Jump to content

Hente båt Stockholm - Strömstad, kanalen eller kystveien?


oberst1

Recommended Posts

StorStas skrev On 19.6.2017 at 12.52:

Flott tråd som vekker gode minner :smiley:.  Når dere kommer ut i Vättern om en dag eller to så kan jeg anbefale å ta en overnatting i Vadstena litt SV for Motala, om det passer seg sånn.  Spesiell gjestehavn, og en av få sjanser man får til å fortøye i vollgraven på et gammelt slott.

 

Hadde vi hatt mere tid! Så stedet på vei ut ?

 

trixie2 skrev On 20.6.2017 at 8.19:

Ser flott ut, og imponerende fremdrift. Det er forresten litt synd, det er vel ardri mulig å bruke nok tild på en slik tur.

Det som kan være litt "feil" er at dere muligens befinner dere i feil kanal. Telemarkskanalen feirer 125års jubileum nå. Da hadde vi kansje sett dere på TV. :-)

 

Hehe, møtte en svenske i går som hadde tatt Telemarkskanalen. Mye røffere sluser etc fikk jeg inntrykk av. Det er beundringsverdig at svenskene har laget glatte steinsider i alle sluser her unntatt en.

 

Nei, nå er gass! Klokken er over 9 ?

Link to post
Share on other sites

@oberst1 Har vært i både Gøta og Telemark, dog med mindre båt enn dere. Hadde en Ibiza 24 som vi trailet.

Telemark har mye  "røffere" slusevegger og  myye mere løftehøyde for hver sluse. Opptil 6 mtr+ etter hva jeg husker.

Dog er disse to kanalene opplevelser som huskes, men som ganske så ulike.

Gøtakanalen er på mange måter "a walk in the park", med snille sluser og masse kulturlanskap langs kanalen. Det eneste som kunne være plagsomt er vinden, som du også sliter med. (Med liten båt forsvinner thruster og propell no2.)

Telemarkskanalen er til sammenligning en tur i den norske "fjellheimen". Forsåvidt kulturlandskp her også fra begynnelsen, men det minker oppover i Bandakkanalen.

 

Dere får en ny "kanalerfaring" når dere skal gå Trollhettan,  dette er kanaldrift på industriell basis. NB: Har ikke erfart denne bare hørt. .-)

Link to post
Share on other sites

@trixie2

 

Trollhätte kanal er mye enklere  å sluse i enn Göta kanal. Slusene har bare ventiler i bunnen, ikke i portene hvor det dannes langsgående strømninger som i verste fall treffer rett på undervannsskroget , særlig ubehagelig i oppoversluser. I Trollhätte kanal er det unødvendig med liner i land. Man bare holder seg i nærmeste stige.

Derfor liker jeg best å gå kanalen vest mot øst; man får mye av oppoverslusingen i de store latmannsslusene.

Link to post
Share on other sites

Seilersnobben skrev for 1 time siden:

@trixie2

 

Trollhätte kanal er mye enklere  å sluse i enn Göta kanal. Slusene har bare ventiler i bunnen, ikke i portene hvor det dannes langsgående strømninger som i verste fall treffer rett på undervannsskroget , særlig ubehagelig i oppoversluser. I Trollhätte kanal er det unødvendig med liner i land. Man bare holder seg i nærmeste stige.

Derfor liker jeg best å gå kanalen vest mot øst; man får mye av oppoverslusingen i de store latmannsslusene.

Takk for tipset. forstår det slik at det er størrelsen på slusene og følelsen av å være liten i store slusekammer sammen med store båter og samtidig overlatt til seg selv som har vært opplevelsen her.

Regner med at Oberst1 oppklarer :-)

Link to post
Share on other sites

@trixie2

 

Det er riktig at slusene er store, men det betyr bare mange høydemeter med liten anstrengelse. 

