trixie2 Svart 18.Juni.2017 Del på Facebook Svart 18.Juni.2017 (redigert) Dette kan bli en artig og vakker hentetråd. Gleder meg til masse bilder fra denne. Hadde båtferien på Gøtakanalen for noen år siden, gikk da strekket Sjøtorp - Motala tr. Skulle gjerne tatt kanalen øst for Motala også. Hvis dere ikke får tak i de "dingser" som mangler innen Motala, så er nok dette den beste "byen" for "skipshandling" på strekket. Har dere tid, så er også turen innom Vadstena slott sørforbi Motala en anbefaling. Det er ikke lange biten. Vestom Motala er det enklest å skaffe seg livsnødvendigheter i Karlsborg og Tøreboda. (Men ikke umulig andre steder) Redigert 18.Juni.2017 av trixie2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 18.Juni.2017 Del på Facebook Svart 18.Juni.2017 Flotte bilder følger med videre ... Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Sjøbliss Svart 18.Juni.2017 Del på Facebook Svart 18.Juni.2017 Flott tekst og flotte bilder! God tur videre ☺️ Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
sigmundh Svart 18.Juni.2017 Del på Facebook Svart 18.Juni.2017 Interessant tråd, særlig for oss som ikke har vært lenger øst enn Mottala. God tur videre. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 18.Juni.2017 Del på Facebook Svart 18.Juni.2017 Gleder meg også til å følge med på denne tråden. Bildene dine er superflotte. Og det er spennende å lese. Så jeg håper virkelig du fortsetter å rapportere. Minner deg om min fadesen i slusekammer. Når tauet krysset seg og låste seg bom fast på nedslusing. Ha en tannet kniv lett tilgjengelig. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
sigmundh Svart 18.Juni.2017 Del på Facebook Svart 18.Juni.2017 Og sørg for vester på mannskapet i slusingen. Vi har testet en over bord i en slusing. Med to personer om bord er det en igjen som må holde båten så godt som mulig så den ikke presser den som lugger i slusa når du går oppover. Da er det ikke mange til å hjelpe den som ligger i slusa. Det er en lite hyggelig opplevelse. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 18.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2017 Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Dagen begynte i Mem rett over kl 9. Vi hadde terpet over en gang til hvordan vi går frem ved vår første slusing. Jada, stor blåse foran og bak i tillegg til tre "høye" fendere og to "lave". De fire vi hadde igjen (en under minstemålet) ble plassert babord. En lang tamp foran og en litt kortere bak. Heidi (min andre prinsesse og bedre halvdel) var klar. Moder'n også med på turen, sprek båtvant pensjonist som veldig gjerne ville være med oss på turen, var også klar til å ta bakre tampen. Alt var klart, slippe i land Heidi klar for baugtampen og gå rolig inn i slusa. Føles ikke som mye rom for manøvrering altså, litt vind også. Gikk kjempefint...legg merke til den unge piken med fjernkontroll på hofta (bilde over)...det var ikke Heidi! Glemte å slippe henne i land før slusa ? Var ikke noe problem, super service fra personalet der altså ? Begynte ferden og mye fortoner seg slik: Mange svinger, mye skog, jorder med kyr og hester, syklister langsetter og noen møtende båter. Etterhvert kom vi til Söderkøping, en utrolig koselig og spesiell by. Tok en lunsj longside der. Strekke litt på beina, eller finne bolaget som det også heter...sikkert godt med et par hvitvin i løpet av uka... Spurte en lokal frøken, joda, bare rett ned der och til vänster, da står du på torvet med SB rakt fram. Er så hyggelige og serviceminded disse svenskene! Kjempekoselig liten tur: Slo oss først når bolaget var stengt at det var søndag ? Spesiell gammel by, nesten som å gå tur i Køben! Nei, vi må komme oss videre! Og hvor langt klarer vi gå i dag innen slusene stenger kl 18? Aner ikke, kjør på... Denne måtte jeg få med meg, så ut som en slags lagringshavn, helt tørt inni der bak en sluseport med mange båser. Tenk så praktisk mot vinteren? Inn i båsene, lukke porten og dra ut proppen, ferdig ferskvannskjørt ? Blir mye repetisjon med sluser altså, foreløpig kun