24-26ft med god plass og ok fart til 80-130k

Ksu74

Recommended Posts

Hei.

Jeg har bestemt meg for å kjøpe en snekke,men ikke før neste år da jeg vil justere budsjettet.Var opprinnelig tenkt å kjøpe en til 20-30k men skal heller opp i 80-130k sånn ca.

Har fått en del gode tips i forrige tråd,og har derfor begynt å fokusert mye på Scand Classic,Polar 770 og litt Joda 7500,men vil samtidig vurdere flere båter.

Her jeg bor har jeg allerede sett meg ut flere steder uti havgapet jeg vil besøke,der jeg må over åpent hav.

Vi som skal bruke båten er 2 voksne og et barn på 9.

Jeg vil ikke ha hengekøye,slik som f.eks Nidelv 24.

Av en eller annen grunn har jeg heller ikke sansen for båter med aktercabin som f.eks Sollux,om det går på bekostning av uteplass.

Stikkøye er perfekt for vårt bruk,og der faller Joda 7500 litt bort da den har så vidt jeg vet en slags "hylle" helt fremst,som soveplass for barn?

Jeg tenker 25 ft er perfekt,kanskje opp til 26 max.

Det viktigste for meg er at uteplass er stor,gjerne buesofa (som Scand Classic og Polar 770) eller hjørnesofa (som Nidelv 26),jeg vil helst ha stikkøye og gjerne en båt der førerstol ikke må vippes for å komme til pantry,aktercabin er ok såfremt det ikke går på bekostning av uteplass (Nidelv 26 ser bra ut på det området).

Samtidig vil jeg gjerne ha en båt som har en ok marsjfart (kanskje 9-10 knop?),og der faller vel Scand litt bort?

Jeg vil ikke begynne å styre med noe flaps og slike ting da jeg har null peiling på slikt.Jeg vil heller ikke starte mitt båtliv med å dra hele fjorden etter meg og gjøre meg upopulær for andre.

Er det andre båter jeg burde vurdere som treffer mine ønsker? Hvordan bør motor være? Merke og brukstimer? 

Har aldri hatt båt før,og heller ikke kjørt en,så alt dette er nytt og det jeg vet er kun ting jeg har lest meg frem til her på forumet.

De båtene du nevner her er alle bra båter med noen ups and downs I henhold til bruksområde og løsninger.

Jeg hadde I utgangspunktet de samme kravene som deg når jeg så etter en snekke. Men kjøpte selv til slutt en Polar 29AC. Denne er jeg blitt veldig glad I, en fantastisk sjøbåt, selvom jeg savner en litt høyere marsjhastighet, Ligger på 6-7 knop.

Både scand og Nidelv har tilnærmet de samme sjøegenskapene mens jeg personlig synes at joda ruller mye mer enn de andre.

Av det jeg leser her ville jeg vel anbefalt deg å gå for en nidelv 26 selvom du da får "hengekøye" til barna.

Uansett er alle båtene Ganske så lettkjørte, men de oppfører seg som snekker flest, litt treg å svinge I lav fart. Til tross for dette er det en god nybegynnerbåt.

Når det kommer til motor er jeg selv veldig glad I Volvo penta. Men når du prøvekjører båten, skal motor tåle maks belastning I 10 minutter uten at det er noen uvante lukter eller ulyder. Merk. at det kan lukte varm og sur eksos hvis det er lenge siden motoren har blitt kjørt så hardt. Videre bør det jo naturlig nok ha vært utføt årlig service på motoren, skifte av olje og filtere, samt kontroll av impeller og anoder dersom slikt finnes.

jompi skrev for 1 time siden:

De båtene du nevner her er alle bra båter med noen ups and downs I henhold til bruksområde og løsninger.

Jeg hadde I utgangspunktet de samme kravene som deg når jeg så etter en snekke. Men kjøpte selv til slutt en Polar 29AC. Denne er jeg blitt veldig glad I, en fantastisk sjøbåt, selvom jeg savner en litt høyere marsjhastighet, Ligger på 6-7 knop.