Kanalen og slusene er riktignok bygget for nyttetrafikk, men i våre dager er nyttetrafikken nesten borte. Da jeg gikk der sist, i 2012, så vi ikke en stor båt verken i elva, kanalen eller slusene.

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, LALUNA II said:

Blir nesten svett som du skriver :sweat: beste storyteller her innne på lange tider 
Fortsett sånn er kjempespennende å lese :thumbsup:

 

Kan bare si meg enig i dette.

 

Takk for en super tur så langt Oberst1.

Gleder meg til fortsettelsen!

 

:thumbsup:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

IMG_0028.JPG.050671c1db28d8af4ec0e6073d40a583.JPG

 

Ny dag, nye muligheter! Våknet ganske trøtt kl 08:15, hoppet i dusjen og lagde kaffe ? 

 

Følte vi ikke nådde helt frem til mål i går, men jo mer jeg så på kart og rute...fortsatt veldig optimistisk! Kastet loss kl 09:15 etter vi observerte slusevakt på sykkel på vei til jobb. Var nesten helt ensomme på elva i dag...syklister dukker ofte opp derimot, noen med telt og greier ?

 

Slusa vi ikke rakk i går dukket opp etterhvert:

IMG_0029.JPG.8715d917876127b3f10d467d378f0e59.JPG

IMG_0031.JPG.a6985431a834673b578bd32fc63518d3.JPG

IMG_0033.JPG.84e70d5eec09017a7be21f65b6e48bc9.JPG

 

IMG_0034.JPG.6fd2031455587011e5d32fc733fd166a.JPG

IMG_0035.JPG.58a93bcbd2e1ad913cc329751b946266.JPG

 

Etter en liten tur kom vi frem til siste to sluser før Väneren kunne krysses! Jippi ?

IMG_0036.JPG.6c7a9486371d88395cc0948f156ae760.JPG

IMG_0038.JPG.265047a12a4f20a5c50bc3c02ffbf7ee.JPG

IMG_0040.JPG.b3a1adff5cbd949dd4c65690678fc983.JPG

IMG_0041.JPG.cdec024d921acfd9f3aab630e8eef19c.JPG

 

Så ikke gærent ut med tanke vind og sjø i dag, ble marsjfart så fort vi var sjøklare ombord:

 

IMG_0044.JPG.c8dc5eb0408a67e4d6643c6555805275.JPG

IMG_5856.JPG.622412ed760c168c281dcc0551a6db42.JPG

 

Et nydelig skue: 23,5 knop

 

IMG_5860.JPG.e329b696316369cd18564eb5ec40fdb5.JPG

 

Flaks med været altså, litt kjølig, rundt 14 grader. Tidligere i kanalen har vi hatt 23 og 26 ☺️

 

IMG_5864.JPG.66c43597f6b8aa29c83026b41326fe46.JPG

 

Etter ca 2,5t så vi målsonen, Vänersborg:

 

IMG_0046.JPG.26123d145a40364bc3791af2e72374a3.JPG

IMG_0047.JPG.a54ffdcc994295efdec2a909e128bedd.JPG

 

Det var også første gang vi fikk brukt VHF'en, ventet på et par båter til så skulle de åpne imellom togtrafikken. Brakk inn til babord etter brua for å bunkre litt i havna...

De hadde ekte marindiesel som de sier, den skal være grønn, da er den uten tilsetninger av bio. Fikk dyttet på 1014 ltr og vinket farvel til 16.516,- svenske båtpenger ? 16,29 for literen, gikk ikke å forhandle prisen før fylling her nei...

I Stockholm lå den på 15,10. Det skal sies at det lå i kontrakten at båten skulle ha fulle tanker ved overtagelse.

 

På vei ut derfra møtte vi en husbåt:

 

IMG_0048.JPG.3f9e98f4e6d23f268370ca9715b443e4.JPG

 

Reisen herfra kan vel beskrives som litt kjedelig. En bred elv og lite å se egentlig:

 

IMG_0049.JPG.df8d685f717562eeeeca281b04ccc89b.JPG

IMG_0050.JPG.fdaab5117dd7b6328a9e41667e0eb660.JPG

 

Slike merker var å se langs hele leia..

