Jump to content

Vannslipe og rubbe bort ripe i skrog

SøndreSvaberg

Recommended Posts

Da er jeg straks klar til å rubbe/vokse båten. Jeg har en slik ufin greie (ripe) i skutesida.

Er dette mulig å fikse ved hjelp av våtslip/pussing og en real omgang med rubbing?

Oversikt

20170605_195830.jpg.ab3e1116a283d933904b5ba589dcc15b.jpg

Detaljer nederste del av ripe

20170605_195805.jpg.13350c9ff790cc1e8ed960e3f27da70f.jpg

Merke i bordgang

20170605_195813.jpg.5939bb4713bf0a257489b381f2b7a2a5.jpg

Jeg vil anta at det beste resultatet oppnås vha ny gelcoat/gelcoatsparkel. Men vil det se passe fint ut med våtslip/rubbing? 

Takk for svar. Ville egentlig helst at svaret skulle vært JA til mitt spørsmål, men da får jeg sette det på todo-lista for kommende prosjekter.

Vil jeg gjøre vondt verre om jeg våtsliper og rubber denne sesongen?

EDIT: Jeg tror det vil hjelpe mye om jeg får fjernet den sorte fargen som av avgitt da ripa oppstod.

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)

Hei. For best resultat så slipper du med grovt sandpapir inn i skaden for best heft . Så maseringstape i minst 3 tykkelser på begge sider av skade. Legg på en Gelcoat sparkel med riktig farge nr. La den herde . Så pusser du med k.120-150 tørt. Ikke fjern tape når du pusser tørt. Den vil lage en overhøyhet når du sparklet og sørge for at du ikke pusser for dypt. Bruk liten trekloss og slip med k 400 til nesten plan overflate. Så 600 -800-1000 og til slutt 1200 vannslipepapir.  Prøv å nesten ikke pusse ut på resterende overflate før du kommer til k 1000. Maskin rubb et par ganger og voks.

Om du bruker Gelcoat så pensles den på skaden så mange ganger at du oppnår god over høyde. Avslutt med et strøk med coat innblandet litt voksoppløsning. Ca 4% Så samme pusseprosedure.

lykke til

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Takk for tilbakemeldingen fra mester-båtbygger-fra-Arendal :D

Fremgangsmåten er notert, men jeg kommer ikke til å gjøre det ifm oppussing 2017.

Det er en rekke andre småmerker i bau fra gnissing m.m. på en båt fra 85. Alt dette kommer til å reparere ved en senere utvidet vårpuss eller vinterkonservering.Jeg har i år konsentrert meg om det indre i båten. Og alle vet at det er det indre som teller :D

Da jeg skal rubbe hele båten i dag (!), så har jeg to valg (flere?):

A) Pusse ripa lett ned med passe grovt slipepapir i lengderetning, for så å pusse det med 600/1200 våtslipepapir før rubbing?

B) Ikke pusse noenting, men gå rett på rubbing?

Trenger egentlig kun at denne stripa ikke trekker "oppmerksomheten" fra et ellers så blankt skrog...

Setter veldig pris på tilbakemeldinger!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...