Både scand og Nidelv har tilnærmet de samme sjøegenskapene mens jeg personlig synes at joda ruller mye mer enn de andre.

Av det jeg leser her ville jeg vel anbefalt deg å gå for en nidelv 26 selvom du da får "hengekøye" til barna.

Uansett er alle båtene Ganske så lettkjørte, men de oppfører seg som snekker flest, litt treg å svinge I lav fart. Til tross for dette er det en god nybegynnerbåt.

Når det kommer til motor er jeg selv veldig glad I Volvo penta. Men når du prøvekjører båten, skal motor tåle maks belastning I 10 minutter uten at det er noen uvante lukter eller ulyder. Merk. at det kan lukte varm og sur eksos hvis det er lenge siden motoren har blitt kjørt så hardt. Videre bør det jo naturlig nok ha vært utføt årlig service på motoren, skifte av olje og filtere, samt kontroll av impeller og anoder dersom slikt finnes.

Takker! Jo,den Nidelven er lekker.  Det er 24ft som har hengekøye mens 26ft har stikkabin og akterkabin som jeg har forstått.

Jeg har lest om denne "trefotsyken" og tenker derfor at 24-26 ft skal være bra for oss som kun er 3 stk.

Trefotsyken er en ting,men tenker også på dette med fart,leser at noen savner større fart etterhvert også,så derfor vil jeg også gjerne ha en som har marsjfart som er ok.

Med ok,mener jeg ca 10 knop.

Men av de jeg ser mest på for tiden er Scand Classic en nydelig båt må jeg si.

Jeg har hatt Ramin 785 i flere år( solgt i år). Den får du nok i den prisklassen. Den har en romslig forkabin med god ståhøyde, en praktisk akterkabin med to køyer. Vår hadde en Yanmar 77hk som ga båten en toppfart på 15kn. God salong under kalesja. Denne båt typen anbefales om du skal velge en hurtig snekke

Takker for tips. Flere av båtene virker interessante! Noe båt blir det ikke før neste år, men jeg vil starte allerede nå med søking og se nærmere og bli kjent med ulike merker.

Leste i båtmagasinet at Carat 7400 gjerne legge seg ut i sving, altså krenge motsatt av svingen, mens "vanlige" snekker legger seg inn i svingen.

Gjelder dette alle halvplanere? Er noen verre enn andre? Noen bedre enn andre?

Noen av snekkene du ser på har litt forskjell på skroget. Master 740, Polar 25, Carat har vanntunell(bue) under og er ganske flate=litt større fart.

Men de "sklir" litt på sakte fart og full sving pga mindre kjøl. Ikke noe problem med de jeg har kjørt, så lenge man vet om dette.

Prøvekjør så finner du ut dette. Mange fine båter i snekkekonseptet som er rette bak som du også kan kikke på.

Marex 77, summer family 27, Master 770, Herva 26 . Se etter en med ferskvannkjøling og god motor som feks Yanmar.

Seasu skrev 20 minutes ago:

Noen av snekkene du ser på har litt forskjell på skroget. Master 740, Polar 25, Carat har vanntunell(bue) under og er ganske flate=litt større fart.

Men de "sklir" litt på sakte fart og full sving pga mindre kjøl. Ikke noe problem med de jeg har kjørt, så lenge man vet om dette.

Prøvekjør så finner du ut dette. Mange fine båter i snekkekonseptet som er rette bak som du også kan kikke på.

Marex 77, summer family 27, Master 770, Herva 26 . Se etter en med ferskvannkjøling og god motor som feks Yanmar.

Takk. Da har vel Joda 7500 også vanntunell? 

Er disse båtene verre å manøvrere i lav fart men lettere i høy fart?

Mens "vanlige" snekker er lettere å manøvrere fra lav fart til toppfart?

Du får mange gode anbefalinger her. Synes du er fornuftig som gir deg selv god tid på handel. Bruk den tiden godt på sjekke se båtene du liker. Sikkert noen i nærheten som gjerne viser frem sine båter. Er du heldig får du kanskje være med på en liten testtur på fjorden i noen minutter.  Det er lov å spørre om det her på forumet. 