 

IMG_0051.JPG.ff34f8c23d2715983f6aba8e71c544ee.JPG

 

Så dukket første sluse opp; Carls grav:

 

IMG_0052.JPG.bf9a972d8f7f5b791dfc351f94774710.JPG

IMG_0053.JPG.ee1e91d1092cdceb7f8b4cb567234c28.JPG

 

...også déjà vue igjen:

 

IMG_0054.JPG.b89f5168ea7b082d43cdb5b4d1663b22.JPG

IMG_0055.JPG.71f7383f99fca9aae6740b9a412411a1.JPG

IMG_0056.JPG.c2bd1d1466e623ad30abc658e6bdd9e7.JPG

 

Føltes langt og lenger ut. Trollhättan viste mer tegn til vestlig sivilisasjon:

 

IMG_0057.JPG.2f3e4a1c353015daa60fb446acb77602.JPG

IMG_0058.JPG.4c7f5cfa9374af57fcf927ba89101176.JPG

IMG_0060.JPG.6cf71c0f80167d23bbd108dc01727b29.JPG

 

IMG_0062.JPG.a866763b0fc69d2ab18dd6e7b6e95bc5.JPG

 

Så kunne vi se noe rart, men skjønte etterhvert at det var en jernbanbru (igjen).

Kaller opp på VHF kanal 9 og angir ønsket høyde på brua! Hele greia heises opp mellom de to tårnene ?

 

IMG_5865.JPG.cd75d5c037c05c524d95e75cc40adab6.JPG

 

IMG_5866.JPG.2679f89990f267acfd9965d88188bf7c.JPG

 

En hyggelig havn opp: 

 

IMG_5867.JPG.65c7bca783e64624d5d523c6a9e176ba.JPG

IMG_5870.JPG.63069f7aef6bb92a709421372ec8473d.JPG

IMG_5871.JPG.ea7f1a5d11e29fac002e631ec984d46f.JPG

 

Alle disse gjestehavner er merket og forhåndsbetalt for billettprisen på hele strekket vi betalte ca 9200,- for. Der hvor det finnes vann og el er det inkludert i tillegg til do/dusj/avfall.

 

IMG_5872.JPG.a376136a3e463ec835b3bdf5aef5f9d9.JPG

 

IMG_5873.JPG.cd761c7f15a51463db222355440065a4.JPG

 

IMG_5874.JPG.f31fd6b5625ebb66fb0942dcb586dc26.JPG

 

IMG_5875.JPG.c9812c7a93b3e43186859b411e5cb017.JPG

 

Trollhätta var nok større en jeg trodde, fortsatt byen langs kanalen og begynte allerede ved flyplassen for de som har vært der ?

 

IMG_5876.JPG.df6868d7bd1490340e6e91327cdf766b.JPG

 

Så kom øvre del av Trollhätta-sluser. Høyden her litt høyere og moderne, trenger bare båtshake å holde med, selv om vi brukte en tamp i stigen på veggen her:

 

IMG_5877.JPG.ca922761de83379297356794cfc5edcc.JPG

 

En Storebro lå foran hele strekket...skulle også til Lilla Edet:

 

IMG_5878.JPG.2ea07326343441c0d89a8c518e9f5c2c.JPG

 

Nedre del er en trippel sluse, mange høydemeter på kort tid ?

Slusene her var rimelig automatiserte, de begynte nedslusing så fort du var inne. Personell så vi ikke...

