SøndreSvaberg Startet 5.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2017 Da er jeg straks klar til å rubbe/vokse båten. Jeg har en slik ufin greie (ripe) i skutesida. Er dette mulig å fikse ved hjelp av våtslip/pussing og en real omgang med rubbing? Oversikt Detaljer nederste del av ripe Merke i bordgang Jeg vil anta at det beste resultatet oppnås vha ny gelcoat/gelcoatsparkel. Men vil det se passe fint ut med våtslip/rubbing? Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
Krimart Svart 5.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2017 Dette må du sparkle først, så slipe. Trolig må du sparkle minst to ganger. Slipe og rubbe så blir det pent til slutt. Link to post
SøndreSvaberg Svart 5.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2017 (redigert) Takk for svar. Ville egentlig helst at svaret skulle vært JA til mitt spørsmål, men da får jeg sette det på todo-lista for kommende prosjekter. Vil jeg gjøre vondt verre om jeg våtsliper og rubber denne sesongen? EDIT: Jeg tror det vil hjelpe mye om jeg får fjernet den sorte fargen som av avgitt da ripa oppstod. Redigert 5.Juni.2017 av SøndreSvaberg (see edit history) Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
Knude Svart 5.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2017 Hei. For best resultat så slipper du med grovt sandpapir inn i skaden for best heft . Så maseringstape i minst 3 tykkelser på begge sider av skade. Legg på en Gelcoat sparkel med riktig farge nr. La den herde . Så pusser du med k.120-150 tørt. Ikke fjern tape når du pusser tørt. Den vil lage en overhøyhet når du sparklet og sørge for at du ikke pusser for dypt. Bruk liten trekloss og slip med k 400 til nesten plan overflate. Så 600 -800-1000 og til slutt 1200 vannslipepapir. Prøv å nesten ikke pusse ut på resterende overflate før du kommer til k 1000. Maskin rubb et par ganger og voks. Om du bruker Gelcoat så pensles den på skaden så mange ganger at du oppnår god over høyde. Avslutt med et strøk med coat innblandet litt voksoppløsning. Ca 4% Så samme pusseprosedure. lykke til Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
SøndreSvaberg Svart 6.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 Takk for tilbakemeldingen fra mester-båtbygger-fra-Arendal :D Fremgangsmåten er notert, men jeg kommer ikke til å gjøre det ifm oppussing 2017. Det er en rekke andre småmerker i bau fra gnissing m.m. på en båt fra 85. Alt dette kommer til å reparere ved en senere utvidet vårpuss eller vinterkonservering.Jeg har i år konsentrert meg om det indre i båten. Og alle vet at det er det indre som teller :D Da jeg skal rubbe hele båten i dag (!), så har jeg to valg (flere?): A) Pusse ripa lett ned med passe grovt slipepapir i lengderetning, for så å pusse det med 600/1200 våtslipepapir før rubbing? B) Ikke pusse noenting, men gå rett på rubbing? Trenger egentlig kun at denne stripa ikke trekker "oppmerksomheten" fra et ellers så blankt skrog... Setter veldig pris på tilbakemeldinger! Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
Komodo Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 Ikke gjør noe med ripa før du skal utbedre den, da følger du anvisningen til Knude. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
SøndreSvaberg Svart 6.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 Takker igjen! Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
Tobiasitårnet Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Knude har riktig fremgangsmåte. Men ville vurdert å slipe forsiktig med en Dremmel. Vask godt med azeton før du legger i toppcoaten Link to post
SøndreSvaberg Svart 7.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Tok full rubb/polering/voksing av båt i går og fikk god oversikt over hva som må utbedres. Endel reprasjoner som er gjort med feil farge på gelcoatsparkel og noen andre små riper som må fikses med sparkling. Det blir en annen gang for min del. Fremgangsmåten er notert og virker overkommelig. Takk! Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
trulsant Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Www.hamnen.se har noen videoer om slikt også, bl.a. en hvor de fjerner ripe med malingsskrape, for så pusse og rubbe. Betinger at en har nok gelcoat å gå på da... TA Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn