Jump to content

Pris på Origo 3000

sol

Recommended Posts

Hallo folkens

Var på nippet til å kjøpe et Origo 3000 her hjemme.Sjekket priser på nettet,og billigste

jeg fant var ca 2600,- på Maritime.

Drøyde litt for å se. Var i Stømstad i går og fant samme apparat til 1995,- sek

hos Båt og Motorservice i havna.Med omregnet kurs sparte jeg en god del!!

Et tips : Husk kjøp Origonol-sprit i Sverige, det lukter mye mindre enn vanlig rødsprit.Du får den også på Sea Sea i Bærum.

Evt den som heter "Fin-fyr" ,men har ikke erfaring fra den selv.

39kr liter på Sea Sea, 145kr for 4liter Origonol.

• 6 years later...

Har sett noen innlegg her tidligere som var negative til en Origo 3000, men vi var veldige fornøyde med dette. Brukte Finfyr kjøpt på Seasea og det fungerte bra. Lite lukt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Stemmer det. Har en Cookmate 1600 selv, og den fungerer aldeles utmerket (har ikke prøvd den i båten enda, men kokte opp en liter vann på kjøkkenbenken på kort tid). Skal visstnok være litt forbedret i forhold til Origo pga. et varmedeksel som hindrer regulerings-knotten i å bli altfor varm.

Bruker FinFyr (kjøpt på G-sport), veldig lite lukt.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Det var det jeg mente, hadde en Origo i en annen båt. I denne Cookmaten bruker jeg rødsprit tilsatt litt vann og dette gjør at det ikke oser så j.... .Hvorfor det er sånn aner jeg ikke men fikk et tips fra en gammel sjømann.

• 5 months later...

Har ikke peiling på den ombyggingen, men synes det er litt artig med denne tråden.

I Juli 2005 er trådstarter fornøyd med å ha fått tak i en Origo3000 i sverige, kr. 600,- billigere en laveste pris han fant på nettet i Norge.

6 År og 19 dager sendere kommer det inn en i innlegg #5 og er meget fornøyd med å ha fått tak i en slik enda billigere i Norge......

Det skal bli artig å se om noen kommer med pris på en ny slik brenner i Juli-2017.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Origo'n er særdeles trygg og med FinFyr eller lingnende tennvæske, soter den lite. Men beregn litt tid og er nok over snittet var for trekk. Et litt planlagt "ildsted" hjelper for effektiv bruk. Men som sagt veldig trygg i bruk. Byttet ut en Optimus 155 etter å ha svidd luggen noen ganger, men den brant jo tilnermet som gass når den hadde stabilisert seg. Kvalitet og finishen til Origo'n er bra og holdbar. En omgang med Salo og vaskebørsten så skinner den som den kom ut av esken igjen.

Trond Haug

• 2 years later...

Er Cookmate både dyrere og dårligere?

Ser tidligere i tråd er de beskrevet som billigutgave av Origo. Men nå selges de dyrere enn Origo på Maritim.

Har det kommet nye modeller, eller bare kynisk prising fra Maritim.

Ofte har firma spesielt gode avtaler på visse produkter, som da blir spesielt billige. Mens andre de kanskje ikke selger så mange av blir desto dyrere. Kanskje Origo priser sine lavere også fordi de selger mange av de og er fornøyde med den totale inntjeningen på produktet og markedsposisjonen

Hei Erlend,

jeg har skiftet fra Optimus til Origo i to av båtene mine og har alltid vært fornøyd, har det i prosjektbåten nå. Trygt, enkelt og billig. Bruk FinFyr.

MEN: ikke kjøp nytt, det er så og si alltid noen til salgs på FINN (FINN-kode: 27275260), i skrivende stund kan du få til kr 500,- hvis du vil- og det er ikke mye som kan være feil på disse, pga enkel og solid mekanikk.

Ønsker du deg et vippeoppheng til bruk i sjøen så har jeg et liggende, send meg en IM. Kjøp også noen klyper til å feste grytene med så du ikke får kokende vann i fanget når Kings Cruiseren krenger...;-)

Mvh Even

Har enkeltbluss origo i grandezzaen oppe i salongen. Synes at origo er supert og enkelt og det er derfor jeg anbefalte Erlend med sin king cruiser å vurdere det fremfor gass i denne båten. Minimalt plasskrevende og krever lite vedlikehold.

Det er 3 ting som gir et godt liv med origo.

1: etterfyll aldri i en varm beholder.

2: dersom det er god gjennomtrekk i salongen , eller der den står, så kan flammen brenne "skjevt" som varmer metallet i lokket og brenner ikke rett opp mot gryta. Det er ikke heldig. Løses med vindskjold, alufolie etc.

3 : bruk tykkbunnet panne /gryte. Flammen kan være litt sentrert i ett punkt og kan svi maten, om det er den typen mat. Koker du vann, så er det topp med en tynnbunnet turgryte.

Tykk bunn fordeler varmen bedre og jevnere varme.

Edited by Eureka (see edit history)

2 tips: Ha alltid "brikker" til å sette kjelen eller stekepanna på. De blir svarte av sot under, som setter flekker.

Og, ha godt med svamp-skrubb til oppvasken (vaskes til sist, da vannet blir svart)

Ellers har jeg bare positive erfaringer med Origo 3000 ! Den svikter aldri, men pass på at den ikke står i vinden :-) Bruk Fin Fyr ! Jeg likte luka godt !

Hei, var innom Maritim i dag og målte en Cookmate med bredden inkludert knottene. Den var 29 cm. Har fått et bra tilbud på en Origo. Har noen mulighet for å måle den? Altså med knottene da jeg har 30 cm brei nedfelt kasse