IMG_5880.JPG.a7154366ae6d98101dc28f739ebe7c47.JPG

 

IMG_5881.JPG.7afcb7f63791cfc988ad44ca108f9a4f.JPG

 

Et lite båtbyggeri oppi Åsen der:

 

IMG_5883.JPG.3d052eb2d58417c93c7ba0fb4ec20a0e.JPG

 

Noen har ordna seg grei plass:

 

IMG_5884.JPG.9e304466eddf9377028c8fd9913c1ad5.JPG

 

Langt nedover mot Lilla Edet som er siste sluse før havet! De stenger kl 19 i denne kanalen...vi var fremme kl 19:20 som var helt greit. Sliten i dag

 

IMG_5886.JPG.af71ff8b881e6ef61039d6d8bc711636.JPG

IMG_5888.JPG.ec135158e91419e6ad0869f993f2f816.JPG

IMG_5891.JPG.012eadadf1fb4c5b1d3c70a832162d29.JPG

 

Når jeg så en truckstop tenkte jeg at nå er eventyret over i kanalen...

IMG_5893.JPG.fe6aed76267044483488c06f3f46e792.JPG

 

Lilla Edet:

 

IMG_5894.JPG.fa7c0461d2755ce872870fb453ae2fc5.JPG

 

Har tilbakelagt 90nm i dag og strålende fornøyd med det! Viser seg at vi er nok en dag foran skjemaet nå, helt supert! Ikke så mye spennende i dag, ingen uhell eller overraskelser, bare mange milslukende timer. Er litt trøtt nå ja, krangler litt med editor her av til , doble bildesett... Nei, må pusse tanna. Kanskje vi rekker bolaget i Kungshamn i morgen?? ?

 

IMG_5910.JPG.1346557dfbd7c28e5f1a4fc44b55bdfb.JPG

 

Fatter ikke hvorfor disse bildene dukker opp på nytt:

 

IGNORE!!

 

IMG_5874.JPG

IMG_5875.JPG

IMG_5876.JPG

IMG_5877.JPG

IMG_5878.JPG

Redigert av oberst1
Doble bildesett som ikke lar seg slette..... (see edit history)
Link to post
Share on other sites

trixie2 skrev for 9 timer siden:

Takk for tipset. forstår det slik at det er størrelsen på slusene og følelsen av å være liten i store slusekammer sammen med store båter og samtidig overlatt til seg selv som har vært opplevelsen her.

Regner med at Oberst1 oppklarer :-)

 

Godt tips og forklart av Seilersnobben. Husk at alle slusene i Göta-kanal er like store selv om noen er doble. Altså har du gjort et "oppsett" i en, passer det det videre i de neste 57stk ?

 

Ved nedslusing er det lite stress, ved oppslusing er det fordel å ligge bak... skal oppsummere et par selverfarte tips i morgen ?

 

Link to post
Share on other sites

IMG_5916.JPG.cfb1e3ea644e914763a6c5b0aa85a514.JPG

IMG_5917.JPG.5a781e50c2f25a2ea2e3611e859e3458.JPG

 

Våknet opp blid og fornøyd med tanke på at Gøteborg bare var en halv dag unna ?

Absolutt siste sluse på leeenge ved Lilla Edet.  Like moderne som Trollhätta, tydelig at samme mål betyr laget for skipsfart. Holdt oss bare med båtshaken på vei ned for deretter å legge ut på en lengre elvetur. Med tanke på alle stedene vi har passert, forskjellige landskap osv må jeg si denne siste biten fra Väneren til Gøteborg er relativt kjedelige greier ☺️

 

Møtte et par større fartøy på vei oppover...etter alle merkene på de store stålportene på disse slusene tviler jeg på at de gutta her bruker båtshake...

 

IMG_5919.JPG.f1b96ffa7397fc79ce5ecd82b626b9a6.JPG

 

Juno møtte vi tidligere i den østre kanalen, nå er den på vei tilbake:

 

IMG_5920.JPG.862cb9547746055960b39d1bcf40cc0c.JPG

 

IMG_5921.JPG.f031943cb010428b7f6262dbe3c4c0a7.JPG

 

 

IMG_5922.JPG.3a816cbf1c0dc12bc6c89e2ee1e7d656.JPG

 

Endelig Gøteborg! Hotell på elva...