oppover for oss: Må innrømme at det er en spesiell opplevelse, er liksom i båt i landskap som kunne vært bilveier, gågater, urskog osv. Hester og kuer om hverandre og mange gårdsbruk. Det vises ikke så godt på bildene, men måtte ta motet til meg for å ta litt bilder i dag. Ble overrasket over vinden! I tillegg strømmen... Var litt stresset ved flere anledninger, men Göta-kanal app fortalte hvor disse store kanalbåtene var med AIS ? Må jo ha med et bilde av prinsessa også: Mens vi lå der og ventet på en nedadgående seiler...jepp, de var fra Melbourne, Australia! Etterhvert fikk vi litt bråttom: Blir en del broer også, fire-fem i dag i tillegg til en jernbanebro. Heiste skinnegang med kjøreledninger og alt! Omsider kom vi ut i en innsjø kalt Roxen. Du verden, tenkte jeg: Hele innsjøen ligger på rundt 2-6m dybde! Frisk vind pisket opp den kan man si... Gikk ned fra flyen en stund og banket over med lokomotivet. Mistet en blåse, men pensjonisten oppdaget det heldigvis etter to minutter, snudde og plukket den opp. Disse engelskmennene har aldri skjønt nytten av intervallviskere, men i dag ikke viktig...vinden blåste en lokal regnskur over vinduene hele veien! Skulle tatt noen andre bilder, men vinden har gjort at disse smale stedene krevde full fokus i dag. Underveis var det en gubbe som gikk langsetter som spurte om jeg gråt fordi det var så vakkert! Satt på flyen og vasket øynene pga solkrem/svette som gjorde meg helt blind ? Nådde da helt frem til Carl Johans sluser (Bergs) rundt kl 19:40 hvor ferden fortsetter i morgen fra kl 9... Og ja, de svenske seilerne ville ikke flytte seg et par meter bakover eller forover...da la vi oss foran (i køen?) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 18.Juni.2017 Del på Facebook Svart 18.Juni.2017 Dette vekker gode minner. Utrolig bra. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Hekkbølgen Svart 18.Juni.2017 Del på Facebook Svart 18.Juni.2017 Kjemefint med slik tråd. Lagde en tråd ifjor da vi gikk Haldenkanalen opp og Dalslandkanal og Trollhättan ned til Gøteborg. Supert med masse bilder. God tur. Dette skal jeg følge med på. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 19.Juni.2017 Del på Facebook Svart 19.Juni.2017 Flott tråd som vekker gode minner . Når dere kommer ut i Vättern om en dag eller to så kan jeg anbefale å ta en overnatting i Vadstena litt SV for Motala, om det passer seg sånn. Spesiell gjestehavn, og en av få sjanser man får til å fortøye i vollgraven på et gammelt slott. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 19.Juni.2017 Del på Facebook Svart 19.Juni.2017 Oioioi, det ser gøy ut! :D Aldri kjørt kanaler selv men dette kunne jeg godt tenkt meg å prøve en gang. Så artig å kjøre innover i landet på det måten, og så får man jo saktens trent litt på finmanøvrering. Nei dette må på bucket lista. Vi har vel Telemarkskanalen ikke så langt herifra så kanskje det er greit å starte der :) Takk for all tiden du legger av til tekst og bilder, suges inn i sin helhet. Nydelig! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
LALUNA II Svart 19.Juni.2017 Del på Facebook Svart 19.Juni.2017 Flotte bilder følger med videre ...ser utrolig morsomt ut å få en sånn opplevelse Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
oberst1 Svart 19.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2017 (redigert) Nok en økt over! Klart, det er å anbefale god tid og slenge inn minst dobbelt så mange netter som vi gjør. Noen steder innbyr til en dag eller to med slaraffenliv. Blir litt kompromiss her, få båten hjem tidsnok til jobben som venter på mandag, men nyte det vi kan selv om det er en transportrute vi valgte fremfor østkysten. Morgenen begynte med en liten morron-hilsen til de to svenske seilbåtene som lå bak oss, men som kom først i køen i går. De var selvfølgelig hyggelige mennesker og alle var klare til porten åpnes kl 9. 