sol Posted July 1, 2005 Share Posted July 1, 2005 Hallo folkens Var på nippet til å kjøpe et Origo 3000 her hjemme.Sjekket priser på nettet,og billigste jeg fant var ca 2600,- på Maritime. Drøyde litt for å se. Var i Stømstad i går og fant samme apparat til 1995,- sek hos Båt og Motorservice i havna.Med omregnet kurs sparte jeg en god del!! Quote Link to post
"Mathilde" Posted July 1, 2005 Share Posted July 1, 2005 Gratulerer med nytt kokeapparat. Dette vil du garantert bli fornøyd med. Det er nok en del utstyr som det lønner seg å kjøpe i Sverige. Quote Link to post
opus Posted July 1, 2005 Share Posted July 1, 2005 Et tips : Husk kjøp Origonol-sprit i Sverige, det lukter mye mindre enn vanlig rødsprit.Du får den også på Sea Sea i Bærum. Evt den som heter "Fin-fyr" ,men har ikke erfaring fra den selv. 39kr liter på Sea Sea, 145kr for 4liter Origonol. Quote Link to post
sol Posted July 2, 2005 Author Share Posted July 2, 2005 Takk for tips.Dumt av meg å ikke kjøpe spriten i Sverige,men skal tilbake til Strømstad snart. (Hytte på Kirkøy på Hvaler) Tar er tur dit uke 28. Quote Link to post
Jåt'n Posted July 20, 2011 Share Posted July 20, 2011 Kjøpte et slikt i dag på Seasea i Bærum til 1490,- dog på tilbud og var satt ned fra 1690,- Quote Link to post
Mouche Posted July 20, 2011 Share Posted July 20, 2011 Har sett noen innlegg her tidligere som var negative til en Origo 3000, men vi var veldige fornøyde med dette. Brukte Finfyr kjøpt på Seasea og det fungerte bra. Lite lukt. Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
M/S AIOLOS Posted July 20, 2011 Share Posted July 20, 2011 Origo 3000 er jo det samme tisvarende Cookmate ikke sant? Quote Link to post
Vidar F.H. Posted July 20, 2011 Share Posted July 20, 2011 Stemmer det. Har en Cookmate 1600 selv, og den fungerer aldeles utmerket (har ikke prøvd den i båten enda, men kokte opp en liter vann på kjøkkenbenken på kort tid). Skal visstnok være litt forbedret i forhold til Origo pga. et varmedeksel som hindrer regulerings-knotten i å bli altfor varm. Bruker FinFyr (kjøpt på G-sport), veldig lite lukt. Quote Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
M/S AIOLOS Posted July 20, 2011 Share Posted July 20, 2011 Det var det jeg mente, hadde en Origo i en annen båt. I denne Cookmaten bruker jeg rødsprit tilsatt litt vann og dette gjør at det ikke oser så j.... .Hvorfor det er sånn aner jeg ikke men fikk et tips fra en gammel sjømann. Quote Link to post
Stig51 Posted January 10, 2012 Share Posted January 10, 2012 Origo er bra, men foretrekker gass. Noen som har hørt om ombygging av Origo til gassbrenner? Quote Link to post
RSL Posted January 10, 2012 Share Posted January 10, 2012 Har ikke peiling på den ombyggingen, men synes det er litt artig med denne tråden. I Juli 2005 er trådstarter fornøyd med å ha fått tak i en Origo3000 i sverige, kr. 600,- billigere en laveste pris han fant på nettet i Norge. 6 År og 19 dager sendere kommer det inn en i innlegg #5 og er meget fornøyd med å ha fått tak i en slik enda billigere i Norge...... Det skal bli artig å se om noen kommer med pris på en ny slik brenner i Juli-2017. RSL Quote NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Benji Posted January 10, 2012 Share Posted January 10, 2012 Origo 3000 er jo det samme tisvarende Cookmate ikke sant? Nja, en sannhet med modifikasjon det der. De ser like ut, men det er dårligere stål/materialer i Coocmate sine produkter, faren for at de ruster er gansge stor, og raskt. Quote LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Tjond Posted January 10, 2012 Share Posted January 10, 2012 Origo'n er særdeles trygg og med FinFyr eller lingnende tennvæske, soter den lite. Men beregn litt tid og er nok over snittet var for trekk. Et litt planlagt "ildsted" hjelper for effektiv bruk. Men som sagt veldig trygg i bruk. Byttet ut en Optimus 155 etter å ha svidd luggen noen ganger, men den brant jo tilnermet som gass når den hadde stabilisert seg. Kvalitet og finishen til Origo'n er bra og holdbar. En omgang med Salo og vaskebørsten så skinner den som den kom ut av esken igjen. Quote Trond Haug Link to post
Erlend-S/Y Brizo Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 Cookmate vs. Origo? Står mellom en Cookmate 3100 2-Bluss (1698 kr. Maritim) og en Origo 3000 2-bluss (1595 på Seatronic). Pro og contra? Erfaringer? Quote Link to post
