Jump to content

Hente båt Stockholm - Strömstad, kanalen eller kystveien?


oberst1

Recommended Posts

Takk til oberst1 for en fantastisk reiseskildring med supre bilder. Jeg kjøpte en mye mindre båt i Stockholm , og tok den landeveien på tilhenger. Hadde jeg kjøpt noe tilsvarende det du er i besittelse av , så var det fristende å gjenta din bedrift. Kanskje en gang i fremtiden ...

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 13 timer siden:

Takk for en fantastisk flott reiseskildring @oberst1  som én skrev over, så lurer jeg også på om du er forfatter eller journalist, for du skriver som en Gud  :thumbsup:

Lysten til å ta Göta kanal ble om mulig enda større. Vi drar bortover i slutten av uka. Planen er kysten rundt, men blir været for hårete, og alternativet er å ligge værfast, så blir kanal vurdert.  

 

Ett spørsmål.  Har noe ca tall på hvor mange gangtimer det ble mellom Mem og Sjötorp eller hele turen for den saks skyld? 

Ser du noen utfordringer med dybde langs banker og brygger med IPS som stikker ca 1,3-1,4 meter og sitter godt ut på siden og peker skrått utover?

 

Kjempehyggelig, på skolen slet jeg alltid og fikk aldri veldig gode karakterer i norsk. Var et h#%@ete å skrive stil, nå bare skriver jeg som jeg tenker :giggle:

 

Er spent på turen deres SAP! Jeg forstår godt at du tenker en del nå. På en side er nok den båten kjempefin i sjøen, men for mye banking er vel ikke ønskelig heller...

Kanskje viktigste å tenke på sånn logistikkmessig er timingen her. I følge slusevaktene vi snakket med underveis så rakk vi erfaringsmessig å komme igjennom kanalen en ukes tid før storinnrykk.

Så de fem dagene vi klarte det på, kan fort bli 7-9 for dere. I tillegg fjerne eventuelle fenderkjoler og ta med to tau som ikke skal videre med ny båt... Har du anledning, ta med fire store blåser på turen.

 

Tipper Mem - Sjötorp utgjorde ca 28 gangtimer tenker jeg. Motorer må stoppes i hver slusing, venting foran sluser etc. Var dessverre ikke flinknok til å logge, sleit litt med endring fra km til nm på Raymarine og tripp ble nullstilt av og til uten at jeg forsto hvorfor, kanskje minnebatteri i multidisplay? Fokuset på motortimer ble dermed også borte :rolleyes:

 

Tenker litt med skrekk og gru over IPS som kan ta tak ja. Hele kanalen er nå ca 2,4 - 2,8m, men som illustrert på websiden til gotakanal.se er alt håndgravd og ca 30 grader bank langsmed. Tenker at å kontinuerlig holde seg minimum 2m unna kan by på utfordringer, jeg ville vært litt nervøs! Er nok en del pinner og annet som dukker opp også, vet ikke hvordan IPS takler det?

Link to post
Share on other sites

Takk for info @oberst1 :smiley:

 

ja, tenker mye om dagen.  Postet nettop i andre tråden. Er litt betenkt på været som er meldt.  

Var redd for at vi nå er over i høysesong på Göta. Synd egentlig da båten skulle vært klar for en mnd siden og da hadde det utvilsomt blitt expresspasset. 

 

Takk for tips om fendring etc. Måtte kjøpt 4 store kuler og noen tau som kan ofres.  Ang timene, så tenker jeg at det kanskje er mulig å gå med én maskin på noen av strekningene for å spare gangtimer (og fuel).  Vet ikke om EVC/ IPS godtar dette uten juletre i dashbordet, men det skal jeg finne ut. 

 

Deler bekymringen med IPS og skrående banker, kvist og stokker. Er veldig sårbart tenker jeg, og bare én liten subb er det som skal til før turen er over eller blir sterkt forsinket.  

Så kombinasjonen med vind og trange åpninger med stein og metall var nervepirrende til tider. Den hadde nok jeg følt sterkt på også, men kanskje joysticken gjør ting litt enklere?  Hadde måtte trent endel først og fått det skikkelig i fingrene.   

 

Skjønner det vil ta endel tid, men kanalen er ikke avskrevet når jeg ser værprognosene.  Er jo ikke noe stas å ligge værfast på baksiden (østkysten) som @Gunga Din kaller det. 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

henter frem denne,  da vi tenker lurer på å gå kanalen til våren. mai, jumi engang.  fra vest til øst,  men ser på¨siden at de i lavsesongen går i konvoi, og du må bestemme dato for start og slutt.  Vi skal jo kose oss og ikke stresse avgårde..

lese jeg alt feil eller ?

https://www.gotakanal.se/sv/fritidsbat/

 

tenkte å bruke 2 , 3 uker igjennom..

 

 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Du kan hoppe av og på konvoien, men du må gi beskjed i god tid slik at de kan planere dette. Slusevaktene følger konvoien. Siden konvoien går på faste dager kan du bare hoppe igjen på de dagene de passerer deg. Vi dro på første konvoien i mai og det bar deilig med nesten tomme gjestehavner. 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OK,  da antar eg du gir beskjed mens du seiler og ikke før turen starter.  slik at er det fint vær og du har lyst å være på Veneren i noen dager.  eller ligge i Motala. endel lengre...., så går det fint.  takk for info. avklaring.

 

Ser på bildene. her inne at det er endel plasser med nliten plass,  vi er 6.53m bredde. og maks er 7 meter,  Men er det mye av løpene/kanalene som er i den minste bredde ?  eller er det de smale broene som er ned i 7 meter. ?

har gått kanalene i Holland og der var det stort sett bare trange broer som var ned i 7 meter bredde, og det går fint å passere ,  bare holde fendere vekke.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg mener vi ringte inn dagen før vi planla en stopp i Motala, samtidig sa vi fra til slusevaktene.

 

1e324d10f86feb8ed729509bde303dee.jpg

Kjempefint i Motala. Som du ser ikke mange i gjestehavna i mai :thumbsup:

 

 

Selve Gøtakanal konvoien begynner ikke før i Sjøtorp, så på Vänern kan du seile rundt så lenge du vil, bare du er på plass i Sjøtorp til avtalt avgang. 

Opp til Vänern (Vänersborg) kjører du på Gøta elv og Trollhette kanalen og har ikke noe med Gøtakanal å gjøre. Betales separat.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for info,  da kjøper jeg første del i slusen i Trollhettan,  og kan da bestille for de neste 2 strekkene,  når vi vet når vi vil begynne fra Sjøtorp.

 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...