Jump to content

Hente båt Stockholm - Strömstad, kanalen eller kystveien?


oberst1

Recommended Posts

Hulda skrev 27 minutes ago:

Ikke bli forledet til å tro at Østersjøen er en form for andedam som en 45-foter uansett takler. Det kan være et stykke mellom brukbare havnemuligheter, alt etter som.

 

Det er jo GANSKE tett mellom havnene da (hvis dere ikke stikker mer enn 2 m, jeg har fremdeles ikke fått med meg om dette er seil- eller motorbåt...). Men strekket er særdeles åpent.

 

Link to post
Share on other sites

Veldig tett. Mellom Ystad og Trelleborg er det ikke'no brukbart. Så skal man være oppmerksom på at havner med grunne innløp kan bli stengt. Bare å lese de forskjellige beskrivelsene. Men har man en båt som gjør 30 knop, så er det jo bare å gasse på i 24 tmer når været er godt. Og det er det i dag. 

 

Link to post
Share on other sites

(Av ukjent grunn er det noe tull her, så jeg må skrive kommentaren min over det siterte)

 

Når det gjelder rutevalg, er det ikke så mye å lure på. Fra toppen av hodet:

Man går innaskjærs sørover fra Stockholm, og her er det flere muligheter, men aller er gode. I fint vær kan man gå utenom Landsort, men det er ikke mye å spare på det. Videre sørover innaskjærs langs kysten. Ja, det er pepret med grunner og skjær, men leia er godt merket og vanlig navigasjon og sjømannskap holder. Skjærgården tar slutt sør for Västervik. (Gotland er EN SMULE ute av kurs.)  I Kalmarsund kan sjøen være ganske krapp. Man runder hjørnet ved Utlängan og har valget å gå innaskjærs i Blekinge Skärgård (som er virkelig grunn og krever tunga rett i munn) eller skjære over Hanöbukten. Videre langs Sveriges sørkyst i god avstand, gjennom Falsterbokanalen, opp Øresund (som det i frisk NV kan være en utfordring å komme seg ut av) og langs Hallands kyst, helt til det igjen er skjærgård fra Vrångö sør av Göteborg. Resten kan vi.

Jeg har et tonn med havneanbefalinger, hvis det er interessant, da jeg har gått strekningen i egen båt 6-8 ganger. Ellers er Gästhamnsguiden 2017 et godt planleggingsverktøy.

 

sap_2000 skrev for 21 timer siden:

Når det gjelder sjøforholdene langs fra Stockholm og sydover, så er jeg også interessert i informasjon og rutevalg.  Har hørt det kan være mye krapp sjø i Østersjøen genrelt, og skjærgården mellom Stockholm og Gotland ser ut som det ganske grunt og pepret med grunner og skjær.  

Redigert av Seilersnobben (see edit history)
Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 21 timer siden:

Ang diesel, så var det jo før mulig å tanke fiskediesel på enkelte plasser for større, utenladske båter. Men dette er kanskje strammet opp?

kanskje noen av våre svenske medlemmer eller andre sverigefarere har info om dette?  @Gunga Din eller @ebonita f.eks?

 

Hei sap_2000

 

jeg takker for tilliten:thumbsup: :smiley:

 

men å spørre en seilere fra framsidan av landet om tankstellen på baksiden.......hmmm

 

jeg tanker en gang per sesong.....og dette skjer på Dyrøn, oftest April eller muligens Mai måned............... 

 

mitt råd til dere....google.......

 

Jeg har seilt baksiden ett par ggr o gått kanalen ett par ggr.....så her kan jeg muligens bidra med noe !

 

som Bjørn L sier...og det er jeg veldig enig i......gå kanalen........

 

en gang i ditt båtliv må du ha gått Gøta Kanal.....for det er en fantastisk tur :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

@Gunga Din  Takker for tips :smiley:

skal se litt på Google ang diesel, men det får bli som det blir.  

Kanalen har jeg bestemt for lenge siden at jeg SKAL jeg gå i løpet av min båtkarriere :yesnod:. Men blir ikke tid til det på denne turen dessverre.  

 

@Seilersnobben takker for veldig nyttig informasjon :thumbsup: 

 

Blir nesten skremt av å studere skjærgården mellom Stocholm og Hanöbukten. Ser utfordrende ut å navigere store deler av de indre leiene på en trygg måte i høy fart for en førstegangsreisende.

Håper på et par dager med med fine forhold så man kan spise mil uttaskjærs isteden.  

 

 Det er en mulighet for at båten hentes i Stockholm.  Gitt man vil komme seg ut av byen og sydover i grei fart. Hvilken trasé er da mest lønnsom? Vestover og gjennom södertälje, eller Skursundet, ut Baggensfjärden, Dalarö osv.?