 

IMG_5924.JPG.f1a6a180f01ef2ea36ae27c77c6d75b0.JPG

 

Artig med flytende p-hus:

 

IMG_5925.JPG.8d90e4609f6ce2a4c5b4a282713cb022.JPG

IMG_5926.JPG.1f63f6c6eb14398b12e08147aa9934a6.JPG

 

Vet ikke om det svenske Forsvaret er så mye bedre stilt enn oss, så ut denne har sine glansdager:

 

IMG_5927.JPG.0cf790baa6df27e2219b2d1ae93d6ec8.JPG

 

IMG_5929.JPG.178eb591c9f3a62c0a6793058284345e.JPG

 

Ute av Gøteborg med kurs for Kungshamn! Er jo torsdag, bolaget bør være oppe til kl 19... Noe innaskjærs ...

 

IMG_5933.JPG.0f6410b0f47a1fd11055cb9c28a903fd.JPG

 

Svingte innom Gullholmen før vi kjørte utaskjærs strake vägen til bolaget i Kungshamn. Var bra med sjø utpå, men heller det sa damene ombord enn å møte stengte dører for tredje gang ?

 

La til longside slik som de andre selv om det egentlig ikke er lov, var ikke akkurat fullt av sommergjester her enda... Jeg ble igjen i båten for å vaske bort litt elvemudder mens damene gikk mot bolaget...de rakk det med seks minutter! Ikke gærent etter 92nm i dag ☺️

 

Dette er å regne som hjemlige trakter og nå blir det Midtsommar i Grebbestad/Tanum i morgen med sild og alskens moro med venner og kjente ? 

 

Takk for følget og hyggelige meldinger samt delte erfaringer! Den interessante delen var nok over ved Väneren ? 

 

Kort oppsummerte tips for uerfarne som tenker på kanalene:

 

- seilbåt, stor fordel med to vinsjer i bruk i oppoverslusing. Lag store løkker (pålestikk) og legg bare over boltene med ring før ned til vinsj, slippe å knyte noe mer hele reisen.

- motorbåt, ligg bakerst eller bruk muskler og seilhandsker.

Felles er aktertamp alltid så godt som 90 grader fra kryssholt og rett opp. Fremre gjerne nesten båtlengde frem.

- beregn å slite på to lange tau. 8-10m bak og minst 12-15m foran.

- to blåser og fire gode fendere pluss tre på andre siden er minimum i min verden.

- bunkre godt med mat og drikke, ikke mange ordentlige butikker man ser daglig.

 

Skulle gjerne brukt 3-4 dager til, koselige steder og et litt annet liv enn det vante.

Turen bør legges opp til slaraffenliv ?

God båtsommer!

 

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for en fantastisk skildring med tanke på både bilder og tekst. Ha nå noen avslappende dagen med midtsommersfering og det som hører til :thumbsup:

Nå som dere endelig rakk bolaget er vel alle muligheter til stede :giggle:

 

Dette har vært en både interessant og lærerik tråd for oss som aldri har vært i nærheten av en sluse :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for at vi fikk anledning til å følge dere på denne turen ! :smiley:

 

Det var en helt utrolig fin hentetråd både i bilder og ikke minst tekst. (Er du journalist ?)

Nå har du lagt lista så skyhøyt at selv garvede hentetrådforfattere a'la "Bjørn Jolleboer", SAP og deres likemenn, virkelig må strekke tåspissene til det ytterste for å overgå dette - og enda var det nesten ikke en eneste sjøsprøyt over baugen :wink:

 

Nyt Snapsen og God Midtsommar :cheers::flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Takk for godt dokumentert hentetråd. Ikke alle som bruker mer tid på å lage tråd enn å studere det nye moderskipet. Savner et par bilder av inventaret (assa... Ikke Heidi og tante, men av båten) 

Hilsen oss på Klara Regn, som forlater Svenner Fyr nå, da vinden skal komme, og vi ikke er Klara Regn lenger. 