Det jeg har litt lyst å fokusere på er innholdet i båten, utover motor og skrog. Noe av det jeg satte mest pris på i første båt var varmt og kaldt vann. I tillegg til varme ombord.  Fortrinnsvis en dieselvarmer. Da får du det lunt og godt om du blir overrasket av regn på turen. 

Endelig ble det Bobåt

Hei! Kjøpte I år en comet 26 ac,den har stikkøyer både foran og bak.Akterkabinen stjeler heller ikke noe uteplass.Her har du soveplass til 3 I akterkabinen,stor og god stikkøye I forkabinen som har plass til 2+dobbelseng helt forut.Ståhøyde er det hele vegen også noe som jeg setter veldig pris på .God I sjøen er den også.Jeg hadde tidligere en risør 27ac og angrer ikke et sekund på bytte :) kanskje ikke værdens peneste båt å se på men utseende blir man vandt med ;)

Takker for tips.

Jeg kunne tenkt meg at mulighetene for marsjfart ligger rundt 10 knop kanskje, med maks 12-15. 

Kan tenke meg at det likevel blir å ligge mye på 5-7 knop, men har mye åpne stykker her i området, samt fjorder. 

Har sansen for Scand Classic og så en her jeg bor for et par dager siden. Tittet litt på den utenfra og synes den ser lekker ut, men synes salongen så mindre ut i virkeligheten enn på bilder fra finn. Men for all del stor nok. Men de jeg har sett på finn har en maksfart på ca 9-10 knop, og da vet jeg ikke engang om det er lagt på et par knop, noe mange gjør..

Stikkøye er et must, om jeg ikke går for noe lignende som Nidelv 26 som har akterkabin i tillegg til stor plass på dekk. 

Køye, slik som f.eks Master 740 og Nidelv 24 vil jeg ikke ha. De virker litt smale, mens stikkøye ser mer romslig ut.

Har sett på Joda 7500 som også ser lekker ut, men har ikke sett gode nok bilder av hvordan sengeplasser er lagt opp med tanke på barn/gjester.

Ellers foretrekker jeg at pantry ikke er under førersetet.

Som jeg har forstått det er halvplanere ok å manøvrere i høy fart, men verre i lav fart da de sklir.

Og at de legger seg utover i sving, i motsetning til "vanlige" snekker.

Jeg vil helst at båten skal være lett å manøvrere både i lav og høy fart.

Og helst et lavt drivstofforbruk..

Tror jeg vil gå for 25 eller 26 fot.

Noen som kan fortelle hvordan sengeplasser er i Joda 7500? Siden min datter vokser fort vil jeg gjerne at det skal være plass til 3 voksne.

Og hva kan jeg forvente av drivstofforbruk på Carat,Polar og Joda (25ft) om båten har maskin til å gå opp i 15 knop?

Jeg lurer også litt på dette med manøvrering i lav fart på disse båtene, hva menes egentlig med at båten "sklir"? Tregere reaksjon på svinging? 

Hadde vært fint å kunne sett videoer av manøvrering av disse snekkene. Synes det er lite å finne på YouTube.

Er nok ingen problem og manøvrere noen av disse i lav fart? kun ved bakking må øve litt med og vri baugen med og kjøre litt fram så sette i revers. Har 24 fot med litt kjøl og marser på 10/12 knop og bruker i gjennomsnitt 15 liter på marsfart. Jodaen går vel lettere i sjøen vil jeg tro da di ikke har slik kjøl.  

Jeg kjøpte Master 680 i topp stand for to år siden. Kjempefornøyd. Såg også på Nidelv 26 og det var egentlig drømmebåten, men utenfor budsjettet/for mye å fikse på de som var innenfor budsjettet.

Ingen av disse har noen som helst unoter når det gjelder sjøegenskaper og manøvrering synes jeg - bortsett fra under bakking, men det gjelder alle med strak aksling. 