Tenker bl.a på hvor mye av strekkene som må gåes i sakte fart, greiest lei for oss som er ukjente i området osv.  

Ser det er sluse i södertälje.

 

Skal lage en egen tråd når/ om det blir bekreftet tur. 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 8 timer siden:

 Det er en mulighet for at båten hentes i Stockholm.  Gitt man vil komme seg ut av byen og sydover i grei fart. Hvilken trasé er da mest lønnsom? Vestover og gjennom södertälje, eller Skursundet, ut Baggensfjärden, Dalarö osv.?

Tenker bl.a på hvor mye av strekkene som må gåes i sakte fart, greiest lei for oss som er ukjente i området osv.  

Ser det er sluse i södertälje.

 

 

Hvor man best går i grei fart kan jeg ikke hjelpe med. Men vestover og ut gjennom Södertälje lønner seg i hvert fall ikke, for det er sluse både inn i og ut av Mälaren.

Link to post
Share on other sites

Generelt er der jo vestlige eller nordvestlige vinde her omkring, så ofte er det muligt at gå tæt under land og dermed i læ langs den svenske østkyst. Ikke dermed sagt at det er uden problemer, men det er ikke som på vestkysten, hvor der er mere udsat. 

Link to post
Share on other sites

Den tanken har jeg og tenkt Major Andy.  Forholdene kan være noe enklere der. Og kan hende når vi runder sydspissen  så kommer det litt le av Dk. ? da tror jeg vi må se etter en liten dansk båt somewhere..??

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev 42 minutes ago:

Generelt er der jo vestlige eller nordvestlige vinde her omkring, så ofte er det muligt at gå tæt under land og dermed i læ langs den svenske østkyst. Ikke dermed sagt at det er uden problemer, men det er ikke som på vestkysten, hvor der er mere udsat. 

 

Vet ikke om jeg er helt enig i dette. Selv om V og NV er fremherskende vindretning har det en tendens å blåse pålandsvind ved kysten, særlig med solgangseffekt om sommeren. Dessuten har jeg opplevd at sterk motvind i hele Kalmarsund, med tilhørende krapp sjø, har vært ganske plagsom.

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 1 time siden:

@sap_2000  pitstopp er viktig av og til.. ?

 

Helt klart :thumbsup:

Er vel lønnsomt å tanke på dansketiden og.  Du har jo rollen som checkpoint på Sørlandet. På høy tid det blir etablert en filial i DK også :yesnod: 

 

har ligget på sofaen i båten og studert kartet litt i dag. Virker ikke å være noen lettvint lei sydover om man vil holde seg inne i skjærgården.  Blir mye kryss og tvers i stakejungel som ikke er lysten på i 20-30 kn på førstereis. Tror det er mer ideelt å gå i godt være å holde seg ute.  Kanskje gjennom en natt om det er klart og stille. 

Slenger ut bilde av byggenummer 1.  Vi skal evt kjøre nr 2. 

 

Håper alt går i boks. 

 

 

IMG_3938.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev On 3.6.2017 at 16.24:

Jeg er på ferie fra 16.06. Kan du ikke drøye denne henteturen i 3 uker? Synes du skylder meg det ettersom det var jeg som skulle ha P42, ikke du. Du ville ha sånn V-ting. :giggle:

 

Tenkte meg det skulle vanskelig gjøres å få til logistikken for oss begge...det hadde vært superhyggelig!

PS. V-ting blir for dyrt, tror vi kommer til like dette livet også ?

 

Seilersnobben skrev On 3.6.2017 at 17.26:

 

Tolker dette som om kanalturen fortsatt er aktuell. Du bør være klar over at åpningstiden i slusene er begrenset, 9-18 eller noe sånt. Resten av døgnet er du "stuck" i havner. Reiser du før ca ca 10 juni kan Mem-Sjötorp gjøres unna på ca 4 dager, Etter dette må du beregne MYE lenger.

 

 

Tenker en del på det der...hvordan vite/beregne hvor langt man rekker pr dag etc. 

Er det sånn at dersom man ikke rekker frem til neste port, ligger man bare der frem til åpningstid i et køsystem? Gjestehavner er godt merket ser det til, men alt. ligge longside "klar" ved slusen? Må jo bare spørre, men er det så enkelt at tiden fort dobles fordi det blir så mange/køer? Haha, så Göta kanal fra 1981 i går kveld ?

 

Hulda skrev On 3.6.2017 at 18.37:

Veldig tett. Mellom Ystad og Trelleborg er det ikke'no brukbart. Så skal man være oppmerksom på at havner med grunne innløp kan bli stengt. Bare å lese de forskjellige beskrivelsene.