11 sluser (porter da, noen er doble) for deretter 5 til på rappen. Bare de de første opp til bildet over beregnes 1,5 time... Vi ble enige om at alle tre skulle prøve å få plass samtidig, hvis ikke går klokka ? En skulle inn først til styrbord, deretter den noe mindre inn til babord og vi inn bakerst på styrbord. All fendring utført, to blåser helt nede i vannskorpa foran og bak, i tillegg til to vanlige fendere i mellom. Tre fendere plassert høyt opp mot fenderlist. De andre tre "til overs" ble plassert midt-på-høyde på motsatt side i tilfelle (ja, du trenger de titt og ofte). Sånn! Heidi utførte som vanlig oppgaven fint, fendret styrbord og lagt klar lang tamp foran og bak. Personalet hadde kommet ned til oss litt før kl 9 for å si hei og alt det derre som er hyggelig. En kanalbåt skulle ned kl 11 og vi måtte skynde oss litt så skulle det gå bra. Første svensken gir gass og legger seg på babord side og den andre mindre på styrbord! Vi hadde kastet loss og det var bare å rope ned til Heidi: "Ehhhh....f#%*...fendre om!" Jeg pekte og hun forsto....? Vind som vanlig, jeg måtte holde posisjon og hun copy and paste, eller speilvendt hele greia. De fendere som var på styrbord nå har fenderkjoler på, derfor helt tullete og ubrukelig mot sluseveggen. Ti fendere senere duret jeg inn porten... Egentlig var dette et hendig uhell, flere steder er det greiere å komme i land på babord side med fremre tampen. Ser ut som man lufter bikkja... En annen viktig ting vi erfarte med motorbåt; unngå å ligge foran i slusa! Vil ikke tro det trykket du (Heidi) skal holde igjen og dra inn slakk samtidig som båten vil bakover, men MÅ trekkes fremover etterhvert som nivået stiger i slusa. Bak derimot, mye roligere og omtrent som et stort badekar med mindre strøm i enden vekk fra tappekrana. Seilbåter benytter vinsj forut, gjerne bak også ved oppover-slusing. De kan ta støyten... Ble liksom turkamerater vi tre båtene en stund i dag, bare å beholde fendring og alt videre hele dagen ? På toppen av de første 11 er det stor hyggelig kulp med sol absolutt hele dagen i gjestehavna: Neste etappe med en gang... og ja blir litt trangt, svensken foran måtte ta inn flagget og fikk ankeret vårt med et kadrønn i riggen da han var uoppmerksom et par sekunder og ikke strammet inn slakket. På toppen er det grand finale med en liten bro også.. Sett bakover ut mot der vi startet i dag: Tilskuere var det ved alle befolkede steder, titter på båtene og spiser is ? Lærte fort at dette var måten å fendre på, når båten stiger høyt nok skvetter den av øvre fender og uten blåse på riktig sted ? Trekløveret peiser på videre: Et par akvedukter! Det var litt moro, vi kjørte på en bro over bilene ? Pensjonisten koser seg på fly og samler inntrykk ? Hadde lastet ned app fra Göta kanal som viser posisjon til kanalbåtene, to signal og den går babord for å klare svingen: God plass er det ikke overalt, passerte med en meter og to inn til banken... Disse båtene har påsveiset jernbane-skinner under kjølen og bare glir over alt den finner! Mudder ligger lenge igjen etter passering! Kommende bro og jeg ble ikke helt venner! De ser oss i kamera og slusevaktene hadde informert andre oppover elva: " kommer tre styck båtar i følge hele vägen". Jada, sikte inn og velge; styrefart eller tomgang og baugthruster...vindkast var helt jævlig, de kom bare akkurat hver gang jeg følte meg trygg... Rett før baugen var på vei inn i mellom begynte brua og lukke seg ?!! Full revers og unngikk sammenstøt med kanskje 30cm. Jævelen sto på grønt lys for oss! Vel, ingen skade skjedd og nødmanøver fungerte. Lurer på hva figuren bak kameraet tenkte.... Noen kuriositeter finner man langs ruta: Her kan du legge til å kjøpe lekebiler og sånt.... Gikk dessverre glipp av et par utrolig flotte eiendommer/gods...navigering foran kamera en del ganger! Hvem som bader i elva vet ikke jeg, men mange badebrygger... En sluse (port for å kontrollere tilsig og strøm) er manuelt operert: Så kom endelig en liten innsjø etter Borensberg. Svenskene hadde ledet an i hele dag og satset på å nå Borenshult på andre siden av innsjøen... Vel ute måtte vi ta et valg; gjøre det samme eller prøve som i filmen fra 1981... Det ble filmen ? Da vi kom frem til Borenshult