Benji Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 Cookmate vs. Origo? Står mellom en Cookmate 3100 2-Bluss (1698 kr. Maritim) og en Origo 3000 2-bluss (1595 på Seatronic). Pro og contra? Erfaringer? Origo, har hatt 4 stykker i forskjellige båter, aldrig tull. Cocmate skal ha en dårligere kvalitet i stålet som de er laget av. Quote LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Erlend-S/Y Brizo Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 Er Cookmate både dyrere og dårligere? Ser tidligere i tråd er de beskrevet som billigutgave av Origo. Men nå selges de dyrere enn Origo på Maritim. Har det kommet nye modeller, eller bare kynisk prising fra Maritim. Quote Link to post
Bearded Beast Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 utsalgspris har sjelden noe med kostnaden på produktet å gjøre. Ting prises etter etterspørsel og hva markedet vil betale. Quote Link to post
Gabi Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 Ofte har firma spesielt gode avtaler på visse produkter, som da blir spesielt billige. Mens andre de kanskje ikke selger så mange av blir desto dyrere. Kanskje Origo priser sine lavere også fordi de selger mange av de og er fornøyde med den totale inntjeningen på produktet og markedsposisjonen Quote Link to post
torbi Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 Bruker selv cookmate, kjempe fornøyd, bruker finfyr. Quote Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Festina_Lente Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Hei Erlend, jeg har skiftet fra Optimus til Origo i to av båtene mine og har alltid vært fornøyd, har det i prosjektbåten nå. Trygt, enkelt og billig. Bruk FinFyr. MEN: ikke kjøp nytt, det er så og si alltid noen til salgs på FINN (FINN-kode: 27275260), i skrivende stund kan du få til kr 500,- hvis du vil- og det er ikke mye som kan være feil på disse, pga enkel og solid mekanikk. Ønsker du deg et vippeoppheng til bruk i sjøen så har jeg et liggende, send meg en IM. Kjøp også noen klyper til å feste grytene med så du ikke får kokende vann i fanget når Kings Cruiseren krenger...;-) Mvh Even Quote Link to post
Eureka Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 (edited) Har enkeltbluss origo i grandezzaen oppe i salongen. Synes at origo er supert og enkelt og det er derfor jeg anbefalte Erlend med sin king cruiser å vurdere det fremfor gass i denne båten. Minimalt plasskrevende og krever lite vedlikehold. Det er 3 ting som gir et godt liv med origo. 1: etterfyll aldri i en varm beholder. 2: dersom det er god gjennomtrekk i salongen , eller der den står, så kan flammen brenne "skjevt" som varmer metallet i lokket og brenner ikke rett opp mot gryta. Det er ikke heldig. Løses med vindskjold, alufolie etc. 3 : bruk tykkbunnet panne /gryte. Flammen kan være litt sentrert i ett punkt og kan svi maten, om det er den typen mat. Koker du vann, så er det topp med en tynnbunnet turgryte. Tykk bunn fordeler varmen bedre og jevnere varme. Edited January 19, 2014 by Eureka (see edit history) Quote Link to post
Worry II Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 2 tips: Ha alltid "brikker" til å sette kjelen eller stekepanna på. De blir svarte av sot under, som setter flekker. Og, ha godt med svamp-skrubb til oppvasken (vaskes til sist, da vannet blir svart) Ellers har jeg bare positive erfaringer med Origo 3000 ! Den svikter aldri, men pass på at den ikke står i vinden :-) Bruk Fin Fyr ! Jeg likte luka godt ! Quote Link to post
Erlend-S/Y Brizo Posted January 21, 2014 Share Posted January 21, 2014 Hei, var innom Maritim i dag og målte en Cookmate med bredden inkludert knottene. Den var 29 cm. Har fått et bra tilbud på en Origo. Har noen mulighet for å måle den? Altså med knottene da jeg har 30 cm brei nedfelt kasse Quote Link to post
Benji Posted January 21, 2014 Share Posted January 21, 2014 Her er målene, sakset fra Seatronic sin hjemmeside. Origo 30002 brennere på 2000W.Effekten reguleres med enbryter fra 0 - max. Laget isyrefast materiale.Mål: 464x137x262mm Quote LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Erlend-S/Y Brizo Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Da har jeg gjort en hyggelig handel med Festina_Lente og Origo-apparat er i hus :-) Quote Link to post
Recommended Posts