DSC_0020.JPG

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk igjen for følget og superlativene alle sammen ?

 

@Worry II Helt riktig at det gikk med litt tid til denne "bloggingen" hver kveld, men klarte jammen å lese mye fra perm til perm også. Mesteparten sto i den norske håndboka, prøve å finne alt i praksis er noe annet ?

Skal få tatt noen bilder innenfra også... hilse tilbake ?

 

@trixie2 Legger ved et par bilder på resten av hjemturen ?

 

Soten-kanalen ble jo bare et lite pust i forhold til tidligere kanaler:

IMG_5977.JPG.9373eac16fb3fa62352c7d70654890c9.JPG

IMG_5978.JPG.8fd0386c27121c7dd09f7f4b00e00478.JPG

IMG_5979.JPG.b91bbe8cd126b3b798bbb73638903245.JPG

IMG_5981.JPG.89bc32f958fe43d9411af26dd7ddb8c8.JPG

 

Humparna mellom Hunnebo- /Bovallstrand hadde ikke en krusning den fredagen:

IMG_5982.JPG.a9071f9fc8af1f0b9ac455fc2397e7fa.JPG

IMG_5985.JPG.a80ed54ece92429e6c4ccaced9d0d98e.JPG

IMG_5986.JPG.eaa3a322c54e013be2831dac05ad7282.JPG

 

Dannemark:

IMG_5988.JPG.9a0893c19a3fb768ecefda2f3a9c465a.JPG

IMG_5989.JPG.6374d69ace93688eaa728792041c0bdf.JPG

IMG_5990.JPG.7827483ae7238ca6ee59a85f17068d4f.JPG

 

Søndagens tur over Gula humpen er noe av det grøvere jeg kan huske, var nok oppe i 3-4m på det værste. Gikk fint det og påfølgende "drit-sjø" oppover Kosterfjorden før Sekken tonet det ned og vi svingte inn mot Svinesund...

 

I går kveld var vi nede og monterte nye daviteren som hadde blitt levert på døra hjemme mens vi var bortreist:

 

IMG_6042.JPG.c7914bad97a5da69a9ae12f5e8008966.JPG

IMG_6043.JPG.7c2e622f1271e8c7c5779de1f8748111.JPG

 

De Weaver-festene skrus av på torsdag og legges på finn...

Jolla gikk i går på halvtimen gitt...

 

IMG_5983.JPG

Redigert av oberst1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@oberst1  Takk så mye, har forsåvidt sentrert Gøtakanalturen min om de sentrale kanaldelene.

Har en ide (eller drøm) til tur fra Vestlandet til Danmark inn i Østersjøen og vestover i Gøtakanalen en gang. Denne blir så lang at den må planlegges, enten over to sesonger med vinterlagring av båt ca midt på ruten ett sted. Eller vente på pensjonistilværelsen kommer, det er noen år til håper jeg. Tiden vil vise hva som ble fasiten.....

Redigert av trixie2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for en fantastisk flott reiseskildring @oberst1  som én skrev over, så lurer jeg også på om du er forfatter eller journalist, for du skriver som en Gud  :thumbsup:

Lysten til å ta Göta kanal ble om mulig enda større. Vi drar bortover i slutten av uka. Planen er kysten rundt, men blir været for hårete, og alternativet er å ligge værfast, så blir kanal vurdert.  

 

Ett spørsmål.  Har noe ca tall på hvor mange gangtimer det ble mellom Mem og Sjötorp eller hele turen for den saks skyld? 

Ser du noen utfordringer med dybde langs banker og brygger med IPS som stikker ca 1,3-1,4 meter og sitter godt ut på siden og peker skrått utover?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...