rundt kl 16:15 var optimismen stor. Skulle vi rekke å komme igjennom de få slusene og helt opp til Vätteren i dag? Neida, lystavla lyste så fint: Neste slusning kl 12:35! Ingen å se bortsett fra en gjeng som fisket... Surret litt rundt 5 minutter og tenkte at det eneste vi kan gjøre er legge oss ved slusen...og vente...evt til i morgen! Jadda! To slusevaktpiker kom ned og spurte litt; de hadde hørt det var tre båter på vei og kunne rekke å sluse opp til Motalas sydlige gjestehavn ( kort unna Vätteren). Vi så mastene på dem langt ute og jentene kunne sluse i to etapper, men ikke beregn å komme helt frem i dag. Vi duret inn og sluste oppover alene i racerfart ( sparte sikkert 5-10min pr sluse). Tror det var fem sluser...spurte om det var håp om å nå Vätteren.... " Ni får åka på nu!" Sa hun med et smil og litt alvor. Kanskje vi kommer til siste hindring som er jernbanen i dag... Et stykke lenger opp møtte vi nødvendigvis en annen slusevakt: "Ni fär äka på nu! Kjör direkt, gasa!" Hehe, nå kom bildene frem i hodet, vi hadde jo sett filmen uka før vi skulle reise! Noe sjø i nesten 8 knop blir det....? Så ble det bom stopp ved jernbanebrua... Sannsynligvis ikke åpning før dagen etter. Vi fortøyde rett foran brua ved en fin liten kai i bushen. Tenkte litt på hva han siste egentlig sa. Han skulle ringe jernbanen og sjekke.... Ding-ding-ding! Fem minutter ventet vi...kast loss! Siste etter det var denne med Motalas vestre havn...i Väneren! Jippi!! Her la vi til longside ved en av restaurantene (magen romlet etter biff allikevel). Her er nok en ting jeg dessverre ikke rekker; Motormuseet: Vi gikk først mot bolaget, det var jo stengt søndag...trasket 10min og møtte selvfølgelig det samme gitteret. Kl 18 stengte det, ikke 19 som en innfødt berettade. Vel, handlet matvarer og drikke, gikk til båten, vasket av litt grums og spiste på kroa. Nå er det natta, håper ikke det ble for mye bilder i dag ? Siste bildet her nå er fra gjestehavnen og utover mot morgendagens race... Redigert 19.Juni.2017 av oberst1 Feil bilder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 19.Juni.2017 Del på Facebook Svart 19.Juni.2017 Flotte bilder og skildringer :) Spennende å følge dere? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 20.Juni.2017 Del på Facebook Svart 20.Juni.2017 Du får ikke klage på hverken at du skriver dårlig, eller tar dårlige bilder. For dette er helt utrolig bra. Håper du fortsetter med like mye bilder hver dag. For dette er gøy å følge Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Sjøbliss Svart 20.Juni.2017 Del på Facebook Svart 20.Juni.2017 Helt utrolig bra. Er som en spennende novelle, keep it up ? videre god tur og takk for fantastisk tekst og bilder. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
trixie2 Svart 20.Juni.2017 Del på Facebook Svart 20.Juni.2017 Ser flott ut, og imponerende fremdrift. Det er forresten litt synd, det er vel ardri mulig å bruke nok tild på en slik tur. Det som kan være litt "feil" er at dere muligens befinner dere i feil kanal. Telemarkskanalen feirer 125års jubileum nå. Da hadde vi kansje sett dere på TV. :-) Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 20.Juni.2017 Del på Facebook Svart 20.Juni.2017 Masse flotte bilder og god historie! Bringer tilbake minner fra vår tur I fjor Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
LALUNA II Svart 20.Juni.2017 Del på Facebook Svart 20.Juni.2017 Bare å gi gass med bilder og story dette kan du ...så forresten litt stolt ut og der du satt på loftet og koste deg Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Key Freak Svart 20.Juni.2017 Del på Facebook Svart 20.Juni.2017 Supre skildringer og bilder! Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