 

Dette hadde nok ikke jeg tenkt på, stengte innløp...takk for opplysningen!

Vet ikke enda, men tipper 21-23 knop er marsjfart for vår del når du tenkte på milspising mellom havner..

 

Seilersnobben skrev On 3.6.2017 at 18.40:

Når det gjelder rutevalg, er det ikke så mye å lure på. Fra toppen av hodet:

Man går innaskjærs sørover fra Stockholm, og her er det flere muligheter, men aller er gode. I fint vær kan man gå utenom Landsort, men det er ikke mye å spare på det. Videre sørover innaskjærs langs kysten. Ja, det er pepret med grunner og skjær, men leia er godt merket og vanlig navigasjon og sjømannskap holder. Skjærgården tar slutt sør for Västervik. (Gotland er EN SMULE ute av kurs.)  I Kalmarsund kan sjøen være ganske krapp. Man runder hjørnet ved Utlängan og har valget å gå innaskjærs i Blekinge Skärgård (som er virkelig grunn og krever tunga rett i munn) eller skjære over Hanöbukten. Videre langs Sveriges sørkyst i god avstand, gjennom Falsterbokanalen, opp Øresund (som det i frisk NV kan være en utfordring å komme seg ut av) og langs Hallands kyst, helt til det igjen er skjærgård fra Vrångö sør av Göteborg. Resten kan vi.

Jeg har et tonn med havneanbefalinger, hvis det er interessant, da jeg har gått strekningen i egen båt 6-8 ganger. Ellers er Gästhamnsguiden 2017 et godt planleggingsverktøy.

 

 

Her var det fin info, takk for det. Planlegger for begge alternativ helt frem til avreise.

Litt moro med planlegging og ikke minst, være litt forberedt for begge scenarier ?

Link to post
Share on other sites

Seilersnobben skrev On 2017-06-03 at 18.40:

................I Kalmarsund kan sjøen være ganske krapp. Man runder hjørnet ved Utlängan og har valget å gå innaskjærs i Blekinge Skärgård (som er virkelig grunn og krever tunga rett i munn) eller skjære over Hanöbukten. ........................

 

om det blir aktuellt med ett stopp,  da dere runder 'hjørnet'.....så gå til Utklippan en meget spes nødhavn, innesprengt i fjellet......som en stor swimmingpool med sluseporter

for å hålle det dårlige været ute

2013-07-03_143901.jpg

utklippan.png

 http://www.sxk.se/content/blekingeskären

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev for 7 timer siden:

Får vi en link som viser noen bilder av båten ? Årsmodell, 63P eller D6 og en utstyrsliste, kanskje ? Spennende dette ! Manges favorittbåt dere kjøper nå. 

 

Kommer etterhvert Worry. Hvit 08' med D6 370, relativt std utstyrt etter det jeg skjønner.

Føles betryggende at eier har hatt den helt siden bestilling i 08'. Har googlet relativt mye, forhørt rundt omkring og er det en ting vi har skjønt må det være at disse vokser liksom ikke på trær der ute. Ønsker man norsk båt virker det som de er relativt populære...

 

Ser etter ny båtplass nå ;)

Link to post
Share on other sites

Det høres veldig bra ut ! Du kjenner jo disse grønne høytrykks-maskinene godt fra før. Så lenge de får EN590 så er vel det moderne solide saker, med god deletilgang i en generasjon til.

2008 er jo en moderne sak nå i 2017 også, fineste båten i klassen, synes jeg. Lykke til !

Tips til en havn som ofte har ledige plasser: http://skjeloyslipp.no/batplass/

Link to post
Share on other sites

oberst1 skrev for 23 timer siden:

 

Tenker en del på det der...hvordan vite/beregne hvor langt man rekker pr dag etc. 

Er det sånn at dersom man ikke rekker frem til neste port, ligger man bare der frem til åpningstid i et køsystem? Gjestehavner er godt merket ser det til, men alt. ligge longside "klar" ved slusen? Må jo bare spørre, men er det så enkelt at tiden fort dobles fordi det blir så mange/køer? Haha, så Göta kanal fra 1981 i går kveld ?

 

 

Du er stort sett henvist til å ligge i gjestehavner, med unntak av enkelte brygger innimellom. Kanalløpet må holdes klart for det kan komme nyttetrafikk, bl a kanalturistbåter, som trenger hele bredden.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fredag morgen, Oslo S, avgang 05:50 mot Stockholm...10:45 fremme og praiet en taxi. Mye trafikk i den byen altså! Halvtimes tur med bil ble nesten en time til Gåshaga Marina på Lidingö.