Hadde en kamerat med utpå havet, han har en nyere planende båt på samme lengde, Quicksilver 675, og han kommenterte at han måtte holdt halvparten av farten med sin båt i samme forhold. Min har nyere VP d2 og bruker ca 5 litr i timen i 8 knop.

Men poenget er egentlig at jeg anbefaler Nidelv 26. Romslig, akterkabin som ikke tar så mye av uteplassen, stikkøye som ikke er for klaustrofobisk. I det hele tatt den desidert beste snekken i den klassen, mener nå jeg.

Svart (redigert)
Oblidor skrev 43 minutes ago:

Jeg kjøpte Master 680 i topp stand for to år siden. Kjempefornøyd. Såg også på Nidelv 26 og det var egentlig drømmebåten, men utenfor budsjettet/for mye å fikse på de som var innenfor budsjettet.

Ingen av disse har noen som helst unoter når det gjelder sjøegenskaper og manøvrering synes jeg - bortsett fra under bakking, men det gjelder alle med strak aksling. 

Hadde en kamerat med utpå havet, han har en nyere planende båt på samme lengde, Quicksilver 675, og han kommenterte at han måtte holdt halvparten av farten med sin båt i samme forhold. Min har nyere VP d2 og bruker ca 5 litr i timen i 8 knop.

Men poenget er egentlig at jeg anbefaler Nidelv 26. Romslig, akterkabin som ikke tar så mye av uteplassen, stikkøye som ikke er for klaustrofobisk. I det hele tatt den desidert beste snekken i den klassen, mener nå jeg.

Joda, den ser veldig interessant ut, det må jeg si. Om jeg skulle hatt en båt med akterkabin, vil jeg i så fall ha en som også har god uteplass. Det er viktigere for meg, enn akterkabin. Nidelv 26 ser ut til å ha alt.

Redigert av Ksu74 (see edit history)

Gå like godt et hakk opp i størrelse ført som sist, så får dere litt mer armsleng. Var det ikke du som holdt til i Kristiansund? I så tilfelle bor du i et område med litt nedbør og fukt av og til, å da er det mye triveligere når det er litt romsligere ombord. På med dieselvarmeren og fram med monopolet :thumbsup: 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=75770220 

Komodo skrev for 2 timer siden:

Gå like godt et hakk opp i størrelse ført som sist, så får dere litt mer armsleng. Var det ikke du som holdt til i Kristiansund? I så tilfelle bor du i et område med litt nedbør og fukt av og til, å da er det mye triveligere når det er litt romsligere ombord. På med dieselvarmeren og fram med monopolet :thumbsup: 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=75770220 

Jo, Kristiansund stemmer det. Her er det mye forskjellig vær ja. Den Jodaen ser fin ut, og det samme med Joda 8100 twin cab, men av en eller annen grunn liker jeg ikke kabinen på disse. For all del, de er kjempepraktiske med plass for en hel haug med folk, men jeg har mer sansen for en stikkøye :) Carat 7400,Biam 800,Polar 770,Nidelv 26 er de jeg nå ser mest på. Hadde Scand Classic vært ørlite grann raskere... Joda 7500 og 8100 frister også, men ikke kabinene i dem..

Svart (redigert)

Hei. Takker for alle nyttige tips hittil.

Jeg har stort sett konsentrert meg om å søke etter snekke med stikkøye og uten akterkabin, da jeg vil ha stor plass på dekk. De aller fleste snekkene jeg har funnet med ac, har kun en benk bak og lite dekksplass, slik som Agder,Sollux og Saga for eksempel.

Det jeg har funnet av intr er Nidelv 26, den ser ut til å ha både ac, stikkøye og god plass på dekk. Men har lest at denne båten er en båt man blir våt i, og må kjøre med fremre kalesje oppe på, om det er litt sjø. Dere som har Nidelv 26, er det virkelig så ille? Hvor mye sjø snakker vi om her, før man får seg en dusj?

Jeg vil gjerne ha mulighet til å kjøre på marsjfart på solrike dager med kalesje nede..

Ellers lurer jeg på om det er andre båter, lignende N26 med både ac og stor dekksplass?

Redigert av Ksu74 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...