boble65 Svart 20.Juni.2017 Del på Facebook Svart 20.Juni.2017 Flott hentetråd og nydelig båt? Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 20.Juni.2017 Del på Facebook Svart 20.Juni.2017 Utrolig bra, og så masse bilder! Dette er jo nesten 'minutt for minutt' :-) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Worry II Svart 20.Juni.2017 Del på Facebook Svart 20.Juni.2017 (redigert) Kanon tråd, Oberst1. Ellers, hvordan er båten? Virker alt som det skal ? Noe det skal reklameres eller trekkes fra for? Virker jo som et bra kjøp. Hilsen misunnelig fetter på ferie i Kragerø skjærgården. Redigert 20.Juni.2017 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 20.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2017 Takk igjen for hyggelige tilbakemeldinger! Tirsdagen er gjennomført. Satte dingerten på kl 06:15, morgenkaffe og den obligatoriske titten ut. Vinden har vært ganske jevn over flere dager, blåser ganske friskt...7-8 m/s med atskillig mer i kastene gjør sitt og Vätteren tenkte jeg... døpe om til "Tvättaren"... Er liksom så krapp sjø...av og til mener jeg å sett 2 meters bølger. Jevnt over i underkant av 1 m signifikant utpå der. Vi så ikke eneste båt utpå. Fint å prøve ut hva skrog og maskinist presterer. Forskjellen fra vår forrige Båt, Marex 350 CC (veldig god sjøbåt) var relativt stor selvfølgelig. Rundt 15 tonn hjalp nok på, bare å forske litt på hastighet og trim. Til å begynne med ut fra havna i 6 knop, så til 8 en stund (motsjø hele veien over)... Mykt og fint, men som første bildet viser... ? Nei, få baugen høyere! 10...12...jada, nå begynner det å hjelpe...14-16 og helt til 17 gikk kjempefint uten banking og voldtekt av interiøret. Hehe, må jo le litt, hadde plottet inn på Navionics autoroute og ETA var først 09:45. Det holder ikke tenkte jeg, slusene åpner kl 9! Etter "nu kjör vi!" Sto det 08:56, perfekt! En litt koselig innseiling inn til første bro ved Karlsborg, griseflaks! Tre andre båter gjorde seg klare til å kaste loss med kurs for slusa mens vi gled forbi... En liten etappe som lignet innsjø kom vi til første bro tenkte vi. Rødt lys uten å se rundt svingen om det bare var bro, ventet litt og fikk grønt lys. Noen kjenner sikkert Forsvik sluse (rakk dessverre ikke ta bilder) som dukket opp, trangt rundt svingen og rett etter brua var slusa sprengt ut av fjellet. Så ut som skjær inni der langs kantene med så lav vannstand, "skarpe" kanter rund baut. Ny krapp sving ut fra den spesielle slusa og litt åpent landskap med skog innsjø. "Kom i håg at det er fri fart på innsjøarna!" sa slusevakta. Javel! Der kom filmen tilbake på netthinnen ? Denne "vestre" kanalen har en helt annen natur. Var nesten litt skummelt maaange steder. Følg kartet og merking nøye! Leia helt inntil den menneskeskapte muren: Elementene er fort nytt rundt neste hjørne: Styrbord? Babord? Eneste veikrysset i en elv jeg har sett ? Tenkte litt på en film da vi tok igjen en kano ?: Bobiler er forøvrig meget godt representert langs kanalen her også: Nok en bro, mange ser slik ut: Töreboda stasjon...betyr jernbaneventing igjen. Flaks igjen! 4 minutter med nedtelling på lystavle ? Ps: Litt artig, før signal og brua heises på disse tre jernbanbruene så langt; du hører tydelig de fjernutkobler strømmen til kjøreledningene, spraker høylytt! Så 200m etter ble det stopp. Lunsj på svensken, 40min igjen... Ved alle steder det kan påregnes noe venting finner man slike brygger: Ved fire anledninger har vi benyttet slike nå, skjønner vi at det er kun kort tid slenger vi bare ut et kort spring eller slik trosse med en motor i gir. Blir mye like bilder og inntrykk, men pool må vi ha med. Endelig noen som har skjønt at å bade her bør foregå på land ? Ps. Har sett fire villaer på turen som hadde egen pool i trädgården ? Om man virkelig elsker å se båter passere utenfor stuevinduet finnes det muligheter fra denne utbyggeren: Så ble det ufrivillig venting... Var ingen slusevakt å se ? Gikk med en sorbet-is og spankulering rundt i området en stund... Tok et bilde fra andre siden, slik fendrer vi vanligvis ikke "hjemme" ?: Ingen informasjon, 1,5t var gått! F#%*....tipper det var marginen for å nå frem til Väneren tenkte jeg. Gikk en tur nedover mot neste sluse, 400m eller noe fant jeg ut. Joda, der hadde de begynt å sluse oppover en seilbåt. Spurte høflig slusevakten og ja, de var to på jobb, hun kommer hvert ögonblick. OK, ruslet oppover igjen kastet loss og rett i slusa. Slusa sto klar nedslusing hele veien. "Har ni väntat? Jag kunne slussat er ner på en gong!" Ehhh....jo ventet snart to timer her oppe vi (altså minst 1,5 time før de så seilbåten lenger nede) Jo, jo...kjør på ? * Videre herfra burde vi hatt livesending de neste timene! Ingen bilder, full fokus HELE tiden! Blåste noe helt jævlig (høyeste området på hele reisen) og mye uflaks som konsekvens. Noen hadde kanskje blitt utsatt for stress-tissing! (Ja, tror det finnes) Var nok slitne og ikke årvåkne nok, vind rett i babord side og ikke tid å fendre om før slusinger. Sleipner'en funker, overopphetet (8-10min før den ville på igjen)... Baugen ville jo til styrbord, der hvor det ikke var blåse! Tampen bak var klar, men ikke foran da dette skjedde. Jeg sto på fly, pensjonisten hadde fått tampen tilbake til kryssholt av Heidi, men rakk ikke nå fortampen før prinsessa ville styrbord! Med den vinden vi hadde snakker vi sekunder og ikke rom for tabber. Heldigvis tok den første fenderen på styrbord imot! Jeg valgte å ikke å bruke styrbord maskin da moren min sannsynligvis holdt i tauet enda, de fingrene hadde ryki! Helt svett jeg ? Slusevakta sto bare med henda i lomma hele tiden...den "østre" kanalen hadde betjeningen gule skjorter og utrolig hjelpsomme. Må være et annet företag... Nok om det, hadde flaks! Slusing ned går fort; dra ut proppen og rappellere ned med enkel håndkraft... Tre sluser og nede. Får beskjed om å legge oss inntil første venstre brygge og vente på to båter som er på tur opp, tar en kvart... Vel, midt ute på jordet med kuling rett i babord side og lite manøvreringsrom var brygga. Store påler til pullerter, så fint! "Heidi! Sett spring, stor løkke!" Vinden får du ikke gjort noe med...idet vi passerte brygga... skjønner hun ikke rakk å gjøre klart. Ble 8-9 forsøk med full revers og kontra osv hver gang vi passerte brygga, maskinistene fikk kjørt seg! Endelig kom vi noenlunde i kasteavstand og gamle hånballstjerna mi kastet lasso. Rettet seg opp, veldig fin øvelse forresten, men selv på 1300rpm holdt det ikke! Litt ekstra rorutslag gjorde susen frem til hun fikk på to brest uten å gå i land på brygga... Så kommer slusevakta innom oss på vei ned:"Ni får venta här tio minutter innan ni kommer, vi måste öke på vattenstanden. Dom två båtarna som är på väg upp måste legge til på denne bryggan!" Ehhh...2 minutter etter var de her! To seilbåter som sloss mot vinden der de gikk for motor. F*#% igjen tenkte jeg, de må få komme til brygga, ikke plass til alle tre! Vi kastet loss rett før første båten var fremme. Da skjedde noe igjen! En stor fin pute fra seilbåten blåste avgårde og de begynte å nøle og vingle ? Full brems igjen....vi klarte å passere hverandre etterhvert med 6-7 knop hver ? Dæven altså...neste sluse lenger ned var i le...? Men, hadde nok rett, hadde vi sluppet å vente uten grunn hadde vi rukket Väneren i dag. Siste mulighet ble dermed Lyrestad for i dag. Hehe, se disse trykke seg rundt med trær som fendere og jernbaneskinne under som "glider". Morsomste var når den kom ut i godt sig og mye motor, slakket av gassen for vente på en motgående, så stoppet den med en gang! Anker behøves ikke ⚓️ Nå er det natta ? Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 20.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2017 Worry II skrev for 1 time siden: Kanon tråd, Oberst1. Ellers, hvordan er båten? Virker alt som det skal ? Noe det skal reklameres eller trekkes fra for? Virker jo som et bra kjøp. Hilsen misunnelig fetter på ferie i Kragerø skjærgården. Moro at du følger oss :) Båten er bra, veldig bra i skrog/gelcoat ser det ut til. Noe småtteri må vi ta, noe skal reklameres, men ikke noe svære greier. Simrad-håndsett med dårlig display og rattet på fly er ferdig, småtterier (mangler ett Princess vinglass). Trenger å få full kalesje (vinter) til fly... Ps. Jolla på bildet følger med den fine Suzukien (4hk) så fort vi er hjemme...ny daviter kom med FedEx i går ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.