 

Skikkelig spente på overtakelse! Eier hadde flydd ned fra nordlige trakter i hjemlandet dagen før og møtte oss på brygga. Gikk igjennom båten, spiste en feiremiddag på bryggehotellet noen hundre meter lenger bort :)

Mat må handles, blir litt bæring tenkte vi. Ble litt overrasket da vi skimtet en trikk rett utenfor et annet vindu. Spurte betjeningen og joda, ICA er to holdeplasser unna :)

43,- svenske penger pr billett, trodde kollektivt i Oslo var dyrt jeg. Veldig fin trikk da!

 

Seks bæreposer senere kom vi tilbake til denne:

IMG_5636.JPG.3bbac2c00a7c7db3ce094ba9f23384bb.JPGIMG_5634.JPG.6a64c904c0205f4fa636df28dc383686.JPG

 

Vi løft som avtalt, fant ingenting å utsette her. Nye akslinger og propellere i fjor...

 

Noen morsomme naboer hadde vi på brygga: (legg merke til morgentåken fra i dag)

IMG_5640.JPG.b1ea860a534b04060fe4552334341aaa.JPG

 

Er en party/badstu-farkost...gjett om vi ble overlykkelige da et helt utdrikningslag dukket opp med stripper og greier. Gutta blei kanakkas dritings før kl 21 og reiste videre så vi fikk nattero :)

 

En ordentlig gammel tauebåt lå på utsiden for oss på brygga og en nyere husbåt foran:

IMG_5642.JPG.f79fb22d470c51a5b6f6a936ef8886c7.JPG

 

IMG_5645.JPG.62a773aa4bbe5907ef1f98e43316fefe.JPG

 

IMG_5644.JPG.2c50e56179c381e698937a24a7e72a20.JPG

 

Lørdag morgen: Tåka lå tett frem til nesten 9, måtte være varmen bare tenkte jeg...og vipps ble den borte. Litt senere avgang enn tenkt da jeg ikke fant noe 12/24 sigarett-uttak til iPad'en som kjørte Navionics ved siden av Furunoens C-map. Visste den ville trenge lading for dagen, men fant ingen sånn reiselader i området. Nå måtte vi dra...

Dagen var lagt opp til ca 102nm ned til Mem, starten på Göta-kanal..

 

Utrolig heldige med været! Litt krusning på vannet og ganske varmt...har jo ikke hatt flybridge før, men i det været, fantastisk! Bunkret underveis etter å ha forhørt litt rundt for å unngå biodiesel. Valgte vel korteste rute ut av hovedstaden, utrolig mange flotte eiendommer altså! Under her er det trange lille sundet som er vist lenger opp  tråden:

IMG_5655.JPG.23b48de7f48cdce0b6cf2dd8c6864c1d.JPG

IMG_5659.JPG.73dc9d778bb2d71765dc93bb12378b88.JPG

 

En times tid senere:

 

IMG_5663.JPG.a05c7696f9cc413ff6ccb0f717e5d708.JPG

 

IMG_5670.JPG.66bc805d326c399866f89741347397df.JPG

 

Ehhhh....relativt lit sjø utaskjærs i dag:

IMG_5673.JPG.5154f4294cc16dd65e2421d677f5fcc4.JPG

 

For å vise litt hensyn og nyte været underveis ble det ikke noen rekord på 102nm for å si det sånn. Skuta marsjer 23knop og mellom 10-20 skjønner jeg nå begrepet fjordplog. Det må vises mer hensyn enn jeg er vant til fra den noe mindre Marex'en ?

Overgang til båt med to akslinger satt med en gang, mulig denne er veldig lettmanøvrert, men moro med to spaker nå ihvertfall ?

Ps. Har lagt til tre steder nå og tror nok andre ting enn hekkthruster får plass høyt på lista til julenissen. Det går jo utrolig fint uten...

 

Vi rakk ikke første sluseportennn ved Mem, stenger kl 18. Dette skjønte vi rundt 16:30. Siste biten ble heller kun kosefart og ankom rundt kl 19:30. Trodde det var fin havn på innsiden vi ønsket å nå, men faktisk veldi bra på utsiden før porten. Fin kai med bobilfolk som tittet nysgjerrig rundt da vi la til, ikke fordi det i seg var så spesielt, men det lå kun en seiler her og...det er så stille og rolig her! ?

 

Har lest flere fantastiske hentetråder tidligere på dette forumet! Vet at jeg hverken har forfatteren i meg eller er veldig flink til å ta interessante bilder, men kan prøve litt og ihvertfall få frem erfaringer rundt all slusing, venting og noen interessante steder underveis. Nå er det natta, slusene åpner kl 9 ☺️

 

IMG_5675.JPG.da753f70fb932c562a7f3d38e1241d31.JPG

 

IMG_5676.JPG.48e7472d035051099cbc2e2e6982a651